• puddedudde

    Hjälp, jag FATTAR inte min barnvagn!

    Min barnvagn kom utan madrass, det som finns är en jättetunn vad jag kallar "flärp" som dessutom en sele sitter fast i. Det står i instruktionsboken när jag satte ihop vagnen att ingen annan madrass får användas till. Men sådär kan ju inte bebben ha det?


    Jag har googlat överallt men hittar inget vettigt svar, inte heller någon madrass som skall passa detta märket eller liknande. På detta sättet är den JÄTTEhård tycker jag och det går ju inte heller att bädda, samt en nyfödd ska väl inte ha sele på sig??? Snälla hjälp detta stressar mig så mycket.

    Provade lägga i ett babynest men det bli jättetrångt, framför allt om bebben ska ha lite kläder på sig nu under hösten/vintern. Ska man köpa nån slags madrass och klippa till den själv? Jag kan inte varit den enda som varit med om detta.


    Bifogar bild, oerhört tacksam för svar från någon erfaren, bara säg åt mig hur jag ska göra, blir KNÄPP.


    Mvh gravid med nr 1

  • Svar på tråden Hjälp, jag FATTAR inte min barnvagn!
  • Anonym (J)

    Men vad är det för vagn då? Ser ut som en sittvagn?

  • puddedudde
    Anonym (J) skrev 2021-08-16 10:21:25 följande:

    Men vad är det för vagn då? Ser ut som en sittvagn?


    En kombinerad ligg- och sittvagn från Kinderkraft. Så denna delen kan alltså göras om till en sittvagn, i detta läget är den dock i "ligg". Kan nog ta ur selen under den sk "madrassen" men då ligger det som en knöl under istället.
  • puddedudde
    Virriga Vera skrev 2021-08-16 10:37:38 följande:

    Kontakta försäljaren och ställ din fråga där, de måste ju kunna svara på det.


    Tror helt ärligt inte att en långdragen mailkonversation på engelska/tyska kommer ge mig några bättre tips än vad erfarna mammor här kan. Framförallt inte när dom skrivit instruktionsboken att ingen annan madrass skall användas, vilket jag antar dom gjort för att då kan de inte längre stå för produktens säkerhet.

  • Anonym (Elin)

    Om en insats som ser ut på det där viset ska användas till nyfödd så skulle jag helt montera bort selen. Alternativt om den sitter fast i chassit - dra alla delarna åt sidan och vika ner. Och sen skulle jag inte ha några problem med att köpa en mjuklift eller så och lägga i din vagn. Även om det står att man inte "får".

    Det där med att inte använda andra madrasser har säkert med bolagets eget ansvarstagande att göra, de tar inte ansvar för olyckor med fastspända småbarn som skadats om du som användare påverkat funktionen genom att tex. då sätta dit en annan dyna/madrass.

    Nej man använder oftast inte sele till nyfödda, de behöver ha det mysigt och ombonat. Babynest har vi aldrig haft i vagn, däremot en riktig liggdel. Till första barnet hade vi city cross med liggkorg, en stabil sittvagn med liggdel som tillbehör. Den korgen var ganska liten så det var rätt lätt att bädda för bebis. 

  • Anonym (Vagn)
    puddedudde skrev 2021-08-16 10:48:57 följande:

    Tror helt ärligt inte att en långdragen mailkonversation på engelska/tyska kommer ge mig några bättre tips än vad erfarna mammor här kan. Framförallt inte när dom skrivit instruktionsboken att ingen annan madrass skall användas, vilket jag antar dom gjort för att då kan de inte längre stå för produktens säkerhet.


    Kolla om Jollyroom har samma modell. De har en del videor som visar olika funktioner. Kolla också på Youtube, om någon har gjort en videorecension.

    Jag har bara googlat som hastigast, och på de vagnar av samma märke som jag sett så finns det en särskild liggdel. Men det har alltså inte din vagn? I så fall är det kanske tänkt att man ska ha en mjuklift eller åkpåse.
  • Anonym (Hm)

    Jag har en liknande eller samma från kinderkraft.

    Ta bort selen eller se till att selen ligger under flärpen så den inte känns eller märks. Sedan lägger du något mjukt i vagnen.

    Jag har kuddar men det är kanske lite originellt.

  • Anonym (A)

    Nu blev jag tvungen att googla lite. Kinderkraft har tydligen en vagn med en del liggdel som görs om till sittdel. Är det en sån du har? 



    Liggdelen i videon ser lite trång ut, så jag förstår att det inte går i ett babynest. Vår vagn hade förvisso en tjockare madrass, men inte jättetjock. De väger inte så mycket de små liven och behöver ingen Hästenssäng direkt. Jag håller dock med om att den medföljande madrassen ser lite väl tunn ut. 

  • puddedudde

    Ja precis, det är alltså inte två separata vagnar utan en och samma som "görs om".


    Tack så hemskt mycket för era svar, är så rädd för att göra "fel" och är övernojig på att det ska vara både för hårt och för mjukt men förstår att jag får försöka hitta något mellanting... Mjuklift hade jag aldrig ens hört talas om, det ser ju smidigt ut... Men då har jag förstått att det är rimligt att montera bort selen så gott det går iallafall, och ska hitta något vettigt att lägga i. Ett stort steg framåt.

  • puddedudde
    Anonym (Hm) skrev 2021-08-16 11:02:49 följande:

    Jag har en liknande eller samma från kinderkraft.

    Ta bort selen eller se till att selen ligger under flärpen så den inte känns eller märks. Sedan lägger du något mjukt i vagnen.

    Jag har kuddar men det är kanske lite originellt.


    Dum fråga kanske men vad har du för typ av "kuddar"? Vanliga huvudkuddar?


    Funderade på om man kunde vika ner en tjockare filt men kanske blir för hårt det med.

  • Anonym (Elin)
    puddedudde skrev 2021-08-16 11:23:10 följande:

    Dum fråga kanske men vad har du för typ av "kuddar"? Vanliga huvudkuddar?


    Funderade på om man kunde vika ner en tjockare filt men kanske blir för hårt det med.


    Till vårt första barn fick vi en tid behov av en extravagn. Den bäddade vi genom att ta ett större örngott och inuti det vek vi en fleecefilt ett antal gånger så att den passade. Det blev perfekt. 
    Det finns hur många lösningar som helst. Det viktigaste är att det är mjukt för barnet, men ändå inte så att det finns textil eller "fyllning" som kan hamna för nära och liksom minska luftflödet. Barnet måste kunna rulla över till sidan (eller läggas på sidan) och ha fritt luftflöde utan att en tjock dyna eller filt stoppar om alldeles för tätt. Om du bara ser till att det är mjukt under barnet, och sen kan du bädda om honom eller henne med filtar i lager. 
    Och anpassa utifrån klädseln förstås. Har man en overall i tunn fleece eller sweatshirt-material under hösten (plus mössa) så kan en tunn filt räcka. Eller så har man mindre kläder och tjockare filt. Man får prova sig fram. 
    Filt-modellen är ju bra om man tex går in någonstans där man tänker sig att barnet ska fortsätta sova (hemma, hemma hos en släkting, på ett cafe tex). Då är det lättare att ta bort filten än att försök trockla barnet ur overallen med risk för att hen vaknar.
    Såvitt jag läst är det oftare så att man klär barn för varmt än att de fryser...
  • Anonym (Vagn)
    puddedudde skrev 2021-08-16 11:23:10 följande:

    Dum fråga kanske men vad har du för typ av "kuddar"? Vanliga huvudkuddar?

    Funderade på om man kunde vika ner en tjockare filt men kanske blir för hårt det med.


    De madrasser som kommer med vagnar brukar vara max ett par centimeter tjocka, så det behövs inte mycket. Det är bra om underlaget kan tvättas. Olyckor händer, om man säger så...
  • Anonym (Lisa)

    Är det inte så att detta är sittdelen då? Som du har i liggläge (dvs när de är äldre men ska sova).

    De flesta vagnar har väl en separat liggdel som är till de nyfödda upp till ett halvår eller så? Eller är det inte så nuförtiden? (Mina barn är några år nu så saker kan ju ha ändrats nyligen förstås). Men vi har alltid haft både ligg och sittdelar till de vagnar vi haft.

  • puddedudde
    Anonym (Lisa) skrev 2021-08-16 11:57:18 följande:

    Är det inte så att detta är sittdelen då? Som du har i liggläge (dvs när de är äldre men ska sova).

    De flesta vagnar har väl en separat liggdel som är till de nyfödda upp till ett halvår eller så? Eller är det inte så nuförtiden? (Mina barn är några år nu så saker kan ju ha ändrats nyligen förstås). Men vi har alltid haft både ligg och sittdelar till de vagnar vi haft.


    Det finns alla möjliga modeller så du har rätt i det.  Men just dessa har ingen separat ligg-del, men det ser ut så när man bildgooglar, då de vill demonstrera både en ligg-del och en sitt-del i samma foto men i själva verket så är det samma som man justerar när barnet växt ur ligg-delen/"korgen" eller vad det nu heter. Därför finns sele och allt även i liggdelen, med nackdelen att det "sitter fast"...
  • puddedudde
    Anonym (Elin) skrev 2021-08-16 11:36:36 följande:
    Till vårt första barn fick vi en tid behov av en extravagn. Den bäddade vi genom att ta ett större örngott och inuti det vek vi en fleecefilt ett antal gånger så att den passade. Det blev perfekt. 
    Det finns hur många lösningar som helst. Det viktigaste är att det är mjukt för barnet, men ändå inte så att det finns textil eller "fyllning" som kan hamna för nära och liksom minska luftflödet. Barnet måste kunna rulla över till sidan (eller läggas på sidan) och ha fritt luftflöde utan att en tjock dyna eller filt stoppar om alldeles för tätt. Om du bara ser till att det är mjukt under barnet, och sen kan du bädda om honom eller henne med filtar i lager. 
    Och anpassa utifrån klädseln förstås. Har man en overall i tunn fleece eller sweatshirt-material under hösten (plus mössa) så kan en tunn filt räcka. Eller så har man mindre kläder och tjockare filt. Man får prova sig fram. 
    Filt-modellen är ju bra om man tex går in någonstans där man tänker sig att barnet ska fortsätta sova (hemma, hemma hos en släkting, på ett cafe tex). Då är det lättare att ta bort filten än att försök trockla barnet ur overallen med risk för att hen vaknar.
    Såvitt jag läst är det oftare så att man klär barn för varmt än att de fryser...
    Toppensvar, tack för du tog dig tid!
  • Spucks

    Det ser inte ut som en vagn som är tänkt för nyfödda, utan vad man använder senare, tidigast när bebisen kan sitta. För mindre bebisar brukar det ju finnas antingen någon extra korg som sätter på sitsdelen eller att man tar bort sitsdelen och sätter in en annan del.
    Jag antar att du helt enkelt köpte "fel" modell eller att det fanns tillbehör du inte köpte. Vilken modell är det? Kan du länka till det?

  • Anonym (Hm)
    puddedudde skrev 2021-08-16 11:23:10 följande:

    Dum fråga kanske men vad har du för typ av "kuddar"? Vanliga huvudkuddar?

    Funderade på om man kunde vika ner en tjockare filt men kanske blir för hårt det med.


    Ja, två vanliga huvudkuddar har fungerat. Sedan har jag en handduk då det blivit mycket kräkningar och det är lätt att byta ut. Men till en början hade jag bara en tjockare filt men började använda huvudkudde av en slump då bäbisen låg så bra på kudden i sängen så jag testade med det.

    Men jag är ingen expert alls utan det är mitt första barn också så testar mig fram. Jag har också KK som ska göras om från ligg till sitt och samma underlägg som du har.
Svar på tråden Hjälp, jag FATTAR inte min barnvagn!