• Doris1982

    Sjuk djur

    Jag har blivit tvungen att stanna hemma från jobbet grund av sjuka katt. Det händer första gång i mitt liv. Jag behöver mata min katt varandra timme , 24 timmar framöver. Jag ringde min arbetsgivare, de blev inte glada, men fick jag stanna hemma utan betalt. Det var ju jätte bra och glädjer mig samtidigt skapar ångest. Jag kunde inte ljuga till de att jag är sjuk, det ville inte göra.Jag tänker på denna sak första gången. Vad får man göra om vårat djur blir sjuka och finns ingen hjälp att få för vårda de? Min katt är min familje medlem, jag har skyldigheter mot flera myndigheter, de har också deras regler, samtidigt känns att finns en lucka i systemet.Behöver man må dåligt grund av sjuka djur och för att gör mitt bästa för de? Vad tror ni ?

  • Svar på tråden Sjuk djur
  • Emerencia
    Guldnovan skrev 2021-08-17 16:49:49 följande:

    Det är ju massor av personal som alltid måste ersättas med vikarie. Alla jobbar inte på kontor och kan gå hem tidigare när undulaten är krasslig.


    Om hela organisationen kollapsar pga frånvaro skulle jag aldrig jobba på. Men känner du glädje i denna osäkra anställning är du så välkommen så.
  • Guldnovan
    Emerencia skrev 2021-08-17 19:26:32 följande:

    Om hela organisationen kollapsar pga frånvaro skulle jag aldrig jobba på. Men känner du glädje i denna osäkra anställning är du så välkommen så.


    Jag kan inte avvika från min arbetsplats utan att någon annan kommer hit.

    Jag har ingen osäker anställning. Jag är anställd av kommunen

    Dumförklara inte andra efter storleken på din världsbild.
  • Inteutanproblem
    Guldnovan skrev 2021-08-17 20:20:23 följande:

    Jag kan inte avvika från min arbetsplats utan att någon annan kommer hit.

    Jag har ingen osäker anställning. Jag är anställd av kommunen

    Dumförklara inte andra efter storleken på din världsbild.


    Så ser det ju ut på många ställen. Men! Akut sjukt barn. Akut sjukt djur. Du blir sjuk. Ingen större skillnad överlag för arbetsgivaren i sig, som ju måste trolla fram en vikarie oavsett. Det blir INTE automatiskt mer svårt för ag att få fatt i en vikarie om någon anställds djur blir akut sjukt. Inte mer svårt än om du som anställd plötsligt får vinterkräksjukan och måste hem, eller om du går från känna dig lite off på eftermiddagen/kvällen och nästa dag vaknar upp med feber, rinnande näsa och slemmig hosta.
  • Inteutanproblem
    Doris1982 skrev 2021-08-16 15:19:04 följande:

    Jag har blivit tvungen att stanna hemma från jobbet grund av sjuka katt. Det händer första gång i mitt liv. Jag behöver mata min katt varandra timme , 24 timmar framöver. Jag ringde min arbetsgivare, de blev inte glada, men fick jag stanna hemma utan betalt. Det var ju jätte bra och glädjer mig samtidigt skapar ångest. Jag kunde inte ljuga till de att jag är sjuk, det ville inte göra.Jag tänker på denna sak första gången. Vad får man göra om vårat djur blir sjuka och finns ingen hjälp att få för vårda de? Min katt är min familje medlem, jag har skyldigheter mot flera myndigheter, de har också deras regler, samtidigt känns att finns en lucka i systemet.Behöver man må dåligt grund av sjuka djur och för att gör mitt bästa för de? Vad tror ni ?


    Givetvis måste du ta hand om ditt akut sjuka djur, kräver tillståndet att du måste vara närvarande så är det ju så. Rent lagmässigt är du skyldig till att göra detta, eller om det går se till så att djuret vårdas av någon annan under tiden du är på tillexempel jobb. Många ag beviljar antingen semester med kort varsel för sånt där, eller att man får ta tjänstledigt. Som djurägare kan man tänka på att sätta av en extra buffert för händelsen att djuret blir så sjukt att man måste vara hemma. Är mer vanligt med obetald ledighet än semesterdag.

    En ag som tycker man ska skita i djuret och vägrar något av dom ovanstående alternativen? (Så jäkla ofta inträffar det faktiskt inte ändå att ett djur blir akut sjukt). En sådan skulle jag hädanefter ljuga för, och skulle aktivt söka efter nytt jobb.
  • Emerencia
    Guldnovan skrev 2021-08-17 20:20:23 följande:

    Jag kan inte avvika från min arbetsplats utan att någon annan kommer hit.

    Jag har ingen osäker anställning. Jag är anställd av kommunen

    Dumförklara inte andra efter storleken på din världsbild.


    Tror min världbild är bra mycket större än din som anser att akuta ärenden med sig själv eller familj (Ja, djuren inkluderas i familj) går före jobbet. Jag anser att jobbet ansvar över den fysiska och mentala hälsan hos sina anställda att det finns trygghet att kunna sjukanmäla sig med kort varsel eller ta ledigt pga akut händelse. Du kan slita ihjäl dig på de jobbet men ingen kommer tacka dig för dina uppoffringar när du inte orkar med tempot längre.

    Jag är också kommunalt anställd men min organisation ser iaf till att personalen mår bra och kunna ta ledigt/sjukanmäla sig vid behov.
  • GGN

    Man borde absolut få rätt till obetald ledighet utan gnäll om man har veterinärintyg. Ska din katt ligga ensam och plågas och kanske dö??? Nej, det är nog till och med olagligt.

  • GGN
    Guldnovan skrev 2021-08-16 16:11:25 följande:

    Nej jag hoppas verkligen inget kommer ändras i framtiden så folk kan vara hemma när husdjuren är sjuka.

    Oavsett om man är ensamstående eller ej. . Klarar man inte en akutsituation med sitt djur så ska man inte ha djur. Det är en av sakerna man får ta i beräkning. Jag har/har haft häst, hundar, katter och allt som flyger och kryper och sjuka djur är sånt man måste klara.


    Det är extremt ovanligt att det blir såhär, tror jag. Att ett djur behöver hjälp hela dagen och att det inte finns någon som kan hjälpa. Jag bor helt själv i min stad men har en katt från ett katthem. Han har det bättre hos mig än på katthemmet, jag känner absolut inte att jag skulle ha låtit bli att ge honom ett hem för att han eventuellt skulle bli jättesjuk.
  • GGN
    Guldnovan skrev 2021-08-17 16:46:19 följande:

    Jo.


    Jag har haft jobb där jag är en av få i landet som kan utföra det, och en av två på min arbetsplats. Jag har ingen ersättare. Ändå hade jag fulsjukat mig för djurets skull. När jag ligger där på dödsbädden kommer ingen tacka mig för att jag offrade mitt djurs välmående för jobbet.
  • annabellelee
    Dexter dot com skrev 2021-08-16 17:50:27 följande:

    Besikta bilen är ju något man kan planera in på ledig tid i månader och går inte att jämföra med att ett djur blir akut sjukt utan förvarning.


    Jag tror alla förstår skillnaderna mellan en katt och en bil, men poängen är ju att bara för att DU har en skyldighet att göra något innebär det inte att din ARBETSGIVARE har någon skyldighet, utan du måste lösa situationen själv.
  • flygrl
    Faxze skrev 2021-08-16 22:31:42 följande:

    Finns några bolag i världen som har det som en förmån. T ex bryggeriet Brew Dog i Skottland har "pawternity leave" för att anställda ska kunna vara hemma med lön för att en hund ska vänja sig vid det nya hemmet. Anställda får även vara hemma med lön med sjukt djur, gäller inte bara hund. Och innan någon nu börjar gnälla om att varför ska djurägare behandlas annorlunda så har dessa företag även andra förmåner. Brew dog har bland annat ersättning vid föräldraledighet (I Skottland gäller annars enbart rätt till 18 veckor obetald föräldraledighet), en extra betald semesterdag för varje år du varit anställd (max 36 dagar, vilket är i nivå med de bästa svenska kollektivavtalen) med mera.

    Jag tror vi kommer få se mer sådant framöver. Kanske inte genom lag, men eventuellt i kollektivavtal eller lokala avtal. Sådana förmåner kan vara ett sätt att locka till sig bra personal.


    Härligt att sånt finns!
  • Inteutanproblem
    annabellelee skrev 2021-08-18 09:10:05 följande:

    Jag tror alla förstår skillnaderna mellan en katt och en bil, men poängen är ju att bara för att DU har en skyldighet att göra något innebär det inte att din ARBETSGIVARE har någon skyldighet, utan du måste lösa situationen själv.


    Det är arbetsgivarens skyldighet att ordna så vikarie finns att tillgå vid händelse att någon i deras ordinarie personal blir sjuk, måste vabba eller när något annat sker som gör att den anställde inte kan komma till arbetet. Jag kan komma på en hel rad med olika omständigheter, bortom akut sjukt djur, som skulle kunna kräva att ag måste ta in en vikarie eller liknande. Varav den värsta är att den anställde plötslig dog.

    Med tanke på TS beskrivning kring kattens ordinerade vårdbehov, är min spontana tanke - möjligen kraftigare och plötslig mag-tarm inflammation som lett till uttorkning i någon grad. Problemet med mindre djur är att uttorkning inträffar snabbare, är farligare och innebär en större risk för död vid den typen av sjukdom än med tyngre djur. Det går skitfort, och då intag av mat och vatten annat än i små mängder åt gånger resulterar i sprutdiarré och uppkastning (kroppen torkar ut ännu mer, och snabbare) måste man som ägare kontrollerat ge både vatten och mat, väldigt ofta, men i liten mängd. Sköter man det rätt så brukar det vända inom 24h, och nästkommande dag kan man i regel ge fri tillgång på vatten igen och ge större och färre portioner. Med medicinering som man fått med sig på recept ifrån veterinären så ska det inte vara några bekymmer. Så lösningen på situationen är att TS skiter i ag?s problem med vikarier och vårdar sitt akut sjuka djur. Vilket hon ju också har gjort. Däremot behövde hon nog höra att man inte ska räkna med att få någon slags ersättning för att vårda sitt sjuka djur.

    Incidenter av sån här natur inträffar verkligen oerhört sällan.
  • Drottningen1970
    Inteutanproblem skrev 2021-08-18 21:29:27 följande:

    Det är arbetsgivarens skyldighet att ordna så vikarie finns att tillgå vid händelse att någon i deras ordinarie personal blir sjuk, måste vabba eller när något annat sker som gör att den anställde inte kan komma till arbetet. Jag kan komma på en hel rad med olika omständigheter, bortom akut sjukt djur, som skulle kunna kräva att ag måste ta in en vikarie eller liknande. Varav den värsta är att den anställde plötslig dog.

    Med tanke på TS beskrivning kring kattens ordinerade vårdbehov, är min spontana tanke - möjligen kraftigare och plötslig mag-tarm inflammation som lett till uttorkning i någon grad. Problemet med mindre djur är att uttorkning inträffar snabbare, är farligare och innebär en större risk för död vid den typen av sjukdom än med tyngre djur. Det går skitfort, och då intag av mat och vatten annat än i små mängder åt gånger resulterar i sprutdiarré och uppkastning (kroppen torkar ut ännu mer, och snabbare) måste man som ägare kontrollerat ge både vatten och mat, väldigt ofta, men i liten mängd. Sköter man det rätt så brukar det vända inom 24h, och nästkommande dag kan man i regel ge fri tillgång på vatten igen och ge större och färre portioner. Med medicinering som man fått med sig på recept ifrån veterinären så ska det inte vara några bekymmer. Så lösningen på situationen är att TS skiter i ag?s problem med vikarier och vårdar sitt akut sjuka djur. Vilket hon ju också har gjort. Däremot behövde hon nog höra att man inte ska räkna med att få någon slags ersättning för att vårda sitt sjuka djur.

    Incidenter av sån här natur inträffar verkligen oerhört sällan.


    Arbetsgivaren har naturligtvis ansvar för att arbetsplatsen fungerar oavsett anledning till att arbetstagaren är borta. Även om arbetstagaren är hemma och är full eller bara inte är sugen på att gå till jobbet. Men det är liksom inte samma sak som att arbetsgivaren är skyldig att bevilja ledighet. Sån skyldighet finns bara om man själv är sjuk eller om ens barn är sjuk eller lite andra tillfällen som vid anhörigs svåra sjukdom eller död. Fakta är fortfarande att arbetsgivaren inte har någon skyldighet att bevilja ledighet pga ett sjuk djur. Detta är liksom inget vi behöver orda om eftersom det är ren fakta.
Svar på tråden Sjuk djur