• Undertext

Målstyrd arbetstid

För några månader sedan tog jag anställning på deltid enligt ?målstyrd arbetstid?. Nio timmar är förbestämda och fördelade på tre olika dagar (varav en är en helgdag), men de övriga sju timmarna bestämmer jag själv. Men det känns som att jag ?mentalt? jobbar hela tiden, och ?effektivt? så arbetar jag lite varje dag. Har telefon som plingar konstant. Obs på att det inte är min chef som ringer konstant, utan utomstående organisationer/klienter.

Försöker att inte arbeta mer än de föreskrivna timmarna, men det är just att jag konstant tänker på jobbet och undrar ?om jag inte borde svara på det får mailet/smset/telefonsamtalet?.

Någon annan som har liknande upplägg? Hur har ni löst det för att det inte ska bli övermäktigt osv? Tar gärna alla tips som finns att tillgå för att hjälpa mig att strukturera upp mitt jobb och inte konstant tänka på det.

• Svar på tråden Målstyrd arbetstid
  • Jemp

Din chef bör åtminstone kunna svara på när du förväntas vara tillgänglig.

• Anonym (Per)

Stäng av jobbmobilen och jobbmejlen när du inte jobbar.

• Undertext
    Jemp skrev 2021-08-18 19:00:12 följande:

Din chef bör åtminstone kunna svara på när du förväntas vara tillgänglig.

Bra poäng! Enda ledningen jag har fått när vi har diskuterat har haft fokus på timmarna i sig ?ibland blir det fler timmar, ibland blir det färre timmar men det jämnar ut sig över året?. Men känns orimligt att jobba varje dag, ska definitivt fråga om det är några tillfällen jag förväntas vara tillgänglig.

Har ganska många frågetecken då jag även fick höra att jag ska kolla mailen lite då och då under semestern för att kunna svara klienter lite snabbt, och det verkar inte vara riktigt enligt kollektivavtalet.
    Anonym (Per) skrev 2021-08-18 19:01:12 följande:

Stäng av jobbmobilen och jobbmejlen när du inte jobbar.

Känns jätterimligt nu när du säger det, och skulle definitivt få mig att slappna av lite. Har tidigare bara haft på stör ej läge som går igång automatiskt på kvällarna då jag fick telefonsamtal rätt sent.
  • Anonym (jobbmobilen)

Prata med chefen om vilka timmar du bör vara tillgänglig på dina arbetsdagar. Dygnet runt är fel svar, 8 timmar totalt per arbetsdag är rätt, förutsatt att du jobbar 40-timmarsvecka, frågan är vara vilka 8 timmar.

Resterande timmar ligger min dedikerade jobbmobil i en sån här:
    www.coolstuff.se/Kitchen-Safe

• Jemp
    Undertext skrev 2021-08-18 19:29:13 följande:

Bra poäng! Enda ledningen jag har fått när vi har diskuterat har haft fokus på timmarna i sig ?ibland blir det fler timmar, ibland blir det färre timmar men det jämnar ut sig över året?. Men känns orimligt att jobba varje dag, ska definitivt fråga om det är några tillfällen jag förväntas vara tillgänglig.

Har ganska många frågetecken då jag även fick höra att jag ska kolla mailen lite då och då under semestern för att kunna svara klienter lite snabbt, och det verkar inte vara riktigt enligt kollektivavtalet.Känns jätterimligt nu när du säger det, och skulle definitivt få mig att slappna av lite. Har tidigare bara haft på stör ej läge som går igång automatiskt på kvällarna då jag fick telefonsamtal rätt sent.

Nej man ska inte förväntas vara tillgänglig öht på semestern.
  • Anonym (work)

Beror ju på lite på jobb. Ibland får man se utanför kollektivavtalen.

Har tidigare haft jobb där man förväntas vara nåbar och arbetsför korta perioder 24/7, men då har jag också haft väldigt bra förmåner och bra lön. I genomsnitt arbetade jag ca 20t/v men fick betalt för 40t.

• Undertext
    Anonym (jobbmobilen) skrev 2021-08-19 02:41:04 följande:

Prata med chefen om vilka timmar du bör vara tillgänglig på dina arbetsdagar. Dygnet runt är fel svar, 8 timmar totalt per arbetsdag är rätt, förutsatt att du jobbar 40-timmarsvecka, frågan är vara vilka 8 timmar.

Resterande timmar ligger min dedikerade jobbmobil i en sån här:

www.coolstuff.se/Kitchen-Safe

Tack, ska verkligen kolla upp det med hen. Älskar för övrigt var du stoppar jobbmobilen!
    Jemp skrev 2021-08-19 09:43:50 följande:

Nej man ska inte förväntas vara tillgänglig öht på semestern.

Ifrågasatte det direkt, känns som om klienterna kräver svar på min semester ska det antingen vara ett automatiskt svar att jag är på semester alt. alla kan inte vara lediga samtidigt om det krävs svar från en människa.
    Anonym (work) skrev 2021-08-19 11:40:23 följande:

Beror ju på lite på jobb. Ibland får man se utanför kollektivavtalen.

Har tidigare haft jobb där man förväntas vara nåbar och arbetsför korta perioder 24/7, men då har jag också haft väldigt bra förmåner och bra lön. I genomsnitt arbetade jag ca 20t/v men fick betalt för 40t.

Det låter ju rätt rimligt i förhållande till vad du tjänar, i det här fallet är det definitivt orimligt sett till lön och förmåner.
Svar på tråden Målstyrd arbetstid