• Anonym (Friends with benefits)

Gravid med särbo på annan ort

Vi blev oplanerat gravida, min bästa vän och jag. Friends with Benefits.. vi har alltid haft den relationen till varandra sedan vi möttes. Vi har inte varit tillsammans men inte heller träffat någon annan under tiden, nu står vi i en helt annan sits där vi valt att gå vidare tillsammans, blev naturligt och självklart för oss båda. Vi har alltid brytt oss väldigt mycket om varandra och har en kärlek mellan oss.

Vi har båda två barn var sedan innan, jag två tonåringar och han har en tonåring och ett litet barn, han bor drygt 10 mil från mig, men arbetar i min stad och veckopendlar hit och sovit hos mig oftast 1-2 nätter och någon natt på arbetet, men blivit sedan vi fick veta att vi ska få ett gemensamt barn att han sovit hos mig alla tre nätter. Han är hemma hos sig med sina barn varje helg (to. kväll-sö.) och jag har mina varannan vecka.

Någon helg då och då när jag inte har mina barn har vi varit hos honom med hans barn.

Vi tänker att så här får det fortsätta även när bebis kommer om 4 månader, eftersom vi har en behaglig rytm och är väldigt nöjda. När bebis kommit kommer vi även vara tillsammans hos honom över helgerna när jag inte har mina barn, så bebis kommer få träffa sina syskon hos honom också regelbundet.

Är det någon annan här med erfarenheter av något liknande? Är vi helt galna eller är det fullt möjligt detta? Tips och råd?.

Bebis kommer bo hos mig, med sin pappa här minst 3 dagar varje vecka.

• Svar på tråden Gravid med särbo på annan ort
  • Anonym (S)
    Anonym (Friends with benefits) skrev 2021-08-19 16:17:23 följande:

Vi blev oplanerat gravida, min bästa vän och jag. Friends with Benefits.. vi har alltid haft den relationen till varandra sedan vi möttes. Vi har inte varit tillsammans men inte heller träffat någon annan under tiden, nu står vi i en helt annan sits där vi valt att gå vidare tillsammans, blev naturligt och självklart för oss båda. Vi har alltid brytt oss väldigt mycket om varandra och har en kärlek mellan oss.

Vi har båda två barn var sedan innan, jag två tonåringar och han har en tonåring och ett litet barn, han bor drygt 10 mil från mig, men arbetar i min stad och veckopendlar hit och sovit hos mig oftast 1-2 nätter och någon natt på arbetet, men blivit sedan vi fick veta att vi ska få ett gemensamt barn att han sovit hos mig alla tre nätter. Han är hemma hos sig med sina barn varje helg (to. kväll-sö.) och jag har mina varannan vecka.

Någon helg då och då när jag inte har mina barn har vi varit hos honom med hans barn.

Vi tänker att så här får det fortsätta även när bebis kommer om 4 månader, eftersom vi har en behaglig rytm och är väldigt nöjda. När bebis kommit kommer vi även vara tillsammans hos honom över helgerna när jag inte har mina barn, så bebis kommer få träffa sina syskon hos honom också regelbundet.

Är det någon annan här med erfarenheter av något liknande? Är vi helt galna eller är det fullt möjligt detta? Tips och råd?.

Bebis kommer bo hos mig, med sin pappa här minst 3 dagar varje vecka.

Så länge ni har en bra relation och det praktiska inte ställer till det, så låter det bra. 
  • Anonym (Modernt)

Låter ?modernt? och nymodigt så sköter ni det snyggt och får trygga barn med sunda värderingar så kan ni mycket väl bli förebilder för andra i liknande dilemma

• Anonym (Linda)

Tycker det låter som ett bra upplägg så kör på det.

Däremot kan det vara bra med en plan B om det visar sig att barnet ger dig sömnlösa nätter, har kolik eller på andra sätt är krävande så det helt enkelt inte är praktiskt möjligt att genomföra er ordinarie plan.

Klokt även att resonera kring hur ni löser situationen om du/bebis är sjuka

Anonym (S)

Det praktiska känner vi att vi är nöjda med, en annorlunda familjesituation som fungerar för oss.

Vi har ett naturligt flöde på allt, egentid med våra respektive barn, tid tillsammans och inte allt för många dagar emellan för ett litet barn att vara utan sin andre förälder. Jag har jämfört det med att han jobbar borta, fast i vår situation är han ?hemma? med oss när han jobbar!

Ekonomiskt blir det ingen skillnad mot för hur vi redan har det och hur vi bidrar och delar med varandra, saker till bebis finns det kvar ett överflöd av från våra respektive tidigare barn, och det som behövs nytt bidrar han till om han inte tar hela kostnaden.

Enda frågetecknet just nu rent praktiskt är vagn, eftersom vi kommer vara tillsammans uppe hos honom när han har sitt vagnåkande barn hos sig, bebis kommer hur som helst ha sin liggvagn och sedan hur det blir i praktiken får vi se, rätt vad det är så kanske vi känner att det är bekvämare att ha en syskonvagn också stående hos honom än att de åker i varsin?

• Anonym (Undrar)

Hur ska ni förklara hur föräldraskapet kom till när barnet blir äldre och undrar?

• Jemp

Låter som ett bra upplägg. Antar att det inte funkar för er att flytta mtp befintliga barn.

Som bebis definitivt det bästa. Har ni hunnit fundera över längre fram och det faktum att hen aldrig är själv med pappan? Och/eller om ni gör slut, varannan helg?

Ang vagn skiljer det drygt 2 år mellan våra barn. Vi hade enkelvagn, ståbräda och bärsele/sjal.

• Jemp
    Jemp skrev 2021-08-19 17:37:29 följande:

Låter som ett bra upplägg. Antar att det inte funkar för er att flytta mtp befintliga barn.

Som bebis definitivt det bästa. Har ni hunnit fundera över längre fram och det faktum att hen aldrig är själv med pappan? Och/eller om ni gör slut, varannan helg?

Ang vagn skiljer det drygt 2 år mellan våra barn. Vi hade enkelvagn, ståbräda och bärsele/sjal.

Läser igen. Veckopendla till din stad ger ju bra förutsättningar för min frågeställning.

Linda, en plan B finns det en bra grund för, inte helt utformad än men vi har lite olika valalternativ där. Eftersom vi lever ihop under veckorna men kommer vara isär varannan helg så ser jag att om det skulle bli mycket vakennätter av olika anledningar så är det ett par nätter det handlar om. Mina barn är väldigt självgående och går nu på gymnasiet, så om de blir hemma själva under helger då och då misströstar de inte över.

På sikt är vår tanke att flytta ihop när mina flugit ur boet, de har redan en klar plan båda två med vidarestudier och kommer ha flyttat båda två om 3 år.

Mitt jobb ger mig möjlighet att jobba på en enhet som finns i hans stad och han är anställd i sin hemstad men uthyrd till en firma i min stad och har möjlighet att bli omplacerad när det blir aktuellt.

• Anonym (Kim)

Är ni i relation med varandra nu eller just friends? Första tiden är det väl mamman som har på heltid för amningens skull och som anknytningsperson.

Hur som tror jag ni fixar det där jättebra! Lycka till med bebis.

Barnet kommer med tiden följa med sin pappa hem över helgen när jag börjar jobba igen, jobbar helg lite då och då så egentid dem emellan kommer i ett naturligt flöde, han kommer även vara här nån helg då och då när hans yngsta är med sin mamma på helgen ibland och kanske det passar samman med att jag jobbar någon dag eller passar på att ha egentid med mina stora. I en ?vanlig familj är egentid med pappan inget man funderar på?

Givetvis har vi pratat massor om hur vi gör om det inte fungerar mellan oss längre, och ser inget konstigare i det än att barnet följer med sin pappa över helgen, men inte varje helg direkt.

Gällande vagn så får tiden utvisa, hade både syskonvagn och enkel till mina när jag var mammaledig, skiljer 2år på de, kommer skilja 2,3 på de här två

Vi är i en relation med varandra och har väl egentligen varit det men mer på distans i 1 1/2 år.

Han kommer vara föräldraledig 2 månader nästa sommar har vi tänkt och jag kommer jobba, då är han hos mig med sitt yngsta största delen av tiden men kommer åka emellan och vara hos sig emellanåt så det barnet får ett par dagar med sin mamma. Det är ju ändå bara drygt 10 mil emellan så det kommer flyta på smidigt.

Jo bebis kommer bo här med mig, med pappan hos oss på veckorna och vi hos pappan varannan helg, så det är egentligen bara 3 dagar varannan helg vi är ifrån varandra.

• Anonym (Klurigt)

Intressant tråd!

Jag är i en liknande situation. Han har två sen innan, jag ett. Jag vill så gärna ha gemensamma barn, jag känner mig inte klar alls och längtan är stor. Men vi har verkligen inte kunnat hitta en lösning på detta. Överväger att gå åt skilda håll pga att det känns omöjligt :(

Vi vill ju ha våra barn som vi har nu vv, varför ingen kan flytta. Avståndet är samma som för er.

Hade en tanke om att vi har våra barn olika veckor, så att när han inte har sina är han hos mig och vice versa. Problemet blir ju att man aldrig är en hel familj då med alla barn. Och detta kunde ju funka när barnen inte går i förskola, men sen då?

Ni verkar ha en bra rytm men det är ju enklare med äldre barn också.

Ingen som har några idéer?

Svar på tråden Gravid med särbo på annan ort