• Huddan

Hur besvarar man denna jobb frågan?

Du har kvällsjour, pantmaskinen krånglar samt ropar dom efter dig för att öppna kassan. Det är tomt på kampanjvara och du behöver fylla på. Hur går du tillväga?

Jag fick denna fråga på en arbetsintervju och jag blev väldigt osäker på svaret. Finns det ens ett rätt svar av vart man ska starta och vad man ska prioritera först?

• Svar på tråden Hur besvarar man denna jobb frågan?
  • Tanta

Oj den var svår att svara på!

Handlar ju mycket om butik, kollegor mm.

Finns nog inget rätt svar.

Men man brukar prioritera kö i kassan först för det är där folk oftast tjatar mest och bara vill komma ut.

Står ingen o väntar på kampamjvaran så kommer det sist i ledet.

• Jemp

Kassan prio.

Är det nån som väntar på panten? Isf den sen.

Sen kampanjvaror.

Alltid kunder före prepp.

Det är så jag lärt mig inom restaurangbranchen och skulle applicera det här med. Sen kan såklart olika ställen ha specifika riktlinjer.

• Anonym (G)

Jag säger att du i den mån det går skall undvika denna arbetsgivare. Troligtvis är detta en lågpriskedja såsom Lidl eller liknande med alldeles för lite personal och denna situation lär ALLTID dyka upp med stress hela tiden

• Anonym (J)

Kassan går först, men jag hade kastat fram 2-3 varor på hyllan sen tagit en kassa och jobbat bort kön. Sen slängt upp 2-3 varor till innan jag tagit mig till pantmaskinen.

• Anonym (Tea)

Alltid väntande kunder först.

• Anonym (Hepp)

Låter som Lidl. Ständigt underbemannade.

• Anonym (B)
    Anonym (Tea) skrev 2021-08-20 07:44:37 följande:

Alltid väntande kunder först.

Kunder kan vänta på alla 3 ställen samtidigt?

Hur gör du då?
  • Anonym (Enkelt)
    Huddan skrev 2021-08-19 23:10:25 följande:

Du har kvällsjour, pantmaskinen krånglar samt ropar dom efter dig för att öppna kassan. Det är tomt på kampanjvara och du behöver fylla på. Hur går du tillväga?

Jag fick denna fråga på en arbetsintervju och jag blev väldigt osäker på svaret. Finns det ens ett rätt svar av vart man ska starta och vad man ska prioritera först?

Naturligtvis går kunderna först! Alltid top-prio! När kassakön tunnats ut fyller du på kampanjvaran och slutligen pantmaskinen. Däremot, om det står en person vid panten tar du den som tvåa och kampanjvaran sist.
  • Anonym (B)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-08-20 08:10:51 följande:

Naturligtvis går kunderna först! Alltid top-prio! När kassakön tunnats ut fyller du på kampanjvaran och slutligen pantmaskinen. Däremot, om det står en person vid panten tar du den som tvåa och kampanjvaran sist.

Vad gör du om kunder väntar vid alla 3 ställen?

Det är vanligt i verkligheten att folk vill panta och köpa kampanjvaran?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (B) skrev 2021-08-20 08:14:31 följande:

Alltid kassan först. I andra hand kampanjvaran. I tredje hand pantmaskinen. Om det står människor på alla tre ställen alltså.
  • Anonym (G)
    Anonym (B) skrev 2021-08-20 08:14:31 följande:

Jag som arbetat på netto kan säga att ja, där var det vanligt.

Däremot blev folk skitförbannade när panten inte fungerade, vilket skedde typ alltid eftersom det aldrig fanns tid att underhålla panten bla genom att rengöra den som den skall.

Jag skulle säga kassan först, ett par kampanjvaror. Man kan inte plocka upp allt i kampanj när kunder väntat på panten
  • Anonym (B)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-08-20 08:16:26 följande:

Alltid kassan först. I andra hand kampanjvaran. I tredje hand pantmaskinen. Om det står människor på alla tre ställen alltså.

Haha.

Det är väl alltid så att det är kö vid pantmaskinen och vid kampanjvarahyllan också om butiken är underbemannad och alla är stressade?
  • Anonym (B)
    Anonym (G) skrev 2021-08-20 08:28:14 följande:

Jag som arbetat på netto kan säga att ja, där var det vanligt.

Däremot blev folk skitförbannade när panten inte fungerade, vilket skedde typ alltid eftersom det aldrig fanns tid att underhålla panten bla genom att rengöra den som den skall.

Jag skulle säga kassan först, ett par kampanjvaror. Man kan inte plocka upp allt i kampanj när kunder väntat på panten

Givetvis.

Jag tyckte bara att svaret ? kunderna först ? var konstig och otydlig i sammanhanget eftersom enligt min erfarenhet som kund är det alltid kunder på alla dessa ställen när någonting krånglar är slut , så det gäller inte kunder före prepp som någon skriver utan kunder och kunder?

Men det är såklart vettigt att ta kassan först oavsett.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (B) skrev 2021-08-20 08:30:15 följande:
    Haha.

Det är väl alltid så att det är kö vid pantmaskinen och vid kampanjvarahyllan också om butiken är underbemannad och alla är stressade?
    Knappast. Oftast är det tomt vid panten och det är knappast köbildning vid kampanjvarorna, då går folk bara vidare. Man måste fortfarande prioritera.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (B) skrev 2021-08-20 08:10:20 följande:

Kunder kan vänta på alla 3 ställen samtidigt?

Hur gör du då?

Kassan. Men jag säger till övriga väntande att jag tyvärr är ensam och hjälper till så snart jag hinner.

Är det en ganska liten butik vet man oftast vem som kom först och kan hjälpa folk i den ordning de kom in, sen när det mest akuta är avklarat.

Sen söker jag nytt jobb. En butik som utnyttjar sin personal sådär är ingen bra arbetsplats.
  • Anonym (B)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-08-20 08:43:59 följande:

Knappast. Oftast är det tomt vid panten och det är knappast köbildning vid kampanjvarorna, då går folk bara vidare. Man måste fortfarande prioritera.

Då har vi varit i olika butiker?

Självklart ska man prioritera.

Men kunder kan vara på fler än ett ställe.
  • Anonym (Fråga)

Innebär kvällsjour alltså att man är där helt själv? Får man det?

• Anonym (G)
    Anonym (Fråga) skrev 2021-08-20 11:32:49 följande:

Innebär kvällsjour alltså att man är där helt själv? Får man det?

Nej det lär inte vara lagligt med tanke på risk för rån
  • Anonym (G)

Åtminstone inte om det är en av de stora kedjorna och inye någon liten kiosk

• Spucks
    Huddan skrev 2021-08-19 23:10:25 följande:

Jag antar att det inte bara handlar om att ge "rätt" svar, utan om ditt resonemang.
Svar på tråden Hur besvarar man denna jobb frågan?