• Anonym (Sasha Fierce)

Så sjukt trött på att egoistiskt ex glider på mitt upplägg

Så jävla less på min exman och måste fasen ösa ut lite skit. Han har ett bra jobb, tjänar bra och jobbar mycket. De är dessutom två vuxna i hushållet med ett till småsyskon tilll våra gemensamma barn.

Vårt ena barn som bor varannan vecka går i en skola nära min bostad och går hem till mig för pappa inte fixat fritids och hon inte har nånstans att ta vägen efter skolan i ca 3-4h tills han hämtar efter jobbet, inga bra bussförbindelser finns.

Det är mysigt visst, men med endast en 50% tjänst är jag inte skittät direkt, och barnet äter (mycket) 22 dagar av 30 hos mig. Ibland tar hen hem kompisar och bjuder även dem på fika, det behövs skjuts till aktiviteter osv ibland för exet aldrig planerar eller glömmer grejer.

Jag har ju själv tagit beslutet att inte jobba heltid för vår skull gemensamt under mina veckor med barnen, mer tid, mindre stress och för att slippa långa dagar på fritids - inte att exet ska få gratis barnomsorg, skolfix och skjuts mm och därmed glida på mitt upplägg. Samtidigt vill jag inte att barnet ska drabbas och hjälper gärna BARNET att lösa problemet med det jag kan.

När jag tar upp det med honom ghostar han frågan och ignorerar ämnet. Så less, vad kan jag göra? Är inte sugen på att starta något krig eller tvist med exet, och inte heller att barnet ska känna sig som en belastning eller vara ovälkommet.

• Svar på tråden Så sjukt trött på att egoistiskt ex glider på mitt upplägg
  • Anonym (Tea)

Fattar att det känns sjukt trist att bli utnyttjad av pappan. Men mitt råd är att du gör ett tankeexperiment där du helt bortser från pappan och bara ser till din och dotterns situation. Försök se pappan som en obekväm omständighet utan känslor.

Vad blir bättre eller sämre i din och dotterns vardag av att du slutar låta henne komma till dig extra?

Vad händer med er relation när du slutar ställa upp?

Vad blir bättre för dig?

Vad blir sämre för dig?

Vad blir bättre för dottern?

Vad blir sämre för dottern?

Försök tänka ut vilka olika scenarier som är troliga utifrån din och dottern synvinkel. Försök att undvika att tänka på hur det drabbar pappan och hur han kommer att känna. Pappans känslor är ju faktiskt inte viktiga för dig längre. Det som är viktigt i ditt liv är dig själv och din dotter.

• Anonym (Sasha Fierce)
    Anonym (Moa) skrev 2021-08-21 17:09:25 följande:

Kolla med ditt jobb om du kan jobba halvtid varannan vecka och heltid varannan?

Det alternativet har jag redan. Varför är det så svårt för folk att bara fatta att min sysselsättningsgrad inte är relevant?? Det är liksom inte poängen, kan man på riktigt inte tänka längre.
  • Anonym (Sasha Fierce)
    Anonym (Tea) skrev 2021-08-21 17:36:11 följande:

Fattar att det känns sjukt trist att bli utnyttjad av pappan. Men mitt råd är att du gör ett tankeexperiment där du helt bortser från pappan och bara ser till din och dotterns situation. Försök se pappan som en obekväm omständighet utan känslor.

Vad blir bättre eller sämre i din och dotterns vardag av att du slutar låta henne komma till dig extra?

Vad händer med er relation när du slutar ställa upp?

Vad blir bättre för dig?

Vad blir sämre för dig?

Vad blir bättre för dottern?

Vad blir sämre för dottern?

Försök tänka ut vilka olika scenarier som är troliga utifrån din och dottern synvinkel. Försök att undvika att tänka på hur det drabbar pappan och hur han kommer att känna. Pappans känslor är ju faktiskt inte viktiga för dig längre. Det som är viktigt i ditt liv är dig själv och din dotter.

Jag har redan hållt på med det du föreslår de senaste åren, problemet är inte nytt och den infon finns i mina svar här. Visst är det bäst för barnet att fortsätta ställa upp - men det finns ju alternativ som är lika bra, men fortfarande: hans. grej. att. lösa.

Och jag ställer upp i nästintill allt, och får ingenting tillbaka, och vart ska gränsen gå? Jag har åsidosatt rätt mycket till förmån för att lösa problemet och blir inte ens bemött med respekten i att få ett svar när jag tar upp det med pappan. Jag märker också att det eskalerar och jag bär nästintill huvudansvaret för allt annat som rör barnet och det är en stor obalans redan. Varför ska en vuxen person curlas så?

Sammanfattningsvis skulle det absolut bästa för barnet vara att han, liksom jag, får anpassa så att vardagen går ihop med barnomsorg och arbete. Så jäkla svårt ska det inte behöva vara att det krävs en hemmavarande och gratisarbetande nanny. Jag kan inte vara det enda möjliga alternativet och är det så, får han fråga mig.

Och nej, hans känslor spelar ingen roll för mig öht i detta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sasha Fierce) skrev 2021-08-21 18:14:55 följande:
    Det alternativet har jag redan. Varför är det så svårt för folk att bara fatta att min sysselsättningsgrad inte är relevant?? Det är liksom inte poängen, kan man på riktigt inte tänka längre.
    Men klart det är relevant om du är hemma på efm eller inte, eftersom han utnyttjar det. Skulle du vara på JOBBET på eftermiddagarna på HANS veckor skulle ju barnet inte kunna vara hos dig, utan han skulle tvingas skaffa annan barnomsorg. Fattar inte Du det?
  • Anonym (HH)
    Anonym (Sasha Fierce) skrev 2021-08-21 11:53:10 följande:

Ja jag funderar på att dra något sånt, eller att jag ändrat mina arbetstider bara. Barnet har haft en extranyckel hem som jag får försöka lirka tillbaka, det tråkiga är att jag vet att barnet kommer drabbas innan han får tummen ur och att barnet ändå kommer försöka vända sig till mig när pappan brister. Barnet har ju ingenstans att ta vägen, det är ju så verkligheten ser ut. Så trist.

Okej, men ta alla konversationer i text. Sen får du be myndigheterna om hjälp. Om barnet bor hos dig på riktigt så får du underhåll.
  • Anonym (Sasha Fierce)
    Tow2Mater skrev 2021-08-21 18:36:44 följande:

Men klart det är relevant om du är hemma på efm eller inte, eftersom han utnyttjar det. Skulle du vara på JOBBET på eftermiddagarna på HANS veckor skulle ju barnet inte kunna vara hos dig, utan han skulle tvingas skaffa annan barnomsorg. Fattar inte Du det?

Barnet har/har haft extranyckel, jag har jobbat heltid förut och ändå haft samma situation.

Återigen läser du inte, varför inte bara sluta svara tack.
  • Anonym (Sasha Fierce)
    Anonym (HH) skrev 2021-08-21 19:17:56 följande:

Okej, men ta alla konversationer i text. Sen får du be myndigheterna om hjälp. Om barnet bor hos dig på riktigt så får du underhåll.

Ja så får det bli.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sasha Fierce) skrev 2021-08-21 19:20:52 följande:
    Barnet har/har haft extranyckel, jag har jobbat heltid förut och ändå haft samma situation.

Återigen läser du inte, varför inte bara sluta svara tack.
    Barnets nyckel kan du ta. Har läst allt. Skulle barnet komma in  til dig utan nyckel?
  • Anonym (123)
    Anonym (E) skrev 2021-08-21 08:53:31 följande:
    Men för i hel...... FATTA att folk kan råka skriva fel!!!
    Du fattade ju inte heller att TS skojade när hon sa att hon skulle gömma sig när barnet kom hem. Så är nog du som är problemet här.
  • Anonym (D)

Här i Stockholm kostar kommunal fritidsklubb 1200 kr per termin för mellanstadiebarn och det inkluderar mellanmål.

Eftersom han inte hämtar barnet efter skolan och hon inte kan ta sig hem till honom själv är det ju självklart att det finns behov av någon form av frtidisversamhet och mellanmål för barnet.

Ska du ställa upp som "fritids" är det väl fullt rimligt att han betalar minst 1200 kr per termin till dig. Det täcker ungefär upp extra matkostnad och pysselmaterial, men inte din tid. 

Alternativt om man ser det som att mellanmålet kostar ca 15 kr per dag, så blir det ca 600 kr per termin extra bara för mat på hans veckor. Då ingår inte extra pysselmaterial etc. eller lovdagar eller studiedagar på hans vecka. 

Sedan är det väl fritt fram för honom att se till att skjutsa hem dottern tidigare på eftermiddagen eller ordna annan omsorg för dottern.

En 10-11- åring ska inte hänga själv i flera timmar utanför skolan utan mellanmål och utan sina kompisar. 

Håller helt med om att det är hans ansvar att styra upp det. Om det sedan är OK för dig att dottern är hos dig bör han ersätta dig åtminstone för dina extrautgifter. 

• Anonym (Moa)
    Anonym (Sasha Fierce) skrev 2021-08-21 18:14:55 följande:
    Det alternativet har jag redan. Varför är det så svårt för folk att bara fatta att min sysselsättningsgrad inte är relevant? Det är liksom inte poängen, kan man på riktigt inte tänka längre.

Du pratar om att du inte har råd och att ditt ex skiter i sitt ansvar. Du vill inte ha barnet hela veckorna och att pappan bara har barnet varannan helg.

När du skriver dessa saker låter det som ett ypperligt förslag att jobba heltid den veckan ditt ex ska ha barnet.
    Du får in mer pengar.
    Din man får ta sitt ansvar.

Jag förstår inte varför du blir både sur och otrevlig för ett förslag om att kolla om den möjligheten finns på ditt jobb.

Jag lämnar denna tråd.
    Lycka till med det oansvariga exet.

• Anonym (B)
    Anonym (Moa) skrev 2021-08-21 20:52:48 följande:

Du pratar om att du inte har råd och att ditt ex skiter i sitt ansvar. Du vill inte ha barnet hela veckorna och att pappan bara har barnet varannan helg.

När du skriver dessa saker låter det som ett ypperligt förslag att jobba heltid den veckan ditt ex ska ha barnet.

Du får in mer pengar.

Jag förstår inte varför du blir både sur och otrevlig för ett förslag om att kolla om den möjligheten finns på ditt jobb.

Jag lämnar denna tråd.

För att det är helt orelevant vad TS gör på sina barnfria veckor. Om hon så jobbar dag natt eller inte alls.
  • Anonym (Suck....)
    Anonym (Moa) skrev 2021-08-21 17:09:25 följande:
    Kolla med ditt jobb om du kan jobba halvtid varannan vecka och heltid varannan?
    Du har missuppfattat allt och detta har inget med sysselsättningsgrad att göra.
    Handlar om ansvar och att ena föräldern engagerar sig mer än vad den andra gör.

Förstår du?
  • Anonym (Sasha Fierce)
    Anonym (Moa) skrev 2021-08-21 20:52:48 följande:

Du får in mer pengar.

Jag lämnar denna tråd.

Ok - vi försöker igen:

Jag har inte någonstans skrivit att jag inte har råd, jag vill bara inte ha den kostnaden och att engagemanget tas för givet. Jag har inte heller skrivit att han endast har barnet varannan helg.

Jag behöver inte få in mer pengar. Självklart borde han ta sitt ansvar och det borde vara en icke-fråga vad jag gör när jag är barnlös. Allt detta framgår t.o.m. i trådstarten.

Jag blir inte sur för att du föreslår att se möjligheterna till mertid på jobbet, jag blir sur för att jag måste repetera mig, även nu. Att det är befängt att jobba mer där kärnan i problemet är något helt annat.

Men tack för lyckönskningarna för all del.
  • Anonym (Sasha Fierce)
    Anonym (D) skrev 2021-08-21 20:45:54 följande:

Här i Stockholm kostar kommunal fritidsklubb 1200 kr per termin för mellanstadiebarn och det inkluderar mellanmål.

Eftersom han inte hämtar barnet efter skolan och hon inte kan ta sig hem till honom själv är det ju självklart att det finns behov av någon form av frtidisversamhet och mellanmål för barnet.

Ska du ställa upp som "fritids" är det väl fullt rimligt att han betalar minst 1200 kr per termin till dig. Det täcker ungefär upp extra matkostnad och pysselmaterial, men inte din tid. 

Alternativt om man ser det som att mellanmålet kostar ca 15 kr per dag, så blir det ca 600 kr per termin extra bara för mat på hans veckor. Då ingår inte extra pysselmaterial etc. eller lovdagar eller studiedagar på hans vecka. 

Sedan är det väl fritt fram för honom att se till att skjutsa hem dottern tidigare på eftermiddagen eller ordna annan omsorg för dottern.

En 10-11- åring ska inte hänga själv i flera timmar utanför skolan utan mellanmål och utan sina kompisar. 

Håller helt med om att det är hans ansvar att styra upp det. Om det sedan är OK för dig att dottern är hos dig bör han ersätta dig åtminstone för dina extrautgifter. 

Javisst, jag håller med.

Ska man hårdra det och vara småaktig skulle det handla om stora belopp efter en del år, tex för bensin av en massa skjutsande till aktiviteter och allmänt fix som att tex få fram glömd pulka eller gympakläder till idrotten, glömd matsäck till skolutflykten eller blöta kläder efter regnig rast pga noll planering från hans sida som han bör ta under hans veckor men inte gör. Avstår även jag blir barnet drabbat, vilket inte är något alternativ om jag har möjlighet att hjälpa till.

Men millimeterrättvisa är inget jag eftersträvar öht, jag vill bara få någon sorts tydlighet och att vi gör upp konkret hur det ska gå till om barnet behöver vara hos mig.
  • Anonym (jo)
    Anonym (Sasha Fierce) skrev 2021-08-21 21:10:06 följande:
    Ok - vi försöker igen:

Jag har inte någonstans skrivit att jag inte har råd, jag vill bara inte ha den kostnaden och att engagemanget tas för givet. Jag har inte heller skrivit att han endast har barnet varannan helg.

Jag behöver inte få in mer pengar. Självklart borde han ta sitt ansvar och det borde vara en icke-fråga vad jag gör när jag är barnlös. Allt detta framgår t.o.m. i trådstarten.

Jag blir inte sur för att du föreslår att se möjligheterna till mertid på jobbet, jag blir sur för att jag måste repetera mig, även nu. Att det är befängt att jobba mer där kärnan i problemet är något helt annat.

Men tack för lyckönskningarna för all del.
    I #17  skrev du "Jag har råd att göra det när jag har barnet hos mig vv men inte dagligen nej".
  • Tom Araya
    Anonym (Sasha Fierce) skrev 2021-08-20 21:21:00 följande:

Så jävla less på min exman och måste fasen ösa ut lite skit. Han har ett bra jobb, tjänar bra och jobbar mycket. De är dessutom två vuxna i hushållet med ett till småsyskon tilll våra gemensamma barn.

Vårt ena barn som bor varannan vecka går i en skola nära min bostad och går hem till mig för pappa inte fixat fritids och hon inte har nånstans att ta vägen efter skolan i ca 3-4h tills han hämtar efter jobbet, inga bra bussförbindelser finns.

Det är mysigt visst, men med endast en 50% tjänst är jag inte skittät direkt, och barnet äter (mycket) 22 dagar av 30 hos mig. Ibland tar hen hem kompisar och bjuder även dem på fika, det behövs skjuts till aktiviteter osv ibland för exet aldrig planerar eller glömmer grejer.

Jag har ju själv tagit beslutet att inte jobba heltid för vår skull gemensamt under mina veckor med barnen, mer tid, mindre stress och för att slippa långa dagar på fritids - inte att exet ska få gratis barnomsorg, skolfix och skjuts mm och därmed glida på mitt upplägg. Samtidigt vill jag inte att barnet ska drabbas och hjälper gärna BARNET att lösa problemet med det jag kan.

När jag tar upp det med honom ghostar han frågan och ignorerar ämnet. Så less, vad kan jag göra? Är inte sugen på att starta något krig eller tvist med exet, och inte heller att barnet ska känna sig som en belastning eller vara ovälkommet.

Att barnet är mycket hos dig och bl.a. äter flera mål mat borde vara något som i alla fall ekonomiskt sett kan regleras med underhållet.
  • Anonym (Sasha Fierce)
    Anonym (jo) skrev 2021-08-21 21:36:00 följande:

I #17  skrev du "Jag har råd att göra det när jag har barnet hos mig vv men inte dagligen nej".

Ok den backar jag på, ber om ursäkt. Menar dock att jag har råd men inte vill, jag följer en matbudget och har inte råd ur den aspekten eftersom jag vill lägga pengar på annat och sparar en hel del, men jag ser ju att det inte framgår i svaret.
Svar på tråden Så sjukt trött på att egoistiskt ex glider på mitt upplägg