• Stefan99

Varför får jag inte jobbet?

Jag blir kallad på intervju och har väl haft ett 10 tal intervjuer sista halvåret. Allt verkar så bra, dom gillar min CV och profil. Har till och med diskuterat lön på många av dessa intervjuerna. Sedan kommer ett mail några dagar senare om att dom har gått vidare med andra kandidater. En vecka senare ser jag samma annons ute igen på annan sökmotor.

Vad håller dom på med?

Dom flesta annonserna kommer snart ut på marknaden igen, företag jag haft intervju med och som sedan lägger ut annonsen igen.

På nyheterna säger dom att det råder brist inom IT men det är ju klart när dom inte anställer personal utan bara söker och söker. Är det min ålder som avskräcker?

Jag är 40 plus.

Sist ville ett företag ha referenser på ett junior jobb, jag som trodde det innebar att man just är junior inom yrket. Av olika anledningar vill jag inte heller lämna ut mina referenser, har bara ett fåtal och inga som kan styrka mina IT kunskaper förutom vid en utbildning. Men utbildning verkar meningslöst när företagen vill ha erfarenhet, även på enklare IT jobb.

Jag ger snart upp på att söka, kommer dock försöka ta lite certifikat i vinter.

• Svar på tråden Varför får jag inte jobbet?
  • rocking

Kan det inte ha med att göra att du inte vill lämna referenser? I slutskedet anställer man hellre någon med referenser än utan, särskilt om kandidaterna är likvärdiga i övrigt..

• MrsPJ

Har jobbat med rekrytering inom IT och om en kandidat vägrar lämna ut referenser så skulle det aldrig bli en sign. Det är ju referenserna som kan intyga att det du sagt stämmer. Dessutom ringer varningsklockor om man inte VILL lämna referenser, oavsett svårighetsgrad på jobbet du ska utföra. De kan många gånger väga högre än utbildning eftersom utbildningen inte säger något om vad du kan åstadkomma i praktiken.

• Litorina

Att inte lämna referenser är en varningsflagga. Det kan vara därför.

Tänk på att även tidigare kollegor, lärare och folk i föreningar du varit aktiv i etc kan vara referenser. Inte bara chefer.

• nnnnnnnn

man måste lämna referenser, det går inte att komma undan. De vill veta att man inte är helt galen.
    Men det behöver inte vara någon inom yrket om du tex är nyutbildad så verkar det vettigt att ha antingen studiekamrater, lärare eller före detta arbetskamrater/chefer som referenter. Kanske har du haft praktikplats? Det kanske fanns någon där som du kan ange?

• Faxze

Någon som är 40+ och inte vill/kan lämna referenser? Inte en chans att jag skulle anställa dig. Du kan vara en hur bra person dom helst, men ingen referens signalerar att något är allvarligt fel och att ingen tidigare arbetsgivare kan rekommendera dig till något jobb. Det vill säga, tolkningen blir då att du antingen är en skitstövel som ställer till problem på arbetsplatsen eller så är du en sådan som inte utför arbetsuppgifterna eller har hög frånvaro etc.

Detta behöver såklart inte stämma, men det är sådana varningsklockor som ringer. Därför får du inte jobben.

• Mandelskorpan

40+ utan referenser? Du skulle sorteras bort direkt om du sökte jobb här. Ordna referenser så ska du se att det ordnar sig

• EpicF
    Stefan99 skrev 2021-08-20 22:36:28 följande:

Jag blir kallad på intervju och har väl haft ett 10 tal intervjuer sista halvåret. Allt verkar så bra, dom gillar min CV och profil. Har till och med diskuterat lön på många av dessa intervjuerna. Sedan kommer ett mail några dagar senare om att dom har gått vidare med andra kandidater. En vecka senare ser jag samma annons ute igen på annan sökmotor.

Vad håller dom på med?

Dom flesta annonserna kommer snart ut på marknaden igen, företag jag haft intervju med och som sedan lägger ut annonsen igen.

På nyheterna säger dom att det råder brist inom IT men det är ju klart när dom inte anställer personal utan bara söker och söker. Är det min ålder som avskräcker?

Jag är 40 plus.

Sist ville ett företag ha referenser på ett junior jobb, jag som trodde det innebar att man just är junior inom yrket. Av olika anledningar vill jag inte heller lämna ut mina referenser, har bara ett fåtal och inga som kan styrka mina IT kunskaper förutom vid en utbildning. Men utbildning verkar meningslöst när företagen vill ha erfarenhet, även på enklare IT jobb.

Jag ger snart upp på att söka, kommer dock försöka ta lite certifikat i vinter.

Ja, lämnar inte referenser så får man heller inga jobb...
  • Stefan99
    nnnnnnnn skrev 2021-08-21 09:41:47 följande:

man måste lämna referenser, det går inte att komma undan. De vill veta att man inte är helt galen.

Men det behöver inte vara någon inom yrket om du tex är nyutbildad så verkar det vettigt att ha antingen studiekamrater, lärare eller före detta arbetskamrater/chefer som referenter. Kanske har du haft praktikplats? Det kanske fanns någon där som du kan ange?

Dom vill ju ha referenser på att jag kan vissa saker inom IT, förra jobbet så var det tyvärr en del tjafs med chefen så jag kommer inte få några bra referenser därifrån. Förra chefen ville sparka folk för att det var dålig ekonomisk utveckling, var väl ett 10 tal som sa upp sig själva då chefen var en väldigt osympatisk person.

Ja så då kommer jag troligen aldrig få jobb igen då. Det verkar tyvärr inte duga att lämna referenser från kompisar eller lärare från kursen. Jag lämnade referenser från min sista utbildning men dom verkar inte räknas så högt trots att det var en IT utbildning.

Jag är inte heller så social av mig, så jag antar att man är körd på arbetsmarknaden. Sista utvägen kan vara att starta egen firma och visa att jag kan och få nya referenser.
  • Mandelskorpan
    Stefan99 skrev 2021-08-21 13:03:29 följande:

Dom vill ju ha referenser på att jag kan vissa saker inom IT, förra jobbet så var det tyvärr en del tjafs med chefen så jag kommer inte få några bra referenser därifrån. Förra chefen ville sparka folk för att det var dålig ekonomisk utveckling, var väl ett 10 tal som sa upp sig själva då chefen var en väldigt osympatisk person.

Ja så då kommer jag troligen aldrig få jobb igen då. Det verkar tyvärr inte duga att lämna referenser från kompisar eller lärare från kursen. Jag lämnade referenser från min sista utbildning men dom verkar inte räknas så högt trots att det var en IT utbildning.

Jag är inte heller så social av mig, så jag antar att man är körd på arbetsmarknaden. Sista utvägen kan vara att starta egen firma och visa att jag kan och få nya referenser.

Har du pluggat IT nyligen? Kan du lämna referens från något tidigare arbete, även om du skulle ha bytt yrkesbana (?) så är det värdefullt för en arbetsgivare att höra hur du allmänt fungerar på en arbetsplats.
  • Stefan99
    Mandelskorpan skrev 2021-08-21 16:20:45 följande:
    Har du pluggat IT nyligen? Kan du lämna referens från något tidigare arbete, även om du skulle ha bytt yrkesbana (?) så är det värdefullt för en arbetsgivare att höra hur du allmänt fungerar på en arbetsplats.
    Här är mitt dilemma eftersom min förra arbetsgivare inte gillade mig på slutet, däremot min förr förra chef och jag hade ett bra förhållande innan han gick i pension. När den nya chefen tog över så ville han inte ha mig kvar på grund av dålig ekonomi i företaget.

• Themis

Det låter som att din bästa väg in på arbetsmarknaden är som konsult, så att företag kan prova på dig som person. Så får du väl intyga på heder och samvete för konsultchefen att du inte är knäpp eller periodare.

I mitt företag testar vi just nu tre olika konsulter. Någon har rätt utbildning från annat land men inte så mycket erfarenhet, en annan har halkat in på spåret av intresse och är mestadels självlärd och har sedan fått praktisk erfarenhet osv. Så vi får helt enkelt delvis lära upp dem och se vem som snabbast fattar vad som gäller i vår verksamhet och kan utvecklas i rimligt tempo.

Vi börjar med några veckor, det är verkligen prova-på-jobb, men det är så mycket brist att vi hellre gör det än att stå utan, och i gengäld kan den som blir vald sedan få en gedigen upplärning och utvecklas mot svårare uppgifter på området.

Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • EpicF
    Stefan99 skrev 2021-08-21 17:34:24 följande:

Här är mitt dilemma eftersom min förra arbetsgivare inte gillade mig på slutet, däremot min förr förra chef och jag hade ett bra förhållande innan han gick i pension. När den nya chefen tog över så ville han inte ha mig kvar på grund av dålig ekonomi i företaget.

Ta en gammal kollega då
  • Mandelskorpan
    Stefan99 skrev 2021-08-21 17:34:24 följande:

Kan du inte fråga pensionären då?
Svar på tråden Varför får jag inte jobbet?