Varför får jag inte jobbet?
Jag blir kallad på intervju och har väl haft ett 10 tal intervjuer sista halvåret. Allt verkar så bra, dom gillar min CV och profil. Har till och med diskuterat lön på många av dessa intervjuerna. Sedan kommer ett mail några dagar senare om att dom har gått vidare med andra kandidater. En vecka senare ser jag samma annons ute igen på annan sökmotor.
Vad håller dom på med?
Dom flesta annonserna kommer snart ut på marknaden igen, företag jag haft intervju med och som sedan lägger ut annonsen igen.
På nyheterna säger dom att det råder brist inom IT men det är ju klart när dom inte anställer personal utan bara söker och söker. Är det min ålder som avskräcker?
Jag är 40 plus.
Sist ville ett företag ha referenser på ett junior jobb, jag som trodde det innebar att man just är junior inom yrket. Av olika anledningar vill jag inte heller lämna ut mina referenser, har bara ett fåtal och inga som kan styrka mina IT kunskaper förutom vid en utbildning. Men utbildning verkar meningslöst när företagen vill ha erfarenhet, även på enklare IT jobb.
Jag ger snart upp på att söka, kommer dock försöka ta lite certifikat i vinter.