• Anonym (Resa bort)

Semester som arbetssökande?

Hejsan! Jag undrar om det är möjligt att ta ut semester eller på annat sätt "ta paus" under tiden som man söker arbete, dvs kan man pausa arbetssökandet under ett par veckor, och hur gör man då? Jag har försökt googla men fattar nada... nån som kan förklara på ett enkelt sätt? Jag kommer att bli arbetslös vid årsskiftet, men så fyller min man 40 i  mars, och då tänkte vi åka iväg nånstans en vecka eller två men jag vet ju inte om det går i och med att jag ju troligtvis kommer att söka jobb för fullt då?

• Svar på tråden Semester som arbetssökande?
  • Anonym (Resa bort)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-23 11:00:42 följande:

Är det jätteviktigt för dig att följa reglerna så gör det då, ring upp din handläggare och fråga vad som gäller.

Det är väldigt ovanligt att en arbetsplats inte ens har en intervju utan ringer upp och ber dig starta nästa dag. Du står alltså till arbetsmarknadens förfogande och som jag skrev skickar du iväg ansökningar. Arbetsplatsen kommer inte ens märka i vilken del av världen du befinner dig så praktiskt har det ingen betydelse alls. 

Öh... ja? Det är klart att jag vill följa reglerna? Är det så konstigt?
    Anonym (Anonym 666) skrev 2021-08-23 11:02:05 följande:
    Haha ja du... Lycka till med den attityden :) Så länge du har internet kan du söka jobb.
    Ja,det var dumt av mig att bli sur, jag blev bara lite provocerad av ditt svar för att det kändes ganska nedlåtande, och när du då dessutom skrev nåt som var direkt fel så kändes det lite så där... För mig känns det viktigt att göra rätt, att inte bryta mot reglerna eller utnyttja systemet, men jag är kanske ganska ensam om att resonera så...
  • Glinda från Oz
    Anonym (Resa bort) skrev 2021-08-23 13:58:45 följande:

Öh... ja? Det är klart att jag vill följa reglerna? Är det så konstigt?Ja,det var dumt av mig att bli sur, jag blev bara lite provocerad av ditt svar för att det kändes ganska nedlåtande, och när du då dessutom skrev nåt som var direkt fel så kändes det lite så där... För mig känns det viktigt att göra rätt, att inte bryta mot reglerna eller utnyttja systemet, men jag är kanske ganska ensam om att resonera så...

Om det inte har någon som helst betydelse för någonting förstår jag inte varför det är så viktigt men så tänker jag mer praktiskt än fyrkantigt också.

Fråga inte här, ring upp din handläggare istället.
  • Anonym (Jo)

Ring upp din handledare.

• LillaTjockaBertil
    Glinda från Oz skrev 2021-08-23 14:01:04 följande:

Om det inte har någon som helst betydelse för någonting förstår jag inte varför det är så viktigt men så tänker jag mer praktiskt än fyrkantigt också.

Fråga inte här, ring upp din handläggare istället.

Som jag tolkar reglerna för a-kassa är man inte berättigad ersättning under tiden man befinner sig utomlands. Om det uppdagas att man fuskat med detta blir man automatiskt avstängd från a-kassan. Så jo det kan faktiskt spela roll om man rapporterar in enligt de regler som gäller för a-kassan eller ej.
  • Anonym (Resa bort)
    LillaTjockaBertil skrev 2021-08-23 19:28:54 följande:
    Som jag tolkar reglerna för a-kassa är man inte berättigad ersättning under tiden man befinner sig utomlands. Om det uppdagas att man fuskat med detta blir man automatiskt avstängd från a-kassan. Så jo det kan faktiskt spela roll om man rapporterar in enligt de regler som gäller för a-kassan eller ej.
    Lite så, ja.
    Glinda från Oz skrev 2021-08-23 11:00:42 följande:

Är det jätteviktigt för dig att följa reglerna så gör det då, ring upp din handläggare och fråga vad som gäller.

Anonym (Jo) skrev 2021-08-23 18:53:23 följande:

Ring upp din handledare.

Eftersom jag inte är arbetslös än har jag ingen handläggare. Men nu vet jag i alla fall att det är möjligt att pausa, det är det viktigaste just nu :)

Tack alla som svarat!
  • Glinda från Oz
    LillaTjockaBertil skrev 2021-08-23 19:28:54 följande:
    Hur skulle någon få veta det? 
  • LillaTjockaBertil
    Glinda från Oz skrev 2021-08-24 21:06:02 följande:

Sannolikheten att avslöjas för en veckas resa utomlands är givetvis väldigt liten men det kan ju få rätt så tråkiga konsekvenser om det skulle uppdagas.
  • Anonym (Resa bort)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-24 21:06:02 följande:
    Men alltså, allvarligt? Det finns ju massor av saker som man kan fuska och mygla med utan att åka dit, men de flesta av oss (hoppas jag i alla fall) vill ju ändå bete oss någorlunda hyfsat, och inte hålla på och mygla, oavsett om det innebär någon risk eller inte.
  • Glinda från Oz
    LillaTjockaBertil skrev 2021-08-24 22:21:03 följande:
    Sannolikheten att avslöjas för en veckas resa utomlands är givetvis väldigt liten men det kan ju få rätt så tråkiga konsekvenser om det skulle uppdagas.
    Den är obefintlig om man inte postar en massa på sociala medier. 
    Anonym (Resa bort) skrev 2021-08-25 14:52:26 följande:
    Men alltså, allvarligt? Det finns ju massor av saker som man kan fuska och mygla med utan att åka dit, men de flesta av oss (hoppas jag i alla fall) vill ju ändå bete oss någorlunda hyfsat, och inte hålla på och mygla, oavsett om det innebär någon risk eller inte.
    För mig är fuska och mygla när man på något vis förstör för andra, får saker man inte har rätt till och försöker sko sig på andras bekostnad. Här har det noll betydelse. Du söker fortfarande jobb, står till arbetsmarknadens förfogande mm Det har INGEN praktisk betydelse alls. 
  • Studentpappa
    Glinda från Oz skrev 2021-08-25 21:04:27 följande:

Den är obefintlig om man inte postar en massa på sociala medier. För mig är fuska och mygla när man på något vis förstör för andra, får saker man inte har rätt till och försöker sko sig på andras bekostnad. Här har det noll betydelse. Du söker fortfarande jobb, står till arbetsmarknadens förfogande mm Det har INGEN praktisk betydelse alls. 

Din definition av fusk och mygel har ju som tur var ingen bäring där det faktiskt betyder något. Att någon med tvivelaktig moral tycker det är ok gör det inte ok, är du inte hemma står du givetvis inte till förfogande.

TS har ju tid på sig att skaffa ett nytt jobb så det borde vara fokus istället för att planera att bli arbetslös.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (micke)
    Den är obefintlig om man inte postar en massa på sociala medier. 
    Anonym (Resa bort) skrev 2021-08-25 14:52:26 följande:
    För mig är fuska och mygla när man på något vis förstör för andra, får saker man inte har rätt till och försöker sko sig på andras bekostnad. Här har det noll betydelse. Du söker fortfarande jobb, står till arbetsmarknadens förfogande mm Det har INGEN praktisk betydelse alls. 
    Håller med till 100%
    det viktigaste för AF är att du skickar in din aktivitetsrapport i tid.
    Varifrån du skickar den är inte viktigt.

Nu verkar TS en opraktisk person som vill göra allt enligt boken så
    då går det så klart inte.
  • Glinda från Oz
    Studentpappa skrev 2021-08-26 07:33:03 följande:
    Din definition av fusk och mygel har ju som tur var ingen bäring där det faktiskt betyder något. Att någon med tvivelaktig moral tycker det är ok gör det inte ok, är du inte hemma står du givetvis inte till förfogande.

TS har ju tid på sig att skaffa ett nytt jobb så det borde vara fokus istället för att planera att bli arbetslös.

Såklart men nu frågade ts om vad hon skulle göra om hon blir arbetslös därför valde jag att fokusera på det. Som jag sa till en annan person har jag aldrig varit särskilt fyrkantig, jag tänker mycket mera praktiskt. Blir något mycket lättare för mig eller andra och ha ingen praktisk betydelse eller något som går ut över någon kör jag på det. 

ska såklart inte ljuga hon ska söka jobb från där hon är. 

• Anonym (Resa bort)
    För mig är fuska och mygla när man på något vis förstör för andra, får saker man inte har rätt till och försöker sko sig på andras bekostnad.
    Exakt. Precis min poäng. Och de här tre hänger ju ihop, när man utnyttjar saker man inte har rätt till förstör man även för andra och skor sig på andras bekostnad.
     Du söker fortfarande jobb, står till arbetsmarknadens förfogande mm Det har INGEN praktisk betydelse alls. 

Um... hur står jag till arbetsmarknadens förfogande om jag inte är hemma och kan ta ett jobb jag blir erbjuden?

Studentpappa skrev 2021-08-26 07:33:03 följande:

Men precis. Tack. Vad gäller fokus på nytt jobb är det klart att jag ser mig om för fullt redan nu, och att jag fokuserar på att hitta ett jobb så fort som möjligt, men det var ju inte det min fråga handlade om, så därför har jag inte sagt nåt om det här. Den krassa verkligheten är ju trots allt att det är svårt att hitta jobb, och även om jag inte planerar för att bli arbetslös så måste jag ju ändå ha med det i beräkningen, eller hur?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Resa bort) skrev 2021-08-26 13:12:51 följande:

Exakt. Precis min poäng. Och de här tre hänger ju ihop, när man utnyttjar saker man inte har rätt till förstör man även för andra och skor sig på andras bekostnad

Precis, det är därför jag inte anser att det är fel att söka jobb när man är på semester och samtidigt få ersättning. För det skadar ingen.
  • Anonym (Resa bort)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-26 13:20:44 följande:
    Precis, det är därför jag inte anser att det är fel att söka jobb när man är på semester och samtidigt få ersättning. För det skadar ingen.
    Du tar pengar du inte har rätt till, alltså skadar det andra eftersom det inte finns en aldrig sinande pengahög som allt kan tas från. Men du förstår helt klart inte hur jag menar, eller hur jag kan se på det som jag gör, och jag förstår inte hur du kan se på det som du gör, så det är väl lika bra att bara vara överens om att vara oense :)
  • Anonym (...)
    Anonym (Resa bort) skrev 2021-08-26 13:12:51 följande:
    Exakt. Precis min poäng. Och de här tre hänger ju ihop, när man utnyttjar saker man inte har rätt till förstör man även för andra och skor sig på andras bekostnad.
     Du söker fortfarande jobb, står till arbetsmarknadens förfogande mm Det har INGEN praktisk betydelse alls. 

Um... hur står jag till arbetsmarknadens förfogande om jag inte är hemma och kan ta ett jobb jag blir erbjuden?

Men precis. Tack. Vad gäller fokus på nytt jobb är det klart att jag ser mig om för fullt redan nu, och att jag fokuserar på att hitta ett jobb så fort som möjligt, men det var ju inte det min fråga handlade om, så därför har jag inte sagt nåt om det här. Den krassa verkligheten är ju trots allt att det är svårt att hitta jobb, och även om jag inte planerar för att bli arbetslös så måste jag ju ändå ha med det i beräkningen, eller hur?
    Fast du ska väl inte flytta långt bort utan bara på en kort resa? 
  • Anonym (Resa bort)
    Anonym (...) skrev 2021-08-26 16:55:49 följande:
    Fast du ska väl inte flytta långt bort utan bara på en kort resa? 
    Nej, men det är ju ganska ointressant. Man får inte lov att resa bort några veckor heller under tiden som man "går och stämplar". Jag kom hur som helst på att man kan chatta m af så det har jag gjort nu, och fått bekräftat att man kan pausa under den tid man är bortrest, så problemet är alltså löst :)
  • Anonym (Ja)

Bara att ta med datorn och skriv ett par plojansökningar på väg till resmålet om du får tråkigt...

• Anonym (Klart)
    Anonym (Ja) skrev 2021-12-22 00:55:24 följande:

Bara att ta med datorn och skriv ett par plojansökningar på väg till resmålet om du får tråkigt...

TS har fått klarhet i detta i augusti så allt är löst
Svar på tråden Semester som arbetssökande?