• EliS86

    Ensamstående och gravid som vill följas åt?

    Undrar om det finns fler som är gravida utan partner just nu?

    Tycker att all information, appar och forum för gravida generellt utgår ifrån ett par vilket får mig att känna mig som ett ufo som inte har en partner.

    Skulle gärna bolla med andra i samma/liknande sits vare sig det handlar om att vara helt självstående eller separerad eller annat. Dela framsteg, bolla utmaningar utan att bli dömd och inte minst lite pepp.

    Lite om mig:

    Är gravid med andra barnet (samma pappa men är separerade) med bf i februari. Har det i övrigt stabilt med bostad och ekonomi etc. men har absolut noll vänner som går igenom något liknande och har märkt att en del redan tagit avstånd då jag inte längre passar in i familje-normen.

    Hoppas det finns någon mer som jag därute!

  • Svar på tråden Ensamstående och gravid som vill följas åt?
  • EliS86
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-19 07:21:17 följande:

    Hur ser man som ensam gravid på dejting?


    Jag har faktiskt varit på en dejt men tydligt flaggat för att mitt fulla fokus kommer ligga på en bebis inom kort. Ledde ingenvart men det var jag som backade, känner just nu mest för att ta hand om mig själv och mina barn..skulle jag få lust att dejta igen skulle jag däremot inte låta mig begränsas principiellt av att vara gravid. (Men kanske bra att va tydlig med att dejta så menar jag INTE att ligga runt, det har i och för sig aldrig varit något intresse för min del)
  • Anonym (Anonym)
    EliS86 skrev 2021-10-19 11:24:29 följande:
    Jag har faktiskt varit på en dejt men tydligt flaggat för att mitt fulla fokus kommer ligga på en bebis inom kort. Ledde ingenvart men det var jag som backade, känner just nu mest för att ta hand om mig själv och mina barn..skulle jag få lust att dejta igen skulle jag däremot inte låta mig begränsas principiellt av att vara gravid. (Men kanske bra att va tydlig med att dejta så menar jag INTE att ligga runt, det har i och för sig aldrig varit något intresse för min del)
    Jag dejtade nämligen en gravid tjej och vi hade en helt underbar tid tillsammans och jag var med vid förlossningen för att sedan bli dumpad. Kändes som att jag i slutänden blev utnyttjad som stöd under graviditeten. 
  • EliS86
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-27 08:42:23 följande:

    Jag dejtade nämligen en gravid tjej och vi hade en helt underbar tid tillsammans och jag var med vid förlossningen för att sedan bli dumpad. Kändes som att jag i slutänden blev utnyttjad som stöd under graviditeten. 


    Vad tråkigt att höra!

    Vet ju inte något om varken dig eller tjejen men om det var första barnet kan jag tänka mig att hon gick igenom en förändring i prioriteringar i samband med att bli mamma. Alltså det kanske inte var avsiktligt/planerat att göra som hon gjorde.

    För min egen del så ändrades hela min världsbild och alla beslut blev solklara att fatta utifrån vad som var bäst för mitt barn, resten fick ryka (inklusive pappan som var en bra pappa men dålig partner).

    Med det sagt så kan hon ju också bara varit egoistisk och ingen skön människa men hoppas på min förklaring :p även om hon kunde skött det snyggare oavsett med tanke på att du inte riktigt kunnat släppa det.
  • Emma1b

    Hej! Här är en nygravid ensamstående! Har du döttrar sen tidigare, men detta blir mitt första egna barn. Idag skrev jag in mig på mvc och när jag läste på deras hemsida blev jag kite irriterad. Det stod typ lika mycket om partnern som om den gravuda och på ett enda ställe stod det man kunde vara ensamstående. Grrr. Är det fortfarande så ovanligt?!

    Om ni hade skapat en fb grupp går jag gärna med. Vad heter den?

  • EliS86
    Emma1b skrev 2021-10-28 18:15:10 följande:

    Hej! Här är en nygravid ensamstående! Har du döttrar sen tidigare, men detta blir mitt första egna barn. Idag skrev jag in mig på mvc och när jag läste på deras hemsida blev jag kite irriterad. Det stod typ lika mycket om partnern som om den gravuda och på ett enda ställe stod det man kunde vara ensamstående. Grrr. Är det fortfarande så ovanligt?!

    Om ni hade skapat en fb grupp går jag gärna med. Vad heter den?


    Hej och grattis till graviditeten!

    Ja pendeln har liksom svängt helt åt andra hållet och nu ska partnern lyftas och göras delaktig på alla sätt. Fint och förståeligt med tanke på hur det har sett ut i traditionella förhållanden men som du säger finns ju så många fler konstellationer idag så då borde man ha lika mycket info utifrån andra perspektiv?

    Jag har skapat en fb-grupp men den är just nu helt hemlig, dvs osökbar och jag kan tydligen inte dela inbjudan via länk. Är det någon som vet hur man bör gå tillväga?

    Min rädsla är väl att det ska bli synligt för alla på min Facebook att jag är administratör för en grupp ensamstående när det är långt ifrån alla som jag har lust att dela min situation med. Kan skapa en sökbar grupp utan info kanske?
  • DFgirl

    Kanske en sökbar men sluten grupp som heter något helt annat? :P

    Man kan ju ha frågor för att bli medlem och då kan ju vi härifrån uppge detta som skäl så att andra inte släpps in.

    Men jag har aldrig gjort någon egen grupp och vet inte hur det funkar riktigt.

  • EliS86
    DFgirl skrev 2021-10-28 22:02:39 följande:

    Kanske en sökbar men sluten grupp som heter något helt annat? :P

    Man kan ju ha frågor för att bli medlem och då kan ju vi härifrån uppge detta som skäl så att andra inte släpps in.

    Men jag har aldrig gjort någon egen grupp och vet inte hur det funkar riktigt.


    Nu har jag snabbt gjort om gruppen så att den är sökbar helt utan beskrivning och med tillhörande fråga :) ska jag dela gruppnamnet öppet här eller skicka pm?
  • norrpigan

    Hej! 
    Har ni kvar den här gruppen? Hjärta


    EliS86 skrev 2021-10-18 12:40:46 följande:

    Ok hörrni.

    Tror jag lyckats skapa en helt anonym/privat grupp som jag kan länka till. Skriv ett PM till mig eller skriv nedan var så skickar jag länken på pm.

    Gruppen är inte helt genomarbetad ännu- dvs regler bilder osv ska väl ordnas men finns iaf en sida så får vi lösa resten sen :)


Svar på tråden Ensamstående och gravid som vill följas åt?