Anonym (TS) skrev 2021-08-26 12:41:57 följande:
Jag förstår att du ser det på detta sätt, du är man. Alla kvinnor är inte av ondo som försöker att hindra sina barns pappa att träffa dem, även om det är den bilden som målas ut. Det finns starka skäl till varför en gemensam vårdnad kan skada barnen.
Könet på föräldern spelar ingen roll, men det var inte svårt för mig att göra antagandet att du var kvinnan i det hela.
Om det finns starka skäl till varför gemensam vårdnad skulle riskera skada barnen så har du väl inget att frukta när du blir hotad med vårdnadstvist?
Men här behöver du ha självinsikt nog att inse att ALLA som anser att det är "bättre för barnen" om de har enskild vårdnad än gemensam även anser att det finns skäl som motiverar till och argumenterar för detta.
Du behöver förstå att din bild av barnens andra förälder är väldigt färgad och vinklad av dina tidigare erfarenheter och dina känslor gentemot denna person.
Det är långt ifrån säkert att socialtjänsten och tingrätten bildar sig samma uppfattning om barnens andra förälder som du har, o därför inte alls delar din uppfattning att det föreligger några starka skäl till att gemensam vårdnad riskerar att skada barnen.
Anonym (TS) skrev 2021-08-26 12:43:00 följande:
Det kanske är barnens, och mina, behov jag utgår ofrån? Har tanken slagit dig?
Ingenting du postat hitills har förklarat hur det på något sätt skulle vara motiverat ur ett barnperspektiv att barnen försämrar eller tappar kontakten med deras andra förälder?
På vilket sätt argumenterar du att det skulle vara i barnens intresse att få minskad kontakt med deras andra förälder?