• Anonym (TS)

Vad händer med planerad flytt om man får ett interimistiskt beslut om gemensam vårdnad?

Jag planerar att flytta med mina två barn, har ensam vårdnad om dessa. Flytten går inom två månader. Vad skulle hända om den andra föräldern får ett intermistiskt beslut om gemensam vårdnad? Kommer jag ändå kunna flytta? Jag har ju inget kvar i den stad jag bor nu, allt är uppsagt och avslutat. Planen är ju att flytta. Men ett sådant beslut skulle ju kunna kullkasta allt. Och vad gör jag då? Var ska vi bo? Jobb? Förskoleplats? Allt är ju som sagt uppsagt och avslutat.

• Svar på tråden Vad händer med planerad flytt om man får ett interimistiskt beslut om gemensam vårdnad?
  • Anonvm
    Anonym (TS) skrev 2021-08-26 12:41:57 följande:
    Jag förstår att du ser det på detta sätt, du är man. Alla kvinnor är inte av ondo som försöker att hindra sina barns pappa att träffa dem, även om det är den bilden som målas ut. Det finns starka skäl till varför en gemensam vårdnad kan skada barnen.
    Könet på föräldern spelar ingen roll, men det var inte svårt för mig att göra antagandet att du var kvinnan i det hela.

Om det finns starka skäl till varför gemensam vårdnad skulle riskera skada barnen så har du väl inget att frukta när du blir hotad med vårdnadstvist?
    Men här behöver du ha självinsikt nog att inse att ALLA som anser att det är "bättre för barnen" om de har enskild vårdnad än gemensam även anser att det finns skäl som motiverar till och argumenterar för detta.

Du behöver förstå att din bild av barnens andra förälder är väldigt färgad och vinklad av dina tidigare erfarenheter och dina känslor gentemot denna person.
    Det är långt ifrån säkert att socialtjänsten och tingrätten bildar sig samma uppfattning om barnens andra förälder som du har, o därför inte alls delar din uppfattning att det föreligger några starka skäl till att gemensam vårdnad riskerar att skada barnen.  
    Anonym (TS) skrev 2021-08-26 12:43:00 följande:
    Det kanske är barnens, och mina, behov jag utgår ofrån? Har tanken slagit dig?

Ingenting du postat hitills har förklarat hur det på något sätt skulle vara motiverat ur ett barnperspektiv att barnen försämrar eller tappar kontakten med deras andra förälder?
    På vilket sätt argumenterar du att det skulle vara i barnens intresse att få minskad kontakt med deras andra förälder?
  • Anonym (TS)
    Anonvm skrev 2021-08-26 17:15:14 följande:

Könet på föräldern spelar ingen roll, men det var inte svårt för mig att göra antagandet att du var kvinnan i det hela.

Om det finns starka skäl till varför gemensam vårdnad skulle riskera skada barnen så har du väl inget att frukta när du blir hotad med vårdnadstvist?

Men här behöver du ha självinsikt nog att inse att ALLA som anser att det är "bättre för barnen" om de har enskild vårdnad än gemensam även anser att det finns skäl som motiverar till och argumenterar för detta.

Du behöver förstå att din bild av barnens andra förälder är väldigt färgad och vinklad av dina tidigare erfarenheter och dina känslor gentemot denna person.

Det är långt ifrån säkert att socialtjänsten och tingrätten bildar sig samma uppfattning om barnens andra förälder som du har, o därför inte alls delar din uppfattning att det föreligger några starka skäl till att gemensam vårdnad riskerar att skada barnen.  Ingenting du postat hitills har förklarat hur det på något sätt skulle vara motiverat ur ett barnperspektiv att barnen försämrar eller tappar kontakten med deras andra förälder?

På vilket sätt argumenterar du att det skulle vara i barnens intresse att få minskad kontakt med deras andra förälder?

Ja, jag är medveten om att jag måste balansera mellan mina känslor för pappan utifrån vad han har gjort mig och vad som är bäst för barnen. Han kommer fortfarande kunna ha umgänge med dem. Men gemensam vårdnad utsätter dem för en risk som jag själv är livrädd för ska infrias om han får det.

Och återigen, det kan ju finnas en miljon skäl till att man flyttar. Men det verkar som att du bara förutsätter att alla pappor är engagerade i sina barns liv, att de ställt upp, att de vill sina barns bästa, att de aldrig skulle låta sina egna värderingar inskränka på barnens välmående, att de skulle bemöta barnen på ett respektfullt sätt etc. Well, guess what? Alla pappor är inte sådana...
  • Anonym (TS)
    Anonym (E) skrev 2021-08-26 15:34:45 följande:

Är han dömd för barnmisshandel, eller är det något du bara vet ändå? En människa som "sonat sitt brott" får en ny chans i rättssystemet även om det vore så.

Nej, denna pappa är inte dömd för misshandel av barnen. Men jag har nyligen läst om ett fall där pappan är dömd för misshandel av mamman och ena barnet och där var det han som fick vårdnaden om båda barnen, trots att de var rädda för honom. Och detta är ju inte första gången en misshandla de pappa har större rättigheter än de utsatta barnen och kvinnan. Och så länge man anser att umgängeoch boende hos och med en misshandlande förälder är viktigare än barns trygghet, så har jag mycket liten tilltro till rättsväsendet.
  • Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-26 18:01:54 följande:
    Ja, jag är medveten om att jag måste balansera mellan mina känslor för pappan utifrån vad han har gjort mig och vad som är bäst för barnen. Han kommer fortfarande kunna ha umgänge med dem. Men gemensam vårdnad utsätter dem för en risk som jag själv är livrädd för ska infrias om han får det.

Och återigen, det kan ju finnas en miljon skäl till att man flyttar. Men det verkar som att du bara förutsätter att alla pappor är engagerade i sina barns liv, att de ställt upp, att de vill sina barns bästa, att de aldrig skulle låta sina egna värderingar inskränka på barnens välmående, att de skulle bemöta barnen på ett respektfullt sätt etc. Well, guess what? Alla pappor är inte sådana...
    Du måste också hålla isär vad han gjort mot dig och resten av hur han beter sig i sitt liv. Har han misshandlat dig så betyder inte det att han nödvändigtvis är en dålig pappa. Så för tredje gången, vad är det som gör att du menar att det antagligen inte skulle bli gemensam vårdnad?

Även oengagerade pappor har rätt till sina barn. Och de kan också tilldömas gemensam vårdnad. Det ska som sagt mycket till innan det inte godkänns. Bli inte förvånad om han hävdar att du försvårat situationen så att han inte kunnat vara så delaktig som han hade velat... Allt man inte kan bevisa/motbevisa blir ord mot ord.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Laura) skrev 2021-08-26 13:47:55 följande:

Jo, precis. För i mina ögon känns det ju bara som ett försök att sabotera för den andre föräldern om vårdnad plötsligt blev viktigt när det kan användas som slagträ... Spontant känns det ju som att såna stora beslut som är tagna innan påbörjad tvist fortfarande ska få gälla för att inte sätta den vuxna och barnet i en osäker livssituation. 

Men precis. Säg att man skrivit på kontrakt för lägenhet eller till och med köpt hus? Skrivit på anställning? Hur fasen ska man göra då?
  • Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-26 18:05:10 följande:
    Nej, denna pappa är inte dömd för misshandel av barnen. Men jag har nyligen läst om ett fall där pappan är dömd för misshandel av mamman och ena barnet och där var det han som fick vårdnaden om båda barnen, trots att de var rädda för honom. Och detta är ju inte första gången en misshandla de pappa har större rättigheter än de utsatta barnen och kvinnan. Och så länge man anser att umgängeoch boende hos och med en misshandlande förälder är viktigare än barns trygghet, så har jag mycket liten tilltro till rättsväsendet.
    Jag har läst om liknande hemska fall. Men du skrev att du är "livrädd" för riskerna barnen kan utsättas för om det blir gemensam vårdnad, vad innebär det?
  • Anonym (TS)
    Anonym (E) skrev 2021-08-26 18:08:27 följande:

Jag har läst om liknande hemska fall. Men du skrev att du är "livrädd" för riskerna barnen kan utsättas för om det blir gemensam vårdnad, vad innebär det?

Att de ska tas ut ur landet
  • Anonym (öälökj)
    Rent krasst har gemensam vårdnad inget med umgänget att göra. 
    Om barnen har ett umgänge med den ena föräldern, för enkelhetens skull skriver jag pappan, som kommer att fungera likadant även efter en flytt så händer ingenting. 

Kan inte tänka mig att det skulle hända något i ditt fall heller, du har ju redan påbörjat en flytt som är på gång, du kan ju inte bara avbryta det hela. Så länge du ser till att barnen har det umgänge med pappan de har rätt till (om det finns ett fastställt umgängesschema) så vad ska ske?  Att pappan får enskild vårdnad eller boendet? Det är inte troligt om han inte haft umgänge  regelbundet hittills. 
  • Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-26 20:09:08 följande:
    Att de ska tas ut ur landet
    Det kan ju pappan göra även utan gemensam vårdnad, vid vilket umgängestillfälle som helst krasst sett. Oavsett om du har enskild eller gemensam vårdnad så krävs din underskrift för ett pass så han kommer få svårt att föra dem ur landet, om han inte tar dem via bil, och då lär han ändå fastna i en tull förr eller senare.

Kort sagt, om du oroar dig för att han ska föra dem ur landet så spelar det ingen roll om du flyttar och det spelar ingen roll om det är enskild eller gemensam vårdnad. Det blir varken fler eller färre hinder.
  • fornminne
    Anonym (E) skrev 2021-08-26 22:00:37 följande:
    Det kan ju pappan göra även utan gemensam vårdnad, vid vilket umgängestillfälle som helst krasst sett. Oavsett om du har enskild eller gemensam vårdnad så krävs din underskrift för ett pass så han kommer få svårt att föra dem ur landet, om han inte tar dem via bil, och då lär han ändå fastna i en tull förr eller senare. Kort sagt, om du oroar dig för att han ska föra dem ur landet så spelar det ingen roll om du flyttar och det spelar ingen roll om det är enskild eller gemensam vårdnad. Det blir varken fler eller färre hinder.

Precis, enda sättet han lagligt kan föra dem ur landet utan ts godkännande, är om han tilldöms hela vårdnaden. Det låter inte sannolikt i detta fall. Olagligt kan han förstås försöka dra med dem, även vid umgänge, men hur långt kommer han?
  • Anonym (E)
    fornminne skrev 2021-08-26 22:42:39 följande:

Precis, enda sättet han lagligt kan föra dem ur landet utan ts godkännande, är om han tilldöms hela vårdnaden. Det låter inte sannolikt i detta fall. Olagligt kan han förstås försöka dra med dem, även vid umgänge, men hur långt kommer han?
    Inte långt alls. Särskilt inte i dagens läge med corona och allt. Då ska man ju kunna visa upp godkända tester och allt möjligt.
  • fornminne

Fall där pappan drar med barnen till nåt land där det är svårt att få ut dem, handlar oftast om fall där det redan finns pass och gemensam vårdnad. Eller där mamman naivt godkänner resan. Alternativt att han försöker smuggla ut barnen, men det är betydligt svårare. Och det kan han göra när som helst i så fall, med eller utan vårdnad.

• Tow2Mater
    Anonym (E) skrev 2021-08-26 22:00:37 följande:
    Det kan ju pappan göra även utan gemensam vårdnad, vid vilket umgängestillfälle som helst krasst sett. Oavsett om du har enskild eller gemensam vårdnad så krävs din underskrift för ett pass så han kommer få svårt att föra dem ur landet, om han inte tar dem via bil, och då lär han ändå fastna i en tull förr eller senare.

Kort sagt, om du oroar dig för att han ska föra dem ur landet så spelar det ingen roll om du flyttar och det spelar ingen roll om det är enskild eller gemensam vårdnad. Det blir varken fler eller färre hinder.
    Det beror ju också på vilka medborgarskap barnen har, det finns ju sätt att skaffa andra än svenska pass om det handlar om dubbla medborgarskap.
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2021-08-26 23:03:31 följande:
    Det beror ju också på vilka medborgarskap barnen har, det finns ju sätt att skaffa andra än svenska pass om det handlar om dubbla medborgarskap.
    Båda VH måste fortfarande skriva under en passansökan.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (E) skrev 2021-08-26 23:07:00 följande:
    Båda VH måste fortfarande skriva under en passansökan.
    Hur kan du säga så säkert att det funkar så i samtliga länder där barnen ev har medborgarskap?
  • Anonym (öälökj)

Vid oro för att barnen ska föras ut ur landet kan man spärra barnens personnummer. Om det fungerar även om pappan har möjlighet att skaffa pass i annat land för barnen vet jag inte, men det borde ju gå att kolla upp. 

• Anonym (E)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-08-26 23:25:23 följande:
    Hur kan du säga så säkert att det funkar så i samtliga länder där barnen ev har medborgarskap?
    Det finns fortfarande liknande lagar kring barn i de flesta länder.
  • Tow2Mater
    Anonym (E) skrev 2021-08-28 18:49:17 följande:
    Det finns fortfarande liknande lagar kring barn i de flesta länder.
    Du tror t ex en forälder med Pakistansk eller liknande nationalitet som vill ta barnen till sitt hemland har stora skrupler mot att forfalska ett intyg som säger mamman godkänner det? Du tror Pakistan och liknande länder kommer kolla upp det verkligen är den svenska mamman som skrivit under?
  • Tow2Mater

Har själv ett barn med flera medborgarskap och den andra foräldern var inte med och skaffade passen, jag vet hur relativt lätt det kan vara om man verkligen vill ha ett pass fast den andra foräldern inte vill.

Svar på tråden Vad händer med planerad flytt om man får ett interimistiskt beslut om gemensam vårdnad?