Spucks skrev 2021-08-30 07:54:48 följande:
Visst dukomenterar de "allt" på förskolan, det behövs ju också till utvecklingssamtal. Men jag förutsätter att pedagogerna är bra och uppmärksam och att de därför inte behöver några särskilda kränkningsanmälingar för att se om ett barn oftas tar till våld.
Jag tycker inte heller att mina barn har särskilt tjock skin - jag anser faktist att det inte är så - utan att det helt enkelt handlar om bra pedagoger som visar barnen (både de som slår och de som blir slagen) att ett sådant beteende inte är okej och att man gör någonting åt det. Och de låter barnen förstå att några barn behöver jobba lite hårdare för att inte vara våldsamt än andra. Barnen ser därför att det våldsamma barnet inte är "ond", utan att hen har svårt att kontrollera sig och de ser hela tiden hur det barnet jobbar på att ändra det.
Ett halvt år innan skolstarted flyttade vi och min dotter, som hade precis fyllt 6år, började i en ny förskola. Där fanns ett barn som hon lekte med bra och som sedan började slå henne hela tiden, förstörde hennes ritningar utan förvarning, osv. Hon var rädd för barnet, ville inte gå till förskolan, grät varje morgon och varje eftermiddag att hon inte vill gå dit. Aldrig tidigare hade det hänt i hela hennes förskoletid. Varför? För pedagogerna brydde sig inte. De sa till mig att de inte lägger sig i, för barnen måste lära sig att hantera sina konflikter själva. Jag håller generellt med, att man inte behöver lägger sig i direkt när någon bråker, fast jag förklarade till dem att de handlar ju inte om bråk när ett barn hela tiden blir påhoppat av ett annat. Det var flera saker som var fel på detta stället, så jag tog ut dottern efter en månad.
Allt handlar om hur pedagogerna handskas med situationen! Kanske hade ditt barn oturen att hens pedagogerna inte reagerade bra på situationen. För det räcker inte att reagera som "man ska" mot barnet som är våldsamt, utan det är ju även viktig hur man reagera mot barnet som blir utsatt.
Kränkningsanmälan går till huvudmannen. Det är för att tidigt kunna fånga upp om det till exempel behövs mer personal, specialpedagogisk hjälp och så vidare. Det är alltså en signal till de "över" förskolan eller skolan. Det är därför viktigt med anmälan för att förskolan ska kunna få fler eller andra resurser. Återigen handlar det inte om ett specifikt barn utan en signal om att något inte står rätt till. Det kan vara svårt att få till förändring när det inte finns dokumenterat, som bekant är det inget annat som räknas.
I vårt fall ledde det till slut, även om väldigt mycket som sagt inte var dokumenterat, att de tog in en specialpedagog och jobbade mycket med de situationer där vårt (och andra barn) ofta blev utsatt, vid fri lek och när de skulle gå ut på gården. Men dessa förändringar tog alltså nästan tre år att få till. Otaliga möten och påtryckningar. Personalen i sig var helt okej och bemötte vårt barn bra. Men det fortsatte ju trots det, gång på gång. Det slarvades mycket med dokumentationen, där var vi tvungna att vända oss till kommunen för att få rektorn att förstå vilka skyldigheter de har.
Jag vill inte gå helt off topic för TS men jag vill trycka på att förskolan inte får låta bli att dokumentera. Det KAN bli viktigt framöver. I vårt fall ledde det också till att vi fick löfte om att detta barn och vårt inte skulle gå i samma klass i skolan, vilket infriades tack och lov.
För vårt barn var det viktigt att visa att vi jobbade på att förändra situationen, att vi förstod hans känslor inför det hela och hjälpte honom att känna sig tryggare på förskolan. Däremot har vi självklart aldrig pratat illa om barnet som utsatte vår son för våld, utan fokuserat på vårt barn och hans upplevelser.
Tråkigt att höra om din dotters förskola. Det är väldigt jobbigt att lämna sitt barn på en förskola där varken barnet eller jag som förälder känner sig trygg i att barnet har det bra. Skönt att du kunde ta henne därifrån.