• Anonymsju

Dotter biten på förskolan

Min dotter blev nyligen biten på förskolan. Hon berättade utan att jag hann fråga vem det var och var, och där var ett bitmärke. Första gången hon blivit bitit. Dessutom av en kompis som vi känner privat, och träffats många gånger hemma hos varandra. Känns så underligt och sådär att hon blir biten av den hon är med mest på förskolan. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Dotter biten på förskolan
  • SkruttigtÄpple
    Anonymsju skrev 2021-08-29 18:54:09 följande:

Tror du att pedagogerna berättar för barnets föräldrar att den bitit mitt barn efter en gång? Pedagogerna såg inget, utan det är mitt barn som berättat vem.

Det hoppas jag. Det är ju även viktigt att hennes föräldrarna vet om detta, så att de kan se över om något speciellt har hänt och/eller diskutera det hela med sin dotter.
  • caveat emptor

Mitt barn blev biten ett otal gånger under sin tid på förskolan. Personalen ska skriva ett tillbud på händelsen så att det finns dokumenterat. Detta är viktigt om det skulle ske igen, och de måste göra det. Personalen får inte berätta för dig vem som bet ditt barn på grund av sekretess men ingen kan hindra ditt barn från att berätta för dig. Se till att dokumentera bettet.

Vi lät det också bero de första gångerna men vårt barn blev utsatt på olika sätt, bland annat genom bett, i fyra år från samma barn. Därför ångrar jag nu i efterhand att vi inte tryckte på dokumentation, det visade sig senare att vår förskola många gånger struntat i att dokumentera det som hänt.

Vid ett bett ska de också egentligen göra en kränkningsanmälan, detta är inte heller något som personalen får bestämma över själva. Det ska göras.

Om du känner dig trygg med att det inte kommer ske igen behöver du givetvis inte göra något. Men du ska veta att förskolan ska dokumentera det, det är deras skyldighet.

• Ellie
    Anonymsju skrev 2021-08-29 18:57:34 följande:
    Tror du att pedagogerna berättar för barnets föräldrar att den bitit mitt barn efter en gång? Pedagogerna såg inget, utan det är mitt barn som berättat vem.
    Det är inte säkert att pedagogerna berättar i och med att de inte såg detta hända.

När det nu är en familj ni känner lite privat så kan ju du berätta för dem. Jag hade jättegärna velat höra om mitt barn bitit sin kompis, så vi kunnat prata om det hemma.
  • Drottningen1970
    caveat emptor skrev 2021-08-29 19:22:13 följande:

Mitt barn blev biten ett otal gånger under sin tid på förskolan. Personalen ska skriva ett tillbud på händelsen så att det finns dokumenterat. Detta är viktigt om det skulle ske igen, och de måste göra det. Personalen får inte berätta för dig vem som bet ditt barn på grund av sekretess men ingen kan hindra ditt barn från att berätta för dig. Se till att dokumentera bettet.

Vi lät det också bero de första gångerna men vårt barn blev utsatt på olika sätt, bland annat genom bett, i fyra år från samma barn. Därför ångrar jag nu i efterhand att vi inte tryckte på dokumentation, det visade sig senare att vår förskola många gånger struntat i att dokumentera det som hänt.

Vid ett bett ska de också egentligen göra en kränkningsanmälan, detta är inte heller något som personalen får bestämma över själva. Det ska göras.

Om du känner dig trygg med att det inte kommer ske igen behöver du givetvis inte göra något. Men du ska veta att förskolan ska dokumentera det, det är deras skyldighet.

Gör man kränkningsannälningar när 4 åringar biter varandra? På 2 åringar? Ettåringar?

Det är en rubbad värld vi lever i?.
  • Spucks
    Anonymsju skrev 2021-08-29 17:42:18 följande:

Min dotter blev nyligen biten på förskolan. Hon berättade utan att jag hann fråga vem det var och var, och där var ett bitmärke. Första gången hon blivit bitit. Dessutom av en kompis som vi känner privat, och träffats många gånger hemma hos varandra. Känns så underligt och sådär att hon blir biten av den hon är med mest på förskolan. Vad hade ni gjort?

Jag hade sagt "Ooooh, stackars lilla mini-spucks, vill du ha en puss?" följt av en "Är det bra nu?". The end.
  • caveat emptor
    Drottningen1970 skrev 2021-08-29 21:24:52 följande:

Gör man kränkningsannälningar när 4 åringar biter varandra? På 2 åringar? Ettåringar?

Det är en rubbad värld vi lever i?.

Ja, det ska göras. Som jag skrev kan det tyvärr bli något som upprepas om och om igen och då gäller det att förskolan har det dokumenterat. Jag förstår att du raljerar en aning men när du har ett barn som blir slaget, bitet, sparkat eller verbalt utsatt minst en gång i veckan är det inte så jävla roligt längre. Och någonstans börjar det alltid.
  • lövet2
    Anonymsju skrev 2021-08-29 17:42:18 följande:
    Känns så underligt och sådär att hon blir biten av den hon är med mest på förskolan. Vad hade ni gjort?
    Jag hade pratat med personalen. Sagt "Ni har en bitare på dagis. Min dotter blev biten i går.". Sedan kommer personalen att vara extra vaksamma - om det är ett bra dagis.

4-åringar ska ha slutat bitas, men i bland glömmer de sig när de är riktigt upprörda.
  • Spucks
    caveat emptor skrev 2021-08-29 21:40:44 följande:
    Ja, det ska göras. Som jag skrev kan det tyvärr bli något som upprepas om och om igen och då gäller det att förskolan har det dokumenterat. Jag förstår att du raljerar en aning men när du har ett barn som blir slaget, bitet, sparkat eller verbalt utsatt minst en gång i veckan är det inte så jävla roligt längre. Och någonstans börjar det alltid.

Min dotter var hade en kille som sin bästa förskolekompis i ungefär 1,5 år (från när de båda var 3,5 tills de var 5). Pojken var våldsamt dagligen, även mot min dotter. En gång blev hon nypt på kinden så att en del av huden har rivits bort och hon hade ett sår. När hon blev slagen var hon ledsen så länge det gjorde ont, sedan fortsatte hon leka med honom.
    Vad ska en "kränkningsanmälan" har för syfte? Tänker barnet d
    å "Oi, nu blev jag visst anmält, nu får jag sköta mig!"?
    Btw.: En dag när jag hämtade dottern kom hon till mig glädjestr
    ålande och sa "Mamma! Idag har X [kompisen] inte slagit någon!" Det var uppenbart att hon inte var glad att hon inte blev slagen, utan glad för hans skull, att han klarade det. Om en 4åring förstår att ett barn inte beter sig sådär med flit, utan att det helt enkelt handlar om att barnet inte kan bättre, borde nog även vuxna fattar det.

Även sonen har en pojke i förskolan som slåss hela tiden. Sonen klagar när han blev slagen, med han tycker om pojken och leker mycket med honom. För barn är sådant "glömt" så fort det inte gör ont längre. Problem blir det först när föräldrar gör en stor grej av det och "förklarar" för barnet hur hemskt det är vad de är utsatt för i förskolan.

• caveat emptor
    Spucks skrev 2021-08-29 21:59:36 följande:

Min dotter var hade en kille som sin bästa förskolekompis i ungefär 1,5 år (från när de båda var 3,5 tills de var 5). Pojken var våldsamt dagligen, även mot min dotter. En gång blev hon nypt på kinden så att en del av huden har rivits bort och hon hade ett sår. När hon blev slagen var hon ledsen så länge det gjorde ont, sedan fortsatte hon leka med honom.

Vad ska en "kränkningsanmälan" har för syfte? Tänker barnet då "Oi, nu blev jag visst anmält, nu får jag sköta mig!"?

Btw.: En dag när jag hämtade dottern kom hon till mig glädjestrålande och sa "Mamma! Idag har X [kompisen] inte slagit någon!" Det var uppenbart att hon inte var glad att hon inte blev slagen, utan glad för hans skull, att han klarade det. Om en 4åring förstår att ett barn inte beter sig sådär med flit, utan att det helt enkelt handlar om att barnet inte kan bättre, borde nog även vuxna fattar det.

Även sonen har en pojke i förskolan som slåss hela tiden. Sonen klagar när han blev slagen, med han tycker om pojken och leker mycket med honom. För barn är sådant "glömt" så fort det inte gör ont längre. Problem blir det först när föräldrar gör en stor grej av det och "förklarar" för barnet hur hemskt det är vad de är utsatt för i förskolan.

Men givetvis handlar inte dokumentationen och kränkningsanmälan om barnen i sig, det handlar om personalen och att de ska upprätta handlingsplaner för att få bukt med situationen. Hur ska man agera för att förekomma? Behövs det extra resurser? I vilka situationer händer det?

Som jag skrev lät vi det bero i början vi också. Men vi måste ju agera och kommunicera med förskolan när vår son tycker det är obehagligt att gå till förskolan. Vilken tur att dina barn har tjockt skinn. Vårt barn blev däremot, efter en tid av utsatthet, osäker och rädd. Vissa barn är våldsamma, vissa barn bryr sig inte om de blir utsatta och vissa barn bryr sig. De har alla rätt att vara på förskolan och slippa obehag.
  • Spucks
    caveat emptor skrev 2021-08-30 03:58:18 följande:
    Men givetvis handlar inte dokumentationen och kränkningsanmälan om barnen i sig, det handlar om personalen och att de ska upprätta handlingsplaner för att få bukt med situationen. Hur ska man agera för att förekomma? Behövs det extra resurser? I vilka situationer händer det?

Som jag skrev lät vi det bero i början vi också. Men vi måste ju agera och kommunicera med förskolan när vår son tycker det är obehagligt att gå till förskolan. Vilken tur att dina barn har tjockt skinn. Vårt barn blev däremot, efter en tid av utsatthet, osäker och rädd. Vissa barn är våldsamma, vissa barn bryr sig inte om de blir utsatta och vissa barn bryr sig. De har alla rätt att vara på förskolan och slippa obehag.
    Visst dukomenterar de "allt" på förskolan, det behövs ju också till utvecklingssamtal. Men jag förutsätter att pedagogerna är bra och uppmärksam och att de därför inte behöver några särskilda kränkningsanmälingar för att se om ett barn oftas tar till våld.
    Jag tycker inte heller att mina barn har särskilt tjock skin - jag anser faktist att det inte är s
    å - utan att det helt enkelt handlar om bra pedagoger som visar barnen (både de som slår och de som blir slagen) att ett sådant beteende inte är okej och att man gör någonting åt det. Och de låter barnen förstå att några barn behöver jobba lite hårdare för att inte vara våldsamt än andra. Barnen ser därför att det våldsamma barnet inte är "ond", utan att hen har svårt att kontrollera sig och de ser hela tiden hur det barnet jobbar på att ändra det.

Ett halvt 
    år innan skolstarted flyttade vi och min dotter, som hade precis fyllt 6år, började i en ny förskola. Där fanns ett barn som hon lekte med bra och som sedan började slå henne hela tiden, förstörde hennes ritningar utan förvarning, osv. Hon var rädd för barnet, ville inte gå till förskolan, grät varje morgon och varje eftermiddag att hon inte vill gå dit. Aldrig tidigare hade det hänt i hela hennes förskoletid. Varför? För pedagogerna brydde sig inte. De sa till mig att de inte lägger sig i, för barnen måste lära sig att hantera sina konflikter själva. Jag håller generellt med, att man inte behöver lägger sig i direkt när någon bråker, fast jag förklarade till dem att de handlar ju inte om bråk när ett barn hela tiden blir påhoppat av ett annat. Det var flera saker som var fel på detta stället, så jag tog ut dottern efter en månad.
    Allt handlar om hur pedagogerna handskas med situationen! Kanske hade ditt barn oturen att hens pedagogerna inte reagerade bra på situationen. För det räcker inte att reagera som "man ska" mot barnet som är våldsamt, utan det är ju även viktig hur man reagera mot barnet som blir utsatt.
  • AnnaSthlm

När min son hade en mobbare på dagis (i 5-årsåldern) lärde jag konom att ge igen. Han fick öva på mig att knuffa bort ungen som slogs och säga "du ska inte slå mig". Mobbningen upphörde rätt så fort.

• caveat emptor
    Spucks skrev 2021-08-30 07:54:48 följande:

Visst dukomenterar de "allt" på förskolan, det behövs ju också till utvecklingssamtal. Men jag förutsätter att pedagogerna är bra och uppmärksam och att de därför inte behöver några särskilda kränkningsanmälingar för att se om ett barn oftas tar till våld.

Jag tycker inte heller att mina barn har särskilt tjock skin - jag anser faktist att det inte är så - utan att det helt enkelt handlar om bra pedagoger som visar barnen (både de som slår och de som blir slagen) att ett sådant beteende inte är okej och att man gör någonting åt det. Och de låter barnen förstå att några barn behöver jobba lite hårdare för att inte vara våldsamt än andra. Barnen ser därför att det våldsamma barnet inte är "ond", utan att hen har svårt att kontrollera sig och de ser hela tiden hur det barnet jobbar på att ändra det.

Ett halvt år innan skolstarted flyttade vi och min dotter, som hade precis fyllt 6år, började i en ny förskola. Där fanns ett barn som hon lekte med bra och som sedan började slå henne hela tiden, förstörde hennes ritningar utan förvarning, osv. Hon var rädd för barnet, ville inte gå till förskolan, grät varje morgon och varje eftermiddag att hon inte vill gå dit. Aldrig tidigare hade det hänt i hela hennes förskoletid. Varför? För pedagogerna brydde sig inte. De sa till mig att de inte lägger sig i, för barnen måste lära sig att hantera sina konflikter själva. Jag håller generellt med, att man inte behöver lägger sig i direkt när någon bråker, fast jag förklarade till dem att de handlar ju inte om bråk när ett barn hela tiden blir påhoppat av ett annat. Det var flera saker som var fel på detta stället, så jag tog ut dottern efter en månad.

Allt handlar om hur pedagogerna handskas med situationen! Kanske hade ditt barn oturen att hens pedagogerna inte reagerade bra på situationen. För det räcker inte att reagera som "man ska" mot barnet som är våldsamt, utan det är ju även viktig hur man reagera mot barnet som blir utsatt.

Kränkningsanmälan går till huvudmannen. Det är för att tidigt kunna fånga upp om det till exempel behövs mer personal, specialpedagogisk hjälp och så vidare. Det är alltså en signal till de "över" förskolan eller skolan. Det är därför viktigt med anmälan för att förskolan ska kunna få fler eller andra resurser. Återigen handlar det inte om ett specifikt barn utan en signal om att något inte står rätt till. Det kan vara svårt att få till förändring när det inte finns dokumenterat, som bekant är det inget annat som räknas.

I vårt fall ledde det till slut, även om väldigt mycket som sagt inte var dokumenterat, att de tog in en specialpedagog och jobbade mycket med de situationer där vårt (och andra barn) ofta blev utsatt, vid fri lek och när de skulle gå ut på gården. Men dessa förändringar tog alltså nästan tre år att få till. Otaliga möten och påtryckningar. Personalen i sig var helt okej och bemötte vårt barn bra. Men det fortsatte ju trots det, gång på gång. Det slarvades mycket med dokumentationen, där var vi tvungna att vända oss till kommunen för att få rektorn att förstå vilka skyldigheter de har.

Jag vill inte gå helt off topic för TS men jag vill trycka på att förskolan inte får låta bli att dokumentera. Det KAN bli viktigt framöver. I vårt fall ledde det också till att vi fick löfte om att detta barn och vårt inte skulle gå i samma klass i skolan, vilket infriades tack och lov.

För vårt barn var det viktigt att visa att vi jobbade på att förändra situationen, att vi förstod hans känslor inför det hela och hjälpte honom att känna sig tryggare på förskolan. Däremot har vi självklart aldrig pratat illa om barnet som utsatte vår son för våld, utan fokuserat på vårt barn och hans upplevelser.

Tråkigt att höra om din dotters förskola. Det är väldigt jobbigt att lämna sitt barn på en förskola där varken barnet eller jag som förälder känner sig trygg i att barnet har det bra. Skönt att du kunde ta henne därifrån.
Svar på tråden Dotter biten på förskolan