• Rullgardin

    Tejpa snittet med vad??

    Har nyligen gjort kejsarsnitt och vid utskrivning sa dom åt mig att jag kunde tejpa snittet för att få ett finare snitt. Barnmorskan så något om nån genomskinlig tejp? Dum som jag var frågade jag aldrig vad tejpen hette. Jag trodde det var vanlig brun kirurgtejp men detta hon nämnde är då något annat.

    Någon som vet vad den tejpen kan heta? Eller vad har ni andra som snittats tejpat med?

  • Svar på tråden Tejpa snittet med vad??
  • Trippelmamma76

    Finns ju både vit och i olika hudtoner på hudtejp så jo den kan ju vara brun med. Finns även ?plåster? (stora, tunna, vattentäta) som är genomskinliga. Ts, Kolla på valfritt nätapotek så kan du se hur utbudet ser ut.


    Jag är bara jag skrev 2021-08-30 15:20:49 följande:

    Köpte kirurgtejp på apoteket. Men brun var den väl ändå inte...? 


  • Jag är bara jag
    Trippelmamma76 skrev 2021-08-30 16:49:09 följande:
    Finns ju både vit och i olika hudtoner på hudtejp så jo den kan ju vara brun med. Finns även plåster (stora, tunna, vattentäta) som är genomskinliga. Ts, Kolla på valfritt nätapotek så kan du se hur utbudet ser ut.
    Jag menade enbart att just den jag köpte inte var brun. Vilket utbud som finns har jag ingen aning om. Jag köpte på vårt apotek som troligen är en av Sveriges minsta och därmed har väldigt litet utbud av precis allt. 
  • syntharen

    Jag använde en jätteskön hudtejp med silikon när jag gjort kejsarsnitt, Mepiform heter den. Den kostar 399 kr för 5 st 10x18 cm så den kostar en del, men den går att klippa så den passar, jag delade den i tre delar, så man får ju 15 st om man gör så. Den hjälpte huden att läka och kändes skön mot såret och senare även när såret läkt använde jag den.

  • trollhona

    Kirurgtejp ska du ha. Men helt ärligt gör det inte mycket skillnad. Jag tejpade i flera månader men ärret ser ändå ut som skit Tungan ute

  • Honungsvatten

    Hej! Mepiform är ärrbehandlande och funkar faktiskt fantastiskt bra! Har själv bara använt det i form av förband, men går att klippa till i önskad storlek. Går såklart även bra att täcka med vanlig kirurgtejp, men för snyggare läkning så skulle jag satsa på Mepiform! Kram

  • LadyJane

    Risken att få bulliga ilsket röda ärr ökar stort om ärret utsätts för sol det första året.
    Jag har tejpat med vanlig kirurgtejp men den kraftigare typen av tyg. Den blockerar solen nästan fullständigt.

Svar på tråden Tejpa snittet med vad??