• Humlan1990

Gravid och ny på jobbet

Hej, Jag har varit arbetslös sedan Oktober 2020, fick jobb 2021 Mars+April och sen arbetslös igen Maj - Augusti, äntligen fått jobb dock endast på 75%

Nu till saken, vi planerade inte att bli gravida men va medvetna om att det kunde hända när som imed jag inte går på preventivmedel, men nu är jag i vecka 7-8 och precis fått jobb, jag är 31år och vi vill behålla barnet och hoppas att allt går som det ska ??

Jag har en provanställning på 3 månader dvd Tom November o då lär jag vara i vecka 19/20 och antar att det syns att jag är gravid och lär berätta innan.

Jag vet att dom inte har rätt att säga upp mig pga min graviditet, men dom kan ju säga något annat tyvärr.. Och jag vill inte få sämre föräldrarpenning, när hade du berättat (jag vet senast 2 månader innan BF) Någon som har erfarenhet?

En annan fråga, hur länge borde man vara hemma med bebisen? Någon som har jobbat 1-2 gånger i veckan eller några få timmar per dag när pappan är hemma och tar hand om bebisen?

Eller är det dumt att lämna bebisen redan efter 2-3 månader? Förutsatt att jag inte ammar då.

Hjälp, vad hade du gjort? Sökt jobb som är 100% tjänst?

Berättar så fort som möjligt för arbetsgivaren?

Tagit mer föräldrarledigt och inte jobbat alls?

Så många frågor.. Önska man kunde se in i framtiden ????

• Svar på tråden Gravid och ny på jobbet
  • S23
    Lönnsirap skrev 2021-09-03 16:07:58 följande:

Fast vad man får göra och vad man vill göra är två helt olika grejer. Är det ett jobb som man faktiskt vet de letar efter någon som behöver just den befattningen och att man faktiskt inte verkligen vill jobba med just detta efter föräldraledighet kan det vara smartare att ha en god relation till arbetsgivaren i fråga och faktiskt vara tydlig med hur man tänkt.

Sen är det fullständigt rimligt att faktiskt inte berätta och det är ens rätt och naturligtvis inget att ha dåligt samvete över. MEN risken är att man faktiskt efter föräldraledighet faktiskt missgynnas. Exempelvis kan man placeras på en tjänst som faktiskt inte fungerar toppen för en och arbetsgivaren kan ge dåliga referenser. Arbetsgivaren kan bli sur.

Kanske är det smartare att arbetsgivaren avslutar ens anställning och att man då kan börja på ny kula?

Jag tänker att det är bättre med en anställning att gå tillbaka till, även om chefen är sur, än att eventuellt stå som arbetslös efter ledigheten. Och i ts fall dessutom riskera att hon nollar sin sgi.

Min åsikt är att en chef som blir sur för att inte få reda på graviditet förrän efter rul är ingen jag vill jobba för. Men hellre en anställning i grunden för en idiot till arbetsgivare än arbetslös.

Jag gissar att den arbetsgivare som är sur för att inte få veta förrän vecka 20 är samma arbetsgivare som skulle avsluta en provanställning pga graviditet. Så helt ärligt så ser jag ingen anledning att inte vänta med att berätta. En rimlig arbetsgivare kommer respektera valet från arbetstagaren som inte vill berätta förrän efter rul.

Själv har jag berättat på jobbet redan i vecka 6. Men jag har en tillsvidareanställning, är tvungen att berätta pga risker i arbetsmiljön.

Denna gång var jag föräldraledig och hade kunnat vänta till vecka 14 med att berätta (då jag skulle återgå till arbetet) men berättade redan i vecka 7 ändå för att ge arbetsgivaren en chans att behålla sommarjobbaren som vikarie.

Men jag tar ingen risk med att berätta detta mer än att arbetsgivaren vet om ifall jag får missfall. I ts fall är läget långt med komplicerat.

Och som sagt, jag förstår absolut att man inte vill undanhålla information om sin graviditet för arbetsgivaren
  • Friger
    Lönnsirap skrev 2021-09-03 15:43:58 följande:

Jag hade faktiskt totalt tvekat på att berätta eller inte. För jag vill köra med öppna kort, samtidigt så vill jag ej bli diskriminerad.

Det är också kortsiktigt att "lura" arbetsgivaren, och faktiskt "bränna" broar.

Hur som helst hade jag satt mig med papper och penna och filat på + och minus om olika sätt att göra.

.....

Gällande att jobba som förälder till en bebis enstaka dagar går det alldeles ypperligt. För vissa.

Andra förvandlas till människor som faktiskt inte klarar det.

Jag är chef och arbetsgivare. Har varit med flera gånger att information om graviditeten kommer precis efter det att provanställningen är över.

Jag är inte dum på det sättet. Jag fattar ju att det inte är någon tidsmässig slump. Men det är inget jag blir upprörd över. Jag skulle förmodligen gjort lika dant.

Nej, jag skulle inte avskeda någon på grund av graviditet. Jag tycker det är skoj att folk skaffar barn.
  • Lönnsirap
    S23 skrev 2021-09-03 16:17:25 följande:

Jag tänker att det är bättre med en anställning att gå tillbaka till, även om chefen är sur, än att eventuellt stå som arbetslös efter ledigheten. Och i ts fall dessutom riskera att hon nollar sin sgi.

Min åsikt är att en chef som blir sur för att inte få reda på graviditet förrän efter rul är ingen jag vill jobba för. Men hellre en anställning i grunden för en idiot till arbetsgivare än arbetslös.

Jag gissar att den arbetsgivare som är sur för att inte få veta förrän vecka 20 är samma arbetsgivare som skulle avsluta en provanställning pga graviditet. Så helt ärligt så ser jag ingen anledning att inte vänta med att berätta. En rimlig arbetsgivare kommer respektera valet från arbetstagaren som inte vill berätta förrän efter rul.

Själv har jag berättat på jobbet redan i vecka 6. Men jag har en tillsvidareanställning, är tvungen att berätta pga risker i arbetsmiljön.

Denna gång var jag föräldraledig och hade kunnat vänta till vecka 14 med att berätta (då jag skulle återgå till arbetet) men berättade redan i vecka 7 ändå för att ge arbetsgivaren en chans att behålla sommarjobbaren som vikarie.

Men jag tar ingen risk med att berätta detta mer än att arbetsgivaren vet om ifall jag får missfall. I ts fall är läget långt med komplicerat.

Och som sagt, jag förstår absolut att man inte vill undanhålla information om sin graviditet för arbetsgivaren

Det är orimligt att tro att man 0-ar sin SGI bara för att man blir av med ett jobb i en graviditet. På samma sätt som det är orimligt att tänka att de val man själv gör är precis samma som en annan människa bör göra.

TS, SGI beräknas ju på de arbeten hon har och har haft tillbaka i tiden och blir hon "mystiskt" arbetslös kan det ju vara så att hon har ett till A-kassa och lättare att faktiskt hitta lite extra-jobb under föräldraledigheten.

Den tjänst hon jobbar är dessutom endast på 75% och ev. är det faktiskt bättre att vara arbetssökande.
  • S23
    Lönnsirap skrev 2021-09-03 16:35:59 följande:

Det är orimligt att tro att man 0-ar sin SGI bara för att man blir av med ett jobb i en graviditet. På samma sätt som det är orimligt att tänka att de val man själv gör är precis samma som en annan människa bör göra.

TS, SGI beräknas ju på de arbeten hon har och har haft tillbaka i tiden och blir hon "mystiskt" arbetslös kan det ju vara så att hon har ett till A-kassa och lättare att faktiskt hitta lite extra-jobb under föräldraledigheten.

Den tjänst hon jobbar är dessutom endast på 75% och ev. är det faktiskt bättre att vara arbetssökande.

Ts har arbetat i Danmark tidigare och det är därför oklart om hon ens har en sgi (då hon inte arbetat i Sverige 6 månader ännu). Så jo. Om inte ts får räkna arbetet i Danmark till sgi så riskerar hon att inte ha en sgi.

Jag har full koll på sgi-reglerna. Dock inte på arbete utomlands varför jag uppmanat ts att kontakta försäkringskassan
  • S23
    Lönnsirap skrev 2021-09-03 16:35:59 följande:

Det är troligen inte bättre att vara arbetssökande. Ts sgi kommer vara utifrån hennes 75% om hon inte tidigare atbetat 100% (om aebetet i Danmark räknas) och hon sett till att skydda sgi för de 25% hon nu inye arbetar.
  • S23

Ingenting hindrar heller ts från att söka anställningar på 100% samtidigt som hon fortsätter på sitt arbete på 75%

• Ebo88
    Humlan1990 skrev 2021-09-02 20:41:18 följande:

Jag får ringa försäkringskassan för att se vad jag kan göra och kolla upp min SGI.

Jag vet inte om jag kan hålla de hemligt fram till vecka 20,har redan mage (sen innan, typ för mycket tacos mage) och om fostret växer så borde min mage bli ännu större och puta ut min klänning ännu mer..

Men får låta tiden gå och hoppas på det bästa.

Just nu oroar jag mig för missfall konstant och vill bara att allt ska gå bra.

Jag jobbar som boknings Coordinator på ett kontor.

Du gör precis som du känner för TS !

Ända jag tänker på i denna situation är ifall du blir avstängd från jobbet i och med Corona. Jag vet inte hur det ser ut på ditt jobb som coordinator och om din chef kan säkerhetsanpassa, för det kan ju bli oerhört jobbigt för din chef om du försvinner efter rul runt v.20 och dom inte hinner hitta någon vikarie för dig.

Jag var vikarie på ett jobb och det skulle ha lett till fast anställning, men jag berättade att jag var gravid och fick inte förlängt och därmed inte fast tjänst? däremot så fick jag jobb direkt på annat ställe efter min mammaledighet, så det löste sig till det bättre. Förra jobbet var på annan ort dessutom och detta jobb är 20min gångavstånd hemifrån.

Så jag förstår dig, men kolla upp om fallet är att du blir avstängd och så att du inte lämnar din chef i en extremt knepig sitts, för det kanske skulle kunna påverka din provanställning om din chef skulle anse att du sätter denna i en svår sitts.

Jag hoppas allt löser sig för dig ts.
  • S23
    Ebo88 skrev 2021-09-03 18:36:50 följande:

Du gör precis som du känner för TS !

Ända jag tänker på i denna situation är ifall du blir avstängd från jobbet i och med Corona. Jag vet inte hur det ser ut på ditt jobb som coordinator och om din chef kan säkerhetsanpassa, för det kan ju bli oerhört jobbigt för din chef om du försvinner efter rul runt v.20 och dom inte hinner hitta någon vikarie för dig.

Jag var vikarie på ett jobb och det skulle ha lett till fast anställning, men jag berättade att jag var gravid och fick inte förlängt och därmed inte fast tjänst? däremot så fick jag jobb direkt på annat ställe efter min mammaledighet, så det löste sig till det bättre. Förra jobbet var på annan ort dessutom och detta jobb är 20min gångavstånd hemifrån.

Så jag förstår dig, men kolla upp om fallet är att du blir avstängd och så att du inte lämnar din chef i en extremt knepig sitts, för det kanske skulle kunna påverka din provanställning om din chef skulle anse att du sätter denna i en svår sitts.

Jag hoppas allt löser sig för dig ts.

När ts är i vecka 20 är provanställningen slut och hon kan inte hamna i en knepig sits för att hon blir avstängd direkt.

Ville bara påpeka detta även om jag absolut tycker att du har en poäng.

Det som du själv utsattes för är diskriminering om du inte fick förlängt pga graviditeten. Om du har bevis på detta rådet jag dig att vända dig till do. För andras skull om inte annat för att arbetsgivare inte skall få bete sig på detta sätt
  • Ebo88
    S23 skrev 2021-09-03 18:52:15 följande:

När ts är i vecka 20 är provanställningen slut och hon kan inte hamna i en knepig sits för att hon blir avstängd direkt.

Ville bara påpeka detta även om jag absolut tycker att du har en poäng.

Det som du själv utsattes för är diskriminering om du inte fick förlängt pga graviditeten. Om du har bevis på detta rådet jag dig att vända dig till do. För andras skull om inte annat för att arbetsgivare inte skall få bete sig på detta sätt

Det är om hon kan följa det fram till v.20. Magen kan ploppa upp. Visserligen inget som behöver ske, men den kan.

Illamående, foglossning etc.

Jag gjorde det, men det fanns inte tillräckliga bevis. Jag hade vik fram till sista juli och skulle få ytterligare förlängt vikariat i augusti-december och då i december skulle jag bli fast.

Dom yrkade på att det fanns andra vikarier att välja, vilket det inte fanns och dom var kort om folk i en månad tills dom hittade en.
  • S23
    Ebo88 skrev 2021-09-03 18:58:41 följande:

Det är om hon kan följa det fram till v.20. Magen kan ploppa upp. Visserligen inget som behöver ske, men den kan.

Illamående, foglossning etc.

Jag gjorde det, men det fanns inte tillräckliga bevis. Jag hade vik fram till sista juli och skulle få ytterligare förlängt vikariat i augusti-december och då i december skulle jag bli fast.

Dom yrkade på att det fanns andra vikarier att välja, vilket det inte fanns och dom var kort om folk i en månad tills dom hittade en.

Jo det har du rätt i.

Men samtidigt. Om hon nu inte kan dölja det i vecka 15 så är det inte orimligt att ha väntat till dess med att berätta (och ur ta arbetsgivares perspektiv är det absolut inte självklart att ts vet att hon blir avstängd vecka 20 om hon nu blir det).

Som sagt. En arbetsgivare som blir sur över något sådant är den arbetcuvate som kommer olagligt avbryta provanställningen. Jag anser att ts inte har något att förlora på att vänta med att berätta.

Tråkigt att det inte ledde någon vart för dig
  • Ebo88
    S23 skrev 2021-09-03 20:30:36 följande:

Jo det har du rätt i.

Men samtidigt. Om hon nu inte kan dölja det i vecka 15 så är det inte orimligt att ha väntat till dess med att berätta (och ur ta arbetsgivares perspektiv är det absolut inte självklart att ts vet att hon blir avstängd vecka 20 om hon nu blir det).

Som sagt. En arbetsgivare som blir sur över något sådant är den arbetcuvate som kommer olagligt avbryta provanställningen. Jag anser att ts inte har något att förlora på att vänta med att berätta.

Tråkigt att det inte ledde någon vart för dig

Nej det var därför jag sa åt TS att kolla upp det så hon vet vad som gäller på sitt jobb, om hon blir avstängd eller ej.

Ja alltså man måste ju ändå som chef räkna med att människor vill välja att skaffa familj. Spelar ingen roll om det är unga människor eller i medelåldern. Vill man skaffa barn så ska man göra det utan att behöva vara orolig för att bli av med ett jobb liksom.

Och tack så mycket. Nu läste sig det till det bättre för mig ändå med tanke på att jag fick jobb, men det visste jag ju inte under graviditeten eller under f.ledigheten. Så visst var det lite stress.

Men oavsett så hoppas jag att det löser sig för dig TS. Och grattis Föresten :)
  • Värphönan
    Humlan1990 skrev 2021-09-03 15:08:48 följande:

Ja precis, min mage som redan är där hjälper ju lite och jag har sagt att jag är glad i socker osv.

Har ni tips på bra ursäkter att komma senare till jobbet typ 2 timmar senare?

Tänker tandläkaren är väl för uppenbart?

Tandläkare/ läkare är väl jättebra ursäkter. Kan ju va ett födelsemärke som ska kollas upp eller en jobbig visdomstand som du får infektioner vid och behöver gå till tandläkaren för flera uppföljningar. :)
Svar på tråden Gravid och ny på jobbet