• mor3

Börjat kissa i sängen

Nu när vår 6åring börja i skolan så börja hon kissa i sängen igen.

Hon har varit natt torr i ca 1 år hon sluta med nattblöjan när hon var 5.

Och natten till igår och idag så upptäckte vi att hen tagit lillebrors blöja på natten.

Hur ska vi göra?

Ska vi bara låta det vara eller ska vi prata med henne?

( vi behöver ju inte köpa hem blöjor då lillebror har nr 8a)

• Svar på tråden Börjat kissa i sängen
  • Fjäril kär

Är hon nervös/orolig för skolan? Känner hon sig trygg där?

Att börja kissa på sig igen kan ju vara tecken på oro av någon anledning. På samma sätt som man kan få ont i magen på morgonen innan skolan.

Prata med henne om skolan och vad hon tycker.

• cosinus

Många barn i sexårs är inte så sugna på att gå på toaletten om de inte måste och framförallt inte att göra nummer 2 eftersom många inte är helt säkra på sin förmåga att torka sig i alla lägen.

Förstoppning är en jättevanlig anledning till att barn kissar ner sig, både dag och nattetid för att en lite uttänjd ändtarm retar urinblåsan. Sen kan även ändrade toavanor i allmänhet påverka nattkisseriet samt hur man dricker fördelat på dygnet.

När man har en sängvätare är bland det första man får göra (efter fysiska orsaker uteslutits) att försöka få barnet att kissa rutinmässigt och vid behov så behandlar man förstoppning.

Min son gick på movicol i 2-3 års tid efter att han slutat kissa ner sig på nätterna för så fort vi slutade så började han kissa ner sig igen. Detta trots att vi aldrig någonsin upplevde honom som förstoppad.

• cosinus

Och just ja, värt att nämna, ett barn som varit torrt och börjar kissa ner sig på nätterna igen ska man eg kolla för diabetes då det kan vara ett tecken att de börjar kissa mer. Nu tror jag inte alls det är orsaken eftersom det kommit så tydligt i samband med skolstart. Men det kan vara värt att veta om det även skulle finnas andra tecken.

• mor3

Hej hen älskar skolan och längtar dit varje dag.

Så vi har bokat tid hos läkaren.

Men pratar med henne i kväll och säger att det är ok att hen tar av lillebrors blöjor och vi inte blir arga.

• bagasa29

Bra att ni bokat tid hos läkaren. att barn börjar kissa i sängen igen är ju dock inte helt ovanligt om det blir större omställningar i livet som en skolstart kan vara men man bör alltid kolla upp det. 

Jag hade satt mig ner med henne pratat som du skriver. avdramatisera det så mycket som möjligt. berätta att det troligen kommer gå över igen men att det är helt okej om hon själv vill att sova med blöja på sig. Men också betona att det är hennes val vill hon inte ha blöja så behöver hon inte jag tycker inte man kan tvinga någon till det. 

Svar på tråden Börjat kissa i sängen