• anonymatom

    Present till socialtjänst?

    Nu har jag och min familj haft en kontakt på socialtjänsten i drygt 2 år som har hjälpt oss så otroligt mycket och vill därför komma på den perfekta presenten innan vi ska avsluta kontakten om ett tag eftersom min familjesituation är så mycket bättre. Men vad köper man till någon som man inte vet något om? Känns så himla tråkigt att köpa en flaska vin och säga tack. Vill liksom komma på något bättre. Men vet verkligen inte vad. Det e samma som om man skulle köpa något till en kurator. Liksom personen har hjälpt mig genom så mycket skit men jag vet inget om personen. Men man vill ju tacka och visa sin uppskattning. Detta är så himla svårt så jag uppskattar alla tips jag kan få! :)

  • Svar på tråden Present till socialtjänst?
  • neverpreggo

    Inte vin?! Aldrig vin.


    Köp en bok eller skriv bara ett tackkort+ köpta chokladtryfflar. De får inte ta emot gåvor egentligen och kortet är ändå viktigast.

  • Annita

    Vin är dumt att köpa till någon man inte känner (kan ju finnas alkoholproblem) och egentligen får socialtjänst, kurator etc inte ta emot gåvor av klienter, patienter etc.

    Så köp något ganska litet, är mitt råd, om ni ändå vill ge något. Så billigt att det inte kan ses som en "riktig" gåva, men något som ändå symboliserar er tacksamhet.

  • Guldnovan

    Vin vore direkt olämpligt. Varför köpa present till någon som gör sitt jobb? Tänk om de fick presenter av alla klienter? De får precis som förra skrev inte ta emot gåvor. Kort räcker. Eller inget. Möjligen chokladask till fikarummet.

  • Mortiscia80

    Den perfekta presenten vore att se till att ha koll på ditt liv framöver så du slipper deras stöd mer. Om du absolut känner att du måste ge något så duger en chokladask. Presenter till den typen av personer känns olämpligt och ffa inte alkohol.

  • Drottningen1970

    De får inte ta emot vin eller gåvor som har mer än ringa värde. Helst inga gåvor alls.

    En blomma eller en påse bullar på sin höjd är vad reglerna tillåter.

  • SannaAsker

    Om du ska ge en present så är det bäst att ringa innan, till receptionen och säga att de snart ska få en stor överraskning. Och det finaste är ju om du sätter ett paket precis utanför dörren till kontoret! Åh så glada de kommer bli! Fin tanke!

  • EliS86

    Vad fint av dig att vilja tacka!

    Jag tror att ett kort där du beskriver vilken skillnad personen gjort är det finaste du kan ge. Sånt när man med sig och kan titta på i kämpiga stunder på jobbet <3

    Om du vill ge det med något annat så kanske en bullängd eller kakor men absolut inte nödvändigt. De som jobbar med att hjälpa människor får också ut mest av att veta när de lyckats med just det (varning för generalisering såklart men enligt min uppfattning iaf).

    Och heja dig som tagit hjälp kommit vidare!

  • Drottningen1970
    SannaAsker skrev 2021-09-03 09:40:09 följande:

    Om du ska ge en present så är det bäst att ringa innan, till receptionen och säga att de snart ska få en stor överraskning. Och det finaste är ju om du sätter ett paket precis utanför dörren till kontoret! Åh så glada de kommer bli! Fin tanke!


  • hammarhajen

    Tycker att det är fint att vilja tacka.

    Jag hade köpt en bukett blommor eller krukväxt och skrivit ett kort. Blommor blir sällan fel, det är en etablerad "tack-present" och inte för mycket, och skulle någon absolut inte vilja ha hem blommor kan de stå på kontoret.

Svar på tråden Present till socialtjänst?