• Malleess

Resa när man är gravid

Hej! Jag och min sambo har bokat en resa till Teneriffa i slutet av november. Jag är gravid och kommer vara i vecka 27 när vi reser ut och i vecka 29 när vi kommer hem. Jag känner mig ganska trygg eftersom vi håller oss inom EU. Men jag undrar om några fler har varit ute på resa under dom veckorna som gravid och hur gick det?

Jag vet att extra försäkring ska täckas osv då min inte gäller efter vecka 28.

• Svar på tråden Resa när man är gravid
  • Anonym (B)

Jag reste när jag var i femte månaden,inga problem.

• Entjejskonto

Du är i riskgrupp från v 22 som gravid. Det är en pandemi, spara pengarna och res senare, när pandemin är över, mvh också gravid

• Gasellen87

Tänker samma, skulle inte resa just nu med tanke på pandemin. Oavsett om man är gravid eller inte. Är själv gravid och kommer bli avstängd från mitt jobb i v 20+0 pågrund av pandemin. Om jag inte ens får jobba pågrund av riskerna så skulle jag aldrig ens tänka tanken att resa till ett annat land i dessa tider. Skulle dock inte resa med flyg alls som gravid, kan bli väldigt komplicerat om bebisen skulle komma för tidigt.

• Aliona

Jag reste, utanför EU, när jag var vecka 23-27. Fick lite problem med smärta men fick hjälp på en superbra klinik i landet så det var inga problem.

MEN det var innan pandemin. Nu skulle jag definitivt inte resa som gravid, inte ens inom EU. Som andra har sagt är du riskgrupp. Teneriffa har just nu ganska hög smittspridning. Men i synnerhet skulle jag vara orolig att bli fast där, om det blir ny lockdown eller om jag blev sjuk och hamnade i karantän. I värsta fall hinner du inte hem, i synnerhet om barnet kommer tidigt.

• Anonym (Lily)

Hallå! Vi befinner oss i en pandemi och du tänker resa utomlands, dessutom som gravid. Du tillhör en riskgrupp som gravid.

Ibland undrar jag hur det står till med folks intelligens..

• Jag är bara jag

Jag var gravid långt före pandemin och hade inte ens kommit på tanken att åka utomlands. 120 mil enkel väg inom landet i v.22 var fullt tillräckligt och en rätt stor prövning bara det. Gravid v.28 och utlandet + pandemi? Jösses, 100% otänkbart ur alla aspekter.

• Malleess
    Gasellen87 skrev 2021-09-03 21:19:26 följande:

Tänker samma, skulle inte resa just nu med tanke på pandemin. Oavsett om man är gravid eller inte. Är själv gravid och kommer bli avstängd från mitt jobb i v 20+0 pågrund av pandemin. Om jag inte ens får jobba pågrund av riskerna så skulle jag aldrig ens tänka tanken att resa till ett annat land i dessa tider. Skulle dock inte resa med flyg alls som gravid, kan bli väldigt komplicerat om bebisen skulle komma för tidigt.

Vad jobbar du med ?
  • Gasellen87

Jag arbetar som lärare på lågstadiet. Vet att de skiljer sig från kommun till kommun men i min kommun förbjuder arbetsgivaren mig att arbeta från v. 20+0.

• Anonym (J)

Skulle absolut inte åka nu. Inte annars heller då jag jobbar inom förlossningsvården och ser alla som föder prematurt tex. Har även gjort det själv och hade fått panik av att vara långt hemifrån då. Vad gör du då? Kul att bli fast utomlands.

• LadyJane

Jag förstår inte alls hur du tänker, om något katastrofalt händer så kan du i alla fall trösta dig med att du hade försäkring?
    Jag menar, det är inte som att sitta hemma när man är ute och flyger och far.

Tycker det räcker med att se hur coronaläget är just nu:
    www.google.com/search&q=teneriffa+covid

Har en bekant som blev mycket allvarligt sjuk utomlands. 1 miljon kostade bara ambulansflyget hem. Visserligen var hen försäkrad men ändå. ambulansflygplan är inte bekvämt inrättade flygplan. Det är transportflygplan.

Det viktiga är att du superkollar att sådant gäller även dig som gravid när du medvetet skulle utsätta dig och fostret för betydande risker.

• Anonym (Resenär)

Jag reste runt i Europa i somras i v25. Upplevde att människor tog sitt ansvar genom att hålla avstånd och använda munskydd. Jag testade mig regelbundet då många hotell/restauranger/museum krävde att få se vaccinationsbevis eller pcr test.

Om du räknar med att ha munskydd på dig (helst ffp2) och gå på restaurang/andra aktiviteter under mindre populära tider så minskar du chansen att smittas av corona.

Trevlig resa!

• Anonym (Mella)

Jag antar att du är fullvaccinerad? Annars känns det ju ännu mer riskfyllt och dumdristigt med tanke på att du är riskgrupp!

• Anonym (Terra)

Njä. Alltså, det florerar ju ett rätt elakt virus, så jag reser knappt inom landet förrän den skiten är över. Du är dessutom i riskgrupp.

Själv mådde jag för dåligt som gravid. Jag var glad om jag orkade jobba lite.

• Anonym (Undrar)

Om man bor i Stockholm och vill shoppa i Ullared för första barnet. I vilken vecka är det senast lämpligt att åka till Ullared?

Svar på tråden Resa när man är gravid