• Anonym (TS)

Gravid och ta vaccin eller inte , hur gör ni?

Barnmorskan har rekommenderat att man tar vaccinet efter vecka 12 eftersom det är värre om man får Covid-19.

Är i vecka 18 och har inte vågat än, är fortfarande tveksam eftersom det inte har funnits så länge..

Har inte haft Covid vad jag vet (isåfall skulle det varit väldigt lindrigt).

Jag tog influensavaccin förra graviditeten men det har ju funnits mycket längre..

Hur gör ni andra? Ni som väljer att inte ta vaccin , hur har ni tänkt om det?

• Svar på tråden Gravid och ta vaccin eller inte , hur gör ni?
  • Anonym (Löjrom)
    gsdgdfgdfdgf skrev 2021-09-05 14:16:26 följande:
    Du skrev jag att du hade valt att avvakta till efter vaccineringen, jag visade dig en artikel med föräldrar som önskar att dom inte hade gjort det
    Det är extremt spekulativt att påstå att detta ej hade skett om mamman var vaccinerad då man naturligtvis kan bli smittade av corona oavsett, framgår heller inte i artikeln något kring huruvida dom var vaccinerade eller ej, eller vart står det? Kritiken i denna artikel är att vården visste om att modern var ett bekräftat fall av Covid-19 men att man har en riktlinje där man väljer att inte separera bebisen från modern. Beklämmande historia i allra högsta grad men just denna är inte ens relevant.
  • LadyJane
    Anonym (TS) skrev 2021-09-05 14:07:14 följande:
    Tack för svaren! Intressant att läsa hur alla tänker. Vet ju att läkare rekommenderar att man ska ta det, en släkting till mig som är läkare som också rekommenderar det och förstår absolut alla som tar vaccinet under graviditeten.

Jag funderar ju på att göra det men fortfarande inte helt säker.. Det jag tänker är att tar man vaccinet så är det 100% säkert att man utsätter sig för eventuell risk medan det är långt ifrån 100% säkert att man faktiskt får Covid..
    Pappan till barnet vill inte heller att jag gör det nu när jag är gravid så det spelar ju in lite också.. jobbigt om det ska bli bråk om det.

Tar jag det inte när jag är gravid så hade jag ju tänkt ta det sen.
    Allt handlar eg om riskkalkyler.

Risken är inte 100% att du får covid men får du det är riskerna höga både för dig och för ditt barn.
    Jag hittar inga siffror när jag googlar (andra kanske vet?) men låtsas att risken är 20% att du blir smittad.

Generellt sett är risken att dö 20% av 14000 på 1,1 miljoner.  Det blir en risk att dö som är 0,026.
    Med vaccin är risken 100% av 300 på 5miljoner. Det är 0,00006.

Man kan räkna det så här av 393 drabbade av covid kommer en att dö.
    Av 16 667 vaccinerade kommer en att dö.

Nu är verkligheten värre än så för det är otroligt många som drabbas av långvariga skador av covid-infektionen och det bör man räkna in men jag har inga siffror på det så därför blir det bara worst-case.

Vilket tycker du låter som bäst?
    Vilket alternativ ger dig sämst chanser?

• Anonym (Puffa)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-05 12:58:29 följande:

Barnmorskan har rekommenderat att man tar vaccinet efter vecka 12 eftersom det är värre om man får Covid-19.

Är i vecka 18 och har inte vågat än, är fortfarande tveksam eftersom det inte har funnits så länge..

Har inte haft Covid vad jag vet (isåfall skulle det varit väldigt lindrigt).

Jag tog influensavaccin förra graviditeten men det har ju funnits mycket längre..

Hur gör ni andra? Ni som väljer att inte ta vaccin , hur har ni tänkt om det?

Vissa får kraftiga blödningar men det ska man inte oroa sig över det har inget samband.

Ta vaccinet! Efter vecka 12 minskar ju risken för missfall. De flesta som får missfall pga vaccin är ju innan vecka 12. Samma gäller för missbildningar tror jag. Det är ett tufft protein för cellerna som gör att vissa celler pajar. Vet ej hur roliga bebisar är. Men de har väl gissat sig fram det att det skulle vara okej att ta det trots allt.

Nu finns ju ingen direkt forskning på området och ditt barn blir ju också oombett vaccinerat men å andra sidan bestämmer du ju över barnet i ytterligare 18 år efter födseln.
  • gsdgdfgdfdgf
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-09-05 14:25:58 följande:
    Det är extremt spekulativt att påstå att detta ej hade skett om mamman var vaccinerad då man naturligtvis kan bli smittade av corona oavsett, framgår heller inte i artikeln något kring huruvida dom var vaccinerade eller ej, eller vart står det? Kritiken i denna artikel är att vården visste om att modern var ett bekräftat fall av Covid-19 men att man har en riktlinje där man väljer att inte separera bebisen från modern. Beklämmande historia i allra högsta grad men just denna är inte ens relevant.
    Varför ljuger du? Jag har inte påstått att det inte hade hänt om mamman och pappan var vaccinerad? Alla borde veta vid det här laget att även vaccinerade smittar men man borde också veta att man smittar mer som ovaccinerad.

Att man inte separerar bebisen från modern är också något man tar upp i artikeln. Om det är rätt eller fel kan jag inte uttala mig om däremot kan jag uttala mig om att självklart är artikeln relevant i en tråd om graviditet och covid - att du tycker man ska mörka viss information för gravida är inte något jag håller med om för som gravid vill man oftast ha tillgång till ALL information, bra som dålig, sen så tar man ett beslut och då efter samråd med läkare inte med anonyma människor på nätforum som enbart kommer med åsikter

• Anonym (Löjrom)
    gsdgdfgdfdgf skrev 2021-09-05 14:52:17 följande:
    Varför ljuger du? Jag har inte påstått att det inte hade hänt om mamman och pappan var vaccinerad? Alla borde veta vid det här laget att även vaccinerade smittar men man borde också veta att man smittar mer som ovaccinerad.

Att man inte separerar bebisen från modern är också något man tar upp i artikeln. Om det är rätt eller fel kan jag inte uttala mig om däremot kan jag uttala mig om att självklart är artikeln relevant i en tråd om graviditet och covid - att du tycker man ska mörka viss information för gravida är inte något jag håller med om för som gravid vill man oftast ha tillgång till ALL information, bra som dålig, sen så tar man ett beslut och då efter samråd med läkare inte med anonyma människor på nätforum som enbart kommer med åsikter
    "Du skrev jag att du hade valt att avvakta till efter vaccineringen, jag visade dig en artikel med föräldrar som önskar att dom inte hade gjort det" - därmed antyder du att det inte skett om de varit vaccinerade. Jag tycker inte man ska "mörka" något, jag är som sagt för vaccination rent generellt så du behöver inte tafatt försöka mästra folk. Du citerade mig och ville uppenbarligen ha någon slags diskussion som jag inte är intresserad av, läs TS tråd och håll dig till ämnet istället för att bjäbba med folk som inte ens är dina motståndare. Adjö.
  • Anonym (Så gjorde jag)

Jag velade länge men valde till slut att ta vaccinet. Dels efter att ha pratat med flertalet läkare och min BM. Dels efter att ha läst flera studier och inte hittat något som avskräckt mig nog. Vad jag förstår har inget vaccin (iaf inget som ges här) i efterhand heller givit biverkningar på barn var mammor tog det när de låg i magen.

Dels ville jag minimera risken att få värre covid sista tiden som gravid och kanske få en specialförlossning och andningsbesvär. Vill helst inte bli sjuk alls som gravid. Dels såg jag det som positivt att bebisen troligen får antikroppar och har ett visst skydd första tiden.

Jag velade länge men pga ovanstående landade jag i det.

• Anonym (N)
    Anonym (Också gravid) skrev 2021-09-05 14:15:42 följande:

Jag är gravid och tog inte vaccinet eftersom det inte kändes bra att först få höra att jag absolut inte fick ta det när jag plussade så jag fick avboka, till att det plötsligt rekommenderades utan några studier på hur det kunde påverka barnet efter födseln. Så jag avstod.

Dock fick jag corona men blev inte allvarligt sjuk tack och lov, hade jag innan fått välja mellan antingen vaccin eller sjukdomen så hade jag såklart valt vaccin eftersom man inte vet hur svårt sjuk man kan bli av sjukdomen. Men nu i efterhand känns det ändå okej då det inte var mitt fel att jag blev smittad, medan jag personligen hade haft svårt att förlåta mig själv om jag tog vaccinet och något hände barnet (eftersom man gör det av egen vilja till 100%).

Ingen vet hur fostret påverkas av att du hade Corona heller, det går ju inte att se på något ultraljud utan märks kanske först senare när barnet är äldre.
  • Anonym (Också gravid)
    Anonym (N) skrev 2021-09-08 12:13:34 följande:

Ingen vet hur fostret påverkas av att du hade Corona heller, det går ju inte att se på något ultraljud utan märks kanske först senare när barnet är äldre.

Precis, därför hade jag ju valt bort både vaccin och corona om jag kunnat. Skillnaden är som sagt att om mitt barn skadas i framtiden så vet jag att det inte var något jag själv bestämde, tillskillnad från vaccin där man tar det frivilligt till 100%. Så därför känns det ok nu.
  • Anonym (K)

Man har vaccinerat folk i snart ett års tid och det finns fortfarande inga som helst indikationer på att det skulle vara annat än säkert för gravida att vaccinera sig. Gör det ts. Finns inget att tveka på. Som gravid har du dessutom nedsatt immunförsvar så du blir sjukare än vanligt om du skulle bli smittad.

• Anonym (Så gjorde jag)
    Anonym (Också gravid) skrev 2021-09-08 12:24:28 följande:

Precis, därför hade jag ju valt bort både vaccin och corona om jag kunnat. Skillnaden är som sagt att om mitt barn skadas i framtiden så vet jag att det inte var något jag själv bestämde, tillskillnad från vaccin där man tar det frivilligt till 100%. Så därför känns det ok nu.

Fast det känns lite som att skuldbelägga de av oss som tog vaccinet som val, även om du inte kanske menar det så. Jag tog vaccinet, skulle man i framtiden mot förmodan komma på att det utgjorde en risk för barnet och att något hänt så är det så - mitt val kom sig ändå av att jag vid vaccinationstillfället var säker på att jag gjorde det bästa för mitt barn i de val jag hade där och då. Det är ju allt vi kan veta.

Som sagt - du menade det nog inte så men det är inte så att vi som valt vaccin inte tänkt på framtiden heller.
  • Anonym (Också gravid)
    Anonym (Så gjorde jag) skrev 2021-09-08 12:30:41 följande:

Fast det känns lite som att skuldbelägga de av oss som tog vaccinet som val, även om du inte kanske menar det så. Jag tog vaccinet, skulle man i framtiden mot förmodan komma på att det utgjorde en risk för barnet och att något hänt så är det så - mitt val kom sig ändå av att jag vid vaccinationstillfället var säker på att jag gjorde det bästa för mitt barn i de val jag hade där och då. Det är ju allt vi kan veta.

Som sagt - du menade det nog inte så men det är inte så att vi som valt vaccin inte tänkt på framtiden heller.

Fast om man känner efter riktigt noga så kommer man känna sig skuldbelagd oavsett vilket val man tar, hur många gånger har man inte hört att man inte tänker på sitt barn för att man inte vågar vaccinera sig?

Hursomhelst var inte syftet att skuldbelägga, reagerar inte om andra väljer att ta vaccin, förstår ju att man litar på att det ska vara bra eftersom det är rekommenderat. Men för mig, om vi skulle ponera att mitt barn i framtiden skadas på något sätt, så kommer det kännas piss oavsett men för samvetets skull hade det känts sämre om jag aktivt tagit beslutet. Det hade även känts så om jag fått covid av att inte vara försiktig och leva som vanligt (vilket inte var fallet nu).
  • Anonym (Så gjorde jag)
    Anonym (Också gravid) skrev 2021-09-08 12:36:13 följande:

Fast om man känner efter riktigt noga så kommer man känna sig skuldbelagd oavsett vilket val man tar, hur många gånger har man inte hört att man inte tänker på sitt barn för att man inte vågar vaccinera sig?

Hursomhelst var inte syftet att skuldbelägga, reagerar inte om andra väljer att ta vaccin, förstår ju att man litar på att det ska vara bra eftersom det är rekommenderat. Men för mig, om vi skulle ponera att mitt barn i framtiden skadas på något sätt, så kommer det kännas piss oavsett men för samvetets skull hade det känts sämre om jag aktivt tagit beslutet. Det hade även känts så om jag fått covid av att inte vara försiktig och leva som vanligt (vilket inte var fallet nu).

Det är därför detta med vem som skulle ha mest skuldkänslor blir omöjligt. För min del landade jag efter lång tids velande i motsatt slutsats - om det i framtiden visade sig att jag skulle kunna ha skyddat mitt barn genom att ta vaccinet men valde att avstå trots att jag inte hittade något skarpt skäl till det skulle det kännas riktigt dåligt för min del.

Det jag menade var nog mer att det som gäller för en inte gäller för den andra, så det blir viktigt att alltid lyfta just att det är från bara ens egna perspektiv. Inget annat.
  • Anonym (Också gravid)
    Anonym (Så gjorde jag) skrev 2021-09-08 12:44:24 följande:

Det är därför detta med vem som skulle ha mest skuldkänslor blir omöjligt. För min del landade jag efter lång tids velande i motsatt slutsats - om det i framtiden visade sig att jag skulle kunna ha skyddat mitt barn genom att ta vaccinet men valde att avstå trots att jag inte hittade något skarpt skäl till det skulle det kännas riktigt dåligt för min del.

Det jag menade var nog mer att det som gäller för en inte gäller för den andra, så det blir viktigt att alltid lyfta just att det är från bara ens egna perspektiv. Inget annat.

Frågan var ju dock vad vi gravida ansåg, jag har enbart skrivit utifrån mitt perspektiv.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Också gravid) skrev 2021-09-05 14:15:42 följande:

Jag är gravid och tog inte vaccinet eftersom det inte kändes bra att först få höra att jag absolut inte fick ta det när jag plussade så jag fick avboka, till att det plötsligt rekommenderades utan några studier på hur det kunde påverka barnet efter födseln. Så jag avstod.

Dock fick jag corona men blev inte allvarligt sjuk tack och lov, hade jag innan fått välja mellan antingen vaccin eller sjukdomen så hade jag såklart valt vaccin eftersom man inte vet hur svårt sjuk man kan bli av sjukdomen. Men nu i efterhand känns det ändå okej då det inte var mitt fel att jag blev smittad, medan jag personligen hade haft svårt att förlåta mig själv om jag tog vaccinet och något hände barnet (eftersom man gör det av egen vilja till 100%).

Tack för svaret! Skönt att du inte blev allvarligt sjuk.. jag tänker också på det där att de först sa att man inte skulle ta det när man är gravid , sen kunde man ta det från vecka 16 och sen från vecka 12..

Vilken vecka är du i nu?

Pappan till barnet vill ändå absolut inte att jag tar vaccinet nu när jag är gravid , vet att jag bestämmer själv men det skulle nog vara omöjligt att göra det utan att det blir bråk om det.. är ju tveksam själv också.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Så gjorde jag) skrev 2021-09-05 16:17:36 följande:

Jag velade länge men valde till slut att ta vaccinet. Dels efter att ha pratat med flertalet läkare och min BM. Dels efter att ha läst flera studier och inte hittat något som avskräckt mig nog. Vad jag förstår har inget vaccin (iaf inget som ges här) i efterhand heller givit biverkningar på barn var mammor tog det när de låg i magen.

Dels ville jag minimera risken att få värre covid sista tiden som gravid och kanske få en specialförlossning och andningsbesvär. Vill helst inte bli sjuk alls som gravid. Dels såg jag det som positivt att bebisen troligen får antikroppar och har ett visst skydd första tiden.

Jag velade länge men pga ovanstående landade jag i det.

Tack för svaret!

Vilken vecka var du i när du tog vaccinet? Och vilket vaccin fick du? Märkte du av några biverkningar?

Jag funderar på att ta det men velar fortfarande och pappan till barnet vill absolut inte att jag gör det när jag är gravid så tror det kan bli svårt utan att det blir bråk..
  • Anonym (Så gjorde jag)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-08 16:11:43 följande:

Tack för svaret!

Vilken vecka var du i när du tog vaccinet? Och vilket vaccin fick du? Märkte du av några biverkningar?

Jag funderar på att ta det men velar fortfarande och pappan till barnet vill absolut inte att jag gör det när jag är gravid så tror det kan bli svårt utan att det blir bråk..

Jag var i v 26-27 tror jag när jag tog första dosen. Pfizer. Blev inte sjuk, fick lite ömhet i armen en kort tid. Upplevde att min konstanta tinnitus ökade något men nu efter andra dosen verkar den börja stabiliseras igen och jag kan inte svära på att det var kopplat till vaccinet. Men annars ingenting. Just nu känner jag mig glad att vara skyddad och att bebisen nog får antikroppar första tiden i livet; det verkar ju gå så mycket virus nu som drabbar småbarn så kan jag minska risken för att bebis också får covid känns det ju bra, även om småbarn inte tillhört de som drabbats värst. Och jag vill inte riskera att bli värre sjuk antingen som höggravid eller nyförlöst.

Ni får ju diskutera det mellan er; varför vill han inte att du ska ta det; hur ser han på riskerna som finns om du skulle få covid? Hur försiktig kan han/du vara, hur kan ni begränsa de ni träffar? Är han vaccinerad? Sådana saker. Så ni förstår varann och riskerna, för man tar ju risker hur man än gör så det är ju att väga dem.
  • Anonym (Också gravid)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-08 16:06:57 följande:

Tack för svaret! Skönt att du inte blev allvarligt sjuk.. jag tänker också på det där att de först sa att man inte skulle ta det när man är gravid , sen kunde man ta det från vecka 16 och sen från vecka 12..

Vilken vecka är du i nu?

Pappan till barnet vill ändå absolut inte att jag tar vaccinet nu när jag är gravid , vet att jag bestämmer själv men det skulle nog vara omöjligt att göra det utan att det blir bråk om det.. är ju tveksam själv också.

Vecka 34 är jag i nu.

Bråk ska det ju inte behöva bli, tycker ni ska sätta er ner och ta upp för och nackdelar och varför han t.ex känner som han gör. Så kanske ni kan förstå varandra bättre och därmed komma fram till ett beslut.
Svar på tråden Gravid och ta vaccin eller inte , hur gör ni?