Anonym (TS) skrev 2021-09-05 14:07:14 följande:
Tack för svaren! Intressant att läsa hur alla tänker. Vet ju att läkare rekommenderar att man ska ta det, en släkting till mig som är läkare som också rekommenderar det och förstår absolut alla som tar vaccinet under graviditeten.
Jag funderar ju på att göra det men fortfarande inte helt säker.. Det jag tänker är att tar man vaccinet så är det 100% säkert att man utsätter sig för eventuell risk medan det är långt ifrån 100% säkert att man faktiskt får Covid..
Pappan till barnet vill inte heller att jag gör det nu när jag är gravid så det spelar ju in lite också.. jobbigt om det ska bli bråk om det.
Tar jag det inte när jag är gravid så hade jag ju tänkt ta det sen.
Allt handlar eg om riskkalkyler.
Risken är inte 100% att du får covid men får du det är riskerna höga både för dig och för ditt barn.
Jag hittar inga siffror när jag googlar (andra kanske vet?) men
låtsas att risken är 20% att du blir smittad.
Generellt sett är risken att dö 20% av 14000 på 1,1 miljoner. Det blir en risk att dö som är 0,026.
Med vaccin är risken 100% av 300 på 5miljoner. Det är 0,00006.
Man kan räkna det så här av 393 drabbade av covid kommer en att dö.
Av 16 667 vaccinerade kommer en att dö.
Nu är verkligheten värre än så för det är otroligt många som drabbas av långvariga skador av covid-infektionen och det bör man räkna in men jag har inga siffror på det så därför blir det bara worst-case.
Vilket tycker du låter som bäst?
Vilket alternativ ger dig sämst chanser?