• Anonym (Guld som glimmar)

    Varför gillar just du guld i X färg? Rösta!

    Rösta på vilket guld du föredrar!

    Berätta sen gärna varför du föredrar en viss sort och vad du tycker om dom andra sorterna. 

    Det är högt i tak och man får generalisera och komma med stereotyper om man vill. Här blir vi inte kränkta för att någon inte råkar gilla just det guld vi själva gillar. Kör hårt! 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför gillar just du guld i X färg? Rösta!
  • Anonym (Guld som glimmar)
    Anonym (S) skrev 2021-09-10 07:18:14 följande:
    Rött guld i vigselring för så ska det vara. Under min uppväxt hade alla släta vigselband i rött eller möjligtvis gult guld, så det är det som känns som vigselring för mig.
    I övriga smycken trivs jag mer i vitt guld. Men tycker gult guld är jättefint på många andra.
    Det är faktiskt bland det enklaste och finaste som finns i mitt tycke, en slät förlovnings/vigselring i rött guld. Det är så klassiskt. Visst finns det många fina diamantringar men just en slät vigselring är det något speciellt med. 

    Jag gillar vitt guld på andra men rött guld på mig själv. 
  • Anonym (Affi)

    Jag fick mellanösternguld i form av 23k örhängen inköpta i Sauiarabien. Väldigt gula. Jag blev jätteallergisk mot de örhängena!

    Sen dess tror jag vad jag vill om guldhalten på mellanösternguldet.

    Annars bär jag alltid gult guld, minst 18k eftersom jag är rätt allergisk även mot silver och sterling silver, och uppenbarligen mot guldlegeringar också.

    Tänkte nog som många andra här att vitt guld är så likt silver, så valde gult traditionellt guld o vita stenar. Funkar bra som en bar för mig

  • Anonym (Guld som glimmar)
    Anonym (Affi) skrev 2021-09-12 16:07:05 följande:
    Jag fick mellanösternguld i form av 23k örhängen inköpta i Sauiarabien. Väldigt gula. Jag blev jätteallergisk mot de örhängena!
    Sen dess tror jag vad jag vill om guldhalten på mellanösternguldet.

    Annars bär jag alltid gult guld, minst 18k eftersom jag är rätt allergisk även mot silver och sterling silver, och uppenbarligen mot guldlegeringar också.
    Tänkte nog som många andra här att vitt guld är så likt silver, så valde gult traditionellt guld o vita stenar. Funkar bra som en bar för mig
    Det låter som att det inte var äkta guld som du fick eftersom att allergiker normalt blir rekommenderade 24 karats guld. 

    Bortsett från att jag inte gillar vitguldsfärgen på mig själv så tycker jag också att det är för likt silver och känns inte värt pengarna då. Jag minns att jag har ogillat vitt guld sen jag var ett barn så det går långt tillbaka hos mig. 
  • Anonym (ärv förlovningsring)

    Min förlovningsring är i vitt guld. Ärvd efter min partners mormor, så den är köpt någong gång på sena40/ tidiga50-talet. Den är förstås ganska sliten och jag kan säga att den ser inte alls ut så lika gamla, lika slitna silversmycken. Jag själv passar i vitt guld men tycker att rött gult är finare om det bara ligger i en display så att säga. Min partner däremot passar mycket bättre i rött guld.

  • Anonym (Affi)

    Lite intressant om rödguld från Wiki:

    Rött guld, rödguld, är en legering av guld med koppar och vanligen en mindre del silver och möjligen annan metall, och namnet kommer av att färgtonen är rödare än hos finguld, dvs 24 karat. Den röda färgtonen kommer av att man tillsätter koppar, ju mer koppar det finns i legeringen desto starkare blir den röda färgen och den kallas i höga halter för ?rosa guld? eller ?roséguld?. Kopparen ökar också materialets hållfasthet och användbarhet. Under antiken kunde guldet ofta få en röd ton på grund av orenheter i materialet.

    Rött guld används framför allt för tillverkning av smycken. Den förekommer mest i kvaliteterna 9, 14 och 18 karat, dvs 24-delar, vilket då svarar mot 37,5 %, 58,3 % resp. 75 % guld, eller 375, 585 (sic!) resp 750 tusendelar. Lägre guldhalt kan förekomma, men får i handeln inom EU inte kallas guld. I Sverige finns finns sedan mycket länge en något rödare 18K-legering än många andra länder, det vill säga mer koppar i legeringen än länder på kontinenten. Den vanligaste i svenska handeln förekommande 18K-guldlegeringen, "svenskt rödguld", har guldhalt 75 %, silver 8?9 % och koppar 16?17 %, medan man i många andra länder har lika delar silver och koppar i motsvarande, vilket därför är gulare, "gult guld". För att se skillnaden mellan ett svenskt och ett importerat smycke kan man lägga ett smörpapper över smycket, färgskillnaden torde då framgå tydligt.

    Varianter Redigera

    Hamilton är en färg som har mindre koppar än rödguld och är därför lite gulare. Ett flertal andra varianter förekommer, såsom det röda guldet i Peru som kan bestå av 75 % guld, 20 % koppar och 5 % silver. Internationellt är det vanligt[enligt vem?] att använda de motsatta benämningarna för 18K:[1]

    Rött guld (red gold): 75 % guld, 25 % koppar

    Roséguld (rose gold): 75 % guld, 22,25 % koppar, 2,75 % silver

    Rosa guld (pink gold): 75 % guld, 20 % koppar, 5 % silver

  • Tvillingarna14
    Anonym (Guld som glimmar) skrev 2021-09-06 16:13:25 följande:

    Är det för att du bara inte gillar den guldgula färgen eller är det pga vad du associerar guld med? Kanske för gamla damer eller att det är flådigt jämfört med vitt guld eller vad det nu kan finnas för orsaker? 

    Är dina andra smycken också i vitt guld? 


    Gillar inte den guldgula färgen speciellt mycket, därav mitt val. Är ingen smyckesperson så de få övriga jag äger är inte äkta. Kostar för mycket, men när det gäller förlovning och vigsel är det en annan sak.
  • Anonym (Guld som glimmar)
    Anonym (ärv förlovningsring) skrev 2021-09-12 22:58:52 följande:
    Min förlovningsring är i vitt guld. Ärvd efter min partners mormor, så den är köpt någong gång på sena40/ tidiga50-talet. Den är förstås ganska sliten och jag kan säga att den ser inte alls ut så lika gamla, lika slitna silversmycken. Jag själv passar i vitt guld men tycker att rött gult är finare om det bara ligger i en display så att säga. Min partner däremot passar mycket bättre i rött guld.
    Hur menar du att din vitguldsring inte ser likadan ut som silversmycken? 
    Tvillingarna14 skrev 2021-09-13 23:05:05 följande:
    Gillar inte den guldgula färgen speciellt mycket, därav mitt val. Är ingen smyckesperson så de få övriga jag äger är inte äkta. Kostar för mycket, men när det gäller förlovning och vigsel är det en annan sak.
    Jag hajjar. 
  • Anonym (Guld som glimmar)
    Anonym (Affi) skrev 2021-09-13 06:05:13 följande:
    Lite intressant om rödguld från Wiki:
    Rött guld, rödguld, är en legering av guld med koppar och vanligen en mindre del silver och möjligen annan metall, och namnet kommer av att färgtonen är rödare än hos finguld, dvs 24 karat. Den röda färgtonen kommer av att man tillsätter koppar, ju mer koppar det finns i legeringen desto starkare blir den röda färgen och den kallas i höga halter för rosa guld eller roséguld. Kopparen ökar också materialets hållfasthet och användbarhet. Under antiken kunde guldet ofta få en röd ton på grund av orenheter i materialet.

    Rött guld används framför allt för tillverkning av smycken. Den förekommer mest i kvaliteterna 9, 14 och 18 karat, dvs 24-delar, vilket då svarar mot 37,5 %, 58,3 % resp. 75 % guld, eller 375, 585 (sic!) resp 750 tusendelar. Lägre guldhalt kan förekomma, men får i handeln inom EU inte kallas guld. I Sverige finns finns sedan mycket länge en något rödare 18K-legering än många andra länder, det vill säga mer koppar i legeringen än länder på kontinenten. Den vanligaste i svenska handeln förekommande 18K-guldlegeringen, "svenskt rödguld", har guldhalt 75 %, silver 89 % och koppar 1617 %, medan man i många andra länder har lika delar silver och koppar i motsvarande, vilket därför är gulare, "gult guld". För att se skillnaden mellan ett svenskt och ett importerat smycke kan man lägga ett smörpapper över smycket, färgskillnaden torde då framgå tydligt.

    Varianter Redigera

    Hamilton är en färg som har mindre koppar än rödguld och är därför lite gulare. Ett flertal andra varianter förekommer, såsom det röda guldet i Peru som kan bestå av 75 % guld, 20 % koppar och 5 % silver. Internationellt är det vanligt[enligt vem?] att använda de motsatta benämningarna för 18K:[1]

    Rött guld (red gold): 75 % guld, 25 % koppar
    Roséguld (rose gold): 75 % guld, 22,25 % koppar, 2,75 % silver
    Rosa guld (pink gold): 75 % guld, 20 % koppar, 5 % silver
    Tack för kursen. Skrattande 

    Jag trodde att rosé och rosa guld var samma sak men det är det tydligen inte. Men rött guld är alltså renast vad jag förstår. Så det gula guldet på kontinenten har alltså mer silver och koppar än det svenska guldet och det är därför det är gult till skillnad från det svenska röda guldet?
  • Anonym (Affi)
    Anonym (Guld som glimmar) skrev 2021-09-14 17:05:35 följande:

    Tack för kursen.  

    Jag trodde att rosé och rosa guld var samma sak men det är det tydligen inte. Men rött guld är alltså renast vad jag förstår. Så det gula guldet på kontinenten har alltså mer silver och koppar än det svenska guldet och det är därför det är gult till skillnad från det svenska röda guldet?


    Jag uppfattar det som att guldhalten är lika hög i svenskt guld som i kontinentalt guld. Fast fördelningen koppar-silver skiljer sig åt.

    Kände inte till rosa guld. Roseguld däremot är ju vanligt hos tex Lynggaard.

    Mellanösternguld tror jag kan vara lite si o så med guldhalten. Tror inte kontrollen är särskillt hård, iallafall inte hos alla småhandlarna i Saudiarabien. Jag vet man säljer mycker piratkopior tex. Och sen mycket billigt guld

    Rättar texten nedan så den blir tydligare:

    ?Den vanligaste i svenska handeln förekommande 18K-guldlegeringen, "svenskt rödguld", har guldhalt 75 %, silver 8-9% och koppar 16-17 %, medan man i många andra länder har lika delar silver och koppar i motsvarande, vilket därför är gulare, "gult guld".? B
  • Anonym (Guld som glimmar)
    Anonym (Affi) skrev 2021-09-14 17:37:36 följande:
    Jag uppfattar det som att guldhalten är lika hög i svenskt guld som i kontinentalt guld. Fast fördelningen koppar-silver skiljer sig åt.

    Kände inte till rosa guld. Roseguld däremot är ju vanligt hos tex Lynggaard.

    Mellanösternguld tror jag kan vara lite si o så med guldhalten. Tror inte kontrollen är särskillt hård, iallafall inte hos alla småhandlarna i Saudiarabien. Jag vet man säljer mycker piratkopior tex. Och sen mycket billigt guld

    Rättar texten nedan så den blir tydligare:

    Den vanligaste i svenska handeln förekommande 18K-guldlegeringen, "svenskt rödguld", har guldhalt 75 %, silver 8-9% och koppar 16-17 %, medan man i många andra länder har lika delar silver och koppar i motsvarande, vilket därför är gulare, "gult guld". B
    Undrar vad som är "bättre" och "finare" av silver och koppar? Tänker vilket guld som är bäst rent krasst. Jag tycker att det svenska röda guldet liknar roséguld. Åtminstone om man jämför med gult guld. 
  • Anonym (blingeling)
    Anonym (Guld som glimmar) skrev 2021-09-14 19:27:44 följande:
    Undrar vad som är "bättre" och "finare" av silver och koppar? Tänker vilket guld som är bäst rent krasst. Jag tycker att det svenska röda guldet liknar roséguld. Åtminstone om man jämför med gult guld. 
    Silver är historiskt både finare och dyrare än koppar.
Svar på tråden Varför gillar just du guld i X färg? Rösta!