• Hyllemor

Vad har ni för knep för att komma ihåg alla lösenord?

Jag är urusel på att komma ihåg lösenord. På jobbet är det hopplöst då vi måste byta till ett nytt, unikt, lösenord en gång i halvåret. Hemma är det också illa. Jag har hittills löst det som så att jag har sparat alla lösenord på datorn.

Igår köpte jag en ny dator och inte ett enda lösenord minns jag. Det känns som att jag inte gör någonting annat än att skicka efter lösenordsåterställningar och vilka nya lösenord jag ska välja vet jag inte.

Finns det något bra knep för att få lite systematik i det hela? Visst kan man skriva upp dem på ett papper, men det känns jobbigt att behöva gå runt med den där lappen jämt.

• Svar på tråden Vad har ni för knep för att komma ihåg alla lösenord?
  • Anonvm

Ett tillvägagångssätt är att memorera en mening och sen göra ett lösenord av första bokstaven i alla ord.

T.ex Mina barn heter olle och pelle mina föräldrar heter karin och mats hunden heter max. Vilket blir mbhoopmfhkomhhm.

Oftast behövs det blandas in versaler, specialtecken och siffror också, men utgå ifrån detta.

Blanda sen in 2-3 tecken som är unika för varje ställe du behöver en kod till, FL kanske blir bra här på Familjeliv? Du bör absolut göra detta, det är en oerhörd säkerhetsbrist att använda samma lösenord överallt.

• Anonym (Matilda)

Hitta ett lösenord som är kopplat till dig personligen och inte bara ett random hittepå. Då är det enklare att komma ihåg det.

Behöver du ändra det så koppla ihop lösenord med siffror som är logiska till ordet.

Typ du har rött hår och är född 1970 så kör Rödhårig och sen fyll på med årtal eller månad eller gatunumret etc

• Hyllemor
    Anonvm skrev 2021-09-10 23:09:12 följande:

Ett tillvägagångssätt är att memorera en mening och sen göra ett lösenord av första bokstaven i alla ord.

T.ex Mina barn heter olle och pelle mina föräldrar heter karin och mats hunden heter max. Vilket blir mbhoopmfhkomhhm.

Oftast behövs det blandas in versaler, specialtecken och siffror också, men utgå ifrån detta.

Blanda sen in 2-3 tecken som är unika för varje ställe du behöver en kod till, FL kanske blir bra här på Familjeliv? Du bör absolut göra detta, det är en oerhörd säkerhetsbrist att använda samma lösenord överallt.

Tack så väldigt mycket för ett kanonbra tips! 
  • Anonvm
    Anonym (Matilda) skrev 2021-09-10 23:18:39 följande:

Typ du har rött hår och är född 1970 så kör Rödhårig och sen fyll på med årtal eller månad eller gatunumret etc

Jag tror du missförstått, läser du TS igen så ser du att det inte var en tävling om hur man gör det mest lättgissade lösenordet.
  • Anonym (f)

Ha ett antivirusprogram som hittar på och sparar dem åt dig.

• nnnnnnnn

Pratade en gång med it-säkerhetsperson som sa:
    De som knäcker lösenord sitter inte och gissar med en god personkännedom.
    De sitter inte och tänker: Lisas hund heter Knutte och hon är 173 cm lång så jag testar med knUtte173.
    De som knäcker lösenord har dataprogram som gör detta och då finns bara 1 regel som gäller: Gör ett så långt lösenord som möjligt.

ALltså: Är det viktigt så gör hellre en lång mening än ett kort och krångligt.
    Tex:
    Jzw&%!7509 är betydligt osäkrare än:
    Jagserenrosaelefantsomåkerrullskridskorutanförmittfönsterochjagärfödd1985!!!

• Anonym (Lisa)

På mitt jobb måste vi byta till ett unikt lösenord varannan månad. Då funkar det tyvärr inte att försöka komma på ett så klurigt, komplicerat, personligt kopplat lösenord som möjligt varenda gång. Jag har jobbat på det stället i åtta år så det vore helt orimligt.

När det är dags att byta lösenord så tar jag bara en mening blandade ord, kan vara baserat på vad jag ser på skrivbordet eller något jag har på mig. Till exempel "randigsvartblus", slarvighandstil" "halvkaffekopp" eller något dagsaktuellt från tidningen typ "inbrottonsdag", så skriver jag upp det på en post it ifall jag glömmer och har den post it-lappen i byxfickan de första dagarna ifall jag skulle glömma bort det. När det nya lösenordet "satt sig" så river jag lappen i småbitar och slänger den. 

• LadyJane

Dessa påtvingade lösenord är föråldrat, säkerhetsexperter slutade rekommendera det för 10 år sedan då det har visat sig att det sänker säkerheten.

Jag håller mig till ett tema, tex ostar "Herrgård1!!, nästa blir då "Greve1!" osv När ostarna är slut tar jag ett nytt tema, nu är jag inne på kända byggnader.
    Sedan byter jag också samtliga lösenord till samma. Klassiskt exempel på att säkerheten sänks men det struntar jag totalt i.

• Anonym (gammal kärring)

Jag skriver upp numera, för det har jag insett att jag måste.

Hemma har jag en inlåst liten bok där det står en del halvkrypterade lösenord (dvs vissa delar använder jag i en grupp lösenord (nätshopping) men den sifferkombon minns jag och skriver bara *** i boken istället för den).

På jobbet bildar jag nytt lösenord av en fast del med siffror och specialtecken och sen en rotationsdel- namn eller smeknamn på den kollega som började på arbetsplatsen närmst innan vi bytte lösen.

T.ex.

[fast del siffror] [fast del specialtecken] Kicki 

(om senaste kollegan som blev anställd heter Kristina)

Eller så hittar jag på ett eget smeknamn till kollegan typ kakmonstret (mänskan som äter tre bitar tårta innan alla har fått en) så får det ingå i lösenordet.

• Anonym (tov)

På jobbet har jag en lapp tejpad på datorn med alla lösenord.

Privat har jag en lösenordhanterare.

• cosinus

Rent krasst så behöver inte lösenord vara svåra, de behöver däremot vara långa om de ska vara någorlunda säkra.

Storsandsvägen723! behöver inte vara ett dåligt lösenord, under förutsättning att du inte själv bor där. Då är det helt värdelöst.

Själv har jag några knep. På jobbet har jag ett slumplösenord jag en gång fick, fullständigt omöjligt att gissa men ändå ett mönster som sitter fint i fingrarna. Där flyttar jag bara var jag börjar något steg åt ett håll när jag tvingas byta. T ex brukar mitt lösenord börja med s så kanske jag använder samma mönster men börjar på a när jag tvingas byta.

Jag kan använda djur, leksaker, sporter och blanda ihop med när mina syskons födelsedagar är. T ex Friidrott1813 om vi nu skulle säga att brosan var född den 18e och syrran den 13e. Sen kan man lägga till ! ? och andra specialteckan på slutet också för att göra det ännu bättre.

Säg att din mormors bil när du var liten var en röd saab så skulle man kunna bygga 19Saab81rod? om den köptes 1981. Då behöver du eg bara minnas att lösenordet handlade om mormors bil och resten kan du tänka ut. Eller att din kusin spelade badminton och din farmor är född 1940 och hade en ödla så kan du bygga något riktigt bra.

Svar på tråden Vad har ni för knep för att komma ihåg alla lösenord?