• 19Richie88

    Systembolaget och ett gråtande barn

    Mitt besök tidigare idag gick till den mer sk. och berömda 'Glasbanken.. Även känt i folkmun mer under namnet Systembolaget menar jag ju då såklart!

    Besöket tog dock en oväntad vändning när jag kom ut från själva butiken. Och sen har jag faktiskt grämts över det här nu in på sena kvällen här. Jag mår inte bra över att jag. ev. skulle kanske ha agerat, vet inte.. kanske ha frågat, bara ha gjort något? dvs. 'Frågat om allt var okej med flickan, lagt mig i lite? Jag Vet Inte.. eller gjorde jag rätt i att låta bli"

    Men i alla fall och då till.. och vad det var som hände;
    -Jo! För att utanför butiken står en Mamma tillsammans med sitt barn, hennes dotter förmodar jag. dom håller händer med varandra. Så här långt var det ingen fara..

    Men barnet, flickan grät högt. Och mellan snyftningar, och när hon försökte att hålla gråten borta' så får hon fram några rader om -"Hur, Hon inte alls ville att hennes Mamma ska gå in, in i butiken och handla alkohol..!? -Mamman ber dottern, typ mer avbryter henne snabbt med att säga och ber flickan att stanna utanför för att vakta en redan handlad matkasse från närliggande mataffär och försäkrar henne med att hon inte blir borta särskilt länge".

    Jag vet ej hur gammal tjejen kan ha varit.. men något äldre var hon ju, och fortf. ett barn. Men Inte heller en tonåring, nä.
    Men, då när jag hör tjejen säga igen, att Hon inte vill att Mamman, att hon inte ska handla i den här butiken.. skulle man ha annat oro?

    Det tar emot lite i magen.. eller är det bara jag.. Jag och andra runt omkring stannade upp lite' av dom här orden, vi stod allihop en bit från men 'Vi Hörde allihopa vad hon sa, helt tydligt och säkert.. Men ingen gjorde heller någonting?

    Jag cyklade i alla fall iväg, men nu mår jag typ dåligt över också att jag gjorde sådär.. jag vet inte mer vad jag ska säga. Känner ånger gör jag.

    Jag vet dock inte sen om någon ev. annan person ingrep kanske och hjälpte flickan, hon stod kvar där, för att Mamman försvann in ändå.. och flickan torkade sina tårar. precis när jag pep iväg.

    Allting kändes lite, märkligt? Och nu känns det bara jobbigt och fort. lite konstigt i kroppen.. Ja, jag vet inte. Usch.

    Hur skulle jag ha agerat annorlunda, skulle jag överhuvudtaget ha sagt något, gjorde jag annars rätt i att låta bli, här, nä?.. Vad tycker ni?

    Eller har ni några andra tankar om denna händelsen. -Och tänk nu innan ni svarar, jag mår redan dåligt här. Inget sånt, Om att -"Ja, din sjuke f*n varför gjorde du inget bla bla" För tänk då, om hon flickan, hade skrikit för att där kommer jag liksom fram, med en god tanke, bara för att hjälpa henne, men ändå. Det är, och måste också fortfarande vara "kreppy för henne liksom?"

    Jag hade bara velat kolla läget, vad vet jag.. kanske hade jag fått Polisen efter mig bara för det här, det vill jag inte heller ..eller? Nä.

    Egentligen så många olika människor, fortf. samma scenario. Klart att man då tänker, tänker annorlunda kring det här.. Men hur hade du gjort i mina skor. Hjälp!

    .
  • Svar på tråden Systembolaget och ett gråtande barn
  • 19Richie88
    Tow2Mater skrev 2021-09-11 01:14:02 följande:
    Ah, är det så.

    (Bor själv i USA och just här är det lag att ingen under 21 får komma med in, vare sig en 20 åring eller en bebis. Och det gäller både före och efter covids intåg. Därför jag undrade, ifall de ändrat i Sverige).
    Äre så i USA.. så som du säger, Tow2?

    Coolt! Ja, sådär skulle det vara här i Sverige också helt klart.
    Nä, Överallt där det säljs sprit (punkt)
  • Anonym (Rakt på sak)
    19Richie88 skrev 2021-09-12 09:27:53 följande:
    Äre så i USA.. så som du säger, Tow2?

    Coolt! Ja, sådär skulle det vara här i Sverige också helt klart.
    Nä, Överallt där det säljs sprit (punkt)
    Så personer under 18 får då inte längre gå på restaurang i ett sånt scenario. Hur tänkte du nu....? Och ska man inte få vara kring alkohol alls gäller det dessutom även matvarubutiker som säljer öl. Eller den lokala pizzerian som kan sälja både det ena och det andra.
  • 19Richie88
    Anonym (kanske?) skrev 2021-09-11 00:30:09 följande:

    Nu var det 3-4 månader sedan jag var på systembolaget, men det systembolaget som jag går till i Malmö, ville då att man skulle handla ensam, utan barn, för att minska smittspridning. Min 7-åring fick, genom arg personal, vackert sitta ensam och vänta vid sätena utanför kassorna, vilket gjorde att han mer eller mindre fick panik (trots att han hela tiden kunde se mig.) vilket gjorde att jag inte har handlat på systembolaget igen efter det tillsammans med barn. (Om de har ändrat restriktionerna nu vet jag inte, eftersom jag inte har provat.)


    Hur ensamstående gör, som vill ha en flaska vin till maten ibland, det har jag undrat över med tanke på den episoden. Jag har ju en man, så vi har kunnat lösa det på den vägen.


    Min son är för övrigt fortfarande rädd för systembolaget efter den händelsen och påpekar varje gång vi går förbi att "där är den elaka butiken som vill att föräldrar lämnar barnen ensamma."


    Tråkig upplevelse du hade där, "Kanske?"
    Men jag håller med.

    Det kändes ju som att inte inte regeringen eller Om det är Systembolaget själva som sätter upp ev. regler?
    ..Men hela vägen har dom inte tänkt färdigt, och vad som händer med föräldrar som kommer och handlar och Dom som Inte Kan lämna sina barn utanför för att dom är ensamma.

    Och Du, Synd om grabben! Han ska ju inte behöva vara rädd. Trist.
  • 19Richie88
    Physalis skrev 2021-09-11 10:50:55 följande:

    Jag förstår din känsla. Kanske är mamman en alkoholist och det du såg var hur dottern vädjar till mamman utan framgång att inte skaffa mer sprit. Lika gärna kan det handla om något helt annat, barn kan vara ledsna för alla möjliga saker och har inget filter på hur de uttrycker sig för att inte skapa missförstånd hos åhörare så som vuxna har.

    Vad hade du kunnat göra? Jag tror inte du hade kunnat göra något som gav effekt i den situationen utan du får förlita dig på att flickans nära och kära finns där om det ett verkligt problem. Var stolt över att du är en medkännande människa som reagerar när något inte känns rätt. Kanske är du i rätt position att hjälpa en annan gång?


    Ja, jag har försökt att utelämna ev. misstankar och personpåhopp.
    Där är inte mycket som talar för att Mamman skulle vara Alkoholist.
    Men någonting stod inte rätt till.

    Ja. Absolut kunde sen dottern ha varit precis rädd, ledsen osv. för vad som helst.
    Jag vet inte.. jag stannade ju inte för att titta, kolla läget.

    Ja det känns lite bättre nu över att jag, reagerade på hela grejen.. men. så inom mig så hoppas jag ändå att flickan har det bra bara, det är bara det som spelar roll typ.

    Jo, jag hoppas att jag är i rätt position med hjälpa till hela tiden.
    Man ser saker. tyvärr hela tiden.
    Föräldrar som slår sina barn tex. Och jag kan inte bara gå förbi.. inte utan att säga något. {#emotions_dlg.flower}
  • 19Richie88
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-09-12 09:36:52 följande:
    Så personer under 18 får då inte längre gå på restaurang i ett sånt scenario. Hur tänkte du nu....? Och ska man inte få vara kring alkohol alls gäller det dessutom även matvarubutiker som säljer öl. Eller den lokala pizzerian som kan sälja både det ena och det andra.
    "Överallt.. är ju inte överallt' ända in i döden.. Lugna dig!
    Restauranger går ju såklart inte under riktigt den kategorin.

    Jag menade fysiska typ, systembol. butiker bara.

    "Matbutiker, och dom säljer Öl.. Ska dom det då!?
    Då får man se det så istället.
    ..Samma sak för lokala pizzerian, jag vet också att där säljs mycket annan skit än Pizzor och Coca Cola på burk bara. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    19Richie88 skrev 2021-09-12 09:49:59 följande:
    "Överallt.. är ju inte överallt' ända in i döden.. Lugna dig!
    Restauranger går ju såklart inte under riktigt den kategorin.

    Jag menade fysiska typ, systembol. butiker bara.

    "Matbutiker, och dom säljer Öl.. Ska dom det då!?
    Då får man se det så istället.
    ..Samma sak för lokala pizzerian, jag vet också att där säljs mycket annan skit än Pizzor och Coca Cola på burk bara. 
    Det är inget fel på mitt lugn och du sa "överallt där sprit säljs", det utesluter barn och ungdomar från alla sådana ställen, så klart, alltså minst de som säljer starksprit och likörer. Om du bara menade Systembolaget borde du ha skrivit det. Och varför skulle de förbjudas där? Vad ska man göra av sina barn, lämna utanför i  koppel eller nåt? Som du tog upp tidigare, ensamstående, hur ska de göra?
  • 19Richie88
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-09-12 10:01:36 följande:
    Det är inget fel på mitt lugn och du sa "överallt där sprit säljs", det utesluter barn och ungdomar från alla sådana ställen, så klart, alltså minst de som säljer starksprit och likörer. Om du bara menade Systembolaget borde du ha skrivit det. Och varför skulle de förbjudas där? Vad ska man göra av sina barn, lämna utanför i  koppel eller nåt? Som du tog upp tidigare, ensamstående, hur ska de göra?
    Haha. Nu är du väldigt rakt på sak här!
    Nämen förlåt. Ja jag vet inte.

    Men att Barn- och att dom ska med in på Systemet, se när vuxna handlar Alkohol.. det gör sig inte riktigt bra ihop.
    Vi kan stanna och hålla det där va'! ..Så får mataffärer som säljer alkohol stå för vad det är dom gör för fel?

    Jag tycker bara att vi kunde ha nöjt oss med att.. Att det hade varit ett ställe, och bara på en plats egentligen som sålde alkohol, som en butik menar jag då.
    Precis som Systembolaget.

    Men då hade man ju aldrig fått sig en riktigt God & Kall öl nere vid tex. en småbåtshamn. Kom igen, hur tråkigt hade det varit och sitta ner där, välja mat till sig, och det man kan välja att dricka till, är bara Vatten eller Läsk till?
    Nä!

    Det var ett sidospår.. Ja just det.
    Sen att dom säljer det på båtar, restauranger och uppenbarligen. i mataffärer också.. Ja det får dom. Vi låter dom!

    Men vad jag pratade om från början, som jag nämnde.
    Var ju att Barn Ska, eller bör helst inte få vara, och Inte få följa med in på Systembolagets butiker. Men sen tex. Ensamstående, ingen som vaktar ens ungar utanför.. Ja, då kan ju dom, föräldern inte handla. om han eller hon inte går dit en dag medans man är själv, ensam och handlar.
  • Anonym (Rakt på sak)
    19Richie88 skrev 2021-09-12 10:45:45 följande:
    Haha. Nu är du väldigt rakt på sak här!
    Nämen förlåt. Ja jag vet inte.

    Men att Barn- och att dom ska med in på Systemet, se när vuxna handlar Alkohol.. det gör sig inte riktigt bra ihop.

    Men vad jag pratade om från början, som jag nämnde.
    Var ju att Barn Ska, eller bör helst inte få vara, och Inte få följa med in på Systembolagets butiker. Men sen tex. Ensamstående, ingen som vaktar ens ungar utanför.. Ja, då kan ju dom, föräldern inte handla. om han eller hon inte går dit en dag medans man är själv, ensam och handlar.
    Känns som lite moralpanik över resonemanget. De vuxna som kan tänka sig att ta med barn in på bolaget har nog inga som helst kval att dricka framför barnen heller, eller iaf att barnen är medvetna om att föräldrarna dricker.

    Så ensamstående ska tvingas bli nästan nykterister....? Det är ju inte alla som har ensamma dagar utan barn menar jag.
  • Anonym (jobbigt)

    Jag hade med mitt barn in på systemet i torsdags. Hon var jätteledsen och grät och hickade och snyftade och sa7tjöt "jag vill inte vara här, jag vill inte köpa vin". Utifrån såg det säkert ganska illa ut, det var säkert många som trodde att jag var alkis eftersom jag mest hyschade henne och sa att vi strax var klara och skulle gå, istället för att bara gå som hon ju så gärna ville.

  • Tow2Mater
    19Richie88 skrev 2021-09-12 09:27:53 följande:
    Äre så i USA.. så som du säger, Tow2?

    Coolt! Ja, sådär skulle det vara här i Sverige också helt klart.
    Nä, Överallt där det säljs sprit (punkt)
    I en del stater, ja. Man lämnar t ex barnen i bilen utanfor när man går in.

    Och som du säger; de säljer sprit. Ol, vin och svagare "spritliknande" alkohol säljs ju i alla matbutiker.
  • Embla twopointoh

    Jag måste  berätta en historia som jag läste för flera år sedan i någon föräldratidning. Den är återberättad ur minnet, så jag har säker fått detaljer fel, men slutpoängen är den samma:

    En pappa hade hämtat sin dotter, som var i tidiga skolåldern, från skolan en sen fredagseftermiddag för att åka direkt för att handla. De skulle ha gäster den helgen och skulle för en gångs skull ha lite vin, de besökte i vanliga fall Systembolaget bara några enstaka gånger per år.

    Det var varm och mycket folk, dottern var gnällig, hungrig och trött. Pappan tog det han skulle ha och ställde sig i den långa kön till kassorna. Dottern gnäller att hon är hungrig och pappan svarar"Vi ska bara ...". Till slut orkar inte dottern mer utan skriker med så hög röst att "alla" i affären hör:

    "Det är bara sprit och sprit och aldrig nån mat!"

    Att ett barn är gnälligt och ledset och inte vill att föräldern ska handla vin behöver alltså inte alls indikera att sagda förälder har alkoholproblem och sagda barn är utsatt och vanskött. Barn säger så mycket.

  • Jemp
    19Richie88 skrev 2021-09-12 09:38:23 följande:

    Tråkig upplevelse du hade där, "Kanske?"

    Men jag håller med.

    Det kändes ju som att inte inte regeringen eller Om det är Systembolaget själva som sätter upp ev. regler?

    ..Men hela vägen har dom inte tänkt färdigt, och vad som händer med föräldrar som kommer och handlar och Dom som Inte Kan lämna sina barn utanför för att dom är ensamma.

    Och Du, Synd om grabben! Han ska ju inte behöva vara rädd. Trist.


    Det har funnits en generell rekommendation om att handla ensam. Givetvis "bara" så långt det är möjligt. Den är numera borttagen (sen nån gång i somras). Vissa butiker har dock kvar lappar med sådana önskemål.

    Jag var på systemet häromdan med barn utan problem då planeringen körde ihop sig. Att det råkar vara alkohol i flaskorna påverkar de ju exakt noll och inget.
  • Jemp

    Till TS så nej, jag tycker inte att du borde gjort något.

    Barn kan skrika och gråta över allt möjligt och det blir sällan bättre av att utomstående lägger sig i. Låter ju knappast som att hon var så liten att det var olämpligt att lämna henne heller. Som du fått svar tidigare så kan kommentaren om att hon inte ville att mamman skulle handla just där ha 1000 olika anledningar. Även OM det skulle grunda sig i alkoholism hade inget hjälpts av en kommentar utanför affären. (Däremot ska man såklart agera vid starkare misstanke om barn som far illa- typ orosanmälan, vilket jag inte menar att du ska göra här).

  • 19Richie88
    Anonym (jobbigt) skrev 2021-09-12 23:07:12 följande:

    Jag hade med mitt barn in på systemet i torsdags. Hon var jätteledsen och grät och hickade och snyftade och sa7tjöt "jag vill inte vara här, jag vill inte köpa vin". Utifrån såg det säkert ganska illa ut, det var säkert många som trodde att jag var alkis eftersom jag mest hyschade henne och sa att vi strax var klara och skulle gå, istället för att bara gå som hon ju så gärna ville.


    "jobbigt.." aa minst sagt måste det här ha känts jättejobbigt.
    Jag tror dig!
  • 19Richie88
    Jemp skrev 2021-09-13 18:16:23 följande:
    Det har funnits en generell rekommendation om att handla ensam. Givetvis "bara" så långt det är möjligt. Den är numera borttagen (sen nån gång i somras). Vissa butiker har dock kvar lappar med sådana önskemål.

    Jag var på systemet häromdan med barn utan problem då planeringen körde ihop sig. Att det råkar vara alkohol i flaskorna påverkar de ju exakt noll och inget.
    "generell rekommendation..?
    Snarare sunt förnuft tycker jag, men?!
    dvs. Att man kan ju 'tänka lite själv eller.
    "Hur ser folk på saken, "Är det här en bra idé att handla alkohol med sitt barn ..oavsett om man ska dricka det i barnets närvaro eller man ska ha barnfritt på sin fest tillsammans med bästa kompisar och väninnor eller inte.

    Är det i så fall.. inte konstigt om det kan, ifall det vill sig illa till slut ..slutar med att man får Socialen på halsen som kommer efter en'
    Inte bara för att man handlar, och tar med sig sitt barn in i själva butiken.
    Det ser ju värre ut om att lämna utanför, ur en annan synvinkel såklart.

    Men det verkar snarare som att tiderna har ändrats och folk har numera skärpt sig och tänker inte 'ont om alkohol och barn- umgänge med sina barn.

    Det här är jättesvårt att se 'Om vad som är rätt eller fel här.
    Men man kan ju tänka efter själv lite, men det verkar ha blivit svårare nu för tiden?
Svar på tråden Systembolaget och ett gråtande barn