• Anonym (Fjäril)

Barnvakt till förlossning

Hej! Vad gör man om man inte har barnvakt till förlossningen?

Jag bor i en stad där jag inte känner någon. Jag har ett barn sedan tidigare som är 4 år och jag är höggravid ensamstående.

Min syster som skulle hjälpa mig har själv blivit inlagd på sjukhus och jag har ingen annan att be. Jag är rädd att det ska starta när som helst. Hur löser ensamstående mammor det här?

• Svar på tråden Barnvakt till förlossning
  • Fiona M

Nu är det dags att släppa prestigen och be om hjälp.
    Om du inte kan få dina vänner att förstå allvaret att din 4-åring varken kan vara ensam hemma eller med när du föder så måste du kontakta socialtjänsten.
    Tiden rinner ut och du måste ta ansvar.

• lfc

Är det i Göteborgs området du bor i så kan jag eventuellt hjälpa dig. Har en 7 åring och en 5 åring hemma.

Skriv om du vill så kan vi isf mötas för att lära känna varandra och se om det skulle passa dig och din dotter.

• Anonym (Fråga)

Jag har inte heller något stort kontaktnät. Inga nära vänner och all släkt långt borta. Nu har jag tack och lov mitt barns pappa i livet och han har en väldigt liten släkt inom rimligt avstånd.

Men tanken har ofta slagit mig att vart vänder jag mig om jag hade haft en liknande situation, och måste ändå säga att jag tycker mycket kommer automatiskt med barn. När jag tänker efter skulle jag lätt kolla med flera av grannarna, föräldrar vi träffat på lekplatsen, föräldrar på öppna förskolan, pedagoger på öppna förskolan.

Men då måste man ju såklart prata med grannarna och kanske vara ute på gården lite, vara på lekplatsen och gå till öppna förskolan.

Vill inte skuldbelägga dig i en redan jobbig sits, men prata med din medmänniskor. Folk vill hjälpa, och nej du kan inte ha ditt barn med till förlossningen.

• Anonym (Fjäril)
    Cartjan1 skrev 2021-09-13 16:56:40 följande:

Vart i Sverige bor du? Vet flera som fått stöd av människor man lärt känna via forum. Om du vill skriva privat är det helt ok, är du i närheten av mig så kan säkert min familj hjälpa dig. Har själv en 4-åring samt en snart 3-åring och de skulle säkert tycka det var kul att lära känna en ny kompis :)

Vad gulligt av dig ! jag bor i Stockholmsområdet. Var finns du?
  • Anonym (Fjäril)
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2021-09-13 11:20:12 följande:

Men i den situation du är i nu. Du höggravid med litet barn och pappan död så borde även de mest egoistiska vänner vara hjälpsamma.

Om du skickar ett gruppmeddelande till dem, utan skuldbeläggande eller krav förstås, där du förklarar situationen, att du börjar få lite panik inför förlossning. Om någon kan hjälpa dig med råd eller vad som?

De kanske inte har hela bilden utan tror att det är löst på något sätt.

Ska be en nära kompis om hjälp. Han har mycket nära kontakt med äldre barnet. Vi har umgåtts flera gånger i veckan tillsammans alla tre under hela barnets liv. Har inte tänkt på att han kommer att komma hem från en längre resa snart.
  • Cartjan1
    Anonym (Fjäril) skrev 2021-09-14 11:35:44 följande:

Vad gulligt av dig ! jag bor i Stockholmsområdet. Var finns du?

Ah, vad synd - då är det en bit för att snabbt kunna hjälpa. Finns i Norrköping:)
  • Anonym (X)
    Anonym (Fjäril) skrev 2021-09-14 11:37:38 följande:

Ska be en nära kompis om hjälp. Han har mycket nära kontakt med äldre barnet. Vi har umgåtts flera gånger i veckan tillsammans alla tre under hela barnets liv. Har inte tänkt på att han kommer att komma hem från en längre resa snart.

När är du beräknad och när kommer kompisen?
  • Anonym (Fjäril)
    Anonym (X) skrev 2021-09-14 15:31:02 följande:

När är du beräknad och när kommer kompisen?

Nästa v...han kommer på fredag som tur är
  • Anonym (Fjäril)
    Cartjan1 skrev 2021-09-14 13:41:22 följande:

Ah, vad synd - då är det en bit för att snabbt kunna hjälpa. Finns i Norrköping:)

Tack ändå har frågat nu om jag kan få igångsättning och de ska återkomma kring det. Då kan man åtminstone planera lite
  • Anonym (X)
    Anonym (Fjäril) skrev 2021-09-14 15:39:10 följande:

Nästa v...han kommer på fredag som tur är

Då måste du ändå fixa en back up-plan.

Med bf så nära kan barnet komma när som helst.
  • Cartjan1
    Anonym (Fjäril) skrev 2021-09-14 15:40:05 följande:

Tack ändå har frågat nu om jag kan få igångsättning och de ska återkomma kring det. Då kan man åtminstone planera lite

Jag hoppas verkligen att allt blir bra för dig! Ta hand om dig och lycka till:)
  • Anonym (X)

Vem tar barnet om du blir igångsatt då?
  • Anonym (Jo)
    Tack ändå smile1.gif har frågat nu om jag kan få igångsättning och de ska återkomma kring det. Då kan man åtminstone planera lite
    Hoppas att det ordnar sig för dig.
  • Anonym (Fjäril)
    Cartjan1 skrev 2021-09-14 17:12:44 följande:

Jag hoppas verkligen att allt blir bra för dig! Ta hand om dig och lycka till:)

Anonym (Jo) skrev 2021-09-14 20:19:26 följande:

Hoppas att det ordnar sig för dig.

Tack fina ni!
  • Anonym (Fjäril)
    Anonym (X) skrev 2021-09-14 17:34:07 följande:

Vem tar barnet om du blir igångsatt då?

Nu visade det sig att kompisen från resan räknat med att ta barnet tack gode gud. Hoppas han håller sig frisk. Han ska komma till mig dagen innan (fick tid idag som tur var)
  • Anonym (Fjäril)

Är så tacksam att han finns

Svar på tråden Barnvakt till förlossning