• Stolt Farsa

Soldaterna i Afghanistan

Jag håller med Joe Biden att det var rätt att dra hem trupperna efter ett 20 år långt krig som inte går att vinna. Han har ju sagt att han inte vill riskera livet på en ny generation soldater.

Trots att jag håller med honom har jag för skojs skull funderat på hur ett motargument mot detta skulle kunna se ut.

Jag antar att alla USA trupper i Afghanistan är yrkessoldater. Dvs de har som jobb att utsätta sig för risk och får bra betalt för det plus en hel del utlandstraktamenten. Det är ju inte "vanliga" amerikaner med andra jobb som de tvingat att pausa eller ta tjänstledigt ifrån för att resa till Afghanistan

• Svar på tråden Soldaterna i Afghanistan
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2021-09-12 18:56:42 följande:
    Och om de är på en utlandsinsats, så har de inga utgifter där. De får ju mat och boende och även kläder. Så de kan lägga alla dessa pengar på hög. Hur mycket kan andra människor spara i månaden?  Plus att de sedan går i pension när de är..... 50? 

Och jag tror inte att de bara får 14000 om de är på hemmaplan ett tag, kanske är utbildare eller så. Det finns säkert höga tillägg då. 
    Tillägg för vad?

Om du nu vet att amerikanska soldater tjänar bättre så kan du väl presentera fakta som går att kontrollera?!

De amerikanska förhållandena är inte unika, soldatyrket är ofta rätt dåligt betalt, även i Sverige.
  • Tom Araya

De siffror som presenteras här vad det gäller löner för amerikanska soldater stämmer väl överens med de siffror jag hittar (från 2019).

Inkomst före skatt:

Strax under 20 000 USD/år under de sex första månaderna för en vanlig soldat och strax över 20 000 efter sex månader (ca 170-175 000 kr/år= ca 14 100-14 600 kr/mån).
    Meniga kan tjäna upp till 23 772 USD/per år (drygt 205 000 kr/år= ca 17 100 kr/mån).

Lägre befäl tjänar mellan 23 772 och 32 136 USD/år (ca 205-321 000 kr/år= 17 100-26 750 kr/mån).

Officerare har en ingångslön på ca 38 250 USD/år (ca 330 000 kr/år= 27 500 kr/mån).
    Bäst betalda är generaler inom US Air force med en lön på ca 189 600 USD/år (ca 1,64 milj kr/år= ca 137 000 kr/mån).

Inkomstskatten är betydligt lägre i USA.

Jag vet inte hur det är med försäkringar för amerikanska soldater, men generellt sett betalar amerikaner själva för sina försäkringar.

Soldaterna har många tillägg för olika tillfälliga tjänster och även bidrag för bostad, uniform (de köper sin egen uniform), mat mm. Många av tilläggen/bidragen är helt skattefria.

• Tom Araya

En annan sida med siffror för 2021 säger följande:

Enlisted basic pay rates 

Lönegrad E-1 med mindre än 2 års erfarenhet - 1785 $/mån
    Lönegrad E-9 med över 40 års erfarenhet - 8743 $/mån

Officer basic pay rates
    Lönegrad O-1 med mindre än 2 års erfarenhet - 3386 $/mån
    Lönegrad O-10 med över 40 års erfarenhet - 16 680 $/mån
    Warrant officer basic pay rates

Lönegrad W-1 med mindre än 2 års erfarenhet - 3309 $/mån
    Lönegrad W-5 med över 40 års erfarenhet - 10 856 $/mån

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-09-13 02:48:38 följande:

Jag vet inte hur det är med försäkringar för amerikanska soldater, men generellt sett betalar amerikaner själva för sina försäkringar.

Drygt hälften av amerikanerna har sjukförsäkring via en arbetsgivare. Som militär är du och din familj försäkrad på det sättet. 

Då blir det rätt lockande, särskilt om du föds under modestare omständigheter, att göra åtta år i militären och sedan ha diverse sociala skydd för dig och de dina.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon

Tjänstgör du i 20 år så får du livslång pension av staten.

Du kan alltså gå direkt från High School som 18-åring, var i det militära i 20 år och som 38-åring bli pensionär med livstidspension.

• AndreaBD
    Tom Araya skrev 2021-09-13 02:04:17 följande:
    Tillägg för vad?

Om du nu vet att amerikanska soldater tjänar bättre så kan du väl presentera fakta som går att kontrollera?!

De amerikanska förhållandena är inte unika, soldatyrket är ofta rätt dåligt betalt, även i Sverige.
    Det är inte jag som började diskussionen om hur mycket de tjänar. Det är han som påstod att de bara får kaffepengar som får presentera fakta. Jag sa bara att jag känner i alla fall en person som varit amerikansk yrkessoldat och som tyckte att det var värt att satsa på.  Okej, han skrev nån siffra om drygt 14.000. Men då skulle ju inte många tycka att det var värt det.  Dessutom tänkte jag att det säkert finns någon här som vet det mer exakt än jag, och jag misstänker att det inte är helt lätt att få fram det genom att googla. Det kan vara invecklat. Och Flash Gordon verkar ju veta mer.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2021-09-13 08:54:30 följande:

Tjänstgör du i 20 år så får du livslång pension av staten.

Du kan alltså gå direkt från High School som 18-åring, var i det militära i 20 år och som 38-åring bli pensionär med livstidspension.

DET lockar förstås.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2021-09-13 09:06:24 följande:
    DET lockar förstås.
    Och vid 38 kan du ta ett nytt jobb och ha pensionen som extrainkomst.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2021-09-13 09:18:22 följande:
    Och vid 38 kan du ta ett nytt jobb och ha pensionen som extrainkomst.
    Precis. Det är som idrottsmän/-kvinnor. De kan inte heller hålla på tills de är i pensionsåldern. Däremot får de väl ingen statlig pension. 
  • Anonym (ojhb)
    Stolt Farsa skrev 2021-09-12 15:32:35 följande:
    Ok så det du säger här är något som Joe Biden inte har förstått? Han skulle alltså stannat 10 år till?
    Karlstollen gick ju till val med det. Men att säga att han ärvt skiten från tidigare administration är ju bara larvigt. 
    Han var ju Vice president under Obama, det är således 12 år sedan, han visste mycket väl vad det handlade om. Men när man har tokan Harris och hela woke-vänstern i USA så gör man som man gör, nu har han flera amerikanska soldaters liv på sina händer. 

Alla veteraner i USA har samma hållning som jag tidigare skrev, att det är ett katastrofalt dåligt drag att dra sig ut för tidigt. Han har nu raserat 20 års arbete...
  • Anonym (Mj)
    Anonym (ojhb) skrev 2021-09-13 12:13:16 följande:

Karlstollen gick ju till val med det. Men att säga att han ärvt skiten från tidigare administration är ju bara larvigt. 

Han var ju Vice president under Obama, det är således 12 år sedan, han visste mycket väl vad det handlade om. Men när man har tokan Harris och hela woke-vänstern i USA så gör man som man gör, nu har han flera amerikanska soldaters liv på sina händer. 

Alla veteraner i USA har samma hållning som jag tidigare skrev, att det är ett katastrofalt dåligt drag att dra sig ut för tidigt. Han har nu raserat 20 års arbete...

Hur ser du på Dohaöverrenskommelsen?
  • Anonym (halv amerikan)
    Anonym (ojhb) skrev 2021-09-13 12:13:16 följande:

Alltså Donald Trump bestämde att trupperna skulle vara ute i maj, beslutet togs när han var president, Biden förlängde till 31 augusti.
    Men bägge är eniga om ett tillbakadragande liksom många andra både republikanska och demokratiska politiker.

Trump tom var den som beordrade att släppa talibanledare ifrån Pakistanska fängelser och hade telefonkontakt och la upp det på republikanska partiets hemsida vilket togs bort omedelbart när talibanerna tog över landet.

Däremot är nog alla överens om att ingen förstod att talibanerna skulle ta över landet så fort men just att lämna Afghanistan är något som både Trump, Biden och många andra politiker har samma åsikt om.

Så att lämna att hade ju hänt ännu tidigare med Trump som president.
Svar på tråden Soldaterna i Afghanistan