• Anonym (Undrande gravid)

Fullgången bebis - vad skiljer de sista veckorna?

Vad jag förstår räknas en bebis som fullgången och inte prematur om den kommer v 37+0.

Det är ju ett datum som ligger några veckor innan bf. Vad är det för fördelar att födas på bf jämfört med som fullgången ett par v innan? Finns det några eller föds barn +/- några veckor runt bf för att en graviditet egentligen ÄR så varierande i tid och det är individuellt inom det spannet när bebisen kommer men att förutsättningarna för bebisen inte behöver bli olika?

Känns som det är ett sånt fokus på bf, iaf har jag upplevt det som att det pratas mer som att det är första möjliga datumet - men om bebisen kan komma tre(?) veckor innan och det ändå vara helt normalt så borde man väl ha samma fokus på att från det datumet kan den dyka upp när som utan att det är förvånande?

• Svar på tråden Fullgången bebis - vad skiljer de sista veckorna?
    Anonym (D) skrev 2021-09-12 12:37:53 följande:

De hinner mogna och förbereda sig för utsidan mer ju närmare bf de föds. Man får helt enkelt en starkare, piggare bebis där matning etc brukar fungera bättre. Och den främsta anledningen är att undvika komplikationer med andningssvårigheter.

Ok! Har som sagt bara sett artiklar med infon att det är bra för dem att vara kvar men att de är färdiga att ta sig an livet utanför från 37+0. Det mesta jag sett om de sista veckorna har varit att de lägger på sig vikt, vilket jag förstår är bra för allmän motståndskraft men inte kognitivt och liknandez

lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/temaartikel/2019/10/att-fodas-nagra-veckor-for-tidigt-spelar-det-nagon-roll/

Denna var det jag sett där jag tycker der såg ut som man klumpar ihop alla fullgångna bebisar och jämförelsen är mot de som är lätt underburna. Där fokuserar man ju mest på de som föds någon vecka innan 37+0 även om det nämns att även barn födda efter 37 men innan 40 i avtagande grad kan få problem. Men jag tyckte det kändes som fokus här låg på de som var liiite underburna.

Det var grunden till min fundering.

• Anonym (Vi)

Jag är född 3 veckor för tidigt. Vägde ändå 3110 och var 49 lång. Hade lite gulsot. I övrigt inga problem alls trots att det var 53 år sen. Min systerson däremot föddes 5 veckor för tidigt och hade stora problem. Han fick ligga i respirator ett dygn, sen c-pap, inlagd 3 veckor, kängurumetoden. Trots en vikt på 2,6 och en längd på 46. Inte helt svar på din fråga, men en jämförelse hur så pass lite som 2 veckor kan skilja.

• Anonym (D)
    Anonym (Undrande gravid) skrev 2021-09-12 13:37:09 följande:

Ok! Har som sagt bara sett artiklar med infon att det är bra för dem att vara kvar men att de är färdiga att ta sig an livet utanför från 37+0. Det mesta jag sett om de sista veckorna har varit att de lägger på sig vikt, vilket jag förstår är bra för allmän motståndskraft men inte kognitivt och liknandez

Det svaret jag skrev innan fick jag av barnläkaren nu när min 3:a hamnade på neonatal pga av lågt blodsocker (jag har diabetes typ 1) och 3:an är född i v.39+0. Då undrade jag om vi kunde undvikit de låga blodsockvärderna om de plockade ut bebisen i v.38+0 istället. Och då sa hon att de vill vänta sålänge som möjligt just pågrund av dessa anledningar jag listade innan och speciellt för undvika komplikationer med andningen. Och att bebisen kanske hade sluppit låga blodsocker men isåfall haft andra komplikationer och hade behövt ännu längre neonatalvård.

Dock har jag haft tur med min nr 1 och nr 2 som föddes i v.36+2 och v.38+1 och var friska och inte behövde ligga på neonatal. Och jag har bekanta som fått barn i samma veckor som mig som inte alls mått bra.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Undrande gravid) skrev 2021-09-12 12:21:07 följande:
    Jag läste hela ditt inlägg, men du tappade mitt intresse efter den spydiga inledningen.

Man kan ha diskussionsforum på nätet för att få tips om fler källor också än 1177. Källkritik kan man ha oavsett.

Jag är inte förvånad alls, klarar man inte ens av att Googla är det självklart att man tappar intresset fort man är inte särskilt intresserad från början. 

Eller så kan man bara Googla och hitta fler källor, så svårt är det inte. Här har du en till källa (som du inte kommer läsa) 

https://www.libero.se/du-just-nu/gravid/graviditetskalender/

• Anonym (M)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-12 11:21:14 följande:

Det finns en jättebra grej som heter Google. Man skriver i en sökruta det man vill veta och man får upp faktan man vill ha. 

Jag tycker 1177 har bra beskrivningar av vad som heter vecka för vecka. Läser man det ser man vad som händer de tre sista veckorna. Jag har hört att det räknas som förtidigt född fram till vecka 39 men de har säkert ändrat det. 

www.1177.se/barn--gravid/graviditet/om-graviditeten/graviditeten-vecka-for-vecka/

Det har aldrig någonsin räknats som för tidigt född fram till v 39. Det har alltid varit 37+0 som gäller. Google är bra om man vill veta något som man tror sig veta men som inte stämmer. Så slipper man skriva fel fakta på nätet.
    Glinda från Oz skrev 2021-09-12 14:56:30 följande:

Jag är inte förvånad alls, klarar man inte ens av att Googla är det självklart att man tappar intresset fort man är inte särskilt intresserad från början. 

Eller så kan man bara Googla och hitta fler källor, så svårt är det inte. Här har du en till källa (som du inte kommer läsa) 

www.libero.se/du-just-nu/gravid/graviditetskalender/

Du är rolig du. Vad ver du om vad jag har läst eller inte läst. Och varför skulle Liberos veckokalender (på en sida som knappt är uppdaterad för råd under covid) ge mer än riktiga länkar till studier som vore mer intressanta att ta del av?

Man kan också vilja höra andras tankar kring studier. Inte bara läsa 1177 för tredje gången själv.
  • Glinda från Oz
    Anonym (M) skrev 2021-09-12 15:05:18 följande:

Det har aldrig någonsin räknats som för tidigt född fram till v 39. Det har alltid varit 37+0 som gäller. Google är bra om man vill veta något som man tror sig veta men som inte stämmer. Så slipper man skriva fel fakta på nätet.

Du gjorde just min poäng åt mig. Titta på det här inlägget ts och ta till dig av det. Man ska inte tro på vad en anonym person på nätet säger.

Tack för hjälpen!
    Anonym (Undrande gravid) skrev 2021-09-12 15:32:51 följande:

Du är rolig du. Vad ver du om vad jag har läst eller inte läst. Och varför skulle Liberos veckokalender (på en sida som knappt är uppdaterad för råd under covid) ge mer än riktiga länkar till studier som vore mer intressanta att ta del av?

Man kan också vilja höra andras tankar kring studier. Inte bara läsa 1177 för tredje gången själv.

Hade du läst på t.ex 1177 hade du vetat och sluppit fråga. Varför fråga något som man redan vet? Vad skulle poängen och syftet med det vara?!

Corona är en väldigt ny sjukdom som vi lär oss mer om hela tiden därför uppdaterad informationen ständigt. Graviditet är ingen ny företeelse, informationen behöver inte uppdateras så ofta.
    Glinda från Oz skrev 2021-09-12 15:55:00 följande:

Du gjorde just min poäng åt mig. Titta på det här inlägget ts och ta till dig av det. Man ska inte tro på vad en anonym person på nätet säger.

Tack för hjälpen!Hade du läst på t.ex 1177 hade du vetat och sluppit fråga. Varför fråga något som man redan vet? Vad skulle poängen och syftet med det vara?!

Corona är en väldigt ny sjukdom som vi lär oss mer om hela tiden därför uppdaterad informationen ständigt. Graviditet är ingen ny företeelse, informationen behöver inte uppdateras så ofta.

Kan du sluta eller? Jag tror inte på vad anonyma personer säger men jag kan lik förbaskat vara intresserad av nya uppslag att läsa om.

Coronaouppdateringenvar mer i stil med rekommendationer att gå ut och göra roliga saker ihop som bio etc. Så det var mkt ouppdaterat. Känner inte att jag har Libero och liknande appar som en överbra källa för info mer än att de ger mig ett hum om vad som sker.

Men du vill ju bara i inlägg på inlägg påpeka art jag ska kolla 1177. Jag har hört dig nu, tack för upplysningen. Jag kanske ville ha mer än vad de korta saker som står där säger.
  • Anonym (37+6)

Båda mina barn har kommit 37+6 via igångsättning. Så fort de räknats som klara har man alltså valt att vräka dem, eftersom jag är väldigt sjuk under graviditeterna. Även om det inte påverkat barnen, har läkarna menat att det är meningslöst att tvinga mig att vara fortsatt gravid när barnen ändå är klara.

Jag frågade en del om det med första barnet. Jag hade ju hört dels hört att igångsättning var sämre och att barnen skulle komma när de var redo. Läkarna avfärdade det. Skillnaderna är mycket små. Barnet skulle lägga på sig lite mer, men eftersom de var normalstora (den andre till och med stor) var det inga som helst problem. 

• Glinda från Oz
    Anonym (Undrande gravid) skrev 2021-09-12 16:26:43 följande:

Kan du sluta eller? Jag tror inte på vad anonyma personer säger men jag kan lik förbaskat vara intresserad av nya uppslag att läsa om.

Coronaouppdateringenvar mer i stil med rekommendationer att gå ut och göra roliga saker ihop som bio etc. Så det var mkt ouppdaterat. Känner inte att jag har Libero och liknande appar som en överbra källa för info mer än att de ger mig ett hum om vad som sker.

Men du vill ju bara i inlägg på inlägg påpeka art jag ska kolla 1177. Jag har hört dig nu, tack för upplysningen. Jag kanske ville ha mer än vad de korta saker som står där säger.

Helt uppenbarligen vill du prata med mig eftersom du svarar. Jag tänker inte sluta med något, det här är ett öppet forum, vem som helst får svara, alla måste inte stryka dig medhårs med silkesvantar. Varför fråga här om du inte litar på anonyma personer på nätet?

Som jag sa innan, graviditet är inget nytt. Det har funnits sedan däggdjuren kom och forskning om vad som händer vecka för vecka ändras inte så mycket.

Vill du veta mer rekommenderar jag böcker.
    Glinda från Oz skrev 2021-09-13 09:51:20 följande:

Helt uppenbarligen vill du prata med mig eftersom du svarar. Jag tänker inte sluta med något, det här är ett öppet forum, vem som helst får svara, alla måste inte stryka dig medhårs med silkesvantar. Varför fråga här om du inte litar på anonyma personer på nätet?

Som jag sa innan, graviditet är inget nytt. Det har funnits sedan däggdjuren kom och forskning om vad som händer vecka för vecka ändras inte så mycket.

Der här är också känsliga rummet där reglerna mig veterligen är hårdare.

Jag förstår bara inte syftet med att gå in i trådar med syftet att lite försöka idiotförklara TS. Gör du det i verkligheten med när man diskuterar saker runt säg ett fikabord?
    Glinda från Oz skrev 2021-09-13 09:51:20 följande:

Uppenbart ändras också information och tankar om påverkan att födas i vissa veckor; om du tittar på länken till Läkartidningen jag lade in ovan.
  • Anonym (Berta)

Ja, ganska många missuppfattar vad datumet för beräknad födelse innebär, och tror till exempel att de fött (eller fötts) för tidigt om de kom ett par veckor innan bf-datumet.

Men precis som du skriver är bf-datumet bara ett riktmärke och födelse under de närmaste veckorna däromkring räknas som fullt normalt.

Jag tror att det vore en bättre att istället meddela de blivande föräldrarna beräknade födelseveckor - en period om tre veckor där bebisen troligast vill ut. Jag tycker att det finns en hel del i det språkbruk som finns kring mödravård (och sjukvård i allmänhet) som kunde förbättras. Sjukvårdspersonal behöver tänka mer på att vårdtagaren, till skillnad från dem själva, inte har år av utbildning och erfarenhet utan behöver tydliga och enkla förklaringar. Mitt hatord är mödravårdens: det är normaaalt, som de säger till folk som knappt ens kan stå på benen och som orsakar en hel del missförstånd och onödigt lidande.

Tillbaka till bf-datum. Jag vet att man nu starkt ifrågasätter den tidigare riktlinjen om att det är ok att gå över bf två veckor. En studie i Göteborg 2019 visade ökade risker för barnet efter bara en vecka efter bf.

www.gu.se/nyheter/studie-visar-pa-lagre-dodlighet-vid-igangsattning-efter-41-graviditetsveckor

Svar på tråden Fullgången bebis - vad skiljer de sista veckorna?