• Anonym (Frågvis)

Erfarenhet av avbrutet samlag?

Jag har en fråga till er som använder er av avbrutet samlag som preventivmedel. Hur har det fungerat för er? Jag har i nuläget inget preventivmedel, tog ut min kopparspiral för två månader sedan. Jag träffar en kille regelbundet och vi har en hel del sex. Han använder inte kondom utan drar ut den innan han kommer. Jag har sagt att detta inte är en säker metod. Visst, jag är lite äldre, strax över 40 men jag är fortfarande fertil.

Så min fråga är, hur har avbrutet samlag fungerat för er?

• Svar på tråden Erfarenhet av avbrutet samlag?
  • Anonym (Funkar)

Avbrutet och säkra perioder har varit mitt enda preventivmedel i över 10 år. Inga oönskade graviditeter. 4 önskade på 15 år.

Är du över 40 och mannen avslutar i tid så är det relativt säkert.

Hade du och mannen varit under 25 så är det lite annorlunda.

• En manlig man

Har fungerat bra i 22 år. Ett tips för variation är att mannen får spruta i munnen eller i röven.

• Anonym (Frågvis)

Jag ser att jag fått många svar så jag skriver ett gemensamt svar till alla här.

Jag har pratat med honom och han är väl införstådd med att jag kan bli gravid, även om chansen är liten. Han säger att han kommer ta sitt ansvar om jag skulle bli gravid. 

Någon skrev till mig att jag verkar likgiltig inför att bli gravid och att jag borde välja rätt pappa till mina barn. Jag är verkligen inte likgiltig, denna man är den bästa jag träffat och jag är säker på att han skulle bli en fantastisk pappa. 

Som några skriver, min ålder påverkar ju så klart min fertilitet. Jag är inte purung längre.

• Anonym (Man)
    Anonym (Frågvis) skrev 2021-09-20 06:49:09 följande:

Jag ser att jag fått många svar så jag skriver ett gemensamt svar till alla här.

Jag har pratat med honom och han är väl införstådd med att jag kan bli gravid, även om chansen är liten. Han säger att han kommer ta sitt ansvar om jag skulle bli gravid. 

Någon skrev till mig att jag verkar likgiltig inför att bli gravid och att jag borde välja rätt pappa till mina barn. Jag är verkligen inte likgiltig, denna man är den bästa jag träffat och jag är säker på att han skulle bli en fantastisk pappa. 

Som några skriver, min ålder påverkar ju så klart min fertilitet. Jag är inte purung längre.

Jag tror att det kan vara ganska stor skillnad på "hur" man drar sig ur. När min fru och jag började med avbrutet trodde jag att jag skulle köra på tills det gick för mig och då snabbt dra mig ur innan något hann komma i henne. Då vill hon i stället att jag skulle sluta i god tid, innan jag nådde orgasm, och så kunde hon fortsätta att stimulera mig med hand och mun i stället. Hon hade upplevt detta som en fungerande modell med en tidigare pojkvän som inte använde kondom. 
  • Anonym (,)

Precis, man måste ju dra sig ur långt innan det är på väg att spruta och istället avsluta med hand/mun. Men inte ens det är ju hundraprocentigt för alla, även om det var det för oss.

• Anonym (sexy)

Det brukar ju ofta bli att jag och tjejen små myser och hånglar det ena leder till det andra och naturligt är ju att vi börjar utan kondom 

• Anonym (preventivmedel)

Avbrutet är det enda preventivmedelet jag använt i längre relationer (förutom i början) och aldrig blivit ofrivilligt gravid, frivilligt två gånger. Men det gäller att killen har bara kontroll och att man är medveten om konsekvenserna. Har funkat i 14 år för mig. Jag har också koll på min ägglossning så kanske snarare kört säkra perioder metoden än enbart avbrutet. 

• Tom Araya
    Anonym (Frågvis) skrev 2021-09-16 10:23:09 följande:
    Erfarenhet av avbrutet samlag?

Jag har en fråga till er som använder er av avbrutet samlag som preventivmedel. Hur har det fungerat för er? Jag har i nuläget inget preventivmedel, tog ut min kopparspiral för två månader sedan. Jag träffar en kille regelbundet och vi har en hel del sex. Han använder inte kondom utan drar ut den innan han kommer. Jag har sagt att detta inte är en säker metod. Visst, jag är lite äldre, strax över 40 men jag är fortfarande fertil.

Så min fråga är, hur har avbrutet samlag fungerat för er?

Det är inte jättesäkert, men ni kan öka säkerheten genom att ha koll på din menstruations- och ägglossningscykel och använda kondom eller helt undvika samlag under ägglossning.
  • Anonym (X)

Hade en pluggkompis som av religiösa skäl bara kunde köra med avbrutet.
    Han hävdade att det funkar jättebra.
    Allt är väl relativt men som preventivmedel funkar det inte alls. Han fick 3 barn inom loppet av de 5 år vi pluggade ihop.

Är det någon som har en ide vad det kan vara för religiös inriktning där preventivmedel inte är tillåtet?

Anonym (X) skrev 2022-01-23 06:32:27 följande:

Hade en pluggkompis som av religiösa skäl bara kunde köra med avbrutet.
    Han hävdade att det funkar jättebra.
    Allt är väl relativt men som preventivmedel funkar det inte alls. Han fick 3 barn inom loppet av de 5 år vi pluggade ihop.

Är det någon som har en ide vad det kan vara för religiös inriktning där preventivmedel inte är tillåtet?

Katolik ?
  • Anonym (X)
    Anonym (preventivmedel) skrev 2022-01-23 07:50:41 följande:
    Katolik ?
    Jamhääää. Såklart. Det tänkte jag inte på.
    Det är ju självklart när du säger det.
    Tack. Solig
    Anonym (X) skrev 2022-01-23 07:58:04 följande:
    Jamhääää. Såklart. Det tänkte jag inte på.
    Det är ju självklart när du säger det.
    Tack. // Solig
    Men antar att han var gift för det är väl mer förbjudet med sex utanför äktenskapet än med preventivmede?
  • Anonym (X)
    Anonym (preventivmedel) skrev 2022-01-23 08:00:22 följande:
    Men antar att han var gift för det är väl mer förbjudet med sex utanför äktenskapet än med preventivmede?
    Ja han var gift.
    Jag hade bara inte en tanke på katolicismen men det blev ju helt logiskt när du nämnde det.
  • Anonym (sexy)

Har du som kvinna regelbunden mens så kan säkra perioder fungera och med fördel kombineras med avbrutet samlag.
    Min första tjej hade jätte koll på sin mens och tyckte att vi skulle köra med säkra perioder som preventivmedel jag var väldigt skeptisk och orolig att det inte skulle fungera.
    Hon försäkrade att det var säkert och vi hade några extra säkerhets dagar under dom dagarna avbröt jag innan jag kom.
    Det fungerade jätte bra och vi hade båda ansvar för att skydda oss.

Svar på tråden Erfarenhet av avbrutet samlag?