• dansandegrodan

Ny barnmorska varje gång?

Jag undrar om det är fler än jag som fått träffa en ny barnmorska i princip varje besök på mvc? Det har inte varit några bekymmer hittills för mig eftersom det bara varit en fråga om att väga och mäta ungefär, men jag tänker att det inte kan vara så kul för någon som behöver behöver kontinuerligt stöd eller uppföljning om något man inte har lust att öppna upp om inför en ny person varje gång. Är det såhär det ser ut för er andra med? Går på en mvc i sthlms-regionen.

• Svar på tråden Ny barnmorska varje gång?
  • nernu

Två olika som mest. Och det var för att det var mitt i sommaren så det skulle bli för länge att vänta. Det var första och andra besöket så de sa att jag får välja vem jag vill gå till efter det. Valde den ena och har fått gå till henne båda graviditeterna.

• Anonym (T)

Jag har alltid haft samma förutom en gång när det blev hinder i trafiken för min bm en morgon. Då fick jag träffa en annan som kunde hoppa in för min ordinarie men annars har det alltid varit samma.

• Holy93

Har man otur så går man på alla kontroller mitt under sommaren och då kan det vara vikarier eller andra bm på mottagningen som tar över om din egna har semester. Jag fick en annan under sommaren men alltid samma vid tre besök. Du skulle ju kunna kontakta mottagningen och bara fråga, oftast vill man ha samma barnmorska för att t.ex. blodtryck/puls kan bli högre om man är nervös för en ny barnmorska och blir alltså missvisande.

• LaFontaine

Jag hade så med andra barnet. Jag hade lite otur då min ordinarie barnmorska var sjuk, hade sjuka barn och sen blev sjukskriven. Där jag gick prioriterade de att låta förstagångsföräldrar ha samma kontakt. Jag hade dessutom kontinuerlig läkarkontakt, varför jag inte bedömdes ha samma behov av att ha samma barnmorska.

Dessutom lyckades jag få en ny på efterkontrollen. Jag bokades in på spiralinsättning hos henne. Då lyckades jag bli sjuk, så jag fick gå till en annan ändå

Svar på tråden Ny barnmorska varje gång?