• Anonym (Undrar lite)

hur länge ger man sina barn "dyra" presenter?

Ens barn kommer alltid vara ens barn...men

Alltså när är det ok att sluta ge "dyrare" (typ 1000-2000kr) presenter?

• Svar på tråden hur länge ger man sina barn "dyra" presenter?
  • sextiotalist
    Anonym (Undrar lite) skrev 2021-09-21 15:08:06 följande:

Ens barn kommer alltid vara ens barn...men

Alltså när är det ok att sluta ge "dyrare" (typ 1000-2000kr) presenter?

Det beror på tradition, föräldrarnas ekonomi, barnens ekonomi. 
    Vi har nog gett sonen och hans syskon betydligt dyrare presenter nu, än när de var yngre, men det beror mer på att nu har vi ekonomi för det och köper till jul och när de fyller år det vi vill köpa utan att vara lika begränsande som förut.
    Sonen studerar och vi köper de där dyrare sakerna som vi vet han önskar men inte har råd med det än.
  • Anonym (A)

Det låter som något man får ta ett aktivt beslut om och meddela sina barn att man bestämt.

I vår familj ger mamma och pappa fortfarande oss pengar när vi fyller år, även till våra respektive. Likaså ger svärmor presenter fortfarande. Vi påtalar att det inte behövs men det fortgår ändå.

• LFF

Så länge man har lust. För egen del är dyra presenter inget jag någonsin förväntat mig av mina föräldrar. Ibland har det varit dyrare saker, ibland näst intill inget alls beroende på hur ekonomin sett ut bland annat. Vissa år har jag inte ens önskat mig något (de flesta år som vuxen) och då har de själva fått bestämma vad/om de vill ge mig något. 

Nu är mina barn bara 8 år gamla men när de blir vuxna så kommer jag ge dem efter tycke och smak mer än efter plånbok. Den dagen de blir sura för att de förväntar sig dyra saker hoppas jag att vi aldrig kommer till. Vi ska inte behöva berätta att vi slutar ge dem dyra presenter, dyra presenter är inget de ska förvänta sig helt enkelt. Ibland får man dyra saker, ibland billigare saker, allt utifrån behov just då. 

• Anonym (E)

Jag har aldrig förväntat sig så dyra saker av mina föräldrar men då hade vi sämre ekonomi och de betalade aktiviteter också.

De har lite bättre ekonomi nu och tror jag får upp till 700 kr (1000- jämn födelsedag) i presenter. Inkl begagnat som de vet att jag vill ha så själv inköpssumman är inte så noga. Får alltid genomtänkta paket :) Då har jag inte så bra ekonomi och har t.om försökt få bort julklapparna något år men det går ingen med på. Så jag är väldigt tacksam :)

Skulle annars säga vid 18 om det nu inte behövs sänkas pga ekonomi. Man ska inte dräpa sig själv med att försöka få råd till dyra presenter.

• Törstiga tuppen

När de fick egen ekonomi och själva kan handla det de vill ha och behöver. Idag ger vi för 1500-2000/ unge. När de var yngre ca 4000.

• Elin P

Så länge "barnet" har sämre ekonomi än föräldrarna och om föräldrarna tycker att de har råd är det väl OK. Men i min släkt ger man i regel inga dyrare presenter eller julklappar efter 18-20 års ålder utan då förväntas man vara vuxen och köpa sina egna saker. Det blir ju mest att byta pengar med varandra annars. Ska man köpa/ge en present så kan det vara en blomma, trisslott eller något man tillverkat själv t.ex. Min syster ger mig ibland fina saker hon köpt på loppis och det tycker jag är kul.

Undantaget kan vara jämna födelsedagar då vi i släkten kan skramla till något dyrare åt den som fyller.

• Anonym (Pi)

Det beror väl på föräldrarnas ekonomi.

Är 54 år och får fortfarande dyra presenter, ca 2000 kr.

• sextiotalist
    Elin P skrev 2021-09-23 16:18:58 följande:

Så länge "barnet" har sämre ekonomi än föräldrarna och om föräldrarna tycker att de har råd är det väl OK. Men i min släkt ger man i regel inga dyrare presenter eller julklappar efter 18-20 års ålder utan då förväntas man vara vuxen och köpa sina egna saker. Det blir ju mest att byta pengar med varandra annars. Ska man köpa/ge en present så kan det vara en blomma, trisslott eller något man tillverkat själv t.ex. Min syster ger mig ibland fina saker hon köpt på loppis och det tycker jag är kul.

Undantaget kan vara jämna födelsedagar då vi i släkten kan skramla till något dyrare åt den som fyller.

Synd med den inställningen, att man byter pengar med varandra. Numera ger vi varandra (alla är vuxna) gåvor som vi tror (eftersom man inte är säker) den andra inte skulle köpa till sig själv.
    Vi köper efter känsla, inte efter prislapp. Skulle jag få en trisslott i julklapp, då hade jag blivit rejält besviken, totalt fantasilöst och noll känsla
  • hammarhajen

Precis så länge man själv vill. 

Men jag tycker att det är lite taskigt att sluta ge till ett barn, när det finns yngre syskon som får. Alltså att typ dra gränsen vid 18 och låta 18-åringen få en symbolisk pocketbok via julklappsspelet, när syskonen på 16 och 14 får för flera tusen per person. Då hade jag hellre gett dyrt några år till och sedan fasat ut när alla barn passerat min gräns.

Vi gillar också att ge presenter. Hellre en bra present som mottagaren blir glad på riktigt för, även om den kostar mer, än en billigare "bara-för-att-present". Med det sagt behöver en bra present inte alltid vara dyr, men sätter man spannet 0-2000 har man mer att välja på än om man sätter den 0-200. 

• Virriga Vera

Vi har dragit ner på kostnaderna nu när vi gått i pension och även informerat barnen om detta.

• Anonym (Livet ut?)

Nog livet ut? Sista dyra presenten jag fick var silikonbröst när jag fyllt 18, det fick vi alla tre men mina äldre systrar får fortfarande dyra presenter av våra föräldrar vilket jag inte får längre.

Det är i storleksordningen weekendresa till London och barnvakt under tiden för mina systrar och pocketbok till mig.

• Anonym (Jo)
    Virriga Vera skrev 2021-10-29 18:31:19 följande:
    Vi har dragit ner på kostnaderna nu när vi gått i pension och även informerat barnen om detta.
    Samma här
Svar på tråden hur länge ger man sina barn "dyra" presenter?