• Anonym (Tung)

Går alla förstföderskor över tiden?

Första barnet och idag är det v 38 (37+0) dvs fullgången graviditet vad jag förstått.

Men alla verkar säga att alla förstföderskor går över tiden... det kan väl omöjligen stämma? Någon där ute som fick första bebis tidigare än BF och kan motbevisa detta?

Har gillat att vara gravid men är rätt less nu med att vara så otymplig, svårt att ta på sig kläder och allmänt mer orörlig än vad som är behagligt. Plus halsbränna var och varannan dag, sammandragningar och tryck ned på kissblåsan. Så bebis kan gärna få komma om den känner sig färdig...

• Svar på tråden Går alla förstföderskor över tiden?
  • fjanten
    Anonym (Tung) skrev 2021-09-26 19:40:19 följande:

Jo men då sattes det ju igång eller föreslogs. Personen jag pratade med var mer att de inte gjorde ett skvatt åt henne trots vad som skulle vara 3 v över tiden utan allt hon fått höra var att det bara var att vänta.

Känns bara så konstigt med veckorna. Eftersom det är en släkting så blir det svårt för mig att veta om kvinnorna föder tidigt eller sent i släkten då. :)

Ja, det är klart det är skillnad på 80-tal och 2010-tal. Inte alls samma forskningsläge då, helt enkelt!
  • Limeblad
    Anonym (Tung) skrev 2021-09-26 18:42:55 följande:

Inser att jag nog är otydlig. Personen jag pratade med sa att hon fått gå över tiden med över 3 v på 80-talet utan att någon åtgärd togs alls, vilket jag tycker låter mycket utan att man gjort något.

Däremot, om man räknade med att en graviditet är 9 mån = 36 v, så skulle 3 v till ju vara 39 v, vilket inte är extremt på något vis. Därav min fundering på om man gjort om något med räkningen.

Inser dock att det blir konstigt oavsett för 3 v plus en fullgången graviditet borde vara extremt lämge oavsett hur man räknar fullgången. Var man inte så noga på 80-talet?

Jag fattar verkligen inte. Varför återkommer du till att nio månader skulle vara 36 veckor när det inte är det?
  • Anonym (Moa)
    Inser att jag nog är otydlig. Personen jag pratade med sa att hon fått gå över tiden med över 3 v på 80-talet utan att någon åtgärd togs alls, vilket jag tycker låter mycket utan att man gjort något.

Däremot, om man räknade med att en graviditet är 9 mån = 36 v, så skulle 3 v till ju vara 39 v, vilket inte är extremt på något vis. Därav min fundering på om man gjort om något med räkningen.

Inser dock att det blir konstigt oavsett för 3 v plus en fullgången graviditet borde vara extremt lämge oavsett hur man räknar fullgången. Var man inte så noga på 80-talet?
    Jag tror det här med igångsättning vid vecka 42 inte alltid funnits.
    Om det fanns på 80-talet vet jag inte men en nära släkting till mig gick över tiden med mer än 2 veckor på 70-talet i alla fall.

Om jag mins rätt finns väl studier nu som pekar på att liv räddas om igångsättning flyttas till vecka 41?
  • Anonym (Nej)

Stämmer absolut inte. Mitt första barn kom 4 veckor för tidigt utan ngn förklaring.

• Anonym (??)

Varför envisas att diskutera hur man räknade för 40 sedan. Då fick man inte ultraljud ens.

"Om jag inte minns fel/jag tror/har hört/en släkting på 70-talet...."

Varför ge råd om nåt man inte vet något om.

På 60-trodde man inte nyfödda kunde känna smärta. Tack och lov att forskningen går framåt. Man räknar till exempel inte graviditeten lika nu som för 40 år sedan. Den är ff lika lång.

• Guldnovan

Man hade inte resurser och kunskap att göra på annat vis.
  • Anonym (Olika)

Jag har många bekanta som fick barn på 80- början av 90talet. Bla min egen syster. De räknade visst en fullgången graviditet som vi gör nu dvs v.40. Hon fick nämligen inte under några omständigheter föda vaginalt så de planerade in ett ks i v.36. Det räknade de med att det var 4 veckor före b.f.

• Anonym (Moa)

www.gu.se/nyheter/studie-visar-pa-lagre-dodlighet-vid-igangsattning-efter-41-graviditetsveckor

"Att sätta igång en förlossning vid 41 fullgångna graviditetsveckor istället för vid 42 tycks vara säkrare för barnets överlevnad, visar ny svensk forskning. Den aktuella studien väntas bli en viktig pusselbit inför kommande ställningstaganden inom förlossningsvården."

www.spadbarnsfonden.se/startsidan/igangsattning-i-vecka-41-kan-snart-bli-nationell-rekommendation/

"IGÅNGSÄTTNING I VECKA 41 KAN SNART BLI NATIONELL REKOMMENDATION"

• Anonym (??)
    Anonym (Olika) skrev 2021-09-26 21:31:04 följande:

Jag har många bekanta som fick barn på 80- början av 90talet. Bla min egen syster. De räknade visst en fullgången graviditet som vi gör nu dvs v.40. Hon fick nämligen inte under några omständigheter föda vaginalt så de planerade in ett ks i v.36. Det räknade de med att det var 4 veckor före b.f.

Ja det stämmer ang 90-talet

Har 4 själv
  • Anonym (Tung)
    Limeblad skrev 2021-09-26 20:36:34 följande:

Jag fattar verkligen inte. Varför återkommer du till att nio månader skulle vara 36 veckor när det inte är det?

Därför att det var de förutsättningarna personen förklarade för mig att hon fått sagt till sig på 80-talet.
  • Anonym (Tung)
    Anonym (Olika) skrev 2021-09-26 21:31:04 följande:

Okej. Kanske var olika. Det jag fick refererat till var också tidigt 80-tal så det är ju nästan 10 år där då.
  • Anonym (tvillingmamma)

Nej, alla förstföderskor går inte över tiden (dvs längre än bf), men många gör det. Våra barn föddes fyra veckor för tidigt, men det var tvillinggraviditet och tvillingar föds ofta tidigare än andra barn. Själv är jag äldst och kom tydligen fem dagar före bf. Syrran är yngre och föddes nio dagar efter. I bekantskapskretsen har jag förstföderskor som fött i allt från vecka 31 (!) till vecka 42. För omföderskor har det också varierat.

• Anonym (Tung)
    Anonym (??) skrev 2021-09-26 21:13:34 följande:

Varför envisas att diskutera hur man räknade för 40 sedan. Då fick man inte ultraljud ens.

"Om jag inte minns fel/jag tror/har hört/en släkting på 70-talet...."

Varför ge råd om nåt man inte vet något om.

På 60-trodde man inte nyfödda kunde känna smärta. Tack och lov att forskningen går framåt. Man räknar till exempel inte graviditeten lika nu som för 40 år sedan. Den är ff lika lång.

Jag fick en fråga hur det varit historiskt i min släkt - föda tidigt eller sent. Eftersom det enda jag vet om hos någon i min släkt var för nästan 40 år sen, där någon gått 3+ v över tiden men fått höra att det var 9 mån = 36 v är det min enda referens till att kunna svara. Att jag inte vet om kvinnorna gått över eftersom den enda jag frågade själv var osäker.

Det var bara det jag försökte svara på....
Svar på tråden Går alla förstföderskor över tiden?