• Anme123

    Bedside tips

    Jag väntar mitt andra barn och har helt snöat in på att ha ett bedside crib men problemet är att jag nästan inte kan hitta någon som passar vår sång.

    Vår säng är 63cm hög och jag vill att barnets säng ska vara i höjd med vår. Har hittat en bedside som passar men den kostar runt 3000kr och då vet jag inte om det är värt det.

    Det är ju rätt vanligt med kontinentalsängar nu för tiden och de är ju oftast högre så det borde ju finnas fler bedsides som passar? :)

    Hört om de som tagit bort sidan på spjälsäng men då blir det alldeles för lågt för vår säng tyvärr.

    Har ni några tips?? :)

  • Svar på tråden Bedside tips
  • Anonym (K)

    Kan det funka att lägga böcker/brädor eller liknande under benen på en för låg säng?

  • SkruttigtÄpple

    Hm. Vi hade en bedside crib (Babybay) men använde den mestadels som något att skärma av sidan med, då vår bebis var (och fortfarande är) väldigt närhetssökande. Stötte dock på samma problem som er då vi har en kontinentalsäng. Trodde att det var rätt självklart att criben skulle passa då det stod "Passar alla sängar" men så var inte fallet då man inte får höja spjälsängen alltför högt.

    Men när allt begav sig så letade jag ett sätt att höja sängen och stötte på ett par klossar som man kan sätta under sängen, som var gjorda för att höja spjälsängen. Ska försöka söka runt lite och se om jag hittar dem igen (funkar dock inte på runda bedside cribs såsom babybay).

  • Anonym (Tips från coachen)

    Köp en spjälsäng från Ikea, ta bort ena sidan och sedan borrar ni hål så ni kan justera höjden på var barnets madrass hamnar.

  • Anonym (F)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-09-26 20:01:32 följande:

    Köp en spjälsäng från Ikea, ta bort ena sidan och sedan borrar ni hål så ni kan justera höjden på var barnets madrass hamnar.


    Alternativ till detta (Obs fungerar ju bara tills barnet riskerar att sätta sig och höva sig över kanten).

    Lägg i en extra madrass eller två för att få upp höjden.

    Vi fick bygga en ställning för att kunna få upp spjälsäng i rätt höjd (bedsidecrib funkade för våran säng)
  • phillipha

    Vi tog bort ena sidan på spjälsängen, sen mätte min man ut var bottenskivan behövde sitta för att hamna i samma höjd som vår säng. Så flyttade vi helt enkelt upp den (borrade nya hål och flyttade den. Enkelt och billigt ????????


  • Anonym (M)

    Men de går väl att justera och ha i olika höjdlägen? Så har det varit på dom jag tittat på

  • Limeblad
    Anonym (M) skrev 2021-09-27 00:40:30 följande:

    Men de går väl att justera och ha i olika höjdlägen? Så har det varit på dom jag tittat på


    Av säkerhetsskäl ska det inte vara för lågt mellan madrassen till kanten av räcket. Att det fysiskt går att höja madrassen så mycket betyder inte att man ska göra det.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Limeblad skrev 2021-09-27 05:18:13 följande:
    Av säkerhetsskäl ska det inte vara för lågt mellan madrassen till kanten av räcket. Att det fysiskt går att höja madrassen så mycket betyder inte att man ska göra det.
    Ikeas spjälsängar är ca 80 cm höga, och så drar man bort ett visst säkerhetsmått, t ex den högsta platsen man kan ha underlaget redan som den kommer från fabrik. Det är extremt få som har så höga sängar, och isf får väl ts skaffa en normalhög säng istället. Snarare kommer de få borra om för att sänka bebisens madrass.

    Det blir bara ett problem om man gör det till ett.
  • Limeblad
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-09-27 07:14:49 följande:

    Ikeas spjälsängar är ca 80 cm höga, och så drar man bort ett visst säkerhetsmått, t ex den högsta platsen man kan ha underlaget redan som den kommer från fabrik. Det är extremt få som har så höga sängar, och isf får väl ts skaffa en normalhög säng istället. Snarare kommer de få borra om för att sänka bebisens madrass.

    Det blir bara ett problem om man gör det till ett.


    Var ser du att mitt svar avser Ikeas spjälsängar?
  • Anonym (Tips från coachen)
    Limeblad skrev 2021-09-27 09:20:44 följande:
    Var ser du att mitt svar avser Ikeas spjälsängar?
    Ikea var bara ett exempel.......... Det spelar väl ingen roll vilket märke det är, spjälsängar brukar ändå ha ungefär samma slags design och vanliga sängar brukar ändå inte vara så extremt höga så att det blir ett problem.
  • Anonym (M)
    Limeblad skrev 2021-09-27 05:18:13 följande:

    Av säkerhetsskäl ska det inte vara för lågt mellan madrassen till kanten av räcket. Att det fysiskt går att höja madrassen så mycket betyder inte att man ska göra det.


    Det fattar ju jag med, dessutom faller ju hela grejen med en bredsida crib om den inte är jäms med sin egen säng...Sedan har jag aldrig skrivit att man ska höja ända till högsta, men naturligtvis ska man kunna höja den annars hade den inte konstruerats så.
  • Limeblad
    Anonym (M) skrev 2021-09-27 13:03:36 följande:

    Det fattar ju jag med, dessutom faller ju hela grejen med en bredsida crib om den inte är jäms med sin egen säng...Sedan har jag aldrig skrivit att man ska höja ända till högsta, men naturligtvis ska man kunna höja den annars hade den inte konstruerats så.


    Det jag menar är att ex Babybay original kan man fysiskt höja så den passar till en kontinentalsäng. Men då är kanten från madrassen bara 9 cm (i vart fall på min säng) vilket är för lågt. Till en kontinentalsäng funkar Babybay Boxspring som är högre.
  • Limeblad
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-09-27 07:14:49 följande:

    Ikeas spjälsängar är ca 80 cm höga, och så drar man bort ett visst säkerhetsmått, t ex den högsta platsen man kan ha underlaget redan som den kommer från fabrik. Det är extremt få som har så höga sängar, och isf får väl ts skaffa en normalhög säng istället. Snarare kommer de få borra om för att sänka bebisens madrass.

    Det blir bara ett problem om man gör det till ett.


    Jag har en vanlig kontinentalsäng från Mio. Den är 70 cm hög. Skulle inte ha bara 10 cm kant.
  • Anonym (789)

    Vi köpte fillikid sidosäng cocon på Babymarkt för en tusenlapp. Den har 61 cm som högsta läge. Med madrass på blir det ju ganska perfekt till er säng.

    Det finns en högre modell också i samma serie, den går upp till 65 cm som max.

    Vi köpte även madrass i rätt storlek på samma sida.


     
Svar på tråden Bedside tips