• Anonym (Paula)

Bedövning under förlossning

Ska föda barn när som helst... och jag har verkligen svårt att hantera utdrivningsskedet. Fött två barn tidigare.

Vill dö bara jag tänker på det och klarar knappt av det pga den enorma sveda det innebär.

Kan man bedöva där på något sätt (förutom varma handdukar o sånt?) för att ta bort så mycket smärta som möjligt?

Sist jag födde barn tyckte jag att de frågade om det men minns inte riktigt vad de sa för var så upptagen av att få ut ungen.

• Svar på tråden Bedövning under förlossning
  • Anonym (A)

Det är min tanke också, att den sattes fel. Kanske så fel att det var därför den inte hjälpte?

• Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2021-09-30 17:12:16 följande:

Det är min tanke också, att den sattes fel. Kanske så fel att det var därför den inte hjälpte?

Ja, om de bedövat fel nerv så får du ingen effekt alls i underlivet. Vad synd att det blev så för dig, om du inte vill prova PDB igen så är EDA som sagt också effektiv under utdrivningen
  • Anonym (A)

Jag kunde inte få fler barn så inga chanser till omtagning

• Anonym (Sterila kvaddlar)

Vid min första förlossningen så hann jag inte få någon smärtlindring alls vilket jag inte ville uppleva igen (hade planerat för en ordentlig epiduralbedövning) så inför andra hade jag tränat på lustgas och bestämt mig för sterila kvaddlar istället. 

Det kan vara så att det kändes som att kvaddlarna hjälpte bara för att det gjorde så jäkla ont att få dem att jag inte tänkte på den brännande underlivssmärtan eller så var det så att de verkligen gav hjälp. Oavsett vilket så skulle jag absolut ta dem igen om jag fick ett till barn för jag tycker jag upplevde mindre smärta med barn nummer två än ett trots att tvåan inte låg helt rätt. 

• Anonym (6barn)

Jag brukar be om bedövningsspray i ubderlivet nu sist fick jag xylokaingel vilket var helt fantastiskt klart det kändes ändå men tog bort smärtan så pass att det var hanterligt och jag Tim kunde prata med halva huvudet ute

• Anonym (Paula)
    Anonym (6barn) skrev 2021-09-30 23:06:57 följande:

Jag brukar be om bedövningsspray i ubderlivet nu sist fick jag xylokaingel vilket var helt fantastiskt klart det kändes ändå men tog bort smärtan så pass att det var hanterligt och jag Tim kunde prata med halva huvudet ute

Är det sant? Kanske ska be om det då!
  • Anonym (Paula)
    Anonym (Sterila kvaddlar) skrev 2021-09-30 22:39:06 följande:

Vid min första förlossningen så hann jag inte få någon smärtlindring alls vilket jag inte ville uppleva igen (hade planerat för en ordentlig epiduralbedövning) så inför andra hade jag tränat på lustgas och bestämt mig för sterila kvaddlar istället. 

Det kan vara så att det kändes som att kvaddlarna hjälpte bara för att det gjorde så jäkla ont att få dem att jag inte tänkte på den brännande underlivssmärtan eller så var det så att de verkligen gav hjälp. Oavsett vilket så skulle jag absolut ta dem igen om jag fick ett till barn för jag tycker jag upplevde mindre smärta med barn nummer två än ett trots att tvåan inte låg helt rätt. 

Men alltså fy vad jobbigt!! Vad bra att de hjälpte! Kanske värt att testa. Ja ibland vet man inte vad som gör ondast, smärtan från förlossningen eller att få själva bedövningen.
  • Anonym (Paula)
    Anonym (.) skrev 2021-09-29 08:43:15 följande:

Håller verkligen med.. var också det minsta jag brydde mig om just då, även om det sved såklart och hade ingen bedövning. Värkarna innan fick mig bara att känna "äntligen!" när ungen skulle ut. Krystade dock bara i 6 minuter så kanske är därför också.

Jaa alltså man gör ju vad som helst för att det ska gå fort men fan klarar inte det där brännande alls ...!
  • Anonym (Kolja)
    Anonym (Sterila kvaddlar) skrev 2021-09-30 22:39:06 följande:

Jag kan ha fel men har för mig det är just det som är poängen med kvaddlarna, att det bara ska göra svinigt ont. Det är väl bara koksalt som sprutas in under huden? Tycker det låter så obehagligt, att dämpa smärta med mer smärta.. bara i kvinnovården man gör sånt. :/
  • Anonym (Sterila kvaddlar)
    Anonym (Kolja) skrev 2021-10-01 00:26:45 följande:

Jag kan ha fel men har för mig det är just det som är poängen med kvaddlarna, att det bara ska göra svinigt ont. Det är väl bara koksalt som sprutas in under huden? Tycker det låter så obehagligt, att dämpa smärta med mer smärta.. bara i kvinnovården man gör sånt. :/

Ja tanken är ju att stimulera kroppens egna smärtlindring.

Det som någon skrev ovan om bedövningsspray lät ju super. Är ju så man undrar dels varför det inte är allmänt känt som metod (aldrig hört talas om) och dels varför det inte är standard att alltid använda.
  • Anonym (Paula)
    Anonym (Sterila kvaddlar) skrev 2021-10-01 06:11:08 följande:

Det som någon skrev ovan om bedövningsspray lät ju super. Är ju så man undrar dels varför det inte är allmänt känt som metod (aldrig hört talas om) och dels varför det inte är standard att alltid använda.

Ja det borde vara standard att bli erbjuden bedövning i slutet. Konstigt faktiskt!
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Sterila kvaddlar) skrev 2021-10-01 06:11:08 följande:

Det borde vara standard
  • Anonym (M)

Hur gick det för dig, TS?

• Anonym (Paula)
    Anonym (M) skrev 2021-10-15 18:29:55 följande:

Hur gick det för dig, TS?

Fick värkstimulerande dropp. Gick mycket fort.

Använde enbart lustgas (Högsta dosen) och värmedyna. Gick faktiskt bra. Tog pudendusblockad efter att jag fött klart inför att bli sydd.

Håller med om det som en person skrev; det gjorde superont att få den (!) effekten är jag osäker på... kändes massor ändå och behövde massa xylocainspray x flera.

Faktiskt var det värre att bli sydd än att föda. Förutom att huvudet fastande mellan två värkar ... det var Såå hemskt med gick ändå ganska fort. Så summa sumarum, rekommenderar inte den där bedövningen faktiskt, men förlossningen gick bra med enbart lustgas och värme. Att kunna slappna av och följa med är a och o tror jag. Använt eda båda gångerna tidigare, första gången hjälpte det inte andra gången kände jag inte ett jota av mina värkar (totalt bedövad alltså!), denna gång gick så fort så jag ej hann fundera över eda faktiskt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Paula) skrev 2021-10-16 10:12:20 följande:

Fick värkstimulerande dropp. Gick mycket fort.

Använde enbart lustgas (Högsta dosen) och värmedyna. Gick faktiskt bra. Tog pudendusblockad efter att jag fött klart inför att bli sydd.

Håller med om det som en person skrev; det gjorde superont att få den (!) effekten är jag osäker på... kändes massor ändå och behövde massa xylocainspray x flera.

Faktiskt var det värre att bli sydd än att föda. Förutom att huvudet fastande mellan två värkar ... det var Såå hemskt med gick ändå ganska fort. Så summa sumarum, rekommenderar inte den där bedövningen faktiskt, men förlossningen gick bra med enbart lustgas och värme. Att kunna slappna av och följa med är a och o tror jag. Använt eda båda gångerna tidigare, första gången hjälpte det inte andra gången kände jag inte ett jota av mina värkar (totalt bedövad alltså!), denna gång gick så fort så jag ej hann fundera över eda faktiskt.

Vad jobbigt att det blev sådär hemskt som du ville undvika. Grattis till bebisen, skönt att du är förbi förlossningen i alla fall!

Tyckte du att det var negativt att inte känna värkarna under din andra förlossning? Jag älskade det, kunde vara helt närvarande då. Mina förlossningar utan smärtlindring har jag andats och slappnat av igenom, men upplevde tortyrsmärta ändå så är så glad att jag slapp det denna gång.
  • Anonym (Paula)
    Anonym (M) skrev 2021-10-16 16:23:38 följande:

Vad jobbigt att det blev sådär hemskt som du ville undvika. Grattis till bebisen, skönt att du är förbi förlossningen i alla fall!

Tyckte du att det var negativt att inte känna värkarna under din andra förlossning? Jag älskade det, kunde vara helt närvarande då. Mina förlossningar utan smärtlindring har jag andats och slappnat av igenom, men upplevde tortyrsmärta ändå så är så glad att jag slapp det denna gång.

Tack <3 håller med dig om att man kunde vara helt närvarande då när man inte kände värkarna. Förste gången kändes som tortyr då edan inte funkade. Blev lite traumatiserad nästan. Men denna gång kändes ok men kanske för att det gick så fort, visst var det väldigt hemskt men visste det skulle ta slut o lite vad jag hade att vänta mig. Men ja håller med, slår ett slag för eda. Spar så mycket lidande; speciellt om man inte vet hur lång tid det kommer att ta!
Svar på tråden Bedövning under förlossning