• Anonym (Ledsen5)

Snälla ge mig kraft att lämna!!

Jag lever i ett samboförhållande sedan länge där det finns tonårsbarn inblandade. Det fungerar inte med barnen och sambon har fått nog av alla problem. Vi bara bråkar och jag känner att jag måste flytta för att ens överleva. Han har inte bett mig flytta, utan vill att jag står för förändringen. Jag kan bara inte göra allt själv, utan båda måste vilja.

Jag har boende, fast jobb och bil., VARFÖR är det då så svårt att lämna. Jag kan få tillbaka min lägenhet inom några veckor, så det är ju hur bra som helst.

Det känns bara som ett misslyckande, och eftersom jag är så rädd för separationer och vet hur jag fungerar, dvs att det kan ta flera år att komma över, så drar jag mig in i det sista för att lämna. Jag känner att jag först vill hitta någon annan famn att gå till, annars klarar jag det inte.

Hur gör ni andra som lämnar destruktiva relationer där det fortfarande finns kärlek kvar och dessutom hopp.

• Svar på tråden Snälla ge mig kraft att lämna!!
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Ledsen5) skrev 2021-10-18 11:18:42 följande:

Det känns befriande, samtidigt som det är en stor förlust. Vi har ju det så otroligt fint och bra när det är bra. Tex i lördags då vi bara gick och kramades och pussades, var på hockey och bio och allt bara flöt på som i en romantisk film.

Rättare sagt, det är fint och bra så länge du "sköter dig" och inte gör saker som han retar sig på. Och till det hör också att han överreagerar helt onormalt. En sån man kan bli riktigt farlig!

Självklart känns det som en förlust, men den mannen som du blev kär i är borta för länge sedan.
  • En manlig man

Det är väl bara att lämna och om du vill ha en ny famn att landa i så reggar du ett konto på HP, Badoo eller Tinder så löser du det på ett ögonblick.

• Anonym (Linn)
    Anonym (Ledsen5) skrev 2021-10-18 11:18:42 följande:

Det känns befriande, samtidigt som det är en stor förlust. Vi har ju det så otroligt fint och bra när det är bra. Tex i lördags då vi bara gick och kramades och pussades, var på hockey och bio och allt bara flöt på som i en romantisk film.

HUR kan allt bara vända på 5 sekunder? Jag sa bara att jag måste in till min mammas lägenhet och hämta några saker. Då exploderar han och säger att jag är mytoman som har anledning att dra ifrån honom. Jag ber honom följa med, men det är redan försent. Han börjar återigen kalla mig för mytoman och ego. Sen går han ifrån och ber mig låta honom vara. Jag gråter och ber om att vi ska lösa det, men han är i sin egen värld redan. Han har vant sig vid att han kan göra hur han vill med mig sista tiden. De första 3 åren var det han som ständigt sprang efter mig och bad och bönade. Det har verkligen vänt. Jag har förnedrat mig sista tiden, kanske pga dåligt samvete för vad jag gjorde tidigare i förhållandet. Men det har blivit så infekterat att han reagerar på minsta lilla ord. Om jag ska till min mamma så förknippar han det med min lägenhet och att jag vill bort. Om jag inte kommer hem direkt efter jobb på barnveckan så är jag en barnhatare etc etc....

Han låter psykiskt sjuk. Han leker iallafall med dig och är ute efter att krossa dig.
  • Anonym (Ledsen5)
    En manlig man skrev 2021-10-18 11:49:52 följande:

Det är väl bara att lämna och om du vill ha en ny famn att landa i så reggar du ett konto på HP, Badoo eller Tinder så löser du det på ett ögonblick.

Eftersom jag är väldigt snygg så är detta det minsta problemet. Män hittar jag inom 5 minuter om jag vill, dessutom väldigt bra män. Men jag har extremt svårt att släppa taget om något jag älskar och fäst mig vid. Jag har svårt att bli kär och är svår att fånga. Men har man väl fångat mig så hänger jag mig kvar in i det sista och männen får övertaget. Jag blir nästan pinsam!!! Förstår inte varför detta sker !
  • En manlig man
    Anonym (Ledsen5) skrev 2021-10-18 15:41:42 följande:

Eftersom jag är väldigt snygg så är detta det minsta problemet. Män hittar jag inom 5 minuter om jag vill, dessutom väldigt bra män. Men jag har extremt svårt att släppa taget om något jag älskar och fäst mig vid. Jag har svårt att bli kär och är svår att fånga. Men har man väl fångat mig så hänger jag mig kvar in i det sista och männen får övertaget. Jag blir nästan pinsam!!! Förstår inte varför detta sker !

Klart man måste kämpa för ett förhållande men det finns ju gränser. Du är säkert en sån som hade stannat även om du blev fysiskt misshandlad. Finns många självdestruktiva människor som är svåra att förstå sig på. Men ditt liv ditt beslut.
  • Anonym (Ledsen5)
    En manlig man skrev 2021-10-18 15:57:05 följande:
    Klart man måste kämpa för ett förhållande men det finns ju gränser. Du är säkert en sån som hade stannat även om du blev fysiskt misshandlad. Finns många självdestruktiva människor som är svåra att förstå sig på. Men ditt liv ditt beslut.
    Du har så rätt. Denne man misshandlade mig i över 2 år, tills jag sprang ut på vägen i morgonrock då en bil stannade och körde mig till polisstationen. En anmälan gjordes då automatiskt, men naturligtvis så manipulerade han mig till att ta bort den och även manipulera mina vänner till att säga att det inte har hänt. Efter det har han inte rört mig, men hans psykiska misshandel däremot har eskalerat. Tidigare sprang han efter mig och bad och bönade. Nu har han blivit tvärtom.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Ledsen5) skrev 2021-10-18 15:41:42 följande:
    Du behöver gå i terapi så du kan jobba bort de där mönstren, du riskerar att fortsätta råka illa ut på det där sättet.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ledsen5) skrev 2021-10-18 16:45:14 följande:

Du har så rätt. Denne man misshandlade mig i över 2 år, tills jag sprang ut på vägen i morgonrock då en bil stannade och körde mig till polisstationen. En anmälan gjordes då automatiskt, men naturligtvis så manipulerade han mig till att ta bort den och även manipulera mina vänner till att säga att det inte har hänt. Efter det har han inte rört mig, men hans psykiska misshandel däremot har eskalerat. Tidigare sprang han efter mig och bad och bönade. Nu har han blivit tvärtom.

Sök hjälp. Berätta exakt för din familj och dina vänner hur du har det och att du behöver hjälp att ta dig ifrån denna man. Bo hos någon av dom en tid. Ring och prata med en kvinnojour, de känner väl till fall som dina och kan ge råd och stöd.

Du måste klippa all kontakt med denna man nu. Idag. Skit i att du har vissa grejer hos honom, ni borde prata etc. Då bara förlänger du lidandet. Klipp totalt innan du är söndertrasad psykiskt alternativt död.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Ledsen5) skrev 2021-10-18 16:45:14 följande:
    Du har skrivit här många gånger under lång tid. Hur kommer det sig att du är kvar trots alla insikter?
  • Anonym (Ledsen5)
    Anonym (Linn) skrev 2021-10-18 17:07:21 följande:
    Sök hjälp. Berätta exakt för din familj och dina vänner hur du har det och att du behöver hjälp att ta dig ifrån denna man. Bo hos någon av dom en tid. Ring och prata med en kvinnojour, de känner väl till fall som dina och kan ge råd och stöd.

Du måste klippa all kontakt med denna man nu. Idag. Skit i att du har vissa grejer hos honom, ni borde prata etc. Då bara förlänger du lidandet. Klipp totalt innan du är söndertrasad psykiskt alternativt död.
    Denna gången känns det mer definitivt slut. Jag flyttar verkligen ifrån. Har talat med psykolog, jourhjälp, vänner, familj och verkligen ältat och fått ur mig allt. Det är redan dödsdömt, eftersom alla vet. Han däremot har inte berättat för någon.
  • Anonym (Beslut)

Se till att det verkligen är slut, inte bara att det känns som om det är slut, Hindra dig själv från att tänka något annat. Det är helt uppenbart att du inte ska åter till det förhållandet, Helt uppenbart,

Svar på tråden Snälla ge mig kraft att lämna!!