• Sjolanderrr

Fp innan barnet är fött + syskon på fsk?

Hej! Har två frågor som jag hoppas någon vet svaret på.
    Om man vill ta föräldraledigt innan barnet är fött, måste man då söka fp för alla dagar då? Eller får man vara hemma utan att ta ut fp?? Utan att sgi:n påverkas alltså. 
    Andra frågan är hur det blir för ett äldre syskon när man är fl i väntan på bf, har barnet då rätt till förskoletid ändå? T.ex. 15 h/vecka, som verkar gälla sedan när lillasyskonet är fött? :) 

Hoppas någon vill svara :)

• Svar på tråden Fp innan barnet är fött + syskon på fsk?
  • Seven Costanza

Om du jobbar på den nivå som din SGI är grundad på så kan du gå ner i tid eller sluta jobba helt de sista sex månaderna före förlossningen, men om du har gått ner i tid och skyddar din SGI så måste du fortsätta skydda den ända fram tills barnet är fött. Angående förskola så vet jag dock inte.

• Anonym (T)
    Seven Costanza skrev 2021-10-02 09:58:09 följande:

Om du jobbar på den nivå som din SGI är grundad på så kan du gå ner i tid eller sluta jobba helt de sista sex månaderna före förlossningen, men om du har gått ner i tid och skyddar din SGI så måste du fortsätta skydda den ända fram tills barnet är fött. Angående förskola så vet jag dock inte.

Vill tillägga. Sgi är skyddad 6 månader före bf förutsatt att man arbetat 6 månader före man går hem.

Så om ts exempelvis varit föräldraledig med barn 1 tills för 5 månader sedan och därefter arbetat heltid i 5 månader så är hennes sgi inte skyddad om hon skulle gå hem utan att tq ut föräldrapenning nu
  • Seven Costanza
    Anonym (T) skrev 2021-10-02 10:06:53 följande:

Vill tillägga. Sgi är skyddad 6 månader före bf förutsatt att man arbetat 6 månader före man går hem.

Så om ts exempelvis varit föräldraledig med barn 1 tills för 5 månader sedan och därefter arbetat heltid i 5 månader så är hennes sgi inte skyddad om hon skulle gå hem utan att tq ut föräldrapenning nu

Ja det stämmer. Tänkte inte på att vissa har sina föräldraledigheter så tätt inpå.
  • Anonym (T)
    Seven Costanza skrev 2021-10-02 10:19:12 följande:

Ja det stämmer. Tänkte inte på att vissa har sina föräldraledigheter så tätt inpå.

Nej väldigt lätt att missa på det. Skulle tro att många inte ens tänker på att detta inte gäller om man varit föräldraledig/studerat innan (är inte särskilt tydligt på försäkringskassans sida)
  • Fröken W

Angående tid på förskolan så är jag inte helt hundra men i kommunen jag bor så får man ha äldre syskon på förskolan ordinarie tider fram till att bebisen är 1 månad. Därefter gäller 20h/vecka.

Men att vara hemma innan barnet är fött har jag sämre koll på. Fråga förskolan, alt. kontakta rektor eller förskolechef i kommunen för svar.

• Anonym (Tid)

Det är från kommun till kommun. Jag bor i Västmanland och då får föräldralediga ha 15h/vecka men jag har för mig att dom ska utöka till 20h/vecka? tror jag.

Vi väntar andra barnet men vi har valt att ha det äldsta barnet (då 2.5år) hemma betydligt oftare så fort det bryter ut större smitta på förskola. Jag vill inte riskera att ha hem RS virus. Visserligen inte covid eller influensa heller men just RS är jag livrädd för så många vänner jag har, har legat inne med sina barn på sjukhus och fått andningshjälp då dom insjuknat i det.

Drt är en stor ökning av det just nu

Svar på tråden Fp innan barnet är fött + syskon på fsk?