• havstjej

    Jag ska betala honom

    Ett gemensamt barn på 2 år ihop med ett numera ex. Pappan har 2 barn (9&13år) sedan tidigare. Bodde ihop i 4 år, de senaste två åren missbrukade pappan alkohol. Det hela eskalerade ett par månader innan vår gemensamma föddes. Pappan var hellre ute dag som natt med sina vänner och drack. Han var iväg hela nätter trots han visste han skulle ha barnen dagen efter vilket gjorde att jag fick sjukanmäla mig o stanna hemma. Han kunde ligga o sova på förmiddagarna fram till 12 o överlåta ansvaret på vår minsta till sina syskon för att han skulle ha sovmorgon. Han har inte engagerat sig i vårt barn mer än kanske 30 minuter per dag. Jag tog hem en bekant till honom som är nykter alkoholist som konfronterade honom. Han bröt ihop och följde med på ett aa möte. Sedan sa han att det inte var något för honom och att han inte tänkte bli nykterist utan skulle dricka max 2 ggr i månaden. Månaden som följde där drack han 3-4 ggr i veckan, istället för 7. Han drack sig inte stupfull alltid utan mest lullig. Han sa själv att han va ute efter att känna ett lugn.

    Tillslut bröt jag ihop helt efter att försökt rodda hela familjen, tagit hand om alla barnen, försökt få pappan att inse problemet, försökt engagera pappan i barnet, tagit hand om hushållet och samtidigt jobba 100%. De andra barnens mamma slängde också ur sig ett o annat och baktalade mig för barnen. Jag ri gde socialen för tips o råd och det föll en orosanmälsn.

    Efter att socialen haft möten med de tidigare barnen, barnens mamma, pappan, pappans syster och mig så lades utredningen ner: inget skäl för oro. Anledningen till detta var att pappan erkände att han hade druckit lite mycket men sa att han hade dragit ner nästan helt på det. Nu var det bara någon öl till maten. Dessutom sa han att han stack iväg och drack för att slippa mig och att jag funnits i hemmet var orsaken att han inte kunnat spendera tid med sitt barn.

    Systern ljög hos socialen och sa att pappan aldrig varit full inför barnen trots hon varit med flertalet gånger. Till barnen hade föräldrarna sagt att jag försökte ta deras älskade pappa ifrån dem så de var rädda och ledsna. Jag skulle behandla barnen som luft enligt pappan.

    Jag flyttade till egen lägenhet i denna härva med vårt barn. Barnet är folkbokförd hos mig. Är hos sin pappa 10 dagar i månaden och hos mig 20 dagar i månaden. Detta har vi skrivit ett avtal på som ska gälla i 4 månader till att börja med. Sen ska vi utvärdera och efter ett tag ska vi börja trappa upp umgänget. Pappan kräver dock 50/50, varannan vecka från nu!

    Pappan kallar mig trög, idiot, dum i huvudet med vårt barn i famnen. Han säger det högt inför de andra barnen med. Utpressar mig ex. Nu har jag hittat en mycket bättre lägenhet i samma kommun (ska behålla samma förskola) för mig o sonen. Pappan vägrar att skriva på flytt för sonen om inte jag ger pappan 50% umgänge, vv med en gång nu. Pappan skriver till mig på sms, att han vill inte ha något samarbete, han ska göra livet så surt som möjligt för mig och han ska göra att jag känner mig så maktlös som det bara går.

    Enligt försäkringskassan är jag berättigad hela barnbidraget och det är han också arg för. Han kräver att jag ska betala för aktiviteter som görs hemma hos honom, jag ska skicka med Blöjor, jag ska köpa alla kläde och skicka med och han tänker absolut inte betala någon försäkring på barnet. Utan det ska jag eftersom jag får BB. Tillägg att jag betalat försäkringen i 2 år medans vi bodde ihop.

    Jag har föreslagit familjerätt men han skulle ha 500 kr betalt för att gå dit. Jag har sagt att jag vill ha ett bra samarbete för vår son men han "skiter i vad jag vill". Det enda han nämner gång på gång är: "vi gör som jag säger".

    Han vägrar se mig eller träffa mig så hans förslag är att han ska skicka ut barnet i trapphuset sen stänga dörren o först då får jag visa mig för barnet. Detta går inte jag med på, då hävdar han att jag inte vill samarbeta.

    Jag föreslog att pappan och jag inte behöver stå så nära varandra men att barnet måste ha kontakt o se den andra föräldern vid överlämning för att det ska bli tryggt. Men pappan vägrar möta mig halvvägs utan det ska gå till på hans vis eller inte alls.

    Denna helgen fick tyvärr inte vår son träffa sin pappa för pappan skrev : hälsa x att jag är ledsen att vi inte ses denna helgen och anledningen till det är du (alltså jag).

    Jag vet inte Vad jag ska göra? Känner mig helt förtvivlad. Det enda jag vill är att få till ett samarbete där vi kan lita på varandra och respektera varandra för barnets skull. Men pappan skriver på sms : jag vill inte ha något samarbete med dig. Det räcker vi gör överlämning på förskola o skriver sms o äm det är något viktigt. Då har jag svarat att vi kan göra överlämning på förskola men att vi faktiskt då måste få till ett samarbete på sms. Inte som det är nu då pappan inte svara är när jag frågat något, eller skriver ett dumt svar eller "hejdå", "tyst nu" osv.

    Då vill helt plötsligt inte pappan hämta o lämna via förskola utan vill vänta.

    Sen känner jag också en oro över pappans beteende. Jag har pratat med hans pappa o bror som säger att han tagit avstånd från dem med och att han beter sig konstigt.

    Pappan säger att han inte dricker så mycket längre, men vad vet jag. Socialen la ju ner det dessutom så de finner ju ingen oro.

    Nu blev det mycket... Och rörigt.

    Tack

  • Svar på tråden Jag ska betala honom
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-10-03 21:25:50 följande:
    När domen har kommit har tåget redan gått. Domen kommer ju att baseras på hur föräldrarna hur uppfört sig INNAN dom så det är verkligen jättedum att invänta dom innan man samarbetar och informerar.
    TS har ju försökt. Sakens storhet är dessutom obetydlig i sammanhanget.

    Det enda som räknas är om TS kan övertyga familjerätt och domstol om att killen är alkis och dålig för barnen. Går det vägen så spelar resten ingen roll. Lyckas TS inte med den saken så kommer hon vara boven som farit med allvarliga falska anklagelser. Då spelar det heller ingen roll.

    Nu går detta i rundgång. Jag anser inte ens att TS ska gå till domstol i detta skede.

    Önskar er god natt!
  • havstjej

    Nu var det så många svar så jag svarar på allt här. Ni får ursäkta om jag verkar okunnig men har faktiskt ingen som helst erfarenhet av sådant här mem tänker att det är bra att få in så mycket kunskap om ämnet som det bara går.

    Försäkringsbolaget får jag ringa igen och kolla upp det med självrisken. Tack för tipset!

    Veckobrev var ingen dum idé. Men det går väll bra att smsa ett veckobrev? Eller är det mycket bättre att mejla? Tänker att det kanske är bra att ha allt samlat och jag har tänkt att skriva ut alla sms. Jag vill absolut inte stänga ute pappan för barnet älskar såklart sin pappa och jag vill att pappan ska vara delaktig och insatt i barnets liv. Även om det inte blir på "umgänge viset".

    Att han ska vara delaktig i barnets liv är ju det jag jobbat på sen barnet va nyfött och han hellre var med kompisar.

    Han sa rätt och slätt till mig att han inte tänker ta ansvar över barnet för han ville egentligen inte ha det. Han "gav" det till mig för att vara snäll.

    Detta har han sagt muntligt och skrivit på messenger. Detta va för länge sedan så det är inget jag har sparat.

    Det jag kan känna oro inför en eventuell tingsrättsförhandling är hur hans vittnen och han smidigt planer på hur de ska lägga upp det för att det ska se dåligt ut för mig.

    Det var ju såhär när det va en socialutredning. De som var på möte var pappan, jag, pappans ex, pappans och hans ex barn och pappans syster.

    Systern satt ju och ljög (jag har papperna här hemma där det står vad alla sagt) och sa att jag bara överdrev och hittade på att han drack en massa, visst han hade väll druckit onödigt mycket men aldrig varit full inför barnen sa hon. Det vet hon ju att han har varit för jag och hon var med. Jag skickade hem honom och tog hand om hans gråtande barn för de undrade vad som hade hänt med pappa.

    Barnen sa att pappa inte alls drack mycket. Och jag klandrar inte dem, det är barn. Jag förstår dem fullt ut för de var livrädda.

    BonusBarnens mamma hade sagt till dem att jag hade anmält deras pappa för att han dricker och att de kanske aldrig mer får träffa honom.

    Jag är som sagt inte ute efter att sätta dit honom på något sätt utan från början har jag velat hjälpa honom att dra ner på drickandet, söka läkarhjälp osv. När inte detta fungerade och det började göra att jag misskötte mitt jobb (han skötte sitt exemplariskt) för att jag fick vara "sjuk" för att ta hand om barnen medans han var o festade eller sov ruset av sig. Då fick jag ringa och fråga om tips och råd och orosanmälsn uppstod.

    Jag hoppas att han en dag inser vad han gjort eller gör så att allting blir bra och att barnet ska ha en pappa som är som den pappan han var när vi träffades.

  • havstjej
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-03 21:32:10 följande:

    TS har ju försökt. Sakens storhet är dessutom obetydlig i sammanhanget.

    Det enda som räknas är om TS kan övertyga familjerätt och domstol om att killen är alkis och dålig för barnen. Går det vägen så spelar resten ingen roll. Lyckas TS inte med den saken så kommer hon vara boven som farit med allvarliga falska anklagelser. Då spelar det heller ingen roll.

    Nu går detta i rundgång. Jag anser inte ens att TS ska gå till domstol i detta skede.

    Önskar er god natt!


    Han säger ju att han inte dricker så mycket längre och absolut inte när han har barnen. Jag vet ju inte vad som är sant, jag hoppas ju att det stämmer men jag vet inte. Detta beteendet som han har är inget beteende som jag känner igen. Visst har han varit elak mot mig, i början stundvis och de senaste 2 åren mycket oftare. Och nu efter vi separerat är det som värst.

    Kan det verkligen räknas som falska anklagelser om man känner en oro? Jag säger ju inte att det är så utan att jag känner en oro.
  • Anonym (I)
    Anonym (Visst) skrev 2021-10-03 16:43:09 följande:

    Går man direkt via försäkringskassan så får man max ca 1600 va? Då måste man gå via tingsrätten om beloppet ska vara högre?


    Man har oftast inte ens rätt till mer på ett så litet barn. Man räknar att mamman i detta faller också ska lägga 1573 kr precis som pappan.
  • Anonym (I)

    Du gör ditt livs största misstag om du går till tingsrätten. Du kan både förlora vårdnaden och få betala rättegångskostnader. Han kommer alltid ha umgängesrätt med sitt barn. Så hur du än vrider och vänder på det kommer du få dras med den här mannen hela ditt liv. Att gå till familjerätten och prata om vem som sa vad är så bortkastad tid. Det är dessutom frivilligt och han behöver inte dyka upp. Det händer ingen ny information så pass mycket att ni behöver ha kontakt eller veckobrev. Ni två ska blockera varandra och endast ha kontakt vid akuta situationer. Ni bytar via förskolan där ni ber om dubbel information.

    Förstår inte varför så många kvinnor ska göra det så svårt för sig. Detta är en man du aldrig kommer förändra. Han kommer aldrig bli en bra och närvarande pappa - sålänge som han själv inte vill det. Du borde istället fokusera på ditt barn och vara en bra mamma. Du ska självklart söka underhåll nu och inte vänta.

  • Anonym (A)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-10-03 20:32:14 följande:
    Jag skulle också råda TS att inte själv ta det till rätten utan att låta honom göra det om han har lust. Inte heller nån ide att bråka om pengar för kläder direkt med honom. Däremot att begära underhållsstöd via FK ska hon absolut göra. Om pappa inte har betalningsförmåga så behöver han inte betala utan man får sitt ändå.

    Som TS påpekar så har boendeföräldern en informationsplikt så att låta bli att hålla pappan informerad är en dålig ide. Däremot bra om det sker under strukturerade former som exempelvis ett veckobrev på en fast dag för att undvika onödig kontakt.
    +1
  • Anonym (Famrätt.)
    Anonym (I) skrev 2021-10-03 22:36:22 följande:

    Du gör ditt livs största misstag om du går till tingsrätten. Du kan både förlora vårdnaden och få betala rättegångskostnader. Han kommer alltid ha umgängesrätt med sitt barn. Så hur du än vrider och vänder på det kommer du få dras med den här mannen hela ditt liv. Att gå till familjerätten och prata om vem som sa vad är så bortkastad tid. Det är dessutom frivilligt och han behöver inte dyka upp. Det händer ingen ny information så pass mycket att ni behöver ha kontakt eller veckobrev. Ni två ska blockera varandra och endast ha kontakt vid akuta situationer. Ni bytar via förskolan där ni ber om dubbel information.

    Förstår inte varför så många kvinnor ska göra det så svårt för sig. Detta är en man du aldrig kommer förändra. Han kommer aldrig bli en bra och närvarande pappa - sålänge som han själv inte vill det. Du borde istället fokusera på ditt barn och vara en bra mamma. Du ska självklart söka underhåll nu och inte vänta.


    Man blockar inte vatandra när man har barn tillsammans. Synnerligen dåligt råd som kommer att innebära att TS betraktas som lika knäpp som farsan. TS ska följa avtal. Sitta lugnt i båten och inga i sms gräl. Hon ska begära underhållsstöd från fk och inte själv vända sigvtill TR.
  • Anonym (K)
    Anonym (I) skrev 2021-10-03 22:36:22 följande:

    Du gör ditt livs största misstag om du går till tingsrätten. Du kan både förlora vårdnaden och få betala rättegångskostnader.


    På vilka grunder skulle ts förlora vårdnaden, och dessutom till honom?
  • Anonym (I)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-10-03 22:41:44 följande:

    Man blockar inte vatandra när man har barn tillsammans. Synnerligen dåligt råd som kommer att innebära att TS betraktas som lika knäpp som farsan. TS ska följa avtal. Sitta lugnt i båten och inga i sms gräl. Hon ska begära underhållsstöd från fk och inte själv vända sigvtill TR.


    Självklart kan man blockera varandra även om man är föräldrar. Det är ens fria rättighet. Man har ingen skyldighet att ha kontakt bara för att man är förälder. Den kontakten kan ske på andra sätt. T ex via en mellanhand.
  • Anonym (I)
    Anonym (K) skrev 2021-10-03 22:50:52 följande:

    På vilka grunder skulle ts förlora vårdnaden, och dessutom till honom?


    Man är oskyldig till motsatsen bevisas. Detta låter som en pappa som kommer vända upp och ner på TS liv bara för att bevisa att han inte alls är en alkis och även verkar ha ett stort nätverk som kan backa upp honom.

    Det TS har på honom nu är inte tillräckligt och risken är stor att han hävdar precis samma sak mot henne. Att hon är en dålig mamma med mera. Eftersom han redan nu skyller allt på henne. Han låter också kapabel till att skaffa fram "bevis" som inte finns. T ex anhöriga som skulle ljuga för hans skull.

    Att ge sig in i tingsrätten utan konkrets bevis på att han är en värdelös pappa som vanvårdar sitt barn kommer det bli tufft.
  • Anonym (K)
    Anonym (I) skrev 2021-10-03 23:33:28 följande:
    Man är oskyldig till motsatsen bevisas. Detta låter som en pappa som kommer vända upp och ner på TS liv bara för att bevisa att han inte alls är en alkis och även verkar ha ett stort nätverk som kan backa upp honom.

    Det TS har på honom nu är inte tillräckligt och risken är stor att han hävdar precis samma sak mot henne. Att hon är en dålig mamma med mera. Eftersom han redan nu skyller allt på henne. Han låter också kapabel till att skaffa fram "bevis" som inte finns. T ex anhöriga som skulle ljuga för hans skull.

    Att ge sig in i tingsrätten utan konkrets bevis på att han är en värdelös pappa som vanvårdar sitt barn kommer det bli tufft.
    Skillnaden är att ts har bevis på hans idiotier och att släktingars vittnesmål inte kan anses pålitliga. Alkoholen är liksom inte i centrum här. Vad har du mer att komma med varför hon skulle förlora vårdnaden?
  • Anonym (Jhgxzvb)
    havstjej skrev 2021-10-03 13:34:00 följande:

    Det ni skriver om att jag kan flytta ändå. Jag ringde upp socialtjänsten för att fråga om det stämmer att han ska skriva under och han behöver skriva under om jag så ens bara ska flytta till lägenheten under.

    Om jag flyttar utan godkännande och skatteverket gör en utredning... Jag har tänkt på det med att det skulle kunna gå. Men så läste jag någonstans att det var egenmäktigt förfarande av barn. Och jag vill ju inte göra något som kan ställa till det för mig


    Du kanske redan har fått svar på allt men ifall att du inte har det så skriver jag ändå.

    Du kan flytta utan pappans medgivande om du inte försvårar hans umgänge iom flytten.

    Följ avtalet och dokumentera allt. Skriv ner, spara sms, spela in samtal etc.

    Var saklig, gå aldrig till personangrepp.

    Ta det inte till rätten, låt honom göra det isf. Om det går till rättegång, begär i första hand enskild vårdnad, i andra hand gemensam.

    Ta underhållet via fk, då slipper du all intakt kring det med honom.

    Svara bara på saker som rör barnet, inte på påhopp på dig. Känns det svårt att inte gå i försvar, tänk på att varje gång du gör det vinner han.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (I) skrev 2021-10-03 22:21:42 följande:

    Man har oftast inte ens rätt till mer på ett så litet barn. Man räknar att mamman i detta faller också ska lägga 1573 kr precis som pappan.


    Nja nu kan det ju finnas andra saker än barnets ålder som spelar roll såsom tex föräldrarnas ekonomiska förmåga. Hade pappan i detta fall haft en avsevärt högre inkomst skulle beloppet mycket väl kunna bli högre än 1673 kr.
  • Anonym (Famrätt.)
    Anonym (I) skrev 2021-10-03 23:29:33 följande:

    Självklart kan man blockera varandra även om man är föräldrar. Det är ens fria rättighet. Man har ingen skyldighet att ha kontakt bara för att man är förälder. Den kontakten kan ske på andra sätt. T ex via en mellanhand.


    Självklart är det ens fria rättigheter. Och hur klokt eller oklokt man använder dessa fria rättigheter är sånt som man kommer att titta på när saken sedan ska till rätten. Att säga jag blockerade honom för att det är min fria rättigheter visar att man har svårt med samarbete. Jag som arbetar med detta på daglig basis är hyfsat insatt i vad som kommer att ses som negativt och positivt vid en utredning och bedömning. TS har inget att förlora på att se till att få sitt underhållsstöd. Att hålla på och blockera eller låta bli att hålla pappan informerad kommer däremot att ligga henne i fatet. Detta handlar inte om att jäklas med pappa eller att göra honom några tjänster, utan det handlar om att vara coool och strategisk, INNAN dom.
Svar på tråden Jag ska betala honom