• Undrandee

Typ 1 diabetiker och HbA1c

Är gravid i vecka 12+5. Typ 1 diabetiker sedan 24 år tillbaka. Innan graviditeten låg mitt hba1c på 50, nu idag ligger jag på 56! Känner mig lite besviken över det gått upp... :(

Vad ligger ni andra gravida på i hba1c? Vad BÖR man ligga på som gravid diabetiker igentligen? Har första "gravid-mötet" med min sköterska på tisdag.

• Svar på tråden Typ 1 diabetiker och HbA1c
  • elin1989

Man bör ju ligga under både 56 och 50. 58 och över räknas som okontrollerad diabetes.

• Anonym (42)

Man ska ligga mellan 42-48. Förstår att du känner dig besviken, men vi gör så gott vi kan. Det är fan inte enkelt alltså.

• Undrandee
    Anonym (42) skrev 2021-10-07 23:05:05 följande:

Man ska ligga mellan 42-48. Förstår att du känner dig besviken, men vi gör så gott vi kan. Det är fan inte enkelt alltså.

Nej jag känner jag gör allt jag kan och ändå blir det så här. Blev så ledsen då jag förväntade mig det motsatta...
  • Anonym (42)
    Undrandee skrev 2021-10-08 11:14:42 följande:
    Nej jag känner jag gör allt jag kan och ändå blir det så här. Blev så ledsen då jag förväntade mig det motsatta...
    Japp, jag förstår dig så väl. Tycker att blodsockret ofta gör lite som det vill, särskilt under graviditeter. Jag testade och följde mina rutiner till punkt och pricka, men det är så himla svårt. Hoppas att din sköterska är bra. Tycker tyvärr inte att jag fick så bra hjälp.
  • Undrandee
    Anonym (42) skrev 2021-10-08 11:43:59 följande:

Japp, jag förstår dig så väl. Tycker att blodsockret ofta gör lite som det vill, särskilt under graviditeter. Jag testade och följde mina rutiner till punkt och pricka, men det är så himla svårt. Hoppas att din sköterska är bra. Tycker tyvärr inte att jag fick så bra hjälp.

Ja jag har haft samma sköterska i ca 12 år nu så hon känner mig väl så det är jag trygg med. :)
  • Anonym (J)

De vill att det ligger på 42-48 men de kollar mycket på helheten än bara bedömmer ens HbA1c värden. Diab-Läkarna kollade noga mina kurvor som dexcomen mätte (ringde varje vecka efter kollat vad jag ville). Och även om det var lite höga värden ibland så var de nöjda med att det låg stabilt och inte pendlade för mycket. Medans specialmödravården mer ojade sig för mina HbA1c värden. Fick min 3:a nu i början av september :)

• Anonym (42)
    Undrandee skrev 2021-10-08 13:50:18 följande:
    Ja jag har haft samma sköterska i ca 12 år nu så hon känner mig väl så det är jag trygg med. :)
    Va skönt Solig
Svar på tråden Typ 1 diabetiker och HbA1c