• Anonym (M)

Skulle ni köpa? Beslutsångest…

Jag har en nettolön på 28.000 kr, ensamstående till två barn som är under 5 år. Jag har hittat ett hus som är perfekt. Det kostar 1.8 miljoner (bor i en liten stad i Skåne). Jag ska låna till hälften av kontantinsatsen och det lånet tillsammans med bolånet blir cirka 8000 kr. Driften är på runt 5000. Alltså sammanlagt 13 000 för lånen och driftkostnad. Tillkommer gör mat, mobil, tv, internet, nöjen mm.

Hade ni köpt huset med dessa förutsättningar? Jag har fått ok från banken men jag har fått kalla fötter?.behöver input.

• Svar på tråden Skulle ni köpa? Beslutsångest…
  • Anonym (X)

Blir nyfiken på hur ni får lån med så låga löner?

• Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2021-10-10 20:31:48 följande:

Tycker inte att jag har en särskilt ?låg? lön. Cirka 36 000 innan skatt, är väl inte nedre skiktet men ändå. Var inget problem att få lånet på min bank åtminstone. Ska dock tilläggas att jag byter tjänst om 2.5 år vilket då genererar cirka 7000 till netto och banken ville se ett bevis på detta vilket jag kunde visa.
  • fjanten

Hade spontant inte köpt hus med barn och den inkomsten - och själv. Är visserligen inte objektiv då jag överlag avskyr att bo i hus, men mina tankar är:

- Du lånar halva kontantinsatsen vilket ger mig dåliga vibbar om det är blanco-/privatlån. Får en känsla av att du lånar mer än du egentligen klarar av då.

- Vad klarar du för räntehöjningar?

- Hur klarar du drift och amorteringar om du t.ex. blir sjukskriven eller arbetslös? Är man två personer är ju risken lägre - oftast råkar ju inte båda illa ut samtidigt. Du är själv och ansvarar för småbarn.

- Är alla STORA renoveringar gjorda? Tänker på t.ex. tak, dränering, syllbyte, stammar, badrum, andra våtrum, ommålning (om trä), omfogning (om kakel), uppdaterat elsystem m.m. Vilken budget har du annars att göra sådana renoveringar?

- Vad beräknar du driftkostnaderna på? Jag skulle vilja påstå att det är mer regel än undantag att säljarna uppgett lägre drift än vad som faktiskt är sant. Vilka poster är inräknade i driften?

- Vilken typ av uppvärmning har huset?

- Vilken typ av buffert har du från dag 1? Saker kan skita sig direkt om man har lite otur. I vårt förra hus fick vi exempelvis en vattenskada månad 2 i kåken (läckande diskmaskin) och månaden därefter la frysen av. Trist, men det är ju inte mycket att göra.

- Är du hyfsat händig och kan ordna med vissa saker själv?

- Sedan tiden. Vilken vana har du av att bo i villa? Är du beredd på tiden det kan ta? Tänker när du har småbarn.

• Anonym (H)
    Anonym (X) skrev 2021-10-10 20:31:48 följande:

Gränsen är väl 4,5 gånger årslönen brutto, och det är mer än vad huset kostar.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2021-10-10 21:44:30 följande:
    Tycker inte att jag har en särskilt ?låg? lön. Cirka 36 000 innan skatt, är väl inte nedre skiktet men ändå. Var inget problem att få lånet på min bank åtminstone. Ska dock tilläggas att jag byter tjänst om 2.5 år vilket då genererar cirka 7000 till netto och banken ville se ett bevis på detta vilket jag kunde visa.
    Varför har du fått kalla fötter?
  • Anonym (Bub)

Hej tycker det låter rätt rimligt. Det är klart allt kostar ju, särskilt kommer det att kännas vid flytt och månaderna efter men som någon skriver det ger sig ju med tiden. Det låter som att du går mot en god framtid med 7000 kr mer om ca 2 år dessutom.

Hade du räknat in barnbidraget? Små barn tycker inte jag behöver kosta så himla mycket egentligen, då du kan köpa kläder och leksaker billigt begagnat, på rea och över nätet (förutom skor som jag råder köpa nytt). Det är ju dagisavgiften som är dyr men det blir ju genast billigare när de går över till storbarnsavdelningen.

Har du bil? Det är ju annars en utgift som kostar multum och kan innehålla en del oväntade utgifter. Och är det ett hus du köper och inte radhus med Brf så är det ju bra om du har extra kapital på banken för oväntade reparationer (eller sedvanligt underhåll). Försäkring är ju ett måste(och dyrt). Hur var besiktningen för övrigt?

Elpriserna är ju inte roliga nu (eller börsen) men det måste vända? hopppas jag!

Se till att stresståliga budget Samt lite extra o se till att månadsspara så blir det nog jättebra.

Grattis!

• Anonym (Bub)

Hej tycker det låter rätt rimligt. Det är klart allt kostar ju, särskilt kommer det att kännas vid flytt och månaderna efter men som någon skriver det ger sig ju med tiden. Det låter som att du går mot en god framtid med 7000 kr mer om ca 2 år dessutom.

Hade du räknat in barnbidraget? Små barn tycker inte jag behöver kosta så himla mycket egentligen, då du kan köpa kläder och leksaker billigt begagnat, på rea och över nätet (förutom skor som jag råder köpa nytt). Det är ju dagisavgiften som är dyr men det blir ju genast billigare när de går över till storbarnsavdelningen.

Har du bil? Det är ju annars en utgift som kostar multum och kan innehålla en del oväntade utgifter. Och är det ett hus du köper och inte radhus med Brf så är det ju bra om du har extra kapital på banken för oväntade reparationer (eller sedvanligt underhåll). Försäkring är ju ett måste(och dyrt). Hur var besiktningen för övrigt?

Elpriserna är ju inte roliga nu (eller börsen) men det måste vända? hopppas jag!

Se till att stresståliga budget Samt lite extra o se till att månadsspara så blir det nog jättebra.

Grattis!

Tillägg: Tycker det lät som att du hade rätt bra ställt med15.000 kvar efter skatt. Tyngre såklart efter ett par Victor med vabbande men helt klart med marginal

• Anonym (Jämför)
    Anonym (M) skrev 2021-10-10 16:54:49 följande:

Jag har en nettolön på 28.000 kr, ensamstående till två barn som är under 5 år. Jag har hittat ett hus som är perfekt. Det kostar 1.8 miljoner (bor i en liten stad i Skåne). Jag ska låna till hälften av kontantinsatsen och det lånet tillsammans med bolånet blir cirka 8000 kr. Driften är på runt 5000. Alltså sammanlagt 13 000 för lånen och driftkostnad. Tillkommer gör mat, mobil, tv, internet, nöjen mm.

Hade ni köpt huset med dessa förutsättningar? Jag har fått ok från banken men jag har fått kalla fötter?.behöver input.

Vad är alternativet om du inte köper.

Att lägga nästan 50% av sin nettoinkomt på boendet är rätt mycket. Fundera på vad du skulle kunna användapengrarna till om du bor billiagre.

Hur är ditt förörjningsanvar och inkomsttrygghet? Hur ser din framtida inkomst ut?

Bor du i en billig hyresrätt idag, har osäker inkomst och försörjningsansvarig för barn känns det riskfyllt.
    Har du trygg inkomst, rätt bra löneutveckling och inget försörjningsansvar så varför inte
  • Jemp
    Anonym (M) skrev 2021-10-10 16:54:49 följande:

Nej.
  • Anonym (Silverräv)

Reagerar på två saker, det är hög driftskostnad. Vad är det som kostar, vad är det för uppvärmning? Är det direktel?

Det andra är att du får väldigt hög belåningsgrad vilket är en stor risk. Har du utrymme att amortera ner snabbt? Har du ordentlig buffert om något rasar? Har du stabilt jobb? Ligger huset i ett bra område med stabilt prisläge?

• fjanten

En till sak att ha i beaktning är att ett så billigt hus troligen ligger på ett ställe där priserna inte direkt ökar i raktfart. Så ja, man kan alltid sälja om man ångrar sig - men beroende på plats kan du ev. åka på att sälja med förlust om du ångrar dig inom ett år eller så. Säljer du +-0 åker du ju ändå på bl.a. mäklararvode. Så blir du ju också sedan bunden till huset 10 år frammåt (ev. dolda fel), vilket kanske inte är en höjdare det heller om det är något (dolda fel-försäkringar täcker inte allt (t.ex. tak, el och annat) och ersätter bara belopp över en viss summa, under det åker du på att betala), friskrivningsklausul betyder lägre pris.

Så NJA på att köpa för att sedan sälja om du ångrar dig.

• Anonym (Julia)

Den stora frågan är ju vad ditt boende kostar idag och om du har en buffert för oförutsedda grejer som kan dyka upp när man har hus?

Svar på tråden Skulle ni köpa? Beslutsångest…