• Anonym­härtac­k
    Mon 11 Oct 2021 22:14
    4567 visningar
    44 svar
    44
    4567

    Vill inte gå i gymnasiet

    Hej! Jag är en kille på 16 år och har nu gått 5 veckor i gymnasiet. Jag tycker gymnasiet är roligt samtidigt som jag tycker de är otroligt tråkigt. Jag ville egentligen inte börja gymnasiet men min mamma sa att jag skulle testa 1 år och sen känna efter. Jag har nu gått 5 veckor och vill egentligen inte fortsätta. Jag avslutade grundskolan med en merit på 245 och har jobbat innan jag gick ut 9:an och även på sommarlovet.

    Den stora anledningen till att jag vill hoppa av är främst för att jag vill jobba och starta eget.

    Mitt resonemang är att jag inte ser någon riktig vits med att gå kvar 3 år på ekonomiprogrammet för att sedan inte plugga vidare på högskola. Jag skulle hellre ta egna kurser och lära mig det jag vill lära mig så som företags juridik, privat juridik, företagsekonomi med mera. Min pappa är egenföretagare sedan 17 år tillbaka så han har ganska stor erfarenhet inom starta eget värden, och skulle kunna be om vägledning inom företagsvärlden från han.

    Och det är inte det att jag är lat, utan jag är bara otroligt skoltrött och orkar inte mer. Jag skriver hellre upp mig på arbetsförmedlingen och jobbar lågbetalda jobb för att sedan förverkliga min dröm.

    Vad skulle ni göra?

  • Svar på tråden Vill inte gå i gymnasiet
  • Tue 12 Oct 2021 20:46
    #31

    Jag sade åt min skoltrötta dotter att jobba efter 2 års gymnasium. Det gav henne perspektiv på sitt liv och vad hon ville göra. Jag kan inte se att det kan vara negativt för dig heller. Jobba och skaffa dig erfarenheter och sen väljer du plugg.

  • Anonym (Inkom­st)
    Tue 12 Oct 2021 20:56
    #32
    Swedman skrev 2021-10-12 20:46:42 följande:

    Jag sade åt min skoltrötta dotter att jobba efter 2 års gymnasium. Det gav henne perspektiv på sitt liv och vad hon ville göra. Jag kan inte se att det kan vara negativt för dig heller. Jobba och skaffa dig erfarenheter och sen väljer du plugg.


    Men ts är 16 år...
  • Anonym (-)
    Tue 12 Oct 2021 23:53
    #33
    Anonymhärtack skrev 2021-10-11 23:25:20 följande:
    Men det hjälper väll också om man har ett hyfsat CV? Jag har jobbat som köksbiträde, souschef, receptionist, kassör och lite annat inom service.

    Sedan har jag inget problem med pluggandet i sig, utan mitt problem är att jag väljer ekonomi på gymnasiet för att lära mig om just ekonomi och företagande. Men det ända jag får är 2 timmar privat juridik en gång i veckan. ( vilket jag älskar! Är mitt favoritämne). Men resten av veckan är de samma innehåll på lektionerna som på högstadiet.
    Hur kan du vara 16 år och stava som någon som inte gått ut mellanstadiet än? Får man inte lära sig rättstavning i skolan längre? 
     
  • Anonym (Kaize­n)
    Wed 13 Oct 2021 00:03
    #34

    Det där funkar ju inte längre.
    De flesta arbetsplatser släpper inte in folk ens innan de är 18.

    Du kan inte jobba på lab, i verkstad eller hantera en kassa själv.
    Du får inte jobba som processoperatör på fabrik.

    Butik, restaurang, telefonförsäljning och äldrevård är ungefär det du har att välja på.

    Det står t.o.m i regelverket så här:

    "Du har rätt till minst 36 timmars sammanhängande vila under en arbetsvecka. Ditt arbete får inte hindra din skolgång på något sätt, vilket innebär att du inte får jobba när du egentligen borde vara i skolan."

    Det betyder att man förväntas gå i skolan i din ålder, om man inte har fysisk eller psykisk sjukdom som gör det svårt. Vill du någonsin få ett jobb av någon annan utan att de tittar konstigt på dig så rekommenderar jag starkt att gå klart gymnasiet.

    Min man har en kusin som kaxade så för han jobbade i farsans firma och gjorde fina pengar och behövde minsann ingen utbildning, det var bara för idioter. Tills den dag företaget gick på röven och han stod där utan utbildning med fyra barn i skolåldern, och tvingades ta vilket skitjobb som helst. Det blev en lektion i ödmjukhet, kan man väl säga.

    Jag och min man har alltid haft stabila inkomster och inte varit utan jobb mer än några månader vid något tillfälle, eftersom vi valde varsin stabil utbildning. Idag blir vi erbjudna jobb av rekryterare varannan månad ungefär.

  • Anonym (Hm)
    Wed 13 Oct 2021 00:05
    #35

    Svårt med restaurangjobb också då du måste vara minst 18 år för att få servera alkohol

  • Anonym (Kaize­n)
    Wed 13 Oct 2021 00:08
    #36
    Anonym (Hm) skrev 2021-10-13 00:05:05 följande:

    Svårt med restaurangjobb också då du måste vara minst 18 år för att få servera alkohol


    Man får plocka disk då och det finns ju många ställen som inte serverar alkohol också.
  • Wed 13 Oct 2021 14:22
    #37

    Snacka om att vara lat?

  • Glinda från Oz
    Wed 13 Oct 2021 14:32
    #38

    Du verkar ha det ganska lätt för dig ts så du borde kunna starta företag samtidigt som du pluggar. Du kan hålla på med företaget på helgerna, på det viset skaffar du dig erfarenhet och får göra vad du vill samtidigt som du får en utbildning.

    Utan gymnasieutbildning får man tyvärr knappt jobb på McDonald?s, risken är gigantisk att du blir arbetslös och hemmasittare. Det slutar troligtvis med att du måste gå gymnasiet i alla fall och då har du slösat bort tid och måste dessutom ta studielån.

    En av mina vänners dotter har ett företag och hon går andra året på gymnasiet. Det går bra för henne, hon gör samma timlön som om hon jobbat på ICA men hon hade aldrig kunnat försörja sig på det. Hon får för få uppdrag och nästan hälften är från vuxna hon på något vis har en relation till, t.ex jag. Att starta företag är svårt och de flesta går inte runt i början.

  • Glinda från Oz
    Wed 13 Oct 2021 14:41
    #39
    +3
    Anonymhärtack skrev 2021-10-11 23:25:20 följande:

    Men det hjälper väll också om man har ett hyfsat CV? Jag har jobbat som köksbiträde, souschef, receptionist, kassör och lite annat inom service.

    Sedan har jag inget problem med pluggandet i sig, utan mitt problem är att jag väljer ekonomi på gymnasiet för att lära mig om just ekonomi och företagande. Men det ända jag får är 2 timmar privat juridik en gång i veckan. ( vilket jag älskar! Är mitt favoritämne). Men resten av veckan är de samma innehåll på lektionerna som på högstadiet.


    Du har garanterat inte varit souschef. Det är en slags chefstjänst som man måste ha erfarenhet och helst utbildning för att få. Det är inget man bara valsar in och blir.
  • Glinda från Oz
    Wed 13 Oct 2021 14:50
    #40
    Anonym (Kaizen) skrev 2021-10-13 00:03:09 följande:

    Det där funkar ju inte längre.

    De flesta arbetsplatser släpper inte in folk ens innan de är 18.

    Du kan inte jobba på lab, i verkstad eller hantera en kassa själv.

    Du får inte jobba som processoperatör på fabrik.

    Butik, restaurang, telefonförsäljning och äldrevård är ungefär det du har att välja på.

    Det står t.o.m i regelverket så här:

    "Du har rätt till minst 36 timmars sammanhängande vila under en arbetsvecka. Ditt arbete får inte hindra din skolgång på något sätt, vilket innebär att du inte får jobba när du egentligen borde vara i skolan."

    Det betyder att man förväntas gå i skolan i din ålder, om man inte har fysisk eller psykisk sjukdom som gör det svårt. Vill du någonsin få ett jobb av någon annan utan att de tittar konstigt på dig så rekommenderar jag starkt att gå klart gymnasiet.

    Min man har en kusin som kaxade så för han jobbade i farsans firma och gjorde fina pengar och behövde minsann ingen utbildning, det var bara för idioter. Tills den dag företaget gick på röven och han stod där utan utbildning med fyra barn i skolåldern, och tvingades ta vilket skitjobb som helst. Det blev en lektion i ödmjukhet, kan man väl säga.

    Jag och min man har alltid haft stabila inkomster och inte varit utan jobb mer än några månader vid något tillfälle, eftersom vi valde varsin stabil utbildning. Idag blir vi erbjudna jobb av rekryterare varannan månad ungefär.


    Varför skulle han inte kunna hantera en kassa själv? 16- åringarna på mitt lokala ICA klarar det galant. Det är inte särskilt svårt de flesta lär sig på en timme eller två.

    Jag tror bara regeln med skolan gäller om man faktiskt går i skolan. Sen håller jag med dig om att det är idiotiskt av ts att hoppa av.
  • Anonym (pedag­ogisk)
    Wed 13 Oct 2021 21:38
    #41
    +1
    Anonymhärtack skrev 2021-10-11 22:14:41 följande:

    Vad skulle ni göra?


    Gått ut gymnasiet.
    Av följande orsaker.
    1.Utan gymnasium kommer du att ha en så stor nackdel på arbetsmarknaden att du kommer att få tillbringa resten av livet i olika åtgärdsprogram.
    2.Genom att du lär dig nya saker så utvecklas hjärnan. Det kommer du att ha stor användning av om du vill bli egen företagare.
    3.Det ger möjlighet att bygga ett kontaktnät som du senare kan ha stor nytta av. Se till att vårda alla relationer oavsett hur obetydliga de ser ut att vara. Det kan vara just de relationerna som ger dig en fördel om 15 år.
    4.Du lär dig att livet inte bara är en lek. Att göra tråkiga saker och ta ansvar för dit liv utan att få omedelbara belöningar gör att du har större chans att lyckas som egenföretagare.
  • Anonym (Bäst)
    Wed 13 Oct 2021 21:55
    #42

    Det är absolut bäst att gå gymnasiet precis som alla andra säger. Om man absolut inte orkar är ett alternativ att vara ledig ett år, tycker jag. Min son fick en depression och klarade inte gymnasiet alls efter några veckor i ettan. Han fick en praktikplats några dagar i veckan och bytte till ny skola och nytt program året efter.

    Jag var väldigt orolig , men det blev jättebra. Han blev motiverad att plugga under året han var borta från skolan (förutom att han fick bli frisk i lugn och ro).

    Han hade också tankar på att man inte borde behöva gå gymnasiet för att lyckas med sina idéer för företagande Osv, men nu i efterhand inser han att gymnasiet var väldigt bra att gå igenom. Det är en förutsättning för alla arbeten idag och för att gå vidare med studier på universitetet.

  • Anonym (Kaize­n)
    Thu 14 Oct 2021 20:23
    #43
    +1
    Glinda från Oz skrev 2021-10-13 14:50:32 följande:
    Varför skulle han inte kunna hantera en kassa själv? 16- åringarna på mitt lokala ICA klarar det galant. Det är inte särskilt svårt de flesta lär sig på en timme eller två.

    Jag tror bara regeln med skolan gäller om man faktiskt går i skolan. Sen håller jag med dig om att det är idiotiskt av ts att hoppa av.
    Det är olika mellan butikerna, se artikel:

    handelsnytt.se/2012/09/13/16-eller-18-i-kassan-butikerna-gor-olika/

    Och även matvagnar och kiosker vill ofta inte ägaren sätta minderåriga till att ansvara för kassan och stänga. d
  • Glinda från Oz
    Fri 15 Oct 2021 19:06
    #44
    Anonym (Kaizen) skrev 2021-10-14 20:23:01 följande:
    Det är olika mellan butikerna, se artikel:

    handelsnytt.se/2012/09/13/16-eller-18-i-kassan-butikerna-gor-olika/

    Och även matvagnar och kiosker vill ofta inte ägaren sätta minderåriga till att ansvara för kassan och stänga. d
    Det står precis som du säger att det är olika. Det finns alltså en hel del ställen som har 16- åringar i kassan och det är fullt lagligt. Med andra ord kan man inte säga att han inte kan sitta i kassan, massa 16- åringar gör ju det. 
Svar på tråden Vill inte gå i gymnasiet