• Anonym (Emelie 33)

    Min 9 åriga son brukar komma över till min säng och sova med mig - är det konstigt?

    Jag har tre barn. En dotter som är 11 och en son som är 9. Min 9 åriga son är väldigt mammig. På nätterna händer det ofta att han kommer över till min säng och lägger sig hos mig. Han har varit så hela tiden, men beteendet ligger kvar. Vi är väldigt gosiga med varandra(förälder och barn relation nu) och jag har egentligen inget emot att han kommer. Men är det normalt att han kommer så ofta när han är 9 år gammal? Han syster är inte likadan, hon sover själv och brukar aldrig komma. Jag och pappan är skilda så jag sover ensam. 

    Har ni barn som kommer över till er säng och vill sova där? Hur gamla är de? Vid vilken ålder är bör detta sluta? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-15 18:30
    Två barn ska det stå, inte 3. Blev fler tangent där.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-15 18:31
    tangenter :)

  • Svar på tråden Min 9 åriga son brukar komma över till min säng och sova med mig - är det konstigt?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (?) skrev 2021-10-17 04:12:26 följande:

    Att ha barnen i sängen varje natt skulle vara jobbigt. Men nån natt ibland vad sjutton gör det? Även om de inte är jättesmå. Nu är mina stora men speciellt om deras pappa var bortrest passade de på att sova hos mig när de var mindre. Så mysigt ju.

    Att barnen aldrig får sova hos er föräldrar tycker jag låter helt galet. Stackars barn! De behöver den tryggheten att veta att de får komma in. Att få höra att de aldrig FÅR sova där nångång öht låter snudd på barnmisshande i mina öron. Spot on ni som blir provocerade :)


    Man kan få trygghet på en massa sätt utan att sova i samma säng. Mina barn har somnat snabbt i sin egen säng och varit helg trygga där. Varför skulle de behöva sova i en förälders säng? Det är väl mer otryggt att inte kunna sova ensam när man är hyfsat stor. Blir inte ett dugg provocerad :) Glad att ha trygga barn som alltid har sovit gott.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (....) skrev 2021-10-17 20:42:56 följande:

    Att det blivit en fajt visar ju bara att barnen egentligen inte alls vill sova ensamma men att du satt dina vuxna behov före deras.

    De flesta små barn behöver närhet även på natten, har aldrig och skulle aldrig förvägra mina det iaf.


    Är de vana från start att inte sova i föräldrarnas säng är det inget konstigt att leda tillbaka, krama och natta om. Det måste vara extremt otrygga barn om det behöver sitta ihop med en hela nätterna. Barn fajtas om allt möjligt i perioder, man tar striden om de sakerna man själv tycker är viktigt. I fallet sovplatser är det det viktigaste att alla sover. Hade jag haft barn i min säng hade jag inte sovit alls
  • Anonym (…)
    Spucks skrev 2021-10-17 08:35:49 följande:

    Du menar alltså barnen behöver tryggheten att veta att de får komma i föräldrarnas säng, annars är det barnmisshandel? Men samtidigt skriver du att du inte skulle vilja ha dina barn i din säng varje natt - och om de nu behöver det varje natt för deras trygghet, inte bara när pappan är bortrest och mamman känner sig ensam i sin säng?


    Exakt! De ska veta att de är välkomna om de behöver närhet. Nån skrev att dens barn aldrig fått sova i sängen. Det låter hårt tycker jag.

    Men ja hade något av mina barn vart så otryggt att de inte vågat sova själva hade jag såklart låtit de komma in sålänge det hade behövts. Relationen med mannen är viktig men barnens välmående är nr 1.
  • Anonym (…)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-10-17 22:39:44 följande:

    Man kan få trygghet på en massa sätt utan att sova i samma säng. Mina barn har somnat snabbt i sin egen säng och varit helg trygga där. Varför skulle de behöva sova i en förälders säng? Det är väl mer otryggt att inte kunna sova ensam när man är hyfsat stor. Blir inte ett dugg provocerad :) Glad att ha trygga barn som alltid har sovit gott.


    Absolut har du rätt i vad du säger. Det var mer riktat till om barnen helt förvägrats att komma in till sängen öht. Det är hårt tycker jag. Mina barn har också varit trygga men har tyckt om att komma in ibland och krypa ner och tanka närhet. Det måste barnen kunna få lov att göra menar jag :)
  • Anonym (....)
    Anonym (?) skrev 2021-10-17 22:53:05 följande:

    Absolut har du rätt i vad du säger. Det var mer riktat till om barnen helt förvägrats att komma in till sängen öht. Det är hårt tycker jag. Mina barn har också varit trygga men har tyckt om att komma in ibland och krypa ner och tanka närhet. Det måste barnen kunna få lov att göra menar jag :)


    Precis. Låter så sjukt hårt och ego om man verkligen förvägrar ett ledset barn närhet om natten. Många vuxna tycker ju inte ens om att sova själva... En liten som behöver mamma/ pappa en stund, vad är det som är så farligt med det?

    Om barnen vill sova själva - great!

    Med barn förändras livet och jag tycker man iaf kan vara lite lyhörd istället för totalt benhård... Finns många vuxna idag som önskar att föräldrarna lyssnat mer gällande tid, närhet mm
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (?) skrev 2021-10-17 22:53:05 följande:

    Absolut har du rätt i vad du säger. Det var mer riktat till om barnen helt förvägrats att komma in till sängen öht. Det är hårt tycker jag. Mina barn har också varit trygga men har tyckt om att komma in ibland och krypa ner och tanka närhet. Det måste barnen kunna få lov att göra menar jag :)


    Mina barn har som sagt aldrig sovit i min säng. Man kan tanka närhet i deras egen säng. Har de kommit har vi följt tillbaka, kramat och nattat om. Det funkar hur bra som helst.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (....) skrev 2021-10-17 20:42:56 följande:

    Att det blivit en fajt visar ju bara att barnen egentligen inte alls vill sova ensamma men att du satt dina vuxna behov före deras.

    De flesta små barn behöver närhet även på natten, har aldrig och skulle aldrig förvägra mina det iaf.


    Man kan få närhet utan att sova i samma säng. De flesta barn behöver inte timslång närhet hela nätterna om de är vana vid sin säng.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (....) skrev 2021-10-17 23:18:01 följande:

    Precis. Låter så sjukt hårt och ego om man verkligen förvägrar ett ledset barn närhet om natten. Många vuxna tycker ju inte ens om att sova själva... En liten som behöver mamma/ pappa en stund, vad är det som är så farligt med det?

    Om barnen vill sova själva - great!

    Med barn förändras livet och jag tycker man iaf kan vara lite lyhörd istället för totalt benhård... Finns många vuxna idag som önskar att föräldrarna lyssnat mer gällande tid, närhet mm


    Man kan ge närhet i deras egen säng. Inga problem. Det är inte direkt så att man låter dem vara ledsna.
  • Anonym ((L))

    Min dotter är 9,5 och vill sova hos mig ibland. Hon sover för det mesta i sin egen säng, men kanske 1-2 gånger i veckan vill hon gärna sova i min säng och det får hon. Tänker att det är inte länge kvar tills hon absolut inte vill det, så hon får hållas. Hade det varit varje natt hade det känts jobbigt  men jag är skild så jag har henne varannan vecka, så det är mest mysigt. 


    Behöver barnet den tryggheten ser jag inga fel i att ge barnet det. Hade hon varit 13 hade jag tyckt att det var lite märkligt men inte när man är 9 år.

  • Anonym (mamman)

    Min tioåring sover hos mig alltsom oftast. Han trivs även bra i sin egen säng, men föredrar att sova hos mig. 

    Tids nog slutar barnen att sova hos mamma och pappa. En del barn behöver mer trygghet än andra och/eller har en tendens att vakna lättare på natten och bli rädda mm. Alla är vi olika. 

  • FuckThisLife

    Lite offtopic men: Du menar alltså att du med handen på hjärtat kan kalla någon annans barn för ditt? För du är väl ett familjehem eller?

  • Anonym (E)
    FuckThisLife skrev 2021-12-21 23:19:51 följande:

    Lite offtopic men: Du menar alltså att du med handen på hjärtat kan kalla någon annans barn för ditt? För du är väl ett familjehem eller?


    98% missförstår kategorin "Familjehem" så skulle inte tolka TS på det viset.
  • FuckThisLife
    Anonym (E) skrev 2021-12-21 23:24:59 följande:

    98% missförstår kategorin "Familjehem" så skulle inte tolka TS på det viset.


    Hoppas VERKLIGEN att det är så även här. För det är aldrig, aldrig okej att kalla ett placerat barn för ens eget. ALDRIG.
Svar på tråden Min 9 åriga son brukar komma över till min säng och sova med mig - är det konstigt?