• svansmamman

Oro för missfall

Hej på er!

Jag har tre missfall i bagaget (första en tvillinggraviditet där missfallen skedde med någon veckas mellanrum och därefter ett missfall i augusti 2021). Ingen av graviditeterna var planerade om än välkomna.

Efter det senaste missfallet i augusti bestämde vi oss för att försöka på allvar och jag blev gravid direkt.

Vid graviditeterna som slutat i missfall har jag testat mig med cb digital varje vecka för att kunna konstatera stegring. Testerna har dock aldrig visat mer än 2-3 veckor. När testet inte stegrat inom 10 dagar har jag varit säker på att det varit missfall, vilket stämt varje gång.

Vid denna graviditet tog jag ett test 6/10 som visade gravid 1-2 veckor.

En vecka senare, 13/10, tog jag ett nytt test som visade 3+ veckor.

Faktumet att testet för första gången visade 3+ var givetvis en lättnad men en del av mig blev besviken över att inte kunna ?säkra? ytterligare en vecka med att ta ett nytt test och se en stegring.

Imorgon går jag in i vecka 6. Mot bakgrund av mina tidigare missfall känner jag en oändlig oro för att denna graviditet ska sluta likadant. Jag tänker på det flera gånger om dagen, drömmer mardrömmar om att jag börjar blöda och vid varje toalettbesök ställer jag in mig på att det ska vara blod. Ja ni hör ju, detta är inte hälsosamt.

Jag kan nämna att i länet där jag bor finns det inga privata kliniker som erbjuder VUL.

Finns det något jag kan göra för att trygga mig själv med att allt ser okej ut? Jag är fullt medveten om att det inte är någon garanti men förhoppningsvis kanske det kan trygga mina besvärande tankar. Jag jobbar mycket själv med att försöka känna mig lugn, tänka att jag är gravid tills motsatsen är bevisad osv men rädslan för att jag kommer vara ?en sådan där person? som får tusen missfall på raken är otroligt jobbig.

ALLA tips är välkomna! Och var inte rädda för hård ton, det kanske är det som behövs. :P

• Svar på tråden Oro för missfall
  • Anonym (3-barnsmamma)

Beklagar vad du tvingats gå igenom. Jag har ?bara? ett ma i bagaget i v 12 så vet ändå hur fruktansvärt ont det gör att förlora det som skulle blivit ett barn. Vet också att oron aldrig försvinner, man letar tecken på att de inte kommer gå bra denna gången heller.

Kvinnokliniken har ju väll tider? Jag har alltid fått komma in och gör vul där när jag ringt. Orolig som person som i senaste tre graviditeterna haft småblödningar från v 6-12. Med ett ma i bagaget är de missfall man tänker. Men det har gått bra. Ring och kolla, förklara hur du mår osv. Tänker oxå att det kan vara bra att få samtalsstöd. Mödravården erbjuder gratis psykolog. Tänker oxå att om du haft tre missfall borde du väll få en utredning och extra kontroller?

Oron kommer aldrig försvinna. Den kommer fortsätta hela livet. Jag har tre barn och ett fjärde i magen (v.22) och ända sedan min äldsta dotter låg i magen, 9 år sedan nu så har oron funnits där även om den går hantera. Att skaffa barn gör att man aldrig riktigt blir den samme igen. Man har ju ständigt en del av sitt hjärta utanför sin kropp.

Svar på tråden Oro för missfall