• alvaaaaaa

    Dubbelt efternamn till barnet

    Hej!

    Snart är det dags för vår son att födas. Jag och min sambo (ej gifta) är nu överens om tilltalsnamn. (Han skrattade åt alla namnförslag jag kom med så jag fick gå med på ett av hans namnförslag då han inte kunde tänka sig något av mina). Men, efternamn är vi inte överens om. Jag är svensk och har ett ganska ovanligt svenskt efternamn. Hans familj är sydamerikaner och har ett typiskt spanskt efternamn. Jag gillar verkligen inte hans efternamn men det finns inte på kartan att barnet enbart skulle ha mitt efternamn. Så det kommer bli ett fult dubbel-efternamn (våra efternamn passar inte ihop).

    Frågan är nu vems efternamn som ska stå först och vems som ska stå sist? Enligt honom så ska mannens alltid stå sist då det alltid har varit så enligt honom. Är det sant? Är det "bäst" att ha sitt efternamn först eller sist? 

    Snälla hjälp! 

  • Svar på tråden Dubbelt efternamn till barnet
  • Anonym (Vemby)

    Vi hade samma bekymmer. Vi körde bokstavsordning. Mitt efternamn började på en bokstav som kom före sambons efternamn i alfabetet. Och så tycker jag och alla jag pratat med att det "ligger mer rätt i munnen" att ha mitt först. Men, det här är ju någonting ni måste komma överens om. Det finns inget rätt eller fel i detta.

  • Anonym (Kalle)

    Verkar som du skaffar barn med en riktig idiot. Ge tillbaka med samma mynt: skratta åt hans efternamn. Det blir ditt efternamn, bara. Föreslår jag.

  • Anonym (Kalle)

    Tänk på att du kan må väldigt dåligt längre fram om du går med på ett tilltalsnamn som inte känns rätt. Vänta tills barnet är fött innan ni spikar något.

  • alvaaaaaa
    Anonym (Kalle) skrev 2021-10-20 19:14:20 följande:

    Tänk på att du kan må väldigt dåligt längre fram om du går med på ett tilltalsnamn som inte känns rätt. Vänta tills barnet är fött innan ni spikar något.


    Tack för omtanken! Jag är dock okej med tilltalsnamnet som vi har valt och tycker om det mer och mer, formulerade mig kanske lite fel innan. Sen håller jag med om att det är dålig stil att inte ens fundera över mina förslag utan bara skratta och säga nej :/
  • fjanten
    alvaaaaaa skrev 2021-10-20 20:50:24 följande:

    Tack för omtanken! Jag är dock okej med tilltalsnamnet som vi har valt och tycker om det mer och mer, formulerade mig kanske lite fel innan. Sen håller jag med om att det är dålig stil att inte ens fundera över mina förslag utan bara skratta och säga nej :/


    Absolut dålig stil, men ibland kan man inte hjälpa det... Både jag och min man har skrattat åt varandras namnförslag. Ändå har vi lyckats få till hela fyra väldigt planerade barn Han tyckte Silas och Xavier var bra namn, jag började nästan skratta. Jag tyckte David och Samuel var bra namn - HAN började nästan skratta Ja, det är dålig stil att skratta. Men vad fasen? SILAS!? Som i att något Silas!? Och Xavier!? Han är Australier med skotskt påbrå... Jag är same... Hallå! Man får helt enkelt ta att man kan ha OTROLIGT olika syn på namn helt enkelt. Har ni hittat ett förnamn ni båda tycker är fint så är det ju jättebra! Oavsett vems förslag det var från början Vårt första barns namn var mitt förslag, andra barnets med. Tredje barnets namn var hans förslag (och av alla barnens namn är det faktiskt mitt favoritnamn ), och fjärde barnets namn med.

    Hur ni gör med efternamnen spelar ingen roll! Båda två har exakt samma juridiska status, så ta ordningen som "låter" bäst Jag gissar att ni båda kommer behålla era respektive namn även om ni gifter er, så barnen kommer ju få leva med "namnordningen" (åtminstone tills de kan välja själva)
  • trollhona
    alvaaaaaa skrev 2021-10-20 09:49:09 följande:

    Hej!

    Snart är det dags för vår son att födas. Jag och min sambo (ej gifta) är nu överens om tilltalsnamn. (Han skrattade åt alla namnförslag jag kom med så jag fick gå med på ett av hans namnförslag då han inte kunde tänka sig något av mina). Men, efternamn är vi inte överens om. Jag är svensk och har ett ganska ovanligt svenskt efternamn. Hans familj är sydamerikaner och har ett typiskt spanskt efternamn. Jag gillar verkligen inte hans efternamn men det finns inte på kartan att barnet enbart skulle ha mitt efternamn. Så det kommer bli ett fult dubbel-efternamn (våra efternamn passar inte ihop).

    Frågan är nu vems efternamn som ska stå först och vems som ska stå sist? Enligt honom så ska mannens alltid stå sist då det alltid har varit så enligt honom. Är det sant? Är det "bäst" att ha sitt efternamn först eller sist? 

    Snälla hjälp! 


    Det finns inget SKA, gällande efternamnet. Barnet kan ta ditt efternamn, pappans efternamn, dubbelt efternamn eller om ni har ett släktnamn ni hellre vill använda. Så ordning på efternamnet bestämmer ni själva, vanligen är det efternamnet som sitter sist det som blir det "officiella" efternamnet. Ex om barnet heter Oscar Svensson Palma så kommer vårdcentralen och skoluppropen vara "Oscar Palma" även om alla namnet står i registreringen. 

    Vad jag däremot tycker är lite märkligt är att du "fick gå med på" ett av hans namnförslag för att han inte gillade dina. Vad är det för stil? Namn bestämmer man gemensamt. Du ska inte acceptera hans bara för att han inte vill lyssna på dina, tycker det låter som om han är lite barnslig.
  • Anonym (Dubbelbubbel)

    Eftersom mina barn har dubbla efternamn kan jag berätta hur kan gå till i framtiden, baserat på vår erfarenhet.  

    (givetvis inte deras riktiga namn nedan)

    Barnen heter Ada och Beda Jönsson Turberg

    Under åren i skolan har de på klasslistor och liknande stått:
    Ada Jönsson Turberg
    Ada J. Turberg
    Ada J T
    Ada J 
    Ada T
    Ada Jönsson 
    Ada Turberg
    Jönsson Turberg Ada
    Jönsson Ada
    Turberg Ada

    Japp, förvirrande, alla sätt har varit tillåtna tror folk uppenbarligen. Smidigt sätt att undkomma klassföräldergrejer dock eftesom man hoppar runt på listorna från år till år då de aldrig vet vilket de ska sortera listorna efter Tror vi missades vid något klassföräldratillfälle och "glömde" påminna. Man får se de positiva sakerna. Vi har dock emellanåt påpekat när det ena namnet fallit bort i mer officiella sammanhang att det faktiskt finns två efternamn. 

    Barnen har vant sig vid att lystra till det mesta. 

    Däremot märker jag nu när stora barnet börjar bli stor (12 år) att det är "jobbigt" med dubbelnamn och att barnet väljer oftare att bara säga det ena, men det är ett eget val. Kusinerna som också är förärade dubblefternamn har också gjort så med åren. Officiellt har de två om man söker på ratsit osv men använder bara det ena. 

  • Anonym (Bådas)
    alvaaaaaa skrev 2021-10-20 10:44:10 följande:

    Vad glad jag blev över era svar haha!

    //

     Ja jag misstänkte att han endast sa så för att han vill bestämma. Enligt både mig och mina tjejkompisar så låter det bättre med *Förnamn* *Hans efternamn* *Mitt efternamn*. Men han tycker tvärtom endast för att hans "ska" vara sist. Jag kommer nog inte vara så grym att jag helt väljer bort hans efternamn, vill inte starta krig här hemma. Men definitivt bra att veta!

    Min fråga var också om det är bäst att ha sitt efternamn först eller sist? Alltså vilket utav efternamnen använder man i regel mest?


    Alltså ska barnet ha bådas efternamn så används dom ju lika mycket oavsett ordning, för barnet heter ju det barnet heter.

    Jag och min sambo är inte gifta, vår dotter har dubbelt efternamn med bindestreck och min sambos namn står först för att den ordningen lät bäst.

    Tänk på vad som är bäst för ett barn och inte från en egoistisk tanke där någon av er ska få en löjlig vilja igenom. Ni har liksom snart ett barn ihop, dags att släppa småsaker och tänka i större tankar
  • Xenia

    Om man ska följa traditionen så kommer faderns efternamn först och moderns sist i spanskan. I portugisiska är det tvärtom. I Spanien måste man ha två efternamn, även om modern är ensamstående och fadern inte alls med i bilden.

    Vet inte varför en del tycker det är så fel med två efternamn. Det är vanligt i t ex Danmark och Norge (Gro Harlem Brundtland, Anders Fogh Rasmussen). En variant av jantelagen "du ska inte tro att du är så märkvärdig att nån vill lära sig dina två efternamn".

    Det har mitt barn också. Valde att pappans efternamn kom sist för att det flyter bäst så.

  • Anonym (S)
    Anonym (Inte längre) skrev 2021-10-20 11:39:23 följande:

    Så var det förr men det ändrades för några år sedan. Nu måste föräldrarna aktivt välja efternamn till barnet och det kan inte få något mellannamn men däremot två riktiga efternamn.


    Min son som föddes 2019 fick automatiskt mitt efternamn när han föddes.
  • Anonym (förälder)
    Xenia skrev 2021-12-13 22:56:34 följande:

    Om man ska följa traditionen så kommer faderns efternamn först och moderns sist i spanskan. I portugisiska är det tvärtom. I Spanien måste man ha två efternamn, även om modern är ensamstående och fadern inte alls med i bilden.

    Vet inte varför en del tycker det är så fel med två efternamn. Det är vanligt i t ex Danmark och Norge (Gro Harlem Brundtland, Anders Fogh Rasmussen). En variant av jantelagen "du ska inte tro att du är så märkvärdig att nån vill lära sig dina två efternamn".

    Det har mitt barn också. Valde att pappans efternamn kom sist för att det flyter bäst så.


    Jo men det går ju bra om föräldrarna har varsitt efternamn och barnen då får bägge som t ex Lundberg Nilsson osv, känner jag många som har och att barnen får bägges namn.
    Det jobbiga blir ju när barnen växer upp och får egna barn eller som dom som nu har två efternamn. 
    Deras barn kan ju inte ta bägge föräldrarnas efternamn då skulle dom få fyra.
    Mina syskonbarn har t ex bägge föräldrarnas efternamn intressant om dom träffar en partner som har likadant, vilket, vilka efternamn ska dom välja, vilka ska dom ta bort osv, ett av namnen från varje? bara mammas eller bara pappas bägge namn? Blir ju rörigt i längden.
    Dubbelnamn går ju bra i en generation sen måste man ju välja namn.
  • Torna

    Vår son har fått dubbelt då jag har ett väldigt ovanligt namn och pappan Sveriges vanligaste. Vi testade att skriva och uttala för att känna vad som flöt bäst, och tänkte även på vad initialerna skulle bli och vad som då såg bäst ut 🙂

  • Anonym (J*sson)

    Min sambo heter B*man A*sson i efternamn. Själv har jag "bara" ett efternamn, J*sson.

    Ska barnet het B*man A*sson J*sson eller J*sson B*man A*sson i efternamn?

  • Anonym (X)
    Anonym (J*sson) skrev 2023-04-05 07:31:48 följande:

    Min sambo heter B*man A*sson i efternamn. Själv har jag "bara" ett efternamn, J*sson.

    Ska barnet het B*man A*sson J*sson eller J*sson B*man A*sson i efternamn?


    Man får bara ha två efternamn och inte tre, så det blir antingen B+J eller A+J för ert barn. Ordningen väljer ni själva men man brukar ha mammans först.
  • Xenia
    Anonym (förälder) skrev 2021-12-14 17:10:46 följande:
    Jo men det går ju bra om föräldrarna har varsitt efternamn och barnen då får bägge som t ex Lundberg Nilsson osv, känner jag många som har och att barnen får bägges namn.
    Det jobbiga blir ju när barnen växer upp och får egna barn eller som dom som nu har två efternamn. 
    Deras barn kan ju inte ta bägge föräldrarnas efternamn då skulle dom få fyra.
    Mina syskonbarn har t ex bägge föräldrarnas efternamn intressant om dom träffar en partner som har likadant, vilket, vilka efternamn ska dom välja, vilka ska dom ta bort osv, ett av namnen från varje? bara mammas eller bara pappas bägge namn? Blir ju rörigt i längden.
    Dubbelnamn går ju bra i en generation sen måste man ju välja namn.
    Nu är det här en gammal tråd och TS har för länge sedan fått och namngett sitt barn.

    Men i Spanien så är det oftast kvinnornas efternamn som försvinner. Så barnen får morfars och farfars efternamn.

    Här får föräldrarna själva bestämma vilket de tycker låter bäst för barnen.

    (Pablo Picasso var ett undantag. Han föredrog tydligen sin mors efternamn Picasso framför sin fars efternamn Ruiz. Och därför fick även hans barn detta efternamn.)
  • Xenia
    Anonym (förälder) skrev 2021-12-14 17:10:46 följande:
    Jo men det går ju bra om föräldrarna har varsitt efternamn och barnen då får bägge som t ex Lundberg Nilsson osv, känner jag många som har och att barnen får bägges namn.
    Det jobbiga blir ju när barnen växer upp och får egna barn eller som dom som nu har två efternamn. 
    Deras barn kan ju inte ta bägge föräldrarnas efternamn då skulle dom få fyra.
    Mina syskonbarn har t ex bägge föräldrarnas efternamn intressant om dom träffar en partner som har likadant, vilket, vilka efternamn ska dom välja, vilka ska dom ta bort osv, ett av namnen från varje? bara mammas eller bara pappas bägge namn? Blir ju rörigt i längden.
    Dubbelnamn går ju bra i en generation sen måste man ju välja namn.
    Nu är det här en gammal tråd och TS har för länge sedan fått och namngett sitt barn.

    Men i Spanien så är det oftast kvinnornas efternamn som försvinner. Så barnen får morfars och farfars efternamn.

    Här får föräldrarna själva bestämma vilket de tycker låter bäst för barnen.

    (Pablo Picasso var ett undantag. Han föredrog tydligen sin mors efternamn Picasso framför sin fars efternamn Ruiz. Och därför fick även hans barn detta efternamn.)
Svar på tråden Dubbelt efternamn till barnet