Systern klarar inte av att jag är gravid.
Min syster och hennes man har försökt bli med barn i flera år, men inte lyckats. Däremot är både jag och min andra syster gravida med våra första barn. Detta är ett jättekänsligt ämne för min ogravida syster och jag har full förståelse för att hon tycker det är jobbigt. Men jag är nu i v.28 och min andra syster ska ha i dagarna och den första systern har fortfarande inte en enda gång sagt grattis eller frågat något som helst om magen, hur jag mår etc. Varje gång familjen är samlad och barnen kommer på tal, reser hon sig demonstrativt upp och går surt därifrån.
Jag tycker detta är superjobbigt och mår lite dåligt över att hon beter sig så här. Man får hela tiden tänka på vad man säger (så man inte pratar om bebin) och om mamma säger eller frågar något vågar jag knappt svara om systern är i närheten, pga reaktionen som blir.
Nu har jag börjat känna mig irriterad över detta och tycker att hon måste acceptera nu. Hon ska ändå bli moster och jag vill att hon ska finnas i barnets liv. Är jag ego som tänker så?
Jag skulle vilja prata med henne om det, men vet att hon inte vill höra något om det. Hur ska jag göra/säga?
Någon som varit i liknande situation?