• Sat 23 Oct 2021 14:37
    7384 visningar
    18 svar
    18
    7384

    Har börjat prata med en kille han e katolik

    Har börjar skriva med en kille han e katolik

    Nån här inne som är tillsammans med en som inte själv är katolik?

  • Svar på tråden Har börjat prata med en kille han e katolik
  • Sat 23 Oct 2021 16:22
    #1
    -1 +2

    Mm lever med en katolik sedan 20 år tbx. Men det är ingen biggie. Det är inte så att han proklamerar ut det i tid och otid.

    Vi går ibland till vanliga svenska kyrkan här främst vid påsk. Ibland när vi är hans hemland märks det lite mer då de har många olika små högtider osv som firas. Mysigt.

    Han har inga märkliga idéer, Han är en modern och bildad människa.

  • Sat 23 Oct 2021 18:20
    #2

    Vilket land är han ifrån? Han jag pratar med e från kanada ottawa.

  • Sat 23 Oct 2021 18:29
    #3
    -1 +2
    Hundtjej41 skrev 2021-10-23 18:20:52 följande:

    Vilket land är han ifrån? Han jag pratar med e från kanada ottawa.


    Jag är själv kristen men inte katolik. Jag tror de inte är än så stor sak. Katoliker är som precis vilken svensk inom svenska kyrkan. Ofta har tro och religion en natrulig del i vardagen i Kanada och USA. Därför vi ofta hör dom säfa God bless USA osv. Man tror på Gud men på ett naturligt och avslappnat än vad man gör i Sverige. Så jag tror de kommer funka bra mellan er.
  • Sat 23 Oct 2021 18:36
    #4
    -1 +2
    Hundtjej41 skrev 2021-10-23 18:20:52 följande:

    Vilket land är han ifrån? Han jag pratar med e från kanada ottawa.


    Han är från Italien. Men det är nog så brett såsom religion kan vara, vissa är väldigt smala i tänket, väldigt konservativa (oavsett vilken religion man har) och andra lever som vem helst.

    Prata på tänker jag och lär känna personen. Kanada är väl ett land med öppen och tolerant syn. Generaliserar nu men det är min uppfattning.

    Är du från Sverige då ts?
  • Sat 23 Oct 2021 19:17
    #5

    Tack för alla information. Han skriver så romantisk är omtänksam. Har inte träffats än. Bor I Skåne.

  • Sun 24 Oct 2021 02:07
    #6
    -1 +1
    Hundtjej41 skrev 2021-10-23 19:17:55 följande:

    Tack för alla information. Han skriver så romantisk är omtänksam. Har inte träffats än. Bor I Skåne.


    Katoliker anser att en kvinna inte ska ha rätt till abort, ens vid våldtäkt. Kan ju vara ganska relevant att ta reda på hans ställning till detta.
  • Sun 24 Oct 2021 03:16
    #7
    -1 +1
    Maya84 skrev 2021-10-24 02:07:53 följande:
    Katoliker anser att en kvinna inte ska ha rätt till abort, ens vid våldtäkt. Kan ju vara ganska relevant att ta reda på hans ställning till detta.
    För att inte tala om att dom tycker att preventivmedel är det värsta som finns... Ts ta det jävligt lugnt med killen om du inte vill ha typ 8 ungar i framtiden och/eller någon skum könssjukdom, för katoliker ligger runt mycket på grund av hur hårt hållna dom är som barn, jävligt roliga och experimentella i sängen dock.
  • Sun 24 Oct 2021 03:28
    #8
    -1 +3
    Vargaflickan skrev 2021-10-24 03:16:03 följande:
    För att inte tala om att dom tycker att preventivmedel är det värsta som finns... Ts ta det jävligt lugnt med killen om du inte vill ha typ 8 ungar i framtiden och/eller någon skum könssjukdom, för katoliker ligger runt mycket på grund av hur hårt hållna dom är som barn, jävligt roliga och experimentella i sängen dock.
    Japp. Bara märkligt att läsa att många inte tycker det är nån big deal, och att en katolsk kille är som vilken kille som helst.

    Man kan ju såklart ta avstånd från det man inte tycker är rätt, men då väljer man ju bort religionens budskap, man säger man tillhör..så... räknas man då som troende?
  • Sun 24 Oct 2021 05:01
    #9
    -1 +1
    Maya84 skrev 2021-10-24 02:07:53 följande:

    Katoliker anser att en kvinna inte ska ha rätt till abort, ens vid våldtäkt. Kan ju vara ganska relevant att ta reda på hans ställning till detta.


    Du bör verkligen läsa på.. Stollepellar i själva Kyrkan kan anse vissa saker precis som vissa ledare inom Islam fast där är ju allt t o m långt ännu värre på riktigt.

    Det innebär inte att alla katoliker har sådana värderingar bara för att vissa ledare kan vara konservativa.

    Du verkar sakna kunskap om hur det ligger till i verkligheten. Drar fram något enstaka skräckland, där vi inte ens får veta hela sanningen som alltid genom svensk press/media. Man utelämnar gärna viktig betydande info medvetet för att det ska bli så vinklat så möjligt.

    I Italien abort tillåtet. Inget konstigt med det. Folk skaffar barn, gifter sig inte, lever i samkönade relationer. Ingen bryr sig direkt. Du kan ju inte dra alla katoliker över en kant då de finns i så stora delar av världen med olika nivåer av utbildning och hur pass viktig religionen är väldigt skiftande för den enskilde.
  • Sun 24 Oct 2021 05:15
    #10
    -1 +1
    Maya84 skrev 2021-10-24 03:28:34 följande:

    Japp. Bara märkligt att läsa att många inte tycker det är nån big deal, och att en katolsk kille är som vilken kille som helst.

    Man kan ju såklart ta avstånd från det man inte tycker är rätt, men då väljer man ju bort religionens budskap, man säger man tillhör..så... räknas man då som troende?


    Vargaflickan skrev 2021-10-24 03:16:03 följande:

    För att inte tala om att dom tycker att preventivmedel är det värsta som finns... Ts ta det jävligt lugnt med killen om du inte vill ha typ 8 ungar i framtiden och/eller någon skum könssjukdom, för katoliker ligger runt mycket på grund av hur hårt hållna dom är som barn, jävligt roliga och experimentella i sängen dock.


    Ni låter ju helt bisarra i era påståenden? Hets mot folkgrupp much?

    Alt. ni är islamister som gör allt för att trasha en annan religion för de absolut flesta i den moderna världen har en ganska trivsam religion med katolisicm en sund religionsförhållande

    Särskilt i modernare tider så har ju inte religionen så stor makt över människor som förr i tideni takt med att man istället börjat utbilda sig istället för att blint lyssna på religiösa ledare.

    Jag som har levt på nära håll med flertalet katolska familjer i snart 20 år med barn, ungdomar osv känner inte alls igen mig i vad ni skriver.

    Tjejer har pojkvänner, killar likaså, de flesta har ett sexliv långt före ev. äktenskap. Kondomer kan man köpa överallt, på Apotek, Konsum. P-piller osv förskrivs på motsvarande ungdomsmottagning eller vårdcentral. Inget märkligt alls. Sluta sprid er okunskap. Bara pinsamt. Märks bara så väl att ni pratar ned människor utan någon som helst substans.
  • Sun 24 Oct 2021 05:46
    #11
    -1 +3
    jeanette02 skrev 2021-10-24 05:01:15 följande:
    Du bör verkligen läsa på.. Stollepellar i själva Kyrkan kan anse vissa saker precis som vissa ledare inom Islam fast där är ju allt t o m långt ännu värre på riktigt.

    Det innebär inte att alla katoliker har sådana värderingar bara för att vissa ledare kan vara konservativa.

    Du verkar sakna kunskap om hur det ligger till i verkligheten. Drar fram något enstaka skräckland, där vi inte ens får veta hela sanningen som alltid genom svensk press/media. Man utelämnar gärna viktig betydande info medvetet för att det ska bli så vinklat så möjligt.

    I Italien abort tillåtet. Inget konstigt med det. Folk skaffar barn, gifter sig inte, lever i samkönade relationer. Ingen bryr sig direkt. Du kan ju inte dra alla katoliker över en kant då de finns i så stora delar av världen med olika nivåer av utbildning och hur pass viktig religionen är väldigt skiftande för den enskilde.
    Bryr mig inte om alla katolikers personliga sätt att utöva sin religion, utan vad som sägs officiellt i kyrkorna, vad majoriteten anser och vad självaste påven anser om abort. Men påven kanske inte heller vet vad han snackar om och han drar alla över en kam han med, kanske?

    Eller får man välja själv vad man kan plocka ur sin religions uppmaningar och vad man inte vill plocka ut?
  • Sun 24 Oct 2021 05:59
    #12
    -1 +3
    jeanette02 skrev 2021-10-24 05:15:21 följande:
    Vargaflickan skrev 2021-10-24 03:16:03 följande:

    För att inte tala om att dom tycker att preventivmedel är det värsta som finns... Ts ta det jävligt lugnt med killen om du inte vill ha typ 8 ungar i framtiden och/eller någon skum könssjukdom, för katoliker ligger runt mycket på grund av hur hårt hållna dom är som barn, jävligt roliga och experimentella i sängen dock.


    Ni låter ju helt bisarra i era påståenden? Hets mot folkgrupp much?

    Alt. ni är islamister som gör allt för att trasha en annan religion för de absolut flesta i den moderna världen har en ganska trivsam religion med katolisicm en sund religionsförhållande

    Särskilt i modernare tider så har ju inte religionen så stor makt över människor som förr i tideni takt med att man istället börjat utbilda sig istället för att blint lyssna på religiösa ledare.

    Jag som har levt på nära håll med flertalet katolska familjer i snart 20 år med barn, ungdomar osv känner inte alls igen mig i vad ni skriver.

    Tjejer har pojkvänner, killar likaså, de flesta har ett sexliv långt före ev. äktenskap. Kondomer kan man köpa överallt, på Apotek, Konsum. P-piller osv förskrivs på motsvarande ungdomsmottagning eller vårdcentral. Inget märkligt alls. Sluta sprid er okunskap. Bara pinsamt. Märks bara så väl att ni pratar ned människor utan någon som helst substans.
    Vet du vad som är pinsamt?

    När man diskuterar vad en religion utövar, för att man tycker det är vidrigt när vilken människa som helst, oavsett religion anser att en kvinna som gör abort är fel, smutsigt och ett brott, och sen slänger ur dig nåt så idiotiskt som att jag skulle vara en islamist för att jag påpekar detta. Otroligt lågt.

    Du kanske inte kan skilja på hets mot folkgrupp och när någon påpekar att en stor majoritet plus Påven, som skall vara deras andliga ledare, anser att abort är ett brott? Säg till påven att han hetsar mor folkgrupp då?
    Ta dina fjantiga påhopp och gå och var kränkt någon annanstans, om du inte är kapabel att diskuttera sakligt och som en vuxen människa.
  • Sun 24 Oct 2021 08:28
    #13
    -1 +1

    Då ska vi även ta upp de andra religionernas åsikter. Alltså vad religioner på riktigt står för. Islam, Judendom osv.

    Särskilt muslimer då t ex ska vi också dra alla över den kanten, se vad den vidriga religionen Islam orsakar? Vad säger deras ledare om kvinnors rättigheter? Finns det ens några rättigheter? Abort, våldtäkt osv. Sharia-lagarna mm....

    Och ja man plockar faktiskt russinen ur kakan förstår du verkligen inte det?

    De flesta är inte radikaltrogna sin religion oavsett religion. Eller ledare. Det gör bara den som är helt hjärntvättade. De katoliker jag känner de är katoliker visst men det är inte det som definierar deras liv jämt och ständigt, de står inte alls bakom allt som präster, Påven el någon annan säger.

    Religionen är mer ett sätt att umgås, träffas runt traditioner, samvaro, sedan är förståss dop, konfirmation, bröllop osv stora viktiga händelser i de flesta familjer och då går man ofta också till kyrkan ja.

    Ts frågade om verklig erfarenhet avatt leva med människor som är katoliker. inte ditt otrevliga hetsande. Maya 84.

  • Sun 24 Oct 2021 08:49
    #14
    +1

    Tack till jeanette02 som gav mig svar på de jag ville veta. Jag är 41 och han bler 39 . Han är så underbar inte som andra killar här i Sverige.

  • Sun 24 Oct 2021 08:55
    #15
    -1 +3
    jeanette02 skrev 2021-10-24 08:28:26 följande:

    Då ska vi även ta upp de andra religionernas åsikter. Alltså vad religioner på riktigt står för. Islam, Judendom osv.

    Särskilt muslimer då t ex ska vi också dra alla över den kanten, se vad den vidriga religionen Islam orsakar? Vad säger deras ledare om kvinnors rättigheter? Finns det ens några rättigheter? Abort, våldtäkt osv. Sharia-lagarna mm....

    Och ja man plockar faktiskt russinen ur kakan förstår du verkligen inte det?

    De flesta är inte radikaltrogna sin religion oavsett religion. Eller ledare. Det gör bara den som är helt hjärntvättade. De katoliker jag känner de är katoliker visst men det är inte det som definierar deras liv jämt och ständigt, de står inte alls bakom allt som präster, Påven el någon annan säger.

    Religionen är mer ett sätt att umgås, träffas runt traditioner, samvaro, sedan är förståss dop, konfirmation, bröllop osv stora viktiga händelser i de flesta familjer och då går man ofta också till kyrkan ja.

    Ts frågade om verklig erfarenhet avatt leva med människor som är katoliker. inte ditt otrevliga hetsande. Maya 84.


    Och du har ensamrätt på att tala om för andra att de inte har en verklig erfarenhet av att leva med en katolik? Så länge de inte anser att abort är fel, så får man kommentera detta, men man får inte kommentera om någon annan har en annan erfarenhet? Det kanske är du som borde leva efter dina egna råd, och sluta "dra alla över en kam"?
    Om du blir upprörd över att det faktum, att majoriteten katoliker, inklusive deras andliga ledare och förebild har en skev bild på abort, då kanske det är det du ska uppröras över, och inte spåra ur och låta hysterisk och kalla mig saker, för att jag påpekar detta och tycker TS skall ta reda på denna killens syn på detta?
    Det är du som är otrevlig, inte jag.

    Och nej, vi ska inte ta upp andra religioner, efterssom det finns ingen anledning till det, då det var en katolik som tråden handlade om, inte en muslim eller nåt annat.

    Du behöver inte läxa upp mig om Islam, jag är väl medveten vad det är för ideologi och vad den har orsakat över hela världen. Men det hör inte hemma i denna tråd, så sluta dra upp saker för att desperat jämföra när det inte har något med detta att göra!
    Att kritisera en religion, är inte detsamma som att försköna en annan!
  • KittyK­80
    Sun 24 Oct 2021 14:34
    #16

    För mig låter avståndet mer oroande. Plus, vet du att han verkligen är den han utger sig för? Hur fick ni kontakt? Skulle akta mig väldigt väldigt noga för män som kontaktar en och är superromantiska.

  • Sun 24 Oct 2021 14:55
    #17

    Via fecbook. Jag vet att de är han . Har sett han vi har ringt så man ser varandra . Jag vet att man ska vara försiktig.

  • KittyK­80
    Sun 24 Oct 2021 15:23
    #18
    Hundtjej41 skrev 2021-10-24 14:55:23 följande:
    Via fecbook. Jag vet att de är han . Har sett han vi har ringt så man ser varandra . Jag vet att man ska vara försiktig.
    Bra att du är försiktig. Tycker dock att du ska kolla upp honom mer än att du har sett honom i videosamtal. Särskilt om det var han som kontaktade dig.
Svar på tråden Har börjat prata med en kille han e katolik