• SaraBell

    Vilken ålder började/kunde era barn planera sina läxor själv?

    Jag undrar när era barn, i vilken ålder, de själva kunde ta ansvar för vilka läxor som ska göras, planera när de skall göras?

  • Svar på tråden Vilken ålder började/kunde era barn planera sina läxor själv?
  • Spucks

    Min dotter har nog aldrig behövt hjälp med planering. De första 3 åren (inkl. F-klassen) har hon inte haft läxor, förutom vid enskilda tillfällen, och sedan fixade hon det nog själv. Jag behövde kanske fråga om hon har läxor kvar, påminner henne om vad klockan är, men inte hjälpa henne planera någonting. Strängare fick jag vara när det gällde fiolen, då glömde hon jämnt att öva Flört

  • Elin P

    Min son är 10,5 år och går i åk 4. Han klarar väl delvis att planera och göra läxan själv men visst måste vi vara med lite och påminna för att det ska bli gjort. I hans skola har de läxhjälp varje tisdag och han går dit och gör det mesta där. Vi får annars lätt mycket konflikter hemma om läxor även om det faktiskt har blivit bättre. Skulle vi släppa allt helt kring läxor kanske max hälften skulle bli gjort. Jag tror det är väldigt olika mellan olika barn när de klarar sånt här. Min son har väl vissa svårigheter tycker jag att hålla bollarna i luften. Gympakläder påminner jag alltid om annars får han inte med sig dem.

  • asdfgh

    Barn 1: Går i 4an. Har glosor, matteläxa och ibland läsläxa. Gillar matte och den är aldrig ett problem att få gjord. Läsläxan behöver vi påminna om men den görs utan protester. Glosorna är suck och stön, låååångt ifrån att klara själv.

    Barn 2: Går i 2an. Har läs+skrivläxa. Gillar svenska och hanterar den rätt bra själv. Vi får hjälpa till men behöver egentligen inte påminna. De få gånger vi fått hem matteläxa har även den gjorts utan protester.

  • cosinus

    Två har alltid klarat det.

    Två har lärt sig den hårda vägen i årskurs fyra när de kommit på det kl 20:00 sista kvällen och gråtit innan det varit klart för att de är så trötta. 4-5 såna veckor och sen har poletten trillar ner och de har börjat göra bort det med marginal.

  • Themis

    Sonen har gjort allt själv sedan trean och vill inte ha någon hjälp utom med specifika saker som någon viss matte/fysikformel eller så i högstadium/gymnasium.

    Men han har haft lätt för sig så det är knappast så det är för de flesta föräldrar.

    Jag vet många som blir gråhåriga över läxböckerna med sina barn, eller får jobba med morot/piska för att få in barnen i en rutin.


    När livet suger har den fattige ingen kuk.
Svar på tråden Vilken ålder började/kunde era barn planera sina läxor själv?