• Anonym34562

Graviditet

Hej! Jag plussade på ett tidigt graviditetstest. Men sen började jag blöda samma dag som min mens är beräknad. Någon som vet vad som kan ha hänt?

• Svar på tråden Graviditet
  • Anonym34562
    Anonym (T) skrev 2021-10-31 21:07:35 följande:

Kan eventuellt ha varit en kemisk graviditet. Vilken dag efter äl tog du testet och när va mensen beräknad? Hur har blödningen varit i förhållande till hur din mens brukar vara? Har du tagit fler test efter det i onsdags?

Hade ägglossnings den 16-17 och tog de tidiga testet den 27 och de plussade även ett svagt streck på ett vanligt test på dagen och mensen skulle komma den 31 alltså idag. Blödningen har varit väldigt röd och klar vilket min mens inte brukar vara den första dagen och blöder även mindre än vanligt.
  • Anonym34562
    Anonym (U) skrev 2021-10-31 21:03:11 följande:

Låter som att det kan vara ett tidigt missfall. Ta ett test om ett par dagar igen

Hört att det ska va klumpigt ifall det är missfall, den mens som kom idag var väldigt klar och röd. Sen blöder jag mindre än vanligt..
  • Limeblad

Jag blödde på BIM när jag blev gravid. Tror det bara var den dagen och mindre än en mens.

• Anonym34562
    Limeblad skrev 2021-10-31 22:01:49 följande:

Jag blödde på BIM när jag blev gravid. Tror det bara var den dagen och mindre än en mens.

Vi får hoppas!???? för har mått illa och varit yr under dagen.
  • Anonym34562
    Limeblad skrev 2021-10-31 22:01:49 följande:

Vi får hoppas!???? för har mått illa och varit yr under dagen.
  • Anonym (T)
    Anonym34562 skrev 2021-10-31 21:19:56 följande:

Hade ägglossnings den 16-17 och tog de tidiga testet den 27 och de plussade även ett svagt streck på ett vanligt test på dagen och mensen skulle komma den 31 alltså idag. Blödningen har varit väldigt röd och klar vilket min mens inte brukar vara den första dagen och blöder även mindre än vanligt.

Jag hade tagit ett nytt test nu. Det borde blivit starkare i styrka än sist.
  • svansmamman

Som andra varit inne på är det ju svårt att säga då blödning under graviditet kan bero på flera saker. Dock vill jag upplysa om att blödning pga missfall inte nödvändigtvis behöver innebära klumpar, allra främst så tidigt som du i sådana fall är. 

Eftersom du testade dig i onsdags kan du ta ett nytt test nu, om allt är som det ska bör strecket ha ökat rejält i styrka då HCG fördubblas varannan dag. 

Uppdatera gärna om hur det går! Glad

• Anonym34562
    svansmamman skrev 2021-11-01 10:55:21 följande:

Som andra varit inne på är det ju svårt att säga då blödning under graviditet kan bero på flera saker. Dock vill jag upplysa om att blödning pga missfall inte nödvändigtvis behöver innebära klumpar, allra främst så tidigt som du i sådana fall är. 

Eftersom du testade dig i onsdags kan du ta ett nytt test nu, om allt är som det ska bör strecket ha ökat rejält i styrka då HCG fördubblas varannan dag. 

Uppdatera gärna om hur det går! 

Blöder nu än idag men känner ingen mensvärk som jag brukar ha. Har kissat en gång idag och glömde ta ett test. Frågan e om jag ba kan ta ett nu? Utan att de behöver vara morgonkisset.
  • svansmamman
    Anonym34562 skrev 2021-11-01 11:20:59 följande:
    Blöder nu än idag men känner ingen mensvärk som jag brukar ha. Har kissat en gång idag och glömde ta ett test. Frågan e om jag ba kan ta ett nu? Utan att de behöver vara morgonkisset.
    När man testar så pass tidigt brukar jag försöka hålla mig till morgonurin. Om du tar ett test nu och det är negativt kommer du ändå inte känna dig säker på huruvida det faktiskt är negativt eller om det beror på koncentrationen HCG i urinen. Så om jag var du hade jag väntat till imorgon och tagit ett test då. 
  • Anonym (H)
    Anonym34562 skrev 2021-10-31 21:21:58 följande:

Hört att det ska va klumpigt ifall det är missfall, den mens som kom idag var väldigt klar och röd. Sen blöder jag mindre än vanligt..

Så fick jag när jag fick missed abortion.. hade dessutom symptom i 1 månad efteråt och gravtest visade plus...
  • Anonym34562
    Anonym (H) skrev 2021-11-01 14:45:57 följande:

Så fick jag när jag fick missed abortion.. hade dessutom symptom i 1 månad efteråt och gravtest visade plus...

Ojdå? vad kan jag göra bättre för att undvika missfall? Finns det något sätt ens att undvika tidigt..? Vill så gärna ha barn. Och är rädd att få samma sak om jag försöker igen nästa gång jag har ägglossning?
  • Anonym (H)
    Anonym34562 skrev 2021-11-01 16:31:09 följande:

Ojdå? vad kan jag göra bättre för att undvika missfall? Finns det något sätt ens att undvika tidigt..? Vill så gärna ha barn. Och är rädd att få samma sak om jag försöker igen nästa gång jag har ägglossning?

Kontakta gyn o be dom kolla. Jag fick MA för att jag blev gravid för tätt efter aborten. Fick någon antibiotika att föra upp i slidan mot det. Blev gravid igen sen, faktiskt tätt efter missfallet. I veca 32 nu men man är ju ännu orolig och varit hela graviditeten.
  • Anonym (3-barnsmamma)

Missfall sker ju oftast för att fostret inte är livsdugligt. Det är först efter 3 missfall på raken man kan börja fundera över andra anledningar. Ett missfall är inget man kan påverka sådär utan händer det så är det av en anledning. Det är tragiskt och jobbigt, spec om man vill ha barn.

Jag har själv genomgått ett ma i v 13 där det upptäcktes på kub att bebisen hade dött i v 11. Graviditeten efter gick bra. Även nästkommande. Kan även tillägga att jag haft småblödningar till och från i 3 av 5 graviditeter utan att det varit något med bebisen. Jag tycker du ska kontakta gyn och rådfråga. Som sagt är du ju tidigt gången så ett vul är för tidigt ännu. De kommer troligen be dig avvakta men ev få en tid för vul om 2-3 veckor för att kolla.
  • Anonym (T)

Det enda sättet att undvika missfall är att inte bli gravid tyvärr. Det finns inget du själv kan påverka. Jag har blivit gravid utan mens emellan efter ett mf och det gick bra. Gjorde inget annorlunda mot gången innan.

Som tidigare nämnt så är det i regel något fel på bebisen när det blir mf, ex att celldelningen inte blev helt rätt vid ett tidigt eller ett senare stadie. Att kvaliten inte va helt 100 på ägg eller spermie från start osv. Det är jättehemskt varje gång något går fel, har själv fått säga farväl till ett barn i v 18 för att han hade missbildningar han inte skulle överlevt. Det ligger på gott och ont utanför våra händer och allt man kan göra är att följa kostrekommendationerna som gravid och hoppas på det bästa.

Svar på tråden Graviditet