• Slisky

    Kan man se vilka hus som är hyrda i andra hand?

    Tja, som rubriker lyder så undrar jag om det är möjligt att se om ett hus är uthyrt i andra hand?

    Alltså om man kontaktar kommunen eller någon annan nämnd. Skatteverket? Och kan vem som helst få fram den informationen då?

    Detta gäller inte bostadsrätter eller hyres utan ett privat köpt hus.

  • Svar på tråden Kan man se vilka hus som är hyrda i andra hand?
  • Anonym (.)
    Sockerikaffet skrev 2021-11-01 09:36:05 följande:
    Det är inte riktigt samma uppfattning som jag har (och kanske samma för personen du citerar). När någon pratar om att hyra ut svart förknippar jag det med att hyra ut utan hyresvärdens/bostadsrättsföreningens tillåtelse.
    Ja, fast här handlar det ju om ett privatägt enfamiljshus, dvs inte ett hyreshus. Så då avser man skatten när man pratar om att hyra ut svart. Dvs att man inte betalar skatt om man är skattskyldig. 
  • Anonym (.)
    PH76 skrev 2021-11-01 10:01:08 följande:
    Då detta skattas med kapitalskatt så kan du inte se det någonstans.
    Nej, det har jag inte heller skrivit att man kan. 

    Det enda TS kan ta reda på är vem som bor i huset, och vem som äger huset. Är det inte samma personer, då hyr de som äger huset ut det till de som bor där. Om de gör det svart, dvs skattar inte om de skattskyldiga, kan TS inte veta eller få reda på. 
  • momjanet
    Anonym (.) skrev 2021-11-01 09:17:26 följande:
    Klart man kan. Man måste skatta för hyresinkomster över ett visst belopp, och gör man inte det så blir det svart uthyrning. När man pratar om svartjobb eller svart uthyrning så handlar det om att man inte skattar.
    Självklart bestämmer man själv vem man hyr ut till, eller pris, på samma sätt som när man anlitar utomstående arbetskraft. Men skattar man inte för något där man är skattpliktig så kallas det för svart uthyrning. Ordet svart anspelar bara på en sak, och det är skatten, dvs att man undanhåller skatt man är skyldig att betala.
    Nej du kan inte hyra ut ett hus svart som fastighetsägare.
    Däremot kan du begå skattebrott om du inte deklarerar för hyresintäkterna men uthyrningen kan aldrig vara svart trots att du kan begå skattebrott.

    Uthyrningen registreras ingenstans för du behöver inget tillstånd. Uthyrningen kan aldrig vara svart.
    Som fastighetsägare drar du av de kostnader du har och deklarerar för vinsten. Får du ingen vinst måste du inte deklarera. Så åter kan vi konstatera att uthyrning aldrig kan vara svart men skattebrott är det oavsett vilka inkomster man struntar i att deklarera.

    Svart uthyrning syftar på själva uthyrningen, inte skatten. Det är ett väletablerat uttryck dessutom.
  • momjanet
    Anonym (.) skrev 2021-11-01 09:17:26 följande:
    svartjobb eller svart uthyrning så handlar det om att man inte skattar.
    Det kan vara förvirrande men det handlar om  olika saker. Allt svart är inte samma svart.

  • Anonym (.)
    momjanet skrev 2021-11-01 10:23:58 följande:
    Nej du kan inte hyra ut ett hus svart som fastighetsägare.
    Däremot kan du begå skattebrott om du inte deklarerar för hyresintäkterna men uthyrningen kan aldrig vara svart trots att du kan begå skattebrott.

    Uthyrningen registreras ingenstans för du behöver inget tillstånd. Uthyrningen kan aldrig vara svart.
    Som fastighetsägare drar du av de kostnader du har och deklarerar för vinsten. Får du ingen vinst måste du inte deklarera. Så åter kan vi konstatera att uthyrning aldrig kan vara svart men skattebrott är det oavsett vilka inkomster man struntar i att deklarera.

    Svart uthyrning syftar på själva uthyrningen, inte skatten. Det är ett väletablerat uttryck dessutom.
    När det gäller hyreshus så stämmer det du skriver. Jag jobbar på Skatteverket, och när det gäller privatägda enfamiljshus, så är uttrycket svart uthyrning väletablerat och handlar om att man inte skattar om man är skattskyldig. 
  • momjanet
    Anonym (.) skrev 2021-11-01 10:32:08 följande:
    När det gäller hyreshus så stämmer det du skriver. Jag jobbar på Skatteverket, och när det gäller privatägda enfamiljshus, så är uttrycket svart uthyrning väletablerat och handlar om att man inte skattar om man är skattskyldig. 
    Internt koncernspråk är inte ekvivalent med att det är väletablerat i övriga samhället. Det är ur det perspektivet jag diskuterar och inte skatteverkets internspråk.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (.) skrev 2021-11-01 10:32:08 följande:
    När det gäller hyreshus så stämmer det du skriver. Jag jobbar på Skatteverket, och när det gäller privatägda enfamiljshus, så är uttrycket svart uthyrning väletablerat och handlar om att man inte skattar om man är skattskyldig. 
    Finns det något sätt för skatteverket att upptäcka en sådan sak då? Annat än anonym tips från avundsjuka grannar.
  • PH76
    Anonym (Casanova) skrev 2021-11-01 11:15:14 följande:
    Finns det något sätt för skatteverket att upptäcka en sådan sak då? Annat än anonym tips från avundsjuka grannar.
    Ja, om banken börjar ställa obekväma frågor gällande de transaktioner som kommer in på månadsbasis.
  • momjanet
    PH76 skrev 2021-11-01 11:36:50 följande:
    Ja, om banken börjar ställa obekväma frågor gällande de transaktioner som kommer in på månadsbasis.
    De gör de inte om de inte misstänker penningtvätt. Det är de misstankarna som banken måste agera på.
    Det finns mängder med privata hyresvärdar i Sverige som aldrig någonsin visar upp hyreskontrakt på banken. Och det finns mängder med dem som hyr privat, för även de är intressanta ur ett penningtvättperspektiv.


  • momjanet
    Anonym (Casanova) skrev 2021-11-01 11:15:14 följande:
    Finns det något sätt för skatteverket att upptäcka en sådan sak då? Annat än anonym tips från avundsjuka grannar.
    Svaret är med andra ord nej.
  • PH76
    momjanet skrev 2021-11-01 11:40:00 följande:
    De gör de inte om de inte misstänker penningtvätt. Det är de misstankarna som banken måste agera på.
    Det finns mängder med privata hyresvärdar i Sverige som aldrig någonsin visar upp hyreskontrakt på banken. Och det finns mängder med dem som hyr privat, för även de är intressanta ur ett penningtvättperspektiv.
    Det är jag väldigt medveten om, vi hyr ut en separat del av vårt hus. Vår granne det samma och han blev kollad av banken för 2 år sedan.
Svar på tråden Kan man se vilka hus som är hyrda i andra hand?