• Svalan41

Ska man ge julklappar till en 2-åring?

?min sambo tycker INTE det.

Vi har ett gemensamt barn. Han har 2 sedan tidigare. Det blir andra julen för henne och första fick hon en julklapp från familjen - mig, min sambo och bonusbarnen. Även om hon är totalt omedveten om julklappar så vill jag ge henne julklappar. Inte jättemånga kanske men typ 10 iaf. Gosedjur, mysig filt och lite sånt. Min sambo tycker det är onödigt och tycker vi bara ska ge till de större barnen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska man ge julklappar till en 2-åring?
  • Zouxman

Självklart ska man ge julklapp till en tvååring, vi har en som kommer vara 8månader på julafton, hon kommer också få paket. Man fotograferar, filmar när bebis får sitta i knät på tomten, det är minnen som de kommer få se när de blir äldre och uppskatta.

• Anonym (S)

Klart hon ska få julklappar! 

• LFF

Självklart ska alla barn få julklappar oavsett ålder. Mina tvillingar fick julklappar sin första jul trots att de inte ens var 2 månader. 

När de är 2 år kan de lika gärna få leksaker som de "glömt bort" att de har. Det är att riva i pappret som är det roliga. 

10 klappar är däremot många för en 2-åring, tänk på att andra släktingar också kommer att köpa saker till barnet (gissningsvis). 

• Anonym (Ja)

Inte 10 st kanske. Gav mitt barn 2 julklappar förra året när han var 1, sen fick han typ 5 till från andra släktingar. Kmr ge honom 2-3 leksaker i år när han e 2 o sen får han ju minst en från resterande släktingar.

• Anonym (Sandra)

Men givetvis, tycker jag! Mitt barn är bara 1 år o h 8 månader, men extremt medveten om vad som försegår runt omkring. Vi ska ge julklappar, trots att barnet även får från släkten och ev mina vänner.

Att t.o.m. dessutom då utesluta barnet när övriga äldre syskon får?!

Skulle faktiskt aldrig komma på fråga. En tvååring är ett barn, inte en liten bebis som inte förstår.

• Fiona M

När började han ge sina äldre barn julklappar? Hur gamla var de då?

• Anonym (H)

Är din sambo lågbegåvad?

• Physalis

Klart tvååringen ska ha julklappar. Barnet är stort nog att förstå vad som händer. Dessutom handlar det ju också om gemenskapen för alla att alla får julklappar. Syskonen lär sig ju givmildhet och glädjen i att ge julklappar om de involveras i att köpa till varandra och lillesyskonet.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (I)

Ja det är väl klart att 2åringen ska ha julklappar! En 2åring är både medveten om och tycker att det är roligt med paket. Vad är det för efterbliven snåljåp du är tillsammans med som bara tycker att hans tidigare barn räknas?

• Svalan41
    Fiona M skrev 2021-11-02 21:30:57 följande:

När började han ge sina äldre barn julklappar? Hur gamla var de då?

Han säger att dom var 3 år när dom började ge till dom.
  • Svalan41
    LFF skrev 2021-11-02 13:10:44 följande:

Självklart ska alla barn få julklappar oavsett ålder. Mina tvillingar fick julklappar sin första jul trots att de inte ens var 2 månader. 

När de är 2 år kan de lika gärna få leksaker som de "glömt bort" att de har. Det är att riva i pappret som är det roliga. 

10 klappar är däremot många för en 2-åring, tänk på att andra släktingar också kommer att köpa saker till barnet (gissningsvis). 

Ja, det var en bra idé. Sedan är jag också inne på att hon ska få "nya" paket också.
  • Svalan41
    Anonym (I) skrev 2021-11-03 14:11:39 följande:

Ja det är väl klart att 2åringen ska ha julklappar! En 2åring är både medveten om och tycker att det är roligt med paket. Vad är det för efterbliven snåljåp du är tillsammans med som bara tycker att hans tidigare barn räknas?

Han är inte snål, utan förstår inte bara syftet att ge om dom inte "fattar". Men dom börjar ju bli ganska medvetna så jag håller ju inte med.
  • Anonym (X)

Min nu 3åring fick julklappar förra året då hon var nyss fyllda 2. Hon pratar fortfarande om var julgranen stod, vad hon fick i julklapp och hennes Adventskalender hon fick av mormor. Självklart ska en tvååring få julklappar, speciellt när äldre syskon får!

Men 10 lät ju som lite väl många, tänk på att släktingar ofta kommer med julklappar också. Hos oss blir det 6 julklappar från släkt och 2 från oss (kanske 1 från oss och 1 från lillebror) och en från jultomten. Lillebror som kommer vara 6 mån får en julklapp av oss +storasyster (hon får välja ut något och lära sig/uppleva att ge) och en liten av tomten. Han får säkerligen något av släktingarna också...

• Gryntroll

Säger som många innan - Klart 2-åringen ska få julklappar!

De behöver ju inte vara några dyrgripar direkt, men några paket att öppna när alla andra barnen får paket är självklart. Någon leksak, en bilderbok och kanske något som sparas under uppväxten som en nalle, filt. 

Sen kan det vara kul som äldre att se bland sina foton att man fick jullappar och kanske att man fortfarnde har kvar grejen. 

• Hum Hum Humla

Klart 2-åringar gillar julklappar. Jag minns att den absolut mest populära leksaken som min dotter hade, och som hon lekte med i princip dagligen i flera år, var en doktorsväska som hon fick just i julklapp när hon var 2 år Skrattande

• nnnnnnnn

Absolut ska barnet få julklappar, gärna från förråden dvs sådant som städats bort från de äldre barnen eller något man lagt undan ett tag så barnet inte minns det.
    Några nya böcker är alltid kul, så det får våra barn alltid oavsett ålder.
    Något nyttigt som barnet ändå skulle fått tex tandborste, ny tvål/schampo eller kläder kan också slås in och ges på julen.

• Anonym (…)

Min yngsta var 1.5 förra julen och hon fattade absolut vad som pågick. Hon sprang omkring och lekte tomte och gav bort presenter. Och uppskattade verkligen sina julklappar.

Är det något fel på din sambo eller hans tidigare barn eftersom han tror att tvååringar inte förstår vad det handlar om?

Svar på tråden Ska man ge julklappar till en 2-åring?