• Svalan41

Ska man ge julklappar till en 2-åring?

?min sambo tycker INTE det.

Vi har ett gemensamt barn. Han har 2 sedan tidigare. Det blir andra julen för henne och första fick hon en julklapp från familjen - mig, min sambo och bonusbarnen. Även om hon är totalt omedveten om julklappar så vill jag ge henne julklappar. Inte jättemånga kanske men typ 10 iaf. Gosedjur, mysig filt och lite sånt. Min sambo tycker det är onödigt och tycker vi bara ska ge till de större barnen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska man ge julklappar till en 2-åring?
  • SweeneyToad

Jag måste instämma med din sambo.

• Shakira88

Klart hon ska få. Hon kommer ju se de andra få julklappar och tycker säkert det är roligt att gå också. Även om hon inte förstår varför

• student2013

Det är väl klart man ska köpa julklappar till sitt lilla barn även om den är liten.

• Anonym (Va)

10?! Jag tänker mig att min kommande bebis kommer få typ en när hon är för liten för att förstå, av oss föräldrar då, mest för grejen att det är kul att riva i papper. Sen kanske vi slår in en banan eller nåt, haha. Av släktingar hoppas jag det blir saker som behövs, om dom tvunget måste ge saker.

• Snömamman
    Anonym (Va) skrev 2021-11-01 18:57:30 följande:

10?! Jag tänker mig att min kommande bebis kommer få typ en när hon är för liten för att förstå, av oss föräldrar då, mest för grejen att det är kul att riva i papper. Sen kanske vi slår in en banan eller nåt, haha. Av släktingar hoppas jag det blir saker som behövs, om dom tvunget måste ge saker.

Fast en tvååring är ingen bebis. När vår var två år lekte hon med dockor, ritade, älskade play-doh, lekte med leksaksköket osv. Varför skulle inte en tvååring förstå julklappar?
  • Jemp

Jag har velat ge julklappar även när mina barn var som minst. Däremot är 10 i mina ögon verkligen jättemycket julklappar!

• Anonym (Absolut ja)

När de är 2 år förstår de så pass mycket att alla andra får men inte dem. Mitt barn hade blivit ledsen när barnet var 2 om alla andra fick men inte han. Låter fruktansvärt elakt att utelämna ett barn. Sen brukar inte han få lika dyra som bonusen som är äldre men självklart får båda. Alternativt får ni se till att tvååringen inte är med på julklappsöppning eller efter det när de andra barnen leker med nya leksaker för då vet barnet inte om att det missar något. I det fallet är det väl ok men personligen skulle jag tycka det är ett tråkigt alternativ.

• Anonym (K)

Du kan köpa till ditt barn och din kille kan köpa till hans barn.

• Anonym (C)

En tvååring är ingen bebis. De må ha noll koll på vad saker och ting kostar men de fattar ju att syskonen får paket med roliga saker i. Självklart ska ungen ha julklappar!

• Anonym (Va)
    Snömamman skrev 2021-11-01 19:02:52 följande:

Fast en tvååring är ingen bebis. När vår var två år lekte hon med dockor, ritade, älskade play-doh, lekte med leksaksköket osv. Varför skulle inte en tvååring förstå julklappar?

Ah, läste inlägget här ovan att en tvååring förstår och kan bli ledsen. Då är det förstås en annan sak. Jag reflekterade inte riktigt över hur pass stor en tvååring ändå är.
Svar på tråden Ska man ge julklappar till en 2-åring?