• Anonym (Sjuk)

Blir man av med Sgi om man inte söker sjukpenning?

Jag var med om en olycka i början av september där jag bröt benet. Blev sjukskriven i 6 veckor. Efter 9 dagar började jag jobba halvtid och sedan 80 % och sedan heltid hemifrån. Nu när jag fick min lön så visade det sig att jobbet hade ngn försäkring som täckte bortfallet så jag fick kanske 500 kr mindre än jag brukar. Nu skulle jag ju kunna söka sjukpenning för 9 halvdagar - men då skulle jag ju tjäna på att vara sjuk. Vad händer om jag struntar i det ? Blir jag av med min Sgi då ? Jag har tillsvidareanställning och tjänar 65 i månaden så långt över taket.

• Svar på tråden Blir man av med Sgi om man inte söker sjukpenning?
  • Anonym (Nej)

Nej, nu är du ju tillbaka på heltid och har för avsikt att fortsätta på heltid (antar jag) så det är ingen fara. Om du söker sjukpenning kommer de att minska den utifrån att du fått ersättning från jobbet, så du får inte full (halv) sjukpenning plus näst intill full ersättning från jobbet.

• Alexi

Du fyller i på ansökan om sjukpenning att du fått extra. Så man kan inte få för nycket totalt sett.

• Anonym (Y)

Men har du inte sökt sjukpenningen ännu? Oavsett så räcker det med 25% sjukpenning för skydd av hela sgi

• Glinda från Oz

Du blir inte av med hela din SGI den minskas bara så du får mindre pengar om du blir sjukskriven inom 6 månader. 

• Anonym (Y)
    Glinda från Oz skrev 2021-11-08 16:17:03 följande:

Du blir inte av med hela din SGI den minskas bara så du får mindre pengar om du blir sjukskriven inom 6 månader. 

Nej. Ts hela sgi är skyddad så länge hen haft nedsatt arbetsförmåga (alltså sjukriven med sjukpenning) minst 25%
  • Glinda från Oz
    Anonym (Y) skrev 2021-11-08 17:05:38 följande:
    Nej. Ts hela sgi är skyddad så länge hen haft nedsatt arbetsförmåga (alltså sjukriven med sjukpenning) minst 25%
    Hon är sjukskriven men vill inte ta ut sjukpenning. Välj man att inte ta ut sjukpenning minskas ens SGI. 
  • Anonym (Y)
    Glinda från Oz skrev 2021-11-08 18:21:54 följande:

Hon är sjukskriven men vill inte ta ut sjukpenning. Välj man att inte ta ut sjukpenning minskas ens SGI. 

Nej. Läs trådstarten igen. Det verkar som att ts inte kan ta full sjukpenning från fk när hen får sjuklön, utan bara halvdagar (alltså 50%)
  • Anonym (Y)
    Glinda från Oz skrev 2021-11-08 18:21:54 följande:

Ber om ursäkt. Är jag som missförstod trådstarten. I ts fall ligger hen så långt över taket så om hen fått ut motsvarande 500 mindre än sin vanliga lön så kommer sgi ändå inte påverkas (eller. Ersättningen Ts kan få kommer inte påverkas eftersom som taken ligger långt under detta)
Svar på tråden Blir man av med Sgi om man inte söker sjukpenning?