• Thu 4 Nov 2021 11:21
    7595 visningar
    25 svar
    25
    7595

    Vilket namn är finast?

    Vilket namn är finast till en nyfödd liten tjej och vad tycker ni om namnen?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är finast?
  • Sat 6 Nov 2021 23:53
    #11
    Xenia skrev 2021-11-06 14:51:50 följande:

    Du gillar E- och L-ljud!

    Jag röstade för Livia, eftersom det är det ovanligaste av namnen. Fast egentligen tycker jag ännu bättre om Lydia och Lilia/Lilly.

    Sen skulle jag föredra stavningen Emmy framför Emmie.

    Elena vore ett fint namn i samma stil.

    Emilia är ett fint namn men lite väl långt (4 stavelser). Risk för smeknamn. Men ni kan ju kalla henne Emmie ibland, då får ni två namn i ett.

    Så svårt att säga något om de andra namnen, eftersom man inte ser alternativen mer när man svarar.


    Det har du rätt i med E- och L-ljud! :) Syskonet heter nämligen Elice så vi står nog mellan något som börjar på E eller L. Frågan är bara vilket av alla fina namn.

    De andra alternativen utöver Livia, Emilia och Emmie var Elvira, Ella, Elly och Leia.
  • Anonym (EL)
    Sun 7 Nov 2021 08:32
    #12
    SandraNivde skrev 2021-11-06 23:44:13 följande:

    Tack för svar! Tycker du samma om namnet Olivia som också innehåller liv?


    Nej, Olivia tycker jag är jättefint för det associerar jag med oliver (som jag tycker om). : D
  • Anonym (Liind­a)
    Sun 7 Nov 2021 08:38
    #13

    Jag röstade på Elly men för en gångs skull på familjeliv så tycker jag att ALLA namnen är fina! Har aldrig hänt innan haha så var tvungen att kommentera. Hade Elly som alternativ när vi fick en flicka men valde ett annat istället som var ovanligare (Edel, båda äldre namn ju). Lycka till!

  • Sun 7 Nov 2021 09:24
    #14
    Anonym (EL) skrev 2021-11-07 08:32:00 följande:

    Nej, Olivia tycker jag är jättefint för det associerar jag med oliver (som jag tycker om). : D


    Haha okej, tack för svar.
  • Sun 7 Nov 2021 09:34
    #15
    Anonym (Liinda) skrev 2021-11-07 08:38:30 följande:

    Jag röstade på Elly men för en gångs skull på familjeliv så tycker jag att ALLA namnen är fina! Har aldrig hänt innan haha så var tvungen att kommentera. Hade Elly som alternativ när vi fick en flicka men valde ett annat istället som var ovanligare (Edel, båda äldre namn ju). Lycka till!


    Men vad roligt! :) Ja det är verkligen inte lätt att välja bland alla fina namn. Tack så mycket!
  • Anonym (E)
    Sun 7 Nov 2021 16:43
    #16
    SandraNivde skrev 2021-11-05 12:25:41 följande:

    Tack för svar. :) Varför är du inte så förtjust i namnen Livia och Leia? Är det uttalsmässigt eller hur namnen ser ut i skrift?


    Vet inte riktigt, livia känns kanske lite halvt, Olivia utan o, och leia känns bara som man döpt efter Star wars. Men tycker inte de är fula, mer att det finns finare namn.

    Elina, ethel, Estrid och ester är också fina, finns många fina namn på E. :)
  • Sun 7 Nov 2021 20:53
    #17
    Anonym (E) skrev 2021-11-07 16:43:26 följande:

    Vet inte riktigt, livia känns kanske lite halvt, Olivia utan o, och leia känns bara som man döpt efter Star wars. Men tycker inte de är fula, mer att det finns finare namn.

    Elina, ethel, Estrid och ester är också fina, finns många fina namn på E. :)


    Okej, tack för din förklaring. Tycker du även att Ella låter halvt? Som Gabriella utan Gabri eller Petronella utan Petron? :) Livia är ett gammalt fullständigt namn som funnits sedan antikens Rom.

    Spännande att höra olika åsikter om namn.
  • Sun 7 Nov 2021 21:29
    #18
    SandraNivde skrev 2021-11-06 23:53:19 följande:
    Det har du rätt i med E- och L-ljud! :) Syskonet heter nämligen Elice så vi står nog mellan något som börjar på E eller L. Frågan är bara vilket av alla fina namn.

    De andra alternativen utöver Livia, Emilia och Emmie var Elvira, Ella, Elly och Leia.
    Alla namnen är egentligen ok i sig. Men när storastysters namn börjar på El, så skulle jag undvika ett till namn som börjar på El.

    Så jag skulle rösta:
    1. Livia
    2. Emilia
    3. Emmie el Emmy
    4. Leia
  • Sun 7 Nov 2021 23:17
    #19
    Xenia skrev 2021-11-07 21:29:37 följande:

    Alla namnen är egentligen ok i sig. Men när storastysters namn börjar på El, så skulle jag undvika ett till namn som börjar på El.

    Så jag skulle rösta:

    1. Livia

    2. Emilia

    3. Emmie el Emmy

    4. Leia


    Tack för svar! Livia låter bra ihop. Sambon tycker Ella, Emmie eller Elli men jag funderar på om Ellie är för likt syskonets namn.? Stavningen Emmy var fint! :)
  • Anonym (E)
    Sun 7 Nov 2021 23:23
    #20
    SandraNivde skrev 2021-11-07 20:53:08 följande:

    Okej, tack för din förklaring. Tycker du även att Ella låter halvt? Som Gabriella utan Gabri eller Petronella utan Petron? :) Livia är ett gammalt fullständigt namn som funnits sedan antikens Rom.

    Spännande att höra olika åsikter om namn.


    Nej jag tycker inte Ella låter halvt, tycker om det mycket.

    Livia har jag enbart hört på Livia Millhagen, så är väl även att jag är ovan vid det. Men tänker väl på Livio också när jag hör det.
  • Mon 8 Nov 2021 11:16
    #21
    Anonym (E) skrev 2021-11-07 23:23:58 följande:

    Nej jag tycker inte Ella låter halvt, tycker om det mycket.

    Livia har jag enbart hört på Livia Millhagen, så är väl även att jag är ovan vid det. Men tänker väl på Livio också när jag hör det.


    Okej, tack så mycket för dina svar och associationer.
  • Mon 8 Nov 2021 15:30
    #22

    Elvira - ljuvt och starkt på samma gång. Enkelt.

    Emilia - en helt, vackert och gångbart. Lär bli smeknamn.

    Ella - bra. På alla sätt faktiskt. Jag tycker bara att det är så intetsägande.

    Livia - också bra på alla sätt. Ändå gillar jag det inte personligen och jag begriper inte varför.

    Elly - underbart frejdigt. Men för mycket smeknamn.

    Leia - puttinuttgulligt

    Emmie - för sött, barnsligt och vekt, särskilt med den stavningen.

    1. Elvira

    2. Emilia

    3. Ella

    4. Elly

    5. Livia

    6. Emmie

    7. Leia


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mon 8 Nov 2021 23:25
    #23
    fluu skrev 2021-11-08 15:30:24 följande:

    Elvira - ljuvt och starkt på samma gång. Enkelt.

    Emilia - en helt, vackert och gångbart. Lär bli smeknamn.

    Ella - bra. På alla sätt faktiskt. Jag tycker bara att det är så intetsägande.

    Livia - också bra på alla sätt. Ändå gillar jag det inte personligen och jag begriper inte varför.

    Elly - underbart frejdigt. Men för mycket smeknamn.

    Leia - puttinuttgulligt

    Emmie - för sött, barnsligt och vekt, särskilt med den stavningen.

    1. Elvira

    2. Emilia

    3. Ella

    4. Elly

    5. Livia

    6. Emmie

    7. Leia


    Tack för ett utförligt svar! Tycker du att stavningen Ellie också är barnsligare än Elly? Gillar du inte Livia för att det innehåller liv som en person ovan skrev?
  • Tue 9 Nov 2021 15:50
    #24
    SandraNivde skrev 2021-11-08 23:25:01 följande:

    Tack för ett utförligt svar! Tycker du att stavningen Ellie också är barnsligare än Elly? Gillar du inte Livia för att det innehåller liv som en person ovan skrev?


    Elly har liksom mer attityd. Ellie blir gulligare och vänare. Vad det är med Livia som jag inte gillar vet jag inte, men inte beror det på att det innehåller liv - för just det heter min unge
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Thu 11 Nov 2021 13:56
    #25
    fluu skrev 2021-11-09 15:50:13 följande:

    Elly har liksom mer attityd. Ellie blir gulligare och vänare. Vad det är med Livia som jag inte gillar vet jag inte, men inte beror det på att det innehåller liv - för just det heter min unge


    Tack för svar :)
Svar på tråden Vilket namn är finast?