Inlägg från: SandraNivde |Visa alla inlägg
  • SandraNivde

    Vilket namn är finast?

    Vilket namn är finast till en nyfödd liten tjej och vad tycker ni om namnen?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är finast?
  • SandraNivde
    trollhona skrev 2021-11-04 22:19:33 följande:

    Tycker alla namnen är fina och gångbara, är personligen inte förtjust i namn som Elly och Emmie för jag tycker de låter som smeknamn. Hellre då Elvy och Emma,

    Men Elvira fick min röst iaf.


    Tack för svar! Tycker du att Ella också låter som ett smeknamn?
  • SandraNivde
    Anonym (E) skrev 2021-11-05 11:24:25 följande:

    Många fina!

    Röstade på Elly, men gillar verkligen Elvira också.

    Emmie är också fint.

    Ella är superfint, hade själv det på min lista när jag var yngre men tog bort det när det kändes som att alla döpte sina ungar till det.

    Egentligen bara livia och leia jag inte är så förtjust i.


    Tack för svar. :) Varför är du inte så förtjust i namnen Livia och Leia? Är det uttalsmässigt eller hur namnen ser ut i skrift?
  • SandraNivde
    Anonym (EL) skrev 2021-11-06 22:59:02 följande:

    Röstade på Elvira. Jag gillar Elvy bättre egentligen.

    Emilia och Ella gillar jag också. Elly är ok.

    Eleni är också fint men saknas på lista (troligtvis för att ni inte gillar det). Evy tycker jag också om.

    Livia har jag aldrig gillar. Tror det är för att det innehåller liv. Liv och död. Vet inte. För stort på något vis.

    Leia och Emmie gillar jag inte. Gillar inte namnet Emma heller. Vet inte varför egentligen.


    Tack för svar! Tycker du samma om namnet Olivia som också innehåller liv?
  • SandraNivde
    Xenia skrev 2021-11-06 14:51:50 följande:

    Du gillar E- och L-ljud!

    Jag röstade för Livia, eftersom det är det ovanligaste av namnen. Fast egentligen tycker jag ännu bättre om Lydia och Lilia/Lilly.

    Sen skulle jag föredra stavningen Emmy framför Emmie.

    Elena vore ett fint namn i samma stil.

    Emilia är ett fint namn men lite väl långt (4 stavelser). Risk för smeknamn. Men ni kan ju kalla henne Emmie ibland, då får ni två namn i ett.

    Så svårt att säga något om de andra namnen, eftersom man inte ser alternativen mer när man svarar.


    Det har du rätt i med E- och L-ljud! :) Syskonet heter nämligen Elice så vi står nog mellan något som börjar på E eller L. Frågan är bara vilket av alla fina namn.

    De andra alternativen utöver Livia, Emilia och Emmie var Elvira, Ella, Elly och Leia.
  • SandraNivde
    Anonym (EL) skrev 2021-11-07 08:32:00 följande:

    Nej, Olivia tycker jag är jättefint för det associerar jag med oliver (som jag tycker om). : D


    Haha okej, tack för svar.
  • SandraNivde
    Anonym (Liinda) skrev 2021-11-07 08:38:30 följande:

    Jag röstade på Elly men för en gångs skull på familjeliv så tycker jag att ALLA namnen är fina! Har aldrig hänt innan haha så var tvungen att kommentera. Hade Elly som alternativ när vi fick en flicka men valde ett annat istället som var ovanligare (Edel, båda äldre namn ju). Lycka till!


    Men vad roligt! :) Ja det är verkligen inte lätt att välja bland alla fina namn. Tack så mycket!
  • SandraNivde
    Anonym (E) skrev 2021-11-07 16:43:26 följande:

    Vet inte riktigt, livia känns kanske lite halvt, Olivia utan o, och leia känns bara som man döpt efter Star wars. Men tycker inte de är fula, mer att det finns finare namn.

    Elina, ethel, Estrid och ester är också fina, finns många fina namn på E. :)


    Okej, tack för din förklaring. Tycker du även att Ella låter halvt? Som Gabriella utan Gabri eller Petronella utan Petron? :) Livia är ett gammalt fullständigt namn som funnits sedan antikens Rom.

    Spännande att höra olika åsikter om namn.
  • SandraNivde
    Xenia skrev 2021-11-07 21:29:37 följande:

    Alla namnen är egentligen ok i sig. Men när storastysters namn börjar på El, så skulle jag undvika ett till namn som börjar på El.

    Så jag skulle rösta:

    1. Livia

    2. Emilia

    3. Emmie el Emmy

    4. Leia


    Tack för svar! Livia låter bra ihop. Sambon tycker Ella, Emmie eller Elli men jag funderar på om Ellie är för likt syskonets namn.? Stavningen Emmy var fint! :)
  • SandraNivde
    Anonym (E) skrev 2021-11-07 23:23:58 följande:

    Nej jag tycker inte Ella låter halvt, tycker om det mycket.

    Livia har jag enbart hört på Livia Millhagen, så är väl även att jag är ovan vid det. Men tänker väl på Livio också när jag hör det.


    Okej, tack så mycket för dina svar och associationer.
  • SandraNivde
    fluu skrev 2021-11-08 15:30:24 följande:

    Elvira - ljuvt och starkt på samma gång. Enkelt.

    Emilia - en helt, vackert och gångbart. Lär bli smeknamn.

    Ella - bra. På alla sätt faktiskt. Jag tycker bara att det är så intetsägande.

    Livia - också bra på alla sätt. Ändå gillar jag det inte personligen och jag begriper inte varför.

    Elly - underbart frejdigt. Men för mycket smeknamn.

    Leia - puttinuttgulligt

    Emmie - för sött, barnsligt och vekt, särskilt med den stavningen.

    1. Elvira

    2. Emilia

    3. Ella

    4. Elly

    5. Livia

    6. Emmie

    7. Leia


    Tack för ett utförligt svar! Tycker du att stavningen Ellie också är barnsligare än Elly? Gillar du inte Livia för att det innehåller liv som en person ovan skrev?
  • SandraNivde
    fluu skrev 2021-11-09 15:50:13 följande:

    Elly har liksom mer attityd. Ellie blir gulligare och vänare. Vad det är med Livia som jag inte gillar vet jag inte, men inte beror det på att det innehåller liv - för just det heter min unge


    Tack för svar :)
Svar på tråden Vilket namn är finast?