• Tussan11

Orolig gravid

Hejsan ! Förlorade mitt första barn i magen förra året i v 36 pga en infektion. Är nu gravid igen i v 31. Har varit och är en psykiskt jobbig graviditet. Är rädd för diverse bakterier och rädd för att få infektioner så tvättar händerna alldeles för mycket . Stackars mina röda torra händer. Är det fler där ute som går igenom en orolig graviditet och är livrädd för infektioner och bakterier ? Mvh

• Svar på tråden Orolig gravid
  • Tussan11

Urba: Tilläggas att jag aldrig har sett en endaste herpesblåsa på mig själv . Så vart en chock att dom trodde att pojken dog av ett herpesvirus. Men dom hittar ingen annan förklaring. Kanske är så att om man har skov under förlossningen att man måste göra kejsarsnitt ? Jag har lite dålig koll där .

• Tussan11

Misscaswell: var det också din första graviditet ? Beklagar så! Usch man oroar sig nått sjukt , Har tyvärr inga tips på hur man blir lugnare dock . Har varit orolig hela graviditeten och upplever att det blir värre desto längre tiden går. Men jag försöker ändå i mellan oron att tänka att denna gången ska de gå bra och att våran flicka föds och är frisk och kry :) Man måste tänka lite positivt och ha hopp. Vissa dagar är hemska dock , när oron tar över och man letar diverse symtom på sig själv ock känner efter så att inget är fel. Sätter mig ner flera gånger varje dag bara för att känna rörelser i magen ..

• Tussan11

Litenblomma: Okej, vad hemskt ! Jag blir antagligen igångsatt i v 38. Det man vill är ju att det ska starta av sig självt..

• Misscaswell
    urba skrev 2021-11-18 20:35:20 följande:
    Men kollar de flödet i navelsträngen osv att det inte är ngt fel där? Är ju knappast ditt eget fel men tänk på att sova på vänster sida då barnet får bäst syreupptag då. Men kanske det är för tidigt i graviditeten för detta. Låter konstigt att man inte följer upp detta noggrannare.
    I samband med att missfallet konstaterades stod två av kvinnoklinikens läkare och undersökte mig med ultraljud en lång stund utan att hitta något konstigt med livmoder, moderkaka eller navelsträng. De tog prover såklart, men jag hade inga pågående infektioner. Det var tydligen för tidigt för att de ska obducera. 

Men jag har ju teorier. Bebisen hade varit död i ca en vecka när det upptäcktes (jag var i v 17+3 när han föddes), och jag hade en kraftig förkylning ungefär när han måste ha dött. Tog covid-test som var negativt, men det var efter ett par dagar av symptom, så det kanske var ett falskt negativ? Den här graviditeten har jag hypotyreos som jag medicinerar mot. Jag kanske hade någon sorts dysfunktion i våras också, fast den var för liten för att ge utslag på proverna (jag har sköldkörtelsjukdomar i släkten, så testas för det under screeningen)? Kommer aldrig att få veta. 
  • Misscaswell
    Tussan11 skrev 2021-11-18 23:02:40 följande:

Misscaswell: var det också din första graviditet ? Beklagar så! Usch man oroar sig nått sjukt , Har tyvärr inga tips på hur man blir lugnare dock . Har varit orolig hela graviditeten och upplever att det blir värre desto längre tiden går. Men jag försöker ändå i mellan oron att tänka att denna gången ska de gå bra och att våran flicka föds och är frisk och kry :) Man måste tänka lite positivt och ha hopp. Vissa dagar är hemska dock , när oron tar över och man letar diverse symtom på sig själv ock känner efter så att inget är fel. Sätter mig ner flera gånger varje dag bara för att känna rörelser i magen ..

Tack! Nej, det var min tredje graviditet. På ett sätt bra (oerhört tacksam för två friska barn), men också vidrigt eftersom barnen blev så ledsna. Jag vet, det är så svårt, men det blir så tungt att INTE tänka positivt och ha hopp också. Ibland måste man utgå från att det kommer att gå vägen. Tycker du att det är lättare nu när bebisen är rätt stor och du antagligen kan känna rörelserna ganska tydligt? För det ser jag fram emot. 
  • Ebo88
    Tussan11 skrev 2021-11-18 01:32:00 följande:

Ebo: jag beklagar så dina barn ???? hemskt att sånt här får hända .

Tack så mycket. Detsamma till dig.

Ja, med Dylan så visste man ju inte att han skulle komma till att födas för tidigt. Dock sökte jag hjälp för mina sammandragningar då dom var smärtsamma och jag inte kunde gå längre sträckor utan att stanna. Men den BM avförde allt och sa att jag drack för mkt vatten? hade hon bara lyssnat på mina symptom så hade hon tagit odling på GBS men vården anser inte att GBS är farligt trotts att barn kan bli allvarligt sjuka vid födelsen eller orsaka för tidig förlossning eller som det gick för oss med Ellen, att hon dog i magen pga det. Jag bad om att få äta antibiotika profylaxiskt då med men blev nekad, däremot så tillgodosåg dem alla mina önskemål med Stella och denna graviditet med.

Men samtidigt så kommer vi aldrig få tillbaka Dylan och Ellen pga vissa människors val och nekanden. Hade jag vetat allt jag vet om GBS då, som jag gör idag så hade det kanske gått annorlunda. Men samtidigt så litar man ju på att vården ska guida en rätt som förstagångsförälder
  • Tussan11
    Misscaswell skrev 2021-11-19 07:11:43 följande:

Tack! Nej, det var min tredje graviditet. På ett sätt bra (oerhört tacksam för två friska barn), men också vidrigt eftersom barnen blev så ledsna. Jag vet, det är så svårt, men det blir så tungt att INTE tänka positivt och ha hopp också. Ibland måste man utgå från att det kommer att gå vägen. Tycker du att det är lättare nu när bebisen är rätt stor och du antagligen kan känna rörelserna ganska tydligt? För det ser jag fram emot. 

Okej , såklart otroligt ledsamt för er och syskonen. Ja det är svårt , men hoppet är det man lever på.. och som gör att man orkar ta sig igenom en orolig graviditet. Det är skönt med tydliga rörelser på barnet , men som sagt i mitt fall så dog mitt första barn i magen i v36, och jag kände tydliga rörelser fram till den dagen vad jag minns. Dock nu när jag går hemma pga covid 19 restriktioner sätter jag mig ner flera gånger varje dag och känner efter .
  • Tussan11
    Ebo88 skrev 2021-11-19 07:18:07 följande:

Tack så mycket. Detsamma till dig.

Ja, med Dylan så visste man ju inte att han skulle komma till att födas för tidigt. Dock sökte jag hjälp för mina sammandragningar då dom var smärtsamma och jag inte kunde gå längre sträckor utan att stanna. Men den BM avförde allt och sa att jag drack för mkt vatten? hade hon bara lyssnat på mina symptom så hade hon tagit odling på GBS men vården anser inte att GBS är farligt trotts att barn kan bli allvarligt sjuka vid födelsen eller orsaka för tidig förlossning eller som det gick för oss med Ellen, att hon dog i magen pga det. Jag bad om att få äta antibiotika profylaxiskt då med men blev nekad, däremot så tillgodosåg dem alla mina önskemål med Stella och denna graviditet med.

Men samtidigt så kommer vi aldrig få tillbaka Dylan och Ellen pga vissa människors val och nekanden. Hade jag vetat allt jag vet om GBS då, som jag gör idag så hade det kanske gått annorlunda. Men samtidigt så litar man ju på att vården ska guida en rätt som förstagångsförälder

Usch när du ändå sökte för att du kände att nått var fel ! Jo jag känner till Endel om gbs . Har läst en del på familjeliv och andra forum . Säkert dina trådar också. Är också Gbs bärare . Och så fort det visade sig i mina prover ville jag ha antibiotika mot det , och fick det . Sen dess har det hållit sig borta , lämnar urinodling minst 1 gång i månaden . Blir dock inte av med vissa ecoli bakterier som kommer tillbaka även efter antibiotika . Men det är så lite bara 1000. Gbs ville dom inte göra nått först utan bara ge antibiotika vid förlossningen för att jag inte hade symtom . Men Stog på mig!
  • Emala
    Tussan11 skrev 2021-11-18 01:29:46 följande:

Man försöker tänka positivt och att allt ska gå bra !

Men oron ökar desto längre man kommer i graviditeten , är nu gravid i vecka 32+3 och vill bara spola fram dom sista veckorna till förlossningen . Jag kommer antagligen bli igångsatt tidigare. Obduktionen visade herpesinfektion på min pojk. Men allt är mycket oklart då jag redan hade antikroppar mot herpesvirus. Så jag äter profylax aciclovir sen 10 veckor tillbaka och fram till förlossningen.

Beklagar verkligen!

Kan det vara CMV-virus som orsakade infektionen? Det är en slags herpesvirus som kan vara mycket farligt för graviditeten. Vad jag förstått så brukar man själv inte märka att man är infekterad.
  • Tussan11
    Emala skrev 2021-11-19 18:20:05 följande:

Beklagar verkligen!

Kan det vara CMV-virus som orsakade infektionen? Det är en slags herpesvirus som kan vara mycket farligt för graviditeten. Vad jag förstått så brukar man själv inte märka att man är infekterad.

tack så mycket ! Vad jag minns så tog dom prover på cytomegalovirus.. läskigt att man inte märker av en infektion .
  • Tussan11
    Tussan11 skrev 2021-11-19 19:49:40 följande:

tack så mycket ! Vad jag minns så tog dom prover på cytomegalovirus.. läskigt att man inte märker av en infektion .

Det finns inte så mycket förklaring till det hela. Dom misstänker herpesinfektion.. trots att jag aldrig hade ett enda synligt skov som jag kunde se.
  • Emala
    Tussan11 skrev 2021-11-19 19:49:40 följande:

Ja, min kusin fick det tidigt under graviditeten. Inga symptom, men det upptäcktes via blodprov har jag för mig.
  • Tussan11
    Emala skrev 2021-11-19 22:55:16 följande:

Ja, min kusin fick det tidigt under graviditeten. Inga symptom, men det upptäcktes via blodprov har jag för mig.

Yes dom tog prover och obducerade , cytomegalovirus var negativt. Hur gick det för din kusin ?
  • Emala
    Tussan11 skrev 2021-11-19 23:10:54 följande:

Yes dom tog prover och obducerade , cytomegalovirus var negativt. Hur gick det för din kusin ?

De tyckte att hon skulle överväga abort, men det gjorde hon inte. Barnet smittades, men klarade sig bra som tur var.
  • Tussan11
    Emala skrev 2021-11-19 23:27:47 följande:

De tyckte att hon skulle överväga abort, men det gjorde hon inte. Barnet smittades, men klarade sig bra som tur var.

Okej , vilken tur !!
  • Tussan11
    Emala skrev 2021-11-19 22:55:16 följande:

Om hon inte hade symtom varför togs blodprov på cytomegalovirus?
  • Emala
    Tussan11 skrev 2021-11-19 23:31:14 följande:

Om hon inte hade symtom varför togs blodprov på cytomegalovirus?

Om jag inte minns fel (det är 18 år sen nu) så var hennes sambo sjuk en tid, och tog prover som visade att han var infekterad, därför blev hon också testad och det visade sig att hon hade en primärinfektion.
  • Hallonpaj83

Åh fy att du förlorade ditt första barn i förra graviditeten. Vilken mardröm, jag beklagar!

Jag hade konstaterad gbs med symptom i i min graviditet. Det var jobbigt, jag tog uppåt 6-7 kurer antibiotika (Kåvepenin) då gbs nivån med bakterier var ganska hög. Jag hade stora besvär som man har vid en vanlig UVI, detta under hela graviditeten från vecka 10.

Det kroppsliga var jobbigt men vetskapen att gbs kan skada fostret var ju det absolut värsta med det hela. Den konstanta oron.

Mitt tips är att bara ta det lugnt, ta dag för dag. Håll noga koll på rörelserna, tveka inte att åka in för kontroll om du är det minsta osäker. Jag var inne flera gånger pga oro.

• Tussan11
    Emala skrev 2021-11-19 23:55:32 följande:

Om jag inte minns fel (det är 18 år sen nu) så var hennes sambo sjuk en tid, och tog prover som visade att han var infekterad, därför blev hon också testad och det visade sig att hon hade en primärinfektion.

okej , ja för annars är det inte jätte upplyst det här med cytomegalovirus tkr jag . Man läser det mesta hemska sjukdomar som kan påverka foster som man inte har någon aning om, och ofta som i mitt fall med herpesinfektionen så hade jag antikroppar . Alltså inget bevis för en primärinfektion . Och aldrig någon synlig blåsa. Bara att proverna visade det på barnet.
  • Tussan11
    Hallonpaj83 skrev 2021-11-20 20:44:09 följande:

Åh fy att du förlorade ditt första barn i förra graviditeten. Vilken mardröm, jag beklagar!

Jag hade konstaterad gbs med symptom i i min graviditet. Det var jobbigt, jag tog uppåt 6-7 kurer antibiotika (Kåvepenin) då gbs nivån med bakterier var ganska hög. Jag hade stora besvär som man har vid en vanlig UVI, detta under hela graviditeten från vecka 10.

Det kroppsliga var jobbigt men vetskapen att gbs kan skada fostret var ju det absolut värsta med det hela. Den konstanta oron.

Mitt tips är att bara ta det lugnt, ta dag för dag. Håll noga koll på rörelserna, tveka inte att åka in för kontroll om du är det minsta osäker. Jag var inne flera gånger pga oro.

Tack så mycket! Ja det är dessa förbaskade gbs bakterier man inte vill ha, som tur är blev jag av med mina efter en antibiotikakur. Nu har jag bara en liten mängd ecoli bakterier på 1000 som inte vill försvinna , och det återkommer efter antibiotika tyvärr. Jag har dock inga symtom. Fy vad jobbigt i ditt fall att inte bli av med dom! Absolut , jag har gått hemma sen vecka 20 och känner efter flera gånger varje dag och tar dag för dag , men det är också mycket tid över till att grubbla , tänka och oroa sig. Googla tex . Jag kommer definitivt åka om jag känner mig orolig , har vart inne extra en natt för sammandragningar/förvärvar men dom lugnade ned sig som tur är. Mvh
Svar på tråden Orolig gravid