urba skrev 2021-11-18 20:35:20 följande:
Men kollar de flödet i navelsträngen osv att det inte är ngt fel där? Är ju knappast ditt eget fel men tänk på att sova på vänster sida då barnet får bäst syreupptag då. Men kanske det är för tidigt i graviditeten för detta. Låter konstigt att man inte följer upp detta noggrannare.
I samband med att missfallet konstaterades stod två av kvinnoklinikens läkare och undersökte mig med ultraljud en lång stund utan att hitta något konstigt med livmoder, moderkaka eller navelsträng. De tog prover såklart, men jag hade inga pågående infektioner. Det var tydligen för tidigt för att de ska obducera.
Men jag har ju teorier. Bebisen hade varit död i ca en vecka när det upptäcktes (jag var i v 17+3 när han föddes), och jag hade en kraftig förkylning ungefär när han måste ha dött. Tog covid-test som var negativt, men det var efter ett par dagar av symptom, så det kanske var ett falskt negativ? Den här graviditeten har jag hypotyreos som jag medicinerar mot. Jag kanske hade någon sorts dysfunktion i våras också, fast den var för liten för att ge utslag på proverna (jag har sköldkörtelsjukdomar i släkten, så testas för det under screeningen)? Kommer aldrig att få veta.