• Anonym (Ts)

Skrek på tonårsdotter, grät och fick panik.. påverkas barnet i magen?

Är gravid i vecka 27 och imorse vägrade min tonårsdotter gå till skolan. Det har varit mycket problem och möten hit och dit och hela familjen är engagerade och oroliga.. det här har varit en enorm stress för mig i mer än ett år och det tar aldrig slut. Jag lämnade hennes pappa när hon var bebis eftersom han slog mig och nu ska jag sitta på möten och bli anklagad av hans familj .. Hade till och med självmordstankar pga det här innan jag blev gravid och tankarna kommer fortfarande , att jag inte vill leva mer sen när barnet är fött (pappan till nya barnet och hans familj finns med i bilden 100%).

Det hade blivit lite bättre men nu vägrade min dotter alltså gå till skolan , hon är inte sjuk men hon satt bara i sängen fast jag tjatade , till slut skrek jag på henne och sen har jag gråtit en massa.

Hur påverkas mitt barn i magen av det här? Dels att jag höjde rösten (väldigt mycket) och all stress, oro och gråt.. inte bara den här gången.. Kan ju inte bara strunta i det och låta dottern skolka. Vi har redan kontakt med Soc , lärare , biträdande rektor och kurator på skolan och har haft kontakt med BUP (då blev det ännu värre) och letar efter en ny psykolog.

Vet att det inte hjälper att skrika och skälla egentligen men nu blev det bara för mycket..

• Svar på tråden Skrek på tonårsdotter, grät och fick panik.. påverkas barnet i magen?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-08 10:36:24 följande:
    Jo absolut men just i det här fallet spelar det egentligen ingen roll om det är anmäld frånvaro eller inte.

Och oftast beror det inte på ångest utan på annat när hon inte vill gå till skolan. Kanske t.ex att hon vill undvika ett prov eller någon viss lektion eller är för trött. Det är såklart också problem som man måste ta i tu med och vi alla i familjen försöker göra allt vi kan och har kontakt med skolan.
    Vilka påföljder ger ni när hon håller på så där, och hur försöker ni intala henne att gå till skolan? Ju längre hon skjuter på prov osv så kommer hon må mycket sämre, under längre tid. Det är ju ett argument att lyfta åt henne. Och om hon är hemma från skolan är det rätt självklart att hon inte ska sitta och slösurfa eller titta på film hela dagen. Inget internet, helst ska hon hjälpa till med något i hemmet istället.
  • Tow2Mater

Finns ju skolor med distansstudier, går det att prova något sånt, individuell studieform.  

• Ess
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-08 10:33:34 följande:
    Tack för svaret!

Nej precis , förut gjorde jag det men nu vill jag inte sjukanmäla när hon inte är sjuk. Har ju kontakt med läraren regelbundet och de vet om allt..

Det är nätverksmöte med soc. De har gjort en utredning (pga det här med skolan) som avslutades i våras och de kom fram till att vi skulle ha nätverksmöten med några månader emellan. Har alltid tyckt att det är väldigt obehagligt att sitta och bli anklagad av pappan och hans familj.. Nu var inte pappan med men hans mamma var det. Vi brukar ha hyfsat bra kontakt oftast men just på de här mötena blir det väldigt jobbigt , speciellt nu när jag är gravid..

Vi har fått en del stöd av Soc men samtidigt blir ju de här mötena mest obehagliga.. de vet om att pappan har misshandlat mig (och blivit dömd för det) under 3 år när vi var tillsammans (längesen men ändå) men det verkar inte spela någon roll. Och psykologen på BUP var tyvärr inte bra. Hade nog otur .. kändes som att han bara motarbetade oss och inte ?tillät? henne att må bättre. Så vi avslutade till slut den kontakten och det har blivit bättre men ibland går hon inte till skolan fortfarande.

Vet inte om det är någon mening att försöka få en annan psykolog där..
    Men varför accepterar du att hans släkt är med på samtalen?
    Säg nej nästa gång, att det bara är ni två vårdnadshavare som ska va med. 
    Vill han dela med sig till sin mamma, så får han berätta för henne efter mötet. Ställ krav, för båda vårdnadshavarna ska godkänna om det ska följa med en utomstående tex farmor eller styvförälder.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nja) skrev 2021-11-08 10:39:39 följande:

Vilka påföljder ger ni när hon håller på så där, och hur försöker ni intala henne att gå till skolan? Ju längre hon skjuter på prov osv så kommer hon må mycket sämre, under längre tid. Det är ju ett argument att lyfta åt henne. Och om hon är hemma från skolan är det rätt självklart att hon inte ska sitta och slösurfa eller titta på film hela dagen. Inget internet, helst ska hon hjälpa till med något i hemmet istället.

Jag har sagt att hon får bo mer hos sin farmor om hon inte sköter skolan när hon bor hos mig. Hon vill hellre bo mest hos mig och jag bor närmare men jag har sagt att det inte funkar om hon håller på och är hemma från skolan när hon är här. Ibland lyssnar hon mer på sin farmor ..

Håller med , ska försöka bli hårdare med det.. Nån gång har hon behövt lämna sin lillasyster på dagis t.ex men ska be henne hjälpa till mer om hon är hemma eller göra skolarbete , idag gjorde hon det iallafall. Men ofta sitter hon ju med telefonen.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-08 17:47:40 följande:
    Jag har sagt att hon får bo mer hos sin farmor om hon inte sköter skolan när hon bor hos mig. Hon vill hellre bo mest hos mig och jag bor närmare men jag har sagt att det inte funkar om hon håller på och är hemma från skolan när hon är här. Ibland lyssnar hon mer på sin farmor ..

Håller med , ska försöka bli hårdare med det.. Nån gång har hon behövt lämna sin lillasyster på dagis t.ex men ska be henne hjälpa till mer om hon är hemma eller göra skolarbete , idag gjorde hon det iallafall. Men ofta sitter hon ju med telefonen.
    Jag skulle råda dig till att inte göra farmor till ett straff. Det kan också få motsatt effekt, att hon trivs så bra där till slut att hon medvetet ser till att få bo där. Jag antar att du redan bett farmor om hjälp att prata kring studierna? Annars är det nåt jag självklart skulle göra.

Telefonen ska ju också bort, inga nöjen förrän man gör rätt för sig. Hennes kompisar sitter förhoppningsvis på lektion dessutom. Det finns säkert massor hon kan göra. Sin egen tvätt. Disk. Torka golv. Lite allt möjligt helt enkelt. Ska hon ändå inte gå i skolan kan hon lika gärna få lära sig lite life skills.
  • Anonym (Laura)

Självklart påverkas inte bebisen för att du höjer på rösten en gång... 

Men försök hitta hjälp och stöd för både dig och dottern. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Laura) skrev 2021-11-08 18:12:15 följande:
    Självklart påverkas inte bebisen för att du höjer på rösten en gång... 

Men försök hitta hjälp och stöd för både dig och dottern. 
    Absolut så 
  • Anonym (Fadern till barnet i magen?)

Fadern till barnet i magen finns väl i bilden med och är inte samma som tonårsdotterns pappa?

Då måste du be honom om hjälp. Att hjälpa dig med din dotter (hans bonusdotter) att få henne till skolan, det är det viktigaste, så att Bupp/soc slutar bråka och stressa.

• Ess
    Anonym (Fadern till barnet i magen?) skrev 2021-11-09 19:04:53 följande:

Fadern till barnet i magen finns väl i bilden med och är inte samma som tonårsdotterns pappa?

Då måste du be honom om hjälp. Att hjälpa dig med din dotter (hans bonusdotter) att få henne till skolan, det är det viktigaste, så att Bupp/soc slutar bråka och stressa.

Det är ingen bra ide, om han inte varit med i bilden länge och har en stabil grund i relationen till dottern. Har han inte det så kommer deras relation gå åt helvete om han ska gå in och ta direkta konfrontationer.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fadern till barnet i magen?) skrev 2021-11-09 19:04:53 följande:

Ja precis , det är inte samma.. Ja han finns ju med i bilden. Han pratade faktiskt lite med henne om det igår , att han gärna hjälper till om hon behöver hjälp med läxor och så och att det är viktigt att gå till skolan..

Nu har hon gått igår iallafall så hoppas hon fortsätter med det.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-10 05:59:39 följande:
    Ja precis , det är inte samma.. Ja han finns ju med i bilden. Han pratade faktiskt lite med henne om det igår , att han gärna hjälper till om hon behöver hjälp med läxor och så och att det är viktigt att gå till skolan..

Nu har hon gått igår iallafall så hoppas hon fortsätter med det.
    Jättebra! Ja vi får hålla tummarna. Och även om hon är hemma så skäll inte för mycket på henne heller utan förklara vad som gäller då, att hon t ex ska hjälpa till och få lära sig hushållssaker osv som jag skrev. Det kan bli väldigt trevligt sånt också. Ni kan förbereda middagarna tillsammans och småprata, hjälpas åt att hänga tvätt, alla de där sakerna. Men inte en massa nöjen osv, och särskilt inte förrän hon gjort nyttiga saker först då. Du kan peppa henne till att läsa böcker om hon har lugna stunder, ni kan ta promenader tillsammans. Passa på att bygga upp relationen. Då kommer det bli lättare sen att nå henne kring skolan också. Det gäller att bryta ner motståndet i vilket fall.
  • Anonym (Nja)
    Pentra skrev 2021-11-10 08:01:42 följande:

Påverkas du av dina egna och andras utbrott, ilska, skäll och ev ologiska argumentationer? Ja, uppenbarligen; eftersom du beskrev ditt eget mående i detta. Så, ja, självklart påverkades barnet. Ju närmare man är varandra, ju mer påverkas man. Och så nära som du är barnet i magen; närmare kan man inte komma. Ditt känslocentrum sitter dessutom i solar plexus, vilket ligger väldigt nära barnet i magen. ... Sök därför så mycket glädje och lycka i din tillvaro som möjligt, och sträva efter att tänka glada och positiva tankar, och visualisera ett friskt och glädjesprudlande barn i ditt inre. ... Mvh, Pentra

Känslocentrum sitter inte alls i solar plexus, sluta dilla om en massa konstiga "alternativa" förklaringar som kan skrämma andra!
Svar på tråden Skrek på tonårsdotter, grät och fick panik.. påverkas barnet i magen?